Επανήλθε με συστάσεις που δεν υιοθέτησε πλήρως η Κύπρος η GRECO-Στο μικροσκόπιο Εισαγγελία και Βουλή

Στην αξιολόγηση των επιπρόσθετων μέτρων που λήφθηκαν από τις Κυπριακές Αρχές, για υλοποίηση των εκκρεμών συστάσεων από τον Τέταρτο Γύρο Αξιολόγησης της Κύπρου, προχώρησε η επιτροπή GRECO. Οι συγκεκριμένες συστάσεις αφορούν την πρόληψη της διαφθοράς, αναφορικά με τα μέλη του Κοινοβουλίου, τη Δικαστική Εξουσία και την Εισαγγελία.

Σημειώνεται, ότι στον τέταρτο γύρο αξιολόγησης, η GRECO απεύθυνε στην Κύπρο δεκαέξι Συστάσεις. Από αυτές, η Επιτροπή καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι η Κύπρος έχει υλοποιήσει ικανοποιητικά ή έχει αντιμετωπίσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις εννέα, ενώ οι έξι υλοποιήθηκαν μερικώς και μία δεν υλοποιήθηκε.

Οι συστάσεις που δεν εφαρμόστηκαν πλήρως

Σε ότι αφορά τις Εισαγγελικές Αρχές, η GRECO συνέστησε οι προβληματισμοί μεταρρύθμισης σχετικά με τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας να περιλαμβάνουν μέσα για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας των εισαγγελικών λειτουργιών και της ικανότητας των κατήγορων να ασκούν τα καθήκοντά τους με πιο αυτόνομο τρόπο, με γνώμονα τις εγγυήσεις που απαιτούνται από το κράτος δικαίου.

Η GRECO εκτίμησε ότι η σύσταση αυτή δεν εφαρμόστηκε στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης. Ανέφερε ότι βρισκόταν σε εξέλιξη νομοσχέδιο για την ανεξαρτησία και την αυτονομία της Νομικής Υπηρεσίας, ωστόσο αυτό βρισκόταν σε πολύ πρώιμα στάδια.

Οι αρχές της Κύπρου δηλώνουν σύμφωνα με την Επιτροπή ότι, από τη δημοσίευση του Πρόσθετου στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης, το νομοσχέδιο που εκπονήθηκε από τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας σχετικά με την ανεξαρτησία της, το οποίο καλύπτει επίσης την ανεξαρτησία και την αυτονομία των κατήγορων, είχε εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 22 Φεβρουαρίου 2023 και είχε υποβληθεί στο Κοινοβούλιο στις 20 Απριλίου 2023.

Όπως αναφέρει η έκθεση, «η GRECO λαμβάνει υπόψη τις πληροφορίες αυτές και χαιρετίζει το νομοσχέδιο για την Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας του 2022, ένα προκαταρκτικό αντίγραφο του οποίου έχει πλέον παραλάβει. Το νομοσχέδιο εισάγει ένα διαχωρισμό μεταξύ των Νομικών Λειτουργών και του Προσωπικού - όλοι εργάζονται για τη Νομική Υπηρεσία, με επικεφαλής τον Γενικό Εισαγγελέα. Οι Νομικοί Λειτουργοί αποτελούνται από Δικηγόρους της Δημοκρατίας, Στελέχη της Μονάδας Καταπολέμησης Αδικημάτων Συγκάλυψης και Μονάδας Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών (ΜΟ.Κ.Α.Σ.) και Εισαγγελείς - εκπροσωπούν και είναι υπό τις οδηγίες του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα. Το προσωπικό περιλαμβάνει (1) τον Γενικό Διευθυντή της Νομικής Υπηρεσίας, ο οποίος έχει την ιδιότητα του Ελέγχοντος Συμβούλου και ενεργεί σύμφωνα με το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο της Δημόσιας Υπηρεσίας που διέπει τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του/της και (2) τον Προϊστάμενο της Οικονομικής Διαχείρισης, ο οποίος υπηρετεί στο πλαίσιο ενός προγράμματος υπηρεσιών σύμφωνα με τις ανάγκες της Νομικής Υπηρεσίας. Το σχέδιο θεσπίζει επίσης Εισαγγελικό Συμβούλιο, το οποίο έχει αρμοδιότητα, μεταξύ άλλων, για τον διορισμό, την προαγωγή, τη μεταφορά, την απόσπαση και την απόλυση Νομικών Λειτουργών και Προσωπικού».

