Η αποτίμηση της αγοράς για τις γιορτές-Ικανοποιημένες οι υπεραγορές, απογοητευμένοι οι καταστηματάρχες

Από τη μία το κύμα ακρίβειας που παρατηρείται σε όλους τους τομείς και από την άλλη τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει μεγάλη μερίδα πληθυσμού, οδήγησαν τους καταναλωτές να είναι πιο συγκρατημένοι κατά τη διάρκεια των εορτών, αφού όπως προκύπτει, περιορίστηκαν στις αγορές τους, ξοδεύοντας χρήματα για τα απαραίτητα, σε αντίθεση με τις αγορές για το εορταστικό τραπέζι.

Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων, αντίκρυσαν με περισσή ανησυχία τους καταναλωτές να μην προχωρούν σε μαζικές και ακριβές αγορές, αλλά να βάζουν στο καλάθι ορισμένα απαραίτητα προϊόντα που ήθελαν για τους ίδιους ή για κάποιο δώρο, που στις πλείστες των περιπτώσεων, βρίσκονταν και σε χαμηλή τιμή.

Όπως ανέφερε στον REPORTER ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Καταστηματαρχών, Γιώργος Ελληνίδης, «κατά τη διάρκεια των εορτών, δούλεψαν περισσότερο οι υπεραγορές παρά τα καταστήματα. Η λιανική πώληση, περιορίστηκε κατά πολύ και δεν ανταποκρίθηκαν στη λειτουργικότητα των καταστημάτων και στα έξοδα τα οποία έχουν. Ο κόσμος, λόγω της ακρίβειας σε όλους τους τομείς, αλλά και του πολέμου, περιορίστηκε στα απαραίτητα και δεν επεκτάθηκε για να ψωνίσει άνετα από τη λιανική πώληση».

Επιπρόσθετα, άλλο ένα πρόβλημα που βγήκε στην επιφάνεια είναι το γεγονός ότι ο κάθε καταστηματάρχης έχει την ευκαιρία να βάζει εκπτώσεις όποτε θέλει και όπως θέλει, δημιουργώντας αλυσιδωτά προβλήματα στην αγορά. «Οι εκπτώσεις πλέον έχουν χάσει την αίγλη τους και είναι κάτι που απωθούν τον κόσμο για να ψωνίσει. Τα ξεπουλήματα πρέπει να θεσμοθετηθούν μέσα σε συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια. Γι’ αυτό τον λόγο, μέσα στις μέρες που ανάμεναν να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα, οι καταστηματάρχες είδαν μειωμένη κινητικότητα και αυτό είναι μια ένδειξη ότι δεν πάνε καλά τα πράγματα», σημείωσε ο κ. Ελληνίδης.

Πλήρως ικανοποιημένες οι αγορές, άδειασαν τα ράφια

Από την άλλη, ικανοποίηση άφησε στις υπεραγορές η κινητικότητα που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια των εορτών, καθώς αρκετά ράφια άδειασαν από τα ψώνια των καταναλωτών.

Σε δηλώσεις του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Υπεραγορών Κύπρου, Ανδρέας Χατζηαδάμου, ανέφερε ότι, «είμαστε ικανοποιημένοι και αισιόδοξοι για την κίνηση στην αγορά και από τη δική μας πλευρά κάνουμε ότι είναι δυνατό για να εξυπηρετήσουμε τους καταναλωτές. Υπήρχε μεγάλη επισκεψιμότητα μετά τα Χριστούγεννα μέχρι την παραμονή Πρωτοχρονιάς και αυτό μας αφήνει πλήρως ικανοποιημένους. Γνωρίζουμε πάντα ότι ο Κύπριος καταναλωτής, σε ότι αφορά το γιορτινό τραπέζι, δεν στερείται οτιδήποτε ακόμη και όταν επικρατούν δυσμενείς συνθήκες».

Όσον αφορά τις τιμές που επικράτησαν στις υπεραγορές, κινήθηκαν σε πολύ καλά επίπεδα, παρά το γεγονός ότι επικρατεί κύμα ακρίβειας. «Οι υπεραγορές έκαναν συγκράτηση τιμών και έδωσαν κίνητρο στους καταναλωτές για να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους. Άλλωστε, με μια επιλεγμένη και σωστή ενημέρωση σε ότι αφορά τα προϊόντα και τις τιμές, οι καταναλωτές είχαν την ευκαιρία να κάνουν τις κατάλληλες αγορές τους, με το πιο χαμηλό κόστος. Πρέπει να πούμε ότι οι τιμές κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρσι και είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό, παρά τις συνθήκες ακρίβειας που επικρατούν σε όλους τους τομείς», ανέφερε ο κ. Χατζηαδάμου.

Ξεπούλησαν το αρνί οι κρεοπώλες

Ανάρπαστο είχε γίνει από τα κρεοπωλεία κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων το αρνί, με τους κρεοπώλες να εκφράζουν ικανοποίηση, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν από το ακριβότερο είδος κρέατος στο γιορτινό τραπέζι.

Όπως εξήγησε στον REPORTER o πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Κρεοπωλών, Κώστας Λειβαδιώτης, «η χρονιά έκλεισε καλά και η κινητικότητα βρισκόταν σε αρκετά καλά επίπεδα» ενώ για την έλλειψη που παρατηρήθηκε στο μικρό αρνάκι, ο κ. Λειβαδιώτης εξήγησε ότι αυτό ήταν λόγω των εορτών, ενώ αυτές τις μέρες που διανύουμε και για τις επόμενες βδομάδες, δεν αναμένεται να υπάρξει ζήτηση στο αρνάκι.

