Αναρχία με τα ξεπουλήματα στα καταστήματα-Οι τρεις κατηγορίες παραπλανητικών εκπτώσεων
Πέτρος Πετρή 06:00 - 09 Ιανουαρίου 2024
Η έλλειψη νομοθετικής ρύθμισης που να διέπει τις χρονικές περιόδους εκπτώσεων σε όλα τα καταστήματα, είναι κάτι που προβληματίζει εδώ και αρκετά χρόνια τους αρμόδιους, οι οποίοι αντικρύζουν με ιδιαίτερη ανησυχία αρκετές επιχειρήσεις να λειτουργούν σε βάρος των καταναλωτών, διαφημίζοντας εκπτώσεις σε όποιο εύρος επιθυμούν, χωρίς ωστόσο οι πολίτες να γνωρίζουν εάν αυτές ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ή εάν πρόκειται για εικονικές εκπτώσεις, που στόχο έχουν να παραπλανήσουν.
Άλλωστε, οι αριθμοί που έδωσε στη δημοσιότητα ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, επιβεβαιώνουν το γεγονός ότι οι καταναλωτές είναι αρνητικά επηρεασμένοι από τις αγορές που πραγματοποιούν, καθώς μέσα σε ένα χρόνο, υπήρξε αύξηση κατά 44.9% στα παράπονα. Πιο συγκεκριμένα, τα περισσότερα παράπονα αφορούσαν την πολιτική επιστροφών, όπως και για απάτες μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων, αλλά και για την ακρίβεια και το κόστος ζωής.
Την αναρχία που επικρατεί ανάμεσα στα καταστήματα, με αφορμή και την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, σχολίασε στον REPORTER η νομική λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, η οποία ανέφερε ότι, «δεν είναι θεσμοθετημένη η περίοδος των εκπτώσεων, και γι αυτό τον λόγο οι επιχειρήσεις αποφασίζουν μεταξύ τους για το πότε θα ξεκινήσουν οι εκπτώσεις, αλλά κανένας δεν μπορεί να περιορίσει τις δυνατότητες μιας επιχειρήσεις να επεκτείνει το χρονικό πλαίσιο των εκπτώσεων. Άρα, πρέπει να ξεκαθαριστεί αυτό, καθώς οι καταναλωτές ρωτάνε εάν μόνο αυτή τη βδομάδα θα έχουν χρονικό περιθώριο να αγοράσουν προϊόντα σε περίοδο εκπτώσεων, ωστόσο, κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει, αφού επαφίεται στην πολιτική της κάθε επιχείρησης, αφού θα δούμε επιχειρήσεις που ίσως μέχρι και τα μέσα Φεβρουαρίου να έχουν εκπτώσεις».
Η σύσταση του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών στους πολίτες, είναι πως είναι σημαντικό να αρχίσουν από νωρίς την έρευνά τους για να δουν ποια προϊόντα πραγματικά χρειάζονται και να μην προτρέχουν στο να αγοράζουν προϊόντα επειδή βρίσκονται σε εκπτώσεις.
«Δεν θα πρέπει αυτό να αποτελεί το κριτήριο, καθώς εκπτώσεις θα υπάρχουν και τους επόμενους μήνες από τη στιγμή που δεν είναι κάτι θεσμοθετημένο. Πολύ σημαντικό, είναι να είμαστε προσεκτικοί από ποιες ιστοσελίδες αγοράζουμε διάφορα προϊόντα, καθώς τα παράπονα που έχουμε λάβει για το 2023 δείχνουν μια ανοδική τάση σε σχέση με τις διαδικτυακές απάτες. Δηλαδή, υπάρχουν περιπτώσεις όπου καταναλωτές επισκέπτονται ιστοσελίδες, οι οποίες εν τέλει αποδεικνύονται ως ψευδείς ή εταιρείες οι οποίες δεν υφίστανται στην πραγματικότητα και στο τέλος της ημέρας οι καταναλωτές δεν λαμβάνουν τα προϊόντα, τα οποία έχουν παραγγείλει και πληρώσει ή ακόμη υπάρχει δυσκολία επικοινωνίας με τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις», δήλωσε η κα. Χρήστου.
Οι τρεις κατηγορίες παραπλανητικών εκπτώσεων
Σε τρεις κατηγορίες διαχωρίζει τις παραπλανητικές εκπτώσεις ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, όπου εξηγεί στους καταναλωτές τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αποφύγουν τις παγίδες που στήνουν κατά καιρούς, ορισμένες επιχειρήσεις.
Στη μια κατηγορία, είναι οι περιπτώσεις όπου παρουσιάζεται ένα προϊόν σε προσφορά σε μια Α τιμή και στο ταμείο διαφοροποιείται, με τον ισχυρισμό της επιχείρησης, ότι δεν πρόλαβαν να αλλάξουν τις τιμές στο ταμείο, κάτι που δεν γίνεται αποδεκτό.
Δεύτερη κατηγόρια εκπτώσεων, είναι κάτι που έχει καταγραφεί και επί περιόδου Βlack Friday και κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, όπου σύμφωνα με την κα. Χρήστου, «υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων που είχαν εκπτώσεις και προσφορές στα προϊόντα τους, όπου δεν περιλήφθηκαν τελικά οι τιμές στην απόδειξη την οποία λάμβανε ο καταναλωτής. Δηλαδή, δεν ήταν πάνω το ποσοστό της έκπτωσης που αναγραφόταν στην ετικέτα, ούτε δόθηκε αυτή η δυνατότητα στους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να επέμβουμε και εμείς ως Σύνδεσμος», ανέφερε η κα. Χρήστου.
Επίσης, τρίτη κατηγορία είναι οι περιπτώσεις οι οποίες ενώ παρουσιάζουν προϊόντα σε τιμές εκπτώσεων, εάν αφαιρέσει ο καταναλωτής το αυτοκόλλητο που υπάρχει επάνω στο ταμπελάκι, θα προσέξει ότι η ίδια η υφιστάμενη τιμή που παρουσιάζει η επιχείρηση ήταν η τιμή που ίσχυε και τους προηγούμενους μήνες.
Όπως επεσήμανε η κα. Χρήστου, «αυτό είναι πάρα πολύ σοβαρό, καθώς παραπέμπει σε αθέμιτη εμπορική πρακτική και καλό είναι οι καταναλωτές να το καταγγέλλουν, έχοντας οποιαδήποτε στοιχεία μπορούν να μας βοηθήσουν εμάς είτε το Υπουργείο Εμπορίου, για περαιτέρω διερεύνηση».