Στην έκθεση αξιολόγησης, λήφθηκε υπόψη τα πολύπλευρα και ευρέα καθήκοντα της Νομικής Υπηρεσίας (αστικό/ποινικό δίκαιο, δίκαιο της ΕΕ, διεθνές δίκαιο, ανθρώπινα δικαιώματα, κατάρτιση, νομική εξέταση και συμβουλευτικά καθήκοντα κ.λπ.) και τις ευρείες και διακριτικές εξουσίες που απονέμει το Σύνταγμα στον Γενικό Εισαγγελέα, την ανώτατη αρχή για την υποκίνηση και τη διακοπή των διώξεων στη χώρα. Επισήμανε ότι η ιεραρχική δομή της Νομικής Υπηρεσίας, σε συνδυασμό με τις εξουσίες του Γενικού Εισαγγελέα, απαιτούσε ελέγχους και ισορροπίες για την πρόληψη των κινδύνων αθέμιτης επιρροής στην εισαγγελική υπηρεσία και διατύπωσε δύο συστάσεις, μία εκ των οποίων είχε αντιμετωπισθεί ικανοποιητικά (Σύσταση xiv) και η υφιστάμενη που ακόμη εκκρεμεί. Η GRECO ενθαρρύνει τις Αρχές να αντιμετωπίσουν την προγραμματισμένη μεταρρύθμιση της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας χωρίς καθυστέρηση. Για αυτό η GRECO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η σύσταση xiii εφαρμόζεται εν μέρει.

Η Βουλή

Σε ότι αφορά τη Βουλή, η GRECO συνέστησε όπως όλες οι μορφές αποδοχών και παροχών που λαμβάνουν τα Μέλη του Κοινοβουλίου (από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές) να υπόκεινται σε σαφείς κανόνες, επαρκή έλεγχο και δημόσια διαφάνεια. Η GRECO εκτίμησε ότι η σύσταση αυτή εφαρμόστηκε εν μέρει στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης. Η GRECO είχε χαιρετίσει, όσον αφορά τη δημόσια διαφάνεια, το γεγονός ότι όλες οι πληρωμές που καταβάλλονται στους βουλευτές από κρατικά κονδύλια και δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων που καλύπτουν έσοδα που λαμβάνονται από εξωτερικές ιδιωτικές δραστηριότητες δημοσιεύονταν στο διαδίκτυο. Η GRECO ωστόσο σημείωσε ότι σε εξέλιξη βρίσκεται μεταρρύθμιση που αποσκοπεί σε αποσαφήνιση των εισοδημάτων και των διαφόρων επιδομάτων που λαμβάνουν οι βουλευτές προς εξασφάλιση επαρκούς και αποδοτικού οικονομικού ελέγχου.

Όπως αναφέρει η Επιτροπή, οι αρχές της Κύπρου δηλώνουν τώρα ότι δεν έχουν νέες πληροφορίες σχετικά με αυτήν τη σύσταση και επαναλαμβάνουν τη θέση τους ότι η τρέχουσα κατάσταση πληροί τα κριτήρια της σαφήνειας, της διαφάνειας και του επαρκούς ελέγχου. Η GRECO επισημαίνει ότι, ελλείψει νέας προόδου, η σύσταση αυτή εξακολουθεί να εφαρμόζεται εν μέρει.

