Συνεργασία Ελλάδας-Κύπρου για προώθηση συμμετοχής στους «ευρωπαϊκούς διαδρόμους»
19:04 - 18 Οκτωβρίου 2024
Τη συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου, προκειμένου από κοινού να προωθηθεί η συμμετοχή των δύο κρατών μελών στους «Ευρωπαϊκούς Διαδρόμους Μεταφορών», με αμοιβαία οφέλη και ενίσχυση των λιμενικών υποδομών στις δύο χώρες, ανακοίνωσαν μετά τη συνάντησή τους στο Υπουργείο Μεταφορών το απόγευμα της Παρασκευής, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης και η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Μαρίνα Χατζημανώλη, με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας, Χρήστο Στυλιανίδη.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι "απεδείχθη για ακόμα μία φορά πως Ελλάδα και Κύπρος μπορούν, όχι απλώς να συζητήσουν εις βάθος δύσκολα θέματα, αλλά να βρουν και πρακτικές λύσεις". Όπως είπε, η συνάντηση επικεντρώθηκε κυρίως στα θέματα που αφορούν τους λιμένες, το λιμάνι της Λεμεσού και τα ελληνικά λιμάνια που συνδέονται με τη Λεμεσό, "όχι μόνο για ακτοπλοϊκά θέματα, αλλά και θέματα που μπορούν να βοηθήσουν τις υποδομές των λιμανιών μας και να καταφέρουμε να κάνουμε την περιοχή μας κόμβο των ναυτιλιακών εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο".
Σημείωσε ότι με τον κ. Βαφεάδη συζήτησαν μια κοινή συνεργασία, μέσα στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμών, "όπου έχουμε κοινές παρουσίες σε διάφορα συμβούλια, στα οποία Ελλάδα και Κύπρος θα προωθήσουν τη συμμετοχή τους στους λεγόμενους ευρωπαϊκούς διαδρόμους, κατά τρόπο άμεσο και πρακτικό που θα δημιουργήσει συνθήκες αναβάθμισης των ελληνικών και των κυπριακών λιμανιών". Όπως είπε, αυτές είναι σημαντικές ευκαιρίες και για την Ελλάδα και για την Κύπρο, έτσι ώστε να μπουν "σε αυτό το παιχνίδι των διευρωπαϊκών δικτύων, που θα αποφέρει σημαντικό όφελος και στις δύο οικονομίες".
"Η συνεργασία μας δεν θα είναι απλώς δεδομένη, θα είναι συστηματική ακριβώς για να αποβεί προς αμοιβαίο όφελος, γιατί το δικαιούμαστε και τα δύο κράτη μέλη, διότι με δύο πολέμους στην περιοχή μας υφιστάμεθα ένα κόστος και πρέπει να υπάρξει μία ανταπόδοση από άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέσω των ευρωπαϊκών ταμείων, έτσι ώστε χώρες όπως η Ελλάδα και η Κύπρος που υφίστανται αυτό το κόστος τουλάχιστον να πάρουν μια ανταπόδοση για αυτή τη μεγάλη συνεισφορά, στα θέματα ευρωπαϊκής ασφάλειας και ευρωπαϊκής συνεργασίας".
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι οι προκλήσεις και τα προβλήματα είναι κοινά και "νομίζω μαζί μπορούμε να βρούμε καλύτερες λύσεις. Μπορούμε αυτές τις προκλήσεις να τις μετατρέψουμε σε πλεονεκτήματα και εργαζόμενοι μαζί προς αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε μία αναβάθμιση των υποδομών μας, σε μια αναβάθμιση των υπηρεσιών μεταξύ των δύο χωρών και στο τέλος της ημέρας θα επωφεληθεί τόσο ο ελληνικός, όσο και ο κυπριακός λαός", ανέφερε, σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο θα φέρει πολλά οφέλη για τα επόμενα χρόνια, όχι μόνο πρόσκαιρα, αλλά και μακροχρόνια.
