Αφαιρούνται κεφάλαια από την ύλη, επεκτείνονται τα Ολοήμερα-Όσα αλλάζουν στην Παιδεία
06:00 - 31 Ιανουαρίου 2024
Με γοργούς ρυθμούς εργάζεται το Υπουργείο Παιδείας, όσον αφορά στην υλοποίηση των εξαγγελιών στις οποίες προέβη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, με στόχο να αλλάξει η εικόνα της δημόσιας εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες. Μέσα από τις εν λόγω κινήσεις, η Κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει λύσεις σε ζητήματα που ταλανίζουν εδώ και χρόνια τον τομέα της παιδείας, όπως είναι η ατελείωτη ύλη στα σχολεία, αλλά και το γεγονός ότι οι μαθητές δεν αναπτύσσουν κριτική σκέψη, ενώ την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας θέλει να χρησιμοποιήσει κι άλλα εργαλεία που έχει στη διάθεσή του, ώστε να αλλάξει άρδην η κατάσταση εντός των σχολικών μονάδων.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, στην παρουσίαση των πολιτικών δράσεων για το 2024 έκανε ειδική μνεία στα θέματα της παιδείας και αναφέρθηκε σε διάφορους τομείς, για τους οποίους είχαν ήδη δρομολογηθεί αρκετές ενέργειες. Αναλυτικά προγράμματα, Ολοήμερα Σχολεία, Τεχνική και Ανώτερη Εκπαίδευση έχουν τεθεί στο επίκεντρο των ενεργειών της Κυβέρνησης και αυτό διαφάνηκε και από τις κινήσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα, όπως η σύσκεψη στο Προεδρικό, στις αρχές του τρέχοντος μηνός, για την Ανώτερη Εκπαίδευση και τη λήψη κάποιων δράσεων, αλλά και τις διαδικασίες για αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα, κάτι που ξεκίνησε μετά την αλλαγή στο σύστημα αξιολόγησης του μαθητή.
Όσον αφορά στα 43 αναλυτικά προγράμματα, τα οποία τέθηκαν στο μικροσκόπιο των αρμοδίων, τόσο της Μέσης Γενικής όσο και της Δημοτικής Εκπαίδευσης, η πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας είναι να ολοκληρωθεί η επικαιροποίησή τους μέχρι τον Μάιο, ώστε τον Σεπτέμβριο να εφαρμοστούν οι πρώτες αποφάσεις. Σημειώνεται πως η προσπάθεια είχε ξεκινήσει από τις αρχές της φετινής σχολικής χρονιάς.
«Αφαιρείται περιττή ύλη και επικαιροποιείται με βάση τις δεξιότητες που ζητούμε, όπως είναι η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα που δεν υπήρχαν και το άλλο που γίνεται είναι ότι τα βλέπουμε με κριτική διάθεση, μέχρι να γίνει και επικαιροποίηση του κάθε μαθήματος. Για παράδειγμα στις Φυσικές Επιστήμες δεν μπορούμε να μην συμπεριλάβουμε τις νέες εξελίξεις. Για την ύλη, υπήρχε πρόβλημα με την ύλη ότι δεν μπορούσαν να την καλύψουν τα παιδιά. Θα αφαιρεθούν κεφάλαια, θα αντικατασταθούν με άλλα», εξήγησε στον REPORTER, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου.
Για τις αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα έχουν επιστρατευτεί εκπαιδευτικοί που αυτή τη στιγμή εργάζονται στα σχολεία, αφού είναι και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι για να προβούν στις αλλαγές που χρειάζονται. Μαζί τους εργάζονται και υπηρεσιακοί από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, με στόχο να ολοκληρώσουν τις αλλαγές άμεσα και έγκαιρα. Αυτό που επιδιώκει το Υπουργείο είναι όπως οι εν λόγω αλλαγές τεθούν προς υλοποίηση αμέσως τον Σεπτέμβριο, ώστε να διαφανεί αν είναι ικανοποιητικές ή χρειάζονται αλλαγές.
«Δουλεύουν ομάδες που απαρτίζονται από εκπαιδευτικούς στην πράξη, που ξέρουν τη δουλειά τους και από υπηρεσιακούς, οι οποίοι δουλεύουν αμισθί για αυτή τη δουλειά. Θα παραδώσουν το έργο στην πρώτη φάση, τον Μάιο και αν διαπιστωθεί ότι χρειάζεται περισσότερη επικαιροποίηση, αυτό θα γίνει την ερχόμενη σχολική χρονιά. Μαθήματα δεν θα αφαιρεθούν, επειδή αφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία με τα αναλυτικά, για να δούμε και τα ωρολόγια προγράμματα».
Αρχίζουν τα μαθήματα και στα Ολοήμερα
Πέραν από τις αλλαγές στα αναλυτικά, το Υπουργείο Παιδείας έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για τροποποίηση και των προγραμμάτων που προσφέρονται στα Ολοήμερα σχολεία, αφού το στοίχημα είναι να μετατραπούν από χώρους φύλαξης παιδιών, όπως ήταν μέχρι στιγμής, σε χώρους όπου πραγματοποιούνται μαθήματα και προσφέρουν μάθηση και θα είναι συνέχιση του πρωινού σχολείου.
«Ξεκινούμε το Σεπτέμβριο με αρκετές αλλαγές και βελτιώσεις, που έχουν να κάνουν με το ότι το απογευματινό θα είναι συνδεδεμένο με το πρωινό σχολείο και δεν θα είναι απλά φυλακτήριο παιδιών. Θα κάνουν μαθήματα τα παιδιά στα Ολοήμερα και θα έχουν αναλυτικά προγράμματα. Επίσης, θα έχουν την ευχέρεια να παρακάθονται και σε εξωτερικές εξετάσεις, για να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους, στο μάθημα που αφορούν. Θα είναι εξετάσεις είτε τοπικές, είτε διεθνείς, που θα είναι είτε από το Υπουργείο Παιδείας, είτε από διεθνείς οργανισμούς, ανάλογα με τα μαθήματα», τόνισε η υπουργός Παιδείας.
Όσον αφορά στην επέκταση των ολοήμερων σχολείων, σημειώνεται πως ήδη ο θεσμός εφαρμόζεται σε πέντε σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης και στόχος είναι τον Σεπτέμβριο να εφαρμοστεί και σε άλλα. Αυτό που επισημαίνεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι πως τα Ολοήμερα της Μέσης Εκπαίδευσης θα σχετίζονται και με τα STEM, επειδή θα διδάσκονται φυσικές επιστήμες και τεχνολογία.
Εμπλουτίζεται με τεχνολογίες η Τεχνική Εκπαίδευση
Ένα επίσης μεγάλο κεφάλαιο, που έχει τεθεί στις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Ήδη είχε ανακοινωθεί από το Υπουργείο Παιδείας, ότι στόχος τους είναι να αλλάξει η κακή εικόνα και να καταρριφθούν τα στερεότυπα που υπάρχουν γύρω από την Τεχνική Εκπαίδευση και μέσα από τις δράσεις του, προωθούνται σημαντικές αλλαγές.
«Αυτό που μπορούμε να πούμε μέχρι στιγμής είναι πως έχουν γίνει έρευνες για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, οπότε εμπλουτίζονται τα προγράμματα της Τεχνικής Εκπαίδευσης και τα εμπλουτίζουμε και με νέες τεχνολογίες».
Αναφορικά με την Ανώτερη Εκπαίδευση, η οποία είχε τεθεί στο επίκεντρο πρόσφατα, μετά την σύσκεψη κατά την οποία αποφασίστηκαν σημαντικές δράσεις, αυτό που επιδιώκεται από πλευράς Κυβέρνησης είναι να προωθηθεί η Κύπρος, στις χώρες του εξωτερικού ως κέντρο για την τριτοβάθμια ανώτερη εκπαίδευση. Αυτό είναι το λεγόμενο branding.
«Εργαζόμαστε και στην αλλαγή της νομοθεσίας, ώστε στη βάση ποιοτικών κριτηρίων να έχουμε κατηγορίες σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εργαζόμαστε στο θέμα των υποτροφιών για να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές και επίσης εργαζόμαστε στη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, για να γνωρίζουν τις ανάγκες πριν αποφασίσουν τις σπουδές τους. Μέχρι τον Μάιο θα ολοκληρώσουμε το διάλογο, για να μπορούν να εφαρμοστούν την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά. Είναι οι δράσεις που έχουμε ανακοινώσει ήδη».