Μια δεύτερη σύσταση που εφαρμόστηκε εν μέρει, είναι αυτή που αφορά την υιοθέτηση κώδικα δεοντολογίας/συμπεριφοράς για τα Μέλη του Κοινοβουλίου - συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού τους, ανάλογα με την περίπτωση - που θα καλύπτει διάφορες καταστάσεις σύγκρουσης συμφερόντων (π.χ. δώρα και άλλα πλεονεκτήματα, επαφές με τρίτους, εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων, βοηθητικές δραστηριότητες, καταστάσεις μετά την έξοδο από την υπηρεσία).

Η GRECO χαιρέτισε την έγκριση του Κώδικα Αρχών και των Κανόνων Δεοντολογίας και Διαφάνειας για τα Μέλη του Κοινοβουλίου (εφεξής «ο Κώδικας Δεοντολογίας»), ωστόσο επεσήμανε ότι διάφορα σημαντικά θέματα ακεραιότητας (π.χ. επαφές με τρίτους, εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων, βοηθητικές δραστηριότητες, καταστάσεις μετά την έξοδο από την υπηρεσία) δεν είχαν συμπεριληφθεί, όπως συνιστάθηκε, στον Κώδικα.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι αρχές της Κύπρου αναφέρουν τώρα ότι οι διατάξεις που αφορούν τις επαφές με τρίτους και τους εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων, συμπεριλαμβανομένων των μελών του κοινοβουλίου, των υπουργών και άλλων αξιωματούχων περιλαμβάνονται στον πολύ περιεκτικό Νόμο περί Διαφάνειας στις Διαδικασίες Λήψης Δημόσιων Αποφάσεων και Συναφών Θεμάτων

Η GRECO λαμβάνει υπόψη τις πληροφορίες που παρέχουν οι αρχές ωστόσο μεταξύ άλλων σημειώνει πως ο Νόμος προβλέπει κανόνες σχετικά με την εκπροσώπηση ομάδων συμφερόντων, αλλά ο Κώδικας Δεοντολογίας (και το πρακτικό εγχειρίδιο που εκδόθηκε σχετικά με την εφαρμογή του θα μπορούσαν να παρέχουν περαιτέρω καθοδήγηση σχετικά με το τι επιτρέπεται και τι όχι στις σχέσεις των βουλευτών με τρίτους, μεταξύ άλλων όσον αφορά τις άτυπες επαφές που πραγματοποιούνται εκτός του χώρου εργασίας τους, κ.λπ. Με βάση τις ανωτέρω εκτιμήσεις, η GRECO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η σύσταση ii εξακολουθεί να εφαρμόζεται εν μέρει.

Επιπλέον, σε σχέση με τη Βουλή, η η GRECO συνέστησε να εκπονηθούν συνεπείς κανόνες όσον αφορά την αποδοχή από τα μέλη του κοινοβουλίου δώρων, φιλοξενίας και άλλων παροχών, συμπεριλαμβανομένης της ειδικής στήριξης που παρέχεται στις κοινοβουλευτικές εργασίες, και ii) να αναπτυχθούν εσωτερικές διαδικασίες για την αποτίμηση και την αναφορά δώρων και την επιστροφή των μη αποδεκτών εξ’ αυτών.

Η GRECO εκτίμησε ότι η σύσταση αυτή εφαρμόστηκε εν μέρει στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης. Χαιρέτισε την αποσαφήνιση στον Κώδικα Δεοντολογίας σχετικά με την αποδοχή δώρων και άλλων παροχών από τα Μέλη του Κοινοβουλίου, ζήτησε όμως πρόσθετες πληροφορίες όσον αφορά τις εσωτερικές διαδικασίες αποτίμησης δώρων. Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι Κυπριακές Αρχές επαναλαμβάνουν εδώ ότι το περιεχόμενο του Κώδικα Δεοντολογίας επαρκεί για την αντιμετώπιση των απαιτήσεων της παρούσας σύστασης. Η GRECO σημειώνει ότι δεν έχει σημειωθεί νέα πρόοδος όσον αφορά την παρούσα σύσταση. Η GRECO υπενθυμίζει ότι ενώ ο Κώδικας Δεοντολογίας περιλαμβάνει διαδικασία για την καταχώριση των δώρων και την επιστροφή των δώρων που δεν είναι αποδεκτά, δεν υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία για την αποτίμηση των δώρων. Η GRECO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η σύσταση iv εξακολουθεί να εφαρμόζεται εν μέρει.

