Στο Υπουργικό οι προϋπολογισμοί των ΕΟΑ-Μάχη για διόρθωση των προβλημάτων με τον «Ιππόδαμο»
15:50 - 15 Οκτωβρίου 2024
Tην ετοιμότητα του Υπουργείου Εσωτερικών να συνεργαστούν με τους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ) για την επίλυση των όποιων δυσκολιών αντιμετωπίζουν και για να ενισχυθούν, έτσι ώστε να φτάσουν στο επιδιωκόμενο επίπεδο ανταπόκρισης και εξυπηρέτησης των πολιτών, εξέφρασε την Τρίτη ο Υπουργός Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Ιωάννου.
Σε χαιρετισμό του σε δημοσιογραφική διάσκεψη του ΕΟΑ Λάρνακας με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ημερών λειτουργίας του Οργανισμού, ο κ. Ιωάννου ανέφερε ακόμη πως η στελέχωση των Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης με μόνιμο προσωπικό θα συμβάλει ουσιαστικά στην εύρυθμη λειτουργία τους και, συνεπακόλουθα, στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών.
Σημείωσε πως οι προϋπολογισμοί των ΕΟΑ έχουν ετοιμαστεί και σταλεί στο Υπουργείο Εσωτερικών τις προηγούμενες μέρες, θα εγκριθούν από το Υπουργικό Συμβούλιο την ερχόμενη εβδομάδα και αμέσως μετά θα κατατεθούν στη Βουλή των Αντιπροσώπων την ερχόμενη εβδομάδα, έτσι ώστε, μόλις δοθεί το πράσινο φως από το κοινοβούλιο, να προχωρήσουν τάχιστα οι διαδικασίες πρόσληψης.
Ανέφερε ότι «οι πρώτες 100 μέρες ήταν περίοδος προσαρμογής για τους νεοσύστατους Οργανισμούς. Γνωρίζαμε εξ αρχής ότι μια τόσο μεγάλη μεταρρύθμιση θα συνοδευόταν από αντίστοιχα μεγάλες προκλήσεις, απόρροια διαφόρων παραγόντων. Ενδεικτικό των προκλήσεων που καλούμαστε να διαχειριστούμε τους πρώτους μήνες λειτουργίας των ΕΟΑ, είναι τα ζητήματα που αφορούν το προσωπικό», πρόσθεσε.
Είπε πως «η μεταφορά του προσωπικού των Συμβουλίων Αποχετεύσεων και των Συμβουλίων Υδατοπρομήθειας στους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης, και ιδιαίτερα η συνένωση του προσωπικού αδειοδότησης από 46 αδειοδοτούσες αρχές σε έναν μόνο Οργανισμό, συνιστούσε εξ αρχής ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα".
"Η διαφορετική εργασιακή κουλτούρα που εφαρμοζόταν σε κάθε έναν από τους τρεις φορείς αδειοδότησης (Επαρχιακά Γραφεία Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεων, Επαρχιακές Διοικήσεις και Δήμους), αναπόφευκτα απαιτεί χρόνο, ώστε, υπό τη νέα τους μορφή και στο νέο καθεστώς των ΕΟΑ, ο κλάδος της αδειοδότησης να λειτουργήσει ομαλά και με ομοιογένεια», πρόσθεσε.
Την ίδια ώρα, είπε πως «η κατάλληλη και επαρκής στελέχωση των ΕΟΑ είναι ακόμα ένα μεγάλο στοίχημα που οφείλουν οι Οργανισμοί να κερδίσουν. Σε ό,τι αφορά στον τομέα της αδειοδότησης, οι ΕΟΑ έχουν στελεχωθεί προσωρινά με προσωπικό που έχει αποσπαστεί κυρίως από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και σε μικρότερο βαθμό από τους Δήμους, μέχρις ότου προχωρήσουν σε μόνιμες προσλήψεις", ανέφερε.
Επεσήμανε πως γνωρίζει πολύ καλά ότι η κατάσταση στους Επαρχιακούς Οργανισμούς δεν έχει ακόμα εξομαλυνθεί πλήρως και στον βαθμό που θα επιθυμούσαν όλοι, και ότι συναντούν καθημερινές δυσκολίες με το Σύστημα "ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ".
Ανέφερε πως για αυτό "είμαστε συνεχώς σε επαφή με το Υφυπουργείο Καινοτομίας και έχουν ήδη γίνει από την ανάδοχο εταιρεία αρκετές βελτιώσεις, ενώ αναμένονται με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα αρκετές άλλες κατόπιν και δικών σας εισηγήσεων".
Είπε ακόμη πως η κατάσταση δεν έχει επίσης εξομαλυνθεί πλήρως εξαιτίας της στελέχωσης ή ακόμα και λόγω του διαφορετικού επιπέδου προετοιμασίας που έγινε από τα πέντε Προσωρινά Συντονιστικά Συμβούλια, με αποτέλεσμα να παρατηρείται διαφορετικός βαθμός ετοιμότητας και ανταπόκρισης από κάθε ΕΟΑ.
Ο κ. Ιωάννου είπε πως διαπίστωσε «τα σημαντικά βήματα που έγιναν σε αυτές τις 100 μέρες λειτουργίας του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης Λάρνακας. Παρά τα προβλήματα που καλείστε να διαχειριστείτε, όπως είναι η ανάγκη για αναβάθμιση των απαρχαιωμένων δικτύων υδροδότησης ή η διεκπεραίωση των εκκρεμουσών αιτήσεων αδειοδότησης, έχετε δρομολογήσει στοχευμένα και συγκεκριμένα μέτρα για την επίλυση των προβλημάτων και τη βελτίωση του τρόπου λειτουργίας σας. Είμαι βέβαιος πως σύντομα οι κάτοικοι σε όλη την επαρχία Λάρνακας θα δουν τα πρώτα απτά αποτελέσματα των ενεργειών σας στην καλυτέρευση της καθημερινότητάς τους», ανέφερε.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΕΟΑ Λάρνακας, Άγγελος Χατζηχαραλάμπους, υπογράμμισε την επιτακτική ανάγκη για οικονομική και διοικητική αυτονομία των ΕΟΑ μέσω της κρατικής οικονομικής στήριξης και σημείωσε ότι η διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητά τους θα οδηγήσει αυτούς τους οργανισμούς σε μια τροχιά ανάπτυξης και προόδου.
Ο κ. Χατζηχαραλάμπους, κατά την παρουσίασή του, ανέλυσε τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε ο ΕΟΑ Λάρνακας κατά τους πρώτους μήνες λειτουργίας του.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη για σωστή στελέχωση και κάλυψη των κενών θέσεων είτε μέσω εσωτερικής αναδιοργάνωσης είτε μέσω προκήρυξης νέων θέσεων εργασίας, στη βάση του εγκεκριμένου από το Υπουργείο Εσωτερικών οργανογράμματος. Οι ελλείψεις ήταν ιδιαίτερα αισθητές στους τομείς της αδειοδότησης και της ύδρευσης. Ζωτικής σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του οργανισμού αποτελεί και η έγκριση του προϋπολογισμού που έχει καταρτιστεί και ο οποίος αναμένεται να εγκριθεί περί τα τέλη Οκτωβρίου, επεσήμανε.
Παράλληλα, ο κ. Χατζηχαραλάμπους αναφέρθηκε στα όσα έχει υλοποιήσει ο ΕΟΑ Λάρνακας, στο πλαίσιο της δέσμευσής του για την παροχή άμεσων και προσβάσιμων υπηρεσιών. Αυτές περιλαμβάνουν τη δημιουργία 24ωρης Γραμμής Εξυπηρέτησης από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του Οργανισμού, καθώς και τη λειτουργία τριών Γραφείων Εξυπηρέτησης Πολιτών στην Αθηένου, στο Κίτι και στα Λεύκαρα, με στόχο τη δημιουργία νέων καναλιών εξυπηρέτησης, συμπεριλαμβανομένων και των ‘one stop shops’ για τους πολίτες.
Ο κ. Χατζηχαραλάμπους είπε ότι τα κύρια προβλήματα στον τομέα της αδειοδότησης ήταν η διαχείριση της αλλαγής της εργασιακής κουλτούρας, η αντιμετώπιση του αυξημένου όγκου αιτήσεων, η εφαρμογή και η λειτουργία του νέου μηχανογραφικού συστήματος (ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ), η ανεπαρκής εκπαίδευση του προσωπικού, η επιστροφή των εσόδων σε ποσοστό 60% προς τις τοπικές αρχές και η διαχείριση της πρόσφατης πολεοδομικής αμνηστίας.
Στο πλαίσιο αυτών των προκλήσεων, ο ΕΟΑ Λάρνακας προχωρά σε ορθολογική οργάνωση των εργασιών, απλοποίηση των διαδικασιών, σωστή στελέχωση και εφαρμογή δεικτών παρακολούθησης, οι οποίοι επιμετρούνται και αξιολογούνται σε συνεχή βάση, ανέφερε.
Σχετικά με τον τομέα της ύδρευσης, ο κ. Χατζηχαραλάμπους επεσήμανε ότι ο ΕΟΑ Λάρνακας παρέλαβε δίκτυα που είχαν παραμεληθεί για δεκαετίες, με αποτέλεσμα σοβαρά λειτουργικά προβλήματα και απώλειες νερού που, σε ορισμένες περιοχές, υπερβαίνουν το 50%. Έπειτα από καταγραφή και αξιολόγηση της κατάστασης, ο ΕΟΑ Λάρνακας εκπόνησε ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την αναβάθμιση των δικτύων και τη μείωση των απωλειών νερού.
Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος του ΕΟΑ Λάρνακας αναφέρθηκε και στο αποχετευτικό σύστημα. Παρουσίασε τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην επαρχία Λάρνακας, όπως η Γ΄ Φάση του Αποχετευτικού Συστήματος, ενώ τόνισε ότι τα αντιπλημμυρικά έργα προχωρούν με σταθερό ρυθμό και πραγματοποιούνται σημαντικές επενδύσεις στις κρίσιμες υποδομές. Παράλληλα, η Δ΄ Φάση του Αποχετευτικού Συστήματος αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2025. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στην κοινή προσπάθεια του ΕΟΑ Λάρνακας και του Δήμου Λάρνακας για τη βελτίωση του οδικού δικτύου μέσω ασφαλτοστρώσεων σε δρόμους που υπέστησαν ζημιές λόγω έργων.
Όσον αφορά τη διαχείριση αποβλήτων και πράσινων σημείων, ο Οργανισμός στοχεύει στην εκπόνηση σχεδίου δράσης για τον σχεδιασμό νέων πολιτικών, στη βελτίωση της διαχείρισης των απορριμμάτων και στη μείωση των αποβλήτων που καταλήγουν στη χωματερή, όπως επίσης και στην προώθηση της ανακύκλωσης. Το δίκτυο των πράσινων σημείων έχει επεκταθεί με τη λειτουργία νέου σημείου στους Τρούλλους, ενώ προγραμματίζεται η λειτουργία επιπλέον σημείων.
Ο κ. Χατζηχαραλάμπους υπογράμμισε πως «είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόβλημα, παρέχοντας λύσεις με στόχο την επίτευξη του οράματος του ΕΟΑ Λάρνακας για την παροχή ποιοτικών και άμεσων υπηρεσιών. Κρατώντας ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τους πολίτες, δημιουργούμε έναν αξιόπιστο, ψηφιακό και πράσινο οργανισμό, που θα προσφέρει υψηλή ποιότητα ζωής στους πελάτες μας», ανέφερε.
Στο πλαίσιο αυτό, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση, όπως είπε, στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση μέσω της εφαρμογής νέων καινοτόμων τεχνολογιών και εσωτερικών συστημάτων για τη διεκπεραίωση εργασιών (employee web portal, DMS, ERP), ενός συστήματος ticketing, την αναβάθμιση της διαδικτυακής πύλης και την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών.
Πηγή: ΚΥΠΕ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: