Η Ε.Ε ενέκρινε νόμο που προβλέπει την αναγνώριση ως μισθωτών ανθρώπων που εργάζονται οδηγοί ή διανομείς

Οι 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν οριστικά νομοθεσία που ενισχύει τα δικαιώματα των εργαζομένων σε ψηφιακές πλατφόρμες όπως η Uber ή η Deliveroo.

Το κείμενο προβλέπει την αναγνώριση ως μισθωτών πολλών ανθρώπων που εργάζονται σήμερα υπό ανεξάρτητο καθεστώς ως οδηγοί ή διανομείς (delivery).

Όμως ο τρόπος που θα γίνει αυτό παραμένει ασαφής και εξαρτάται από τις εθνικές ρυθμίσεις ενώ το κείμενο υποτίθεται ότι είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα εναρμονισμένο ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Η οδηγία μπορεί τώρα να τεθεί σε εφαρμογή μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της ΕΕ. Οι χώρες μέλη έχουν δύο χρόνια προκειμένου να την ενσωματώσουν στη νομοθεσία τους, εξήγησε το Συμβούλιο της ΕΕ.

Το κείμενο επικυρώθηκε με πολύ μεγάλη πλειοψηφία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα τέλη Απριλίου, έπειτα από μια πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε με μεγάλη δυσκολία στις αρχές Μαρτίου ανάμεσα στους διαπραγματευτές των χωρών μελών και του Ευρωκοινοβουλίου, σε ένα υπόβαθρο άσκησης έντονων παρασκηνιακών πιέσεων των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά σε "τουλάχιστον 5,5 εκατομμύρια" σε σύνολο σχεδόν 30 εκατομμυρίων, τον αριθμό των εργαζομένων στις πλατφόρμες που καταχωρούνται ως ανεξάρτητοι και ως εκ τούτου στερούνται αδίκως τα κοινωνικά πλεονεκτήματα της μισθωτής εργασίας.

Αρχικά, το κείμενο που είχε προταθεί στα τέλη του 2021 από την Επιτροπή δημιουργούσε ένα τεκμήριο μισθωτής εργασίας στη βάση ενοποιημένων αντικειμενικών κριτηρίων σε κλίμακα ΕΕ: το γεγονός ότι μία πλατφόρμα ορίζει τα επίπεδα των αμοιβών, επιβλέπει από απόσταση την παροχή υπηρεσιών, δεν επιτρέπει στους υπαλλήλους της να επιλέξουν τα ωράριά τους ή να αρνηθούν αποστολές, τους επιβάλλει να φοράνε στολή, ή ακόμη τους απαγορεύει να εργάζονται για άλλες επιχειρήσεις.

Όμως η οδηγία που υιοθετήθηκε τελικά ανακαλεί αυτόν τον κάτολογο, αφήνοντας μεγάλη αυτονομία στις χώρες μέλη.

Ένα "θεμιτό τεκμήριο" απασχόλησης θα πρέπει να εισαχθεί σε κάθε ένα από τα 27 νομικά συστήματα των χωρών μελών.

Θα ενεργοποιείται όταν τα γεγονότα μαρτυρούν 'έλεγχο" των εργαζομένων από την επιχείρηση. Όμως τα γεγονότα αυτά θα εγκαθιδρύονται "σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο και τις εθνικές συλλογικές συμβάσεις, λαμβανομένης υπόψη της νομολογίας της ΕΕ".

Το κείμενο θα επιτρέψει ωστόσο στους εργαζομένους στις πλατφόρμες να αμφισβητήσουν το εργασιακό καθεστώς τους επικαλούμενοι αυτό το "τεκμήριο" και το βάρος της απόδειξης θα βαραίνει τους εργοδότες.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Αντιδρά στο πρόστιμο για το αντλιοστάσιο ο ΕΟΑ Λευκωσίας-«Οι εργασίες ήταν επιτακτικές και νόμιμες»
Διαφωνία για περικοπή επιχορήγησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκφράζει ο ΣΕΜΗΟ
Αισιόδοξος για θετική κατάληξη σε συζητήσεις για ΑΤΑ ο Παναγιώτου-Οι εκτιμήσεις εργαζομένων και εργοδοτών
Μισθολογικές αυξήσεις και ωφελήματα διεκδικεί το Ωρομίσθιο Κυβερνητικό Προσωπικό
«Οι καταναλωτές χάνουν τη δυνατότητα αγοράς ηλεκτρικού οχήματος»-Διαφωνία ΣΕΜΗΟ για την περικοπή χορηγιών
Βροχές και μεμονωμένες καταιγίδες στο καιρικό μενού-Στους 26 βαθμούς η θερμοκρασία
Όαση στο υδατικό οι κινητές μονάδες αφαλάτωσης-«Καλοδεχούμενες, αλλά δεν είναι μόνιμη λύση»
«Η νομοθεσία του 2020 για την ενδοσχολική βία ακόμη δεν εφαρμόστηκε»-Καρφιά στην πρόταση Χαρτσιώτη για μειωμένες διαγωγές
Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί για τα 3,6 εκατομμύρια Τζόκερ
Συνολικά 86 επικίνδυνα προϊόντα στο ευρωπαϊκό σύστημα RAPEX την περασμένη βδομάδα