Σε σχέση με το Πόθεν Έσχες, η GRECO συνέστησε να αναπτυχθεί περαιτέρω το υφιστάμενο καθεστώς των δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων i) διασφαλίζοντας ότι όλες οι μορφές περιουσιακών στοιχείων, εισοδημάτων και υποχρεώσεων που υπερβαίνουν ένα ορισμένο όριο θα δηλώνονται στην κατάλληλη αξία τους, ii) ότι οι δηλώσεις θα δημοσιοποιούνται αμέσως μετά την υποβολή τους στο κατάλληλο εποπτικό όργανο, και iii) εξετάζοντας τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των δηλώσεων ώστε να περιλαμβάνουν επίσης πληροφορίες για συζύγους και εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας (εξυπακούεται ότι οι πληροφορίες αυτές δεν θα πρέπει αναγκαστικά να δημοσιοποιούνται).

Η GRECO εκτίμησε ότι η σύσταση αυτή εφαρμόστηκε εν μέρει στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης. Η GRECO είχε καλωσορίσει τη δημοσίευση των δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων των Μελών του Κοινοβουλίου. Ωστόσο, η GRECO σημείωσε ότι δεν έχει επιλυθεί η συμπερίληψη της κινητής περιουσίας και της αξίας της περιουσίας εκτός της ακίνητης περιουσίας και των οχημάτων στις δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων των Μελών του Κοινοβουλίου, καθώς επίσης η εξέταση της διεύρυνσης των δηλώσεων σε εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι αρχές της Κύπρου επαναλαμβάνουν τις πληροφορίες που είχε λάβει η GRECO για την προηγούμενη έκθεση, και συγκεκριμένα ότι οι προτάσεις Νόμου που αφορούσαν το καθεστώς δήλωσης περιουσιακών στοιχείων των Μελών του Κοινοβουλίου που υποβλήθηκαν στο Κοινοβούλιο από διάφορα Μέλη, είχαν ενοποιηθεί σε ένα κείμενο, το οποίο υποβλήθηκε εξ ονόματος του συνόλου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως. Το νομοσχέδιο αυτό πλησιάζει στο τέλος του σταδίου ελέγχου της επιτροπής.

Οι αρχές αναφέρουν ότι - για το τελευταίο μέρος της σύστασης - πρέπει επίσης να δηλώνονται περιουσιακά στοιχεία, εισοδήματα και υποχρεώσεις συζύγων και ανήλικων παιδιών, αλλά οι πληροφορίες αυτές δεν δημοσιεύονται, σύμφωνα με απόφαση του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου για το θέμα αυτό1. Ο λόγος για τον οποίο η οικονομική δήλωση περιορίζεται σε συζύγους και ανήλικα τέκνα και δεν επεκτείνεται σε ενήλικα εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας είναι αποτέλεσμα των συμπερασμάτων της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών Θεμάτων κατά τον έλεγχο του νομοσχεδίου σχετικά με την τροποποίηση του Περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) Νόμου του 2004 (Ν. 49(I)/2004), ο οποίος τέθηκε σε ισχύ ως Νόμος 68(I)/2017.

