Πρόεδρος ΠΟΕΔ: Η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που χρειάζεται συνεχή στήριξη από την Πολιτεία
16:29 - 25 Ιανουαρίου 2024
Η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που χρειάζεται συνεχή στήριξη και υποστήριξη από την Πολιτεία δήλωσε στο ΚΥΠΕ η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, αναφερόμενη στις τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις που αυξάνουν