Αναφορικά με τις τιμές που υπήρχαν στα κρεοπωλεία, αυτές φαίνεται να έχουν σταθεροποιηθεί το τελευταίο διάστημα. «Πιο συγκεκριμένα είναι έξι έως επτά ευρώ το χοιρινό με το κόκαλο και κιμά, είναι δέκα με ένδεκα ευρώ το μοσχάρι, είναι δεκατρία με δεκαπέντε ευρώ το μικρό αρνάκι, ενώ στα εννέα με δέκα ευρώ το μεγάλο αρνί», εξήγησε ο κ. Λειβαδιώτης.

Διπλασιάστηκαν οι καταγγελίες για απάτες

Δεκάδες ήταν οι καταγγελίες που υπήρξαν από καταναλωτές κατά τη διάρκεια των εορτών, με την πλειονότητα αυτών να αφορούσαν τη διαφορά τις τιμής που υπήρχε στο ράφι, από την τιμή που τους αναφερόταν στο ταμείο.

Επίσης, υπήρχαν αρκετές περιπτώσεις που αφορούσαν ελαττωματικά προϊόντα και τη διαδικασία επιστροφές, ενώ υπήρξαν τρεις περιπτώσεις πολιτών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα λόγω της ακρίβειας και δεν μπορούσαν να προμηθευτούν τα βασικά προϊόντα για το τραπέζι των Χριστουγέννων ή ακόμη και για την Πρωτοχρονιά.

Σε δηλώσεις της στον REPORTER, η νομική λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, δήλωσε ότι, «υπήρχαν αρκετές περιπτώσεις που αφορούσαν την πολιτική επιστροφών προϊόντων, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει νομοθεσία που να ρυθμίζει την πολιτική, άρα οι καταναλωτές πρέπει να ενημερώνονται από την επιχείρηση για το τι ισχύει σε περίπτωση που μετανιώσουν για την αγορά ενός προϊόντος».

Για το που οφείλεται ο διπλασιασμός των καταγγελιών, η κα. Χρήστου, εξήγησε ότι υπάρχει Ευρωπαϊκή οδηγία για τα δικαιώματα του καταναλωτή που προβλέπει την επιβολή αποτρεπτικών ποινών προς τους παραβάτες και είναι μια Νομοθεσία που εφαρμόζεται και στην Κύπρο. «Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, αυτό που πράττει, είναι κάποιες προειδοποιήσεις προς τις επιχειρήσεις για διοικητικά πρόστιμα. Όπως αντιλαμβάνεστε όμως, όταν ο παραβάτης αντιλαμβάνεται ότι δεν θα του επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο, αλλά του δίνεται μια επίπληξη, κινείται όπως θέλει, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι καταγγελίες των πολιτών».

Σε σχέση με τις διαδικτυακές απάτες, από την πλευρά του ο Σύνδεσμος, βλέπει ότι οι διαχειριστές που βρίσκονται πίσω από διάφορες ιστοσελίδες, δεν έχουν τη μόνιμή τους κατοικία στην Κύπρο, γι’ αυτό συστήνεται στους καταναλωτές προτού προχωρήσουν σε μια αγορά, να ελέγχουν την αξιοπιστία μιας ιστοσελίδας.

Για το θέμα της ακρίβειας, η κα. Χρήστου ανέφερε ότι, «είναι κάτι για το οποίο δυστυχώς, δεν μπορούμε να λάβουμε οποιαδήποτε περαιτέρω μέτρα ως Σύνδεσμος. Μεταφέρουμε τις ανησυχίες των καταναλωτών προς τις αρμόδιες αρχές και προς τη Βουλή, αλλά βλέπουμε να λαμβάνονται κάποια μέτρα τα οποία σίγουρα δεν μας ικανοποιούν. Χρειάζεται περισσότερη στήριξη των καταναλωτών σε όλους τους τομείς».

Δειτε Επισης

Έλεγαν έκαναν έρευνες αλλά ήταν νεκρή στην ίδια της την πολυκατοικία-Εκτεθειμένο το ΤΑΕ Λεμεσού, σωρεία ερωτημάτων
Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί που χαρίζουν πάνω από 1 εκ. ευρώ στο Τζόκερ
Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα Post2Santa για αποστολή γραμμάτων στον Άγιο Βασίλη
Τον θεμέλιο λίθο για τη Μονάδα Κυκλοτρονίου στο Ογκολογικό κατέθεσε ο Πρόεδρος
Υπερψηφίστηκε νομοθεσία που ενισχύει πλαίσιο καταπολέμησης εταιρικής φοροδιαφυγής
Το Διεθνές Δικαστήριο διώκει τον... νεκρό ηγέτη της Χαμάς-Εγείρεται ξανά το ερώτημα αν ζει
Σοβαρός τραυματισμός 84χρονου-Συγκρούστηκε με όχημα, εγκατέλειψε τη σκηνή ο δεύτερος οδηγός
Διάγγελμα Πούτιν για τον πόλεμο στην Ουκρανία-«Σε περίπτωση κλιμάκωσης, θα απαντήσουμε συμμετρικά»
Ψηφίστηκε νόμος για κύρωση συμφωνίας ΚΔ-Ελλάδας για φυσικές καταστροφές
Ανακαλούνται τα επιβληθέντα πρόστιμα για πραγματικούς δικαιούχους εταιρειών