Η GRECO σημειώνει τις πληροφορίες που παρέχουν οι αρχές και αποδέχεται ότι έχει ληφθεί μέριμνα για την επέκταση των δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων σε εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας, όπως απαιτείται στο τελευταίο μέρος της παρούσας σύστασης, καθώς περιλαμβάνει πλέον συζύγους και ανήλικα τέκνα. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη επιλυθεί το ζήτημα της συμπερίληψης της κινητής περιουσίας και της αξίας της περιουσίας, εκτός της ακίνητης περιουσίας και των οχημάτων, στις δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων των Μελών του Κοινοβουλίου. Ως εκ τούτου, η GRECO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η σύσταση vi εξακολουθεί να εφαρμόζεται εν μέρει.

Επιπρόσθετα η GRECO συνέστησε όπως ο ισχύων μηχανισμός παρακολούθησης των δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων που υποβάλλονται από τα Μέλη του Κοινοβουλίου να υπόκειται σε ενδελεχή αξιολόγηση με σκοπό τη θέσπιση ενός ανεξάρτητου και αποτελεσματικού μηχανισμού παρακολούθησης.

Η Επιτροπή εκτίμησε ότι η σύσταση αυτή εφαρμόστηκε εν μέρει στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης. Ωστόσο, επεσήμανε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν αμφιβολίες ως προς την πρακτική λειτουργία και αποτελεσματικότητα του συστήματος στο σύνολό του (για παράδειγμα, πόσο συχνά θα διενεργούνται οι εν λόγω εξωτερικοί έλεγχοι, ποια συνέχεια θα δίνεται σε αυτούς τους ελέγχους και πώς θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις).

Από την πλευρά τους, οι αρχές της Κύπρου επαναλαμβάνουν εδώ, όπως και για την σύσταση vi πιο πάνω, ότι οι Προτάσεις Νόμου που πραγματεύονται το θέμα αυτό, που υποβλήθηκαν στο Κοινοβούλιο από διάφορα Μέλη του Κοινοβουλίου, είχαν ενοποιηθεί σε ένα νομοσχέδιο, το οποίο υποβλήθηκε εξ ονόματος του συνόλου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως και το οποίο πλησιάζει στο τέλος του σταδίου ελέγχου της επιτροπής.

Η GRECO λαμβάνει υπόψη τις πληροφορίες που παρέχουν οι αρχές. Δεδομένου ότι το νομοσχέδιο βρίσκεται στο Κοινοβούλιο και το κείμενο δεν έχει ακόμη τεθεί στη διάθεση της GRECO, η σύσταση αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί κάτι περισσότερο από εν μέρει εφαρμοσμένη. . Η GRECO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η σύσταση vii εξακολουθεί να εφαρμόζεται εν μέρει.

Για τα θέματα σύγκρουσης συμφέροντος, η GRECO συνέστησε στις κοινοβουλευτικές αρχές να αναπτύξουν μια πολιτική ακεραιότητας για την πρόληψη συγκρούσεων συμφερόντων και κινδύνων παρόμοιων ελλείψεων όσον αφορά τα μέλη του κοινοβουλίου μέσω i) ευαισθητοποίησης σε θεσμικό επίπεδο, ii) με τη μορφή εγχειριδίων και τακτικής κατάρτισης και iii) σε ατομική βάση, με τη μορφή μιας ειδικής υπηρεσίας παροχής εμπιστευτικών συμβουλών.

Υπενθυμίζεται ότι στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης, η GRECO θεώρησε ότι η σύσταση αυτή εφαρμόστηκε εν μέρει. Χαιρέτισε τη διάδοση του νέου Κώδικα Δεοντολογίας, τη δημοσίευση εγχειριδίου και την προετοιμασία σεμιναρίων για τα Μέλη του Κοινοβουλίου και τους βοηθούς τους με σκοπό την ευαισθητοποίηση, μεταξύ άλλων, σχετικά με τον Κώδικα Δεοντολογίας, και τη δυνατότητα της Νομικής Υπηρεσίας της Βουλής των Αντιπροσώπων να παρέχει εμπιστευτικές συμβουλές. Ωστόσο, κανένα από τα προγραμματισμένα σεμινάρια σχετικά με τα πρότυπα ακεραιότητας δεν είχε πραγματοποιηθεί κατά τον χρόνο εκείνο και, ως εκ τούτου, μέρος (ii) της σύστασης δεν είχε εκπληρωθεί πλήρως.

Οι κυπριακές αρχές επανέλαβαν στην Επιτροπή, την προηγούμενη θέση τους για το θέμα, δηλαδή ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας που αναπτύχθηκε από τα ίδια τα Μέλη του Κοινοβουλίου, αντιμετωπίζοντας αυτό το ζήτημα και προβλέποντας την πρόληψη των συγκρούσεων συμφερόντων και τη συμπεριφορά των Μελών, είχε διαδοθεί τόσο εντός όσο και εκτός της Βουλής των Αντιπροσώπων και δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα της Βουλής. Επιπλέον, τα Μέλη του Κοινοβουλίου έλαβαν ένα μικρό εγχειρίδιο σχετικά με τη λειτουργία των κοινοβουλευτικών επιτροπών και ένα πλήρες κείμενο των Κανονισμών, το οποίο διατίθεται επίσης στην ιστοσελίδα του Κοινοβουλίου. Επιπλέον, η Βουλή των Αντιπροσώπων διοργανώνει σεμινάρια για τους βουλευτές και τους βοηθούς τους με σκοπό την εκπαίδευση τους στη λειτουργία της Βουλής, τους Εσωτερικούς Κανονισμούς και τον Κώδικα Δεοντολογίας, που καλύπτουν επίσης θέματα πολιτικής ακεραιότητας. Τα σεμινάρια αυτά οργανώνονται στην αρχή κάθε νέας θητείας της Βουλής των Αντιπροσώπων και καλούνται να συμμετάσχουν όλοι οι βουλευτές και οι κοινοβουλευτικοί τους συνεργάτες.

Η GRECO λαμβάνει υπόψη τις πληροφορίες που παρέχουν οι αρχές, ιδίως ότι η κατάρτιση των Μελών του Κοινοβουλίου και των βοηθών τους σχετικά με τη λειτουργία της Βουλής των Αντιπροσώπων, τους Εσωτερικούς Κανονισμούς και τον Κώδικα Δεοντολογίας, που καλύπτουν επίσης θέματα πολιτικής ακεραιότητας, διοργανώθηκε υπό μορφή σεμιναρίων. Ωστόσο, η GRECO σημειώνει επίσης ότι αυτά τα σεμινάρια διοργανώνονται μόνο στην αρχή κάθε νέας θητείας της Βουλής των Αντιπροσώπων και ότι οι βουλευτές καλούνται απλώς να παραστούν. Αυτό σημαίνει ότι κάθε σύνθεση του Σώματος έχει πρόσβαση σε ένα μόνο σεμινάριο, όταν η σύσταση ζητά να υπάρχει τακτική κατάρτιση. Ως εκ τούτου, η GRECO καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η σύσταση viii εξακολουθεί να εφαρμόζεται εν μέρει.

Η ανακοίνωση της Εισαγγελίας

Σε ανακοίνωση της η Νομική Υπηρεσία, αναφέρει πως, «το Δεύτερο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης της Κύπρου στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς (GRECO), που υιοθετήθηκε στις 27 Νοεμβρίου 2023 και δημοσιεύεται ως δημόσιο έγγραφο την Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2024, αξιολογεί τα επιπρόσθετα μέτρα που λήφθηκαν από τις Κυπριακές Αρχές για υλοποίηση των εκκρεμών συστάσεων που εκδόθηκαν στην Έκθεση του Τέταρτου Γύρου Αξιολόγησης της Κύπρου στην GRECO, που ασχολείται με την «Πρόληψη της διαφθοράς αναφορικά με τα Μέλη του Κοινοβουλίου, την Δικαστική εξουσία και τις Εισαγγελικές αρχές».

Προσθέτει πως, «στην Έκθεση Αξιολόγησης της Κύπρου, η GRECO απεύθυνε στην Κύπρο δεκαέξι (16) Συστάσεις. Στο Πρόσθετο στη Δεύτερη Έκθεση Συμμόρφωσης της Κύπρου, η GRECO συμπεραίνει ότι η Κύπρος έχει υλοποιήσει ικανοποιητικά ή έχει αντιμετωπίσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις εννέα (9) Συστάσεις, ενώ οι έξι (6) υλοποιήθηκαν μερικώς και μία δεν υλοποιήθηκε. Συμμόρφωση με τις επτά (7) υπολειπόμενες εκκρεμούσες Συστάσεις εξετάζεται στο πλαίσιο της παρούσας Έκθεσης, που ουσιαστικά τερματίζει τον εν λόγω Γύρο με τις Συστάσεις να κρίνονται ως μερικώς υλοποιηθείσες».

Σε σχέση με τις Εισαγγελικές Αρχές, αναφέρει πως, «πεδίο που αφορά στη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, η εκκρεμούσα Σύσταση της GRECO που αφορά στην αυτονομία των Κατήγορων, η οποία υλοποιείται μέσω του νομοσχεδίου για την Ανεξαρτητοποίηση της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, με το οποίο σκοπείται και η αυτονομία των κατήγορων, αναβαθμίζεται από μη υλοποιηθείσα σε μερικώς υλοποιηθείσα μετά από εξέταση από την GRECO για σκοπούς συμμόρφωσης, προκαταρκτικού αντιγράφου του σχετικού νομοσχεδίου που εκκρεμεί στο Κοινοβούλιο».

«Στα Συμπεράσματα της εν λόγω Έκθεσης η GRECO χαιρετίζει το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο βρίσκεται ακόμα ενώπιον του Κοινοβουλίου. Σημειώνει ωστόσο ότι θα μπορούσε να επωφεληθεί από πρόσθετο ραφινάρισμα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι επί μέρους νομικοί λειτουργοί / κατήγοροι είναι σε θέση να ασκήσουν τα καθήκοντά τους με πιο αυτόνομο τρόπο, με γνώμονα τις εγγυήσεις που απαιτούνται από το κράτος δικαίου. Περαιτέρω, η GRECO καλεί τις αρχές να αντιμετωπίσουν χωρίς καθυστέρηση την προγραμματισμένη μεταρρύθμιση της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας», καταλήγει η Νομική Υπηρεσία.

Δειτε Επισης

Στην Γκάμπια ο Τατάρ για Σύνοδο του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας
«Το σημερινό στάτους κβο δεν μπορεί να είναι η λύση και δεν είναι το μέλλον που οραματιζόμαστε»
Τη σημασία επίλυσης Κυπριακού υπογραμμίζουν τ/κ οργανώσεις
Υπουργική Σύνοδος στην Κύπρο στις 17 Μαΐου για Μεταναστευτικό
Επιστρέφει στην Κύπρο την Τρίτη η Ολγκίν, προγραμματίστηκαν για την Τετάρτη οι πρώτες συναντήσεις
Στοχευμένες ενέργειες εντός έξι μηνών ζήτησε από την Chevron ο Υπουργός Ενέργειας
Πώς θα κατανεμηθεί η ευρωπαϊκή βοήθεια στον Λίβανο-Στη διαχείριση του συριακού το μεγαλύτερο μέρος
Συζητήθηκε τροπολογία Ε. Χαραλαμπίδου για θητεία Προέδρου ΚΣ ΟΑΣΕ
Χαιρέτισε την απόφαση της Κυβέρνησης για μισθολογική αναβάθμιση των ΣΥΟΠ ο Σιζόπουλος
Απειλεί την Τουρκία ο Τατάρ ότι αν αλλάξει πολιτική δεν θα είναι ξανά υποψήφιος