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας είπε, με τη σειρά της, ότι "έχουμε συμφωνήσει σε κοινές δράσεις τις οποίες θα ξεκινήσουμε από αύριο στη Λεμεσό, όπου θα φιλοξενήσουμε τον Υπουργό μαζί με την ομάδα του". Σημείωσε ότι για να μπορείς να έχεις σωστές και σοβαρές υπηρεσίες ως κράτος, χρειάζεσαι τις υποδομές. "Χαίρομαι ιδιαίτερα μετά από αυτήν την συνάντηση που έχει γίνει, γιατί η συνεργασία στα θέματα των υποδομών θα ενισχυθεί, για να μπορέσει και η Κύπρος αλλά και η Ελλάδα στο επόμενο διάστημα να πρωτοστατήσει σε διάφορα ζητήματα σοβαρά που θα έχουμε ενώπιον μας".
Ερωτηθέντες για το κόστος που είχαν οι δύο πόλεμοι της περιοχής σε Ελλάδα και Κύπρο, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι αυτό δεν έχει υπολογιστεί ακόμη, αλλά είναι δεδομένο. "Όταν οι Χούθι περιορίζουν τη διέλευση πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ, το κόστος είναι πολλαπλάσιο, όχι μόνο λόγω της μειωμένης διέλευσης πλοίων, αλλά και του αυξημένου κόστους να φτάσουν εμπορεύματα στην Κύπρο μέσω μιας άλλης διαδρομής. Συνεπώς είναι υπαρκτό το κόστος και θα καταλήξουμε μια μέρα στο πώς υπολογίζεται αυτό".
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Ναυτιλίας της Ελλάδας είπε ότι και η Λεμεσός, και ο Πειραιάς και το Ηράκλειο δεχόντουσαν πάρα πολλά πλοία, τα οποία ερχόντουσαν μέσω του Σουέζ, τα οποία τώρα, για λόγους και ασφαλιστικής κάλυψης, κάνουν τη διαδρομή από τη Νότια Αφρική. "Αυτό μας επηρεάζει. Είναι προφανές ότι έχουμε επιπτώσεις, αρχικά στα έσοδα των λιμανιών, έχουμε επιπτώσεις στα προϊόντα, τα οποία δεν είναι μόνο για Ελλάδα και Κύπρο, αλλά είναι όλα τα ευρωπαϊκά προϊόντα που υφίστανται την αύξηση κόστους που δημιουργούν πληθωριστικές πιέσεις".
Υπενθύμισε, εξάλλου, τις επιθέσεις σε πλοία με ελληνική σημαία, σημειώνοντας ότι "ήταν μια πολύ μεγάλη πρόκληση πώς θα το αντιμετωπίζαμε για να αποφύγουμε την περιβαλλοντική καταστροφή. Ευτυχώς την αποφύγαμε, με εμπλοκή ακόμα και του ίδιου του Πρωθυπουργού, του Υπουργού Εξωτερικών. Γι’ αυτό η διεθνής κοινότητα πολύ σωστά στάθηκε απέναντι στην τρομοκρατία του Χούθι, περίπου συμπαγής. Και γι’ αυτό είχαμε και τις δύο μεγάλες πρωτοβουλίες, το Prosperity Guardian και τις δύο ευρωπαϊκές ασπίδες, όπου τη διαχείριση και την ηγεσία την είχε η ελληνική πλευρά". Ο κ. Στυλιανίδης πρόσθεσε ότι όταν η διεθνής ναυσιπλοΐα χάνει την ελευθερία της αυτόματα σημαίνει κόστος για όλο τον κόσμο.
Εξάλλου, σε ερώτηση αν υπήρξαν άλλες απόπειρες κυβερνοεπίθεσης σε κρίσιμες υποδομές, πέραν αυτής που ανακοινώθηκε στην ιστοσελίδα της εταιρείας που διαχειρίζεται τα κυπριακά αεροδρόμια, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι δεν έχει πληροφορίες για άλλη προσπάθεια για ενόχληση σε άλλες υπηρεσίες.
Από την πλευρά του, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι τα θέματα της κυβερνοασφάλειας είναι στην προτεραιότητα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όλων των κρατών μελών και Ελλάδας και Κύπρο. "Πολλές φορές, δυστυχώς οι χάκερς είναι πιο μπροστά από εμάς, αλλά νομίζω ότι άρχισε πλέον και γίνεται συνείδηση από όλους μας ότι πρέπει να προφυλάξουμε τους εαυτούς μας και τις υποδομές μας". Σημείωσε ότι έχουν επαφή και με την Κυπριακή Δημοκρατία και με τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη "ακριβώς για να έχουμε και μια κοινή αντιμετώπιση".
Πηγή: ΚΥΠΕ