Τι σημαίνει για την Ελλάδα η αγορά των F-35 και το πακέτο μαμούθ δωρεάν ενίσχυσης από τις ΗΠΑ
10:06 - 27 Ιανουαρίου 2024
Σημαντική ενίσχυση της αμυντικής ικανότητας της Ελλάδας αλλά και αναβάθμιση της διπλωματικής της θέσης στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου σηματοδοτεί η συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35 για αγορά 20+20 υπερσύγχρονων μαχητικών πέμπτης γενιάς αλλά και το μεγάλο πακέτο αμερικανικής βοήθειας προς τη χώρα μας.
Όπως σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, μετά και τη γνωστοποίηση της αποστολής της επιστολής του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, Άντονι Μπλίνκεν, στον Κυριάκο Μητσοτάκη αλλά και του μηνύματος του πρωθυπουργού για τις εξελίξεις αυτές, η χώρα μας ενισχύεται σημαντικά.
Συγκεκριμένα όπως σημειώνουν, «με την επιστολή του υπουργού Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Antony Blinken προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την επιστολή του Στέιτ Ντιπάρτμεντ προς το Κογκρέσο (notification) ανοίγει και τυπικά ο δρόμος για την απόκτηση έως και σαράντα F-35 από την Ελλάδα, καθώς το σχετικό αίτημα έχει ήδη εγκριθεί από το Κογκρέσο (και μάλιστα λίγο πριν από τον δεύτερο γύρο των εθνικών εκλογών τον Ιούνιο του 2023)».
Αντίστοιχα επισημαίνουν πως «η επίσημη αποδοχή του ελληνικού αιτήματος για την προμήθεια των F-35, μαζί με την ταυτόχρονη παραχώρηση ενός πολύ σημαντικού πακέτου δωρεάν στρατιωτικού υλικού από το αμερικανικό απόθεμα – που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τέσσερις φρεγάτες LCS, δύο μεταγωγικά C-130, 60 θωρακισμένα άρματα μάχης, περιπολικά πλοία - προς την Ελλάδα αποτελεί “ψήφο εμπιστοσύνης’’ προς την Ελλάδα και την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη».
Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως πρόκειται για έμπρακτη αναγνώριση του ηγετικού ρόλου της Ελλάδας στην περιοχή, του ρόλου της ως πυλώνα σταθερότητας, ειρήνης και ασφάλειας, καθώς και ενός απαραίτητου και αξιόπιστου εταίρου και συμμάχου που επέδειξε σοβαρότητα, συνέπεια και συμμαχικό πνεύμα στην αντιμετώπιση όλων των μεγάλων κρίσεων των τελευταίων ετών.
Παράλληλα αναφέρουν ότι «η επιστολή Μπλίνκεν δικαιώνει το διπλωματικό κεφάλαιο που έχτισε η κυβέρνηση και την πολιτική που ακολούθησε στις γεωπολιτικές κρίσεις στην περιοχή, από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την επίτευξη ενεργειακής ασφάλειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μέχρι την κρίση στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή».
Στο ίδιο πλαίσιο επισημαίνεται πως «η εξέλιξη επισφραγίζει και εδραιώνει το ιστορικά υψηλό των ελληνοαμερικανικών σχέσεων και αποδεικνύει στην πράξη ότι η ελληνοαμερικανική στρατηγική σχέση και αμυντική συνεργασία είναι αυτόνομη και δεν ετεροπροσδιορίζεται. Η σχέση με τις ΗΠΑ είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη από σχέσεις με άλλες χώρες και το πέρασμα στα μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς αποτελεί την καλύτερη απόδειξη για την πορεία των ελληνοαμερικανικών σχέσεων».
Αναφορικά με τα F-16 προς την Τουρκία τονίζεται πως «η Ελλάδα ασχολείται με τη θωράκιση και ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεών της. Δεν μπορεί να υπαγορεύσει την πολιτική των ΗΠΑ σε αμυντικά προγράμματα προς τρίτες χώρες. Ούτε μπορεί να συνδέονται αμυντικές προμήθειες προς την Ελλάδα, ενός αξιόπιστου εταίρου και συμμάχου, με εξοπλιστικά προγράμματα άλλων χωρών».
Καταλήγοντας σημειώνουν πως «η σταθερή ελληνική θέση, ιδιαίτερα στο πλαίσιο συμμετοχής στο ΝΑΤΟ, είναι ότι κανένας εξοπλισμός που αποδίδεται σε μια χώρα δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σε βάρος συμμάχου χώρας. Αυτό άλλωστε εξυπηρετεί την περιφερειακή σταθερότητα και τα συμφέροντα της Συμμαχίας στην περιοχή».
Πηγή: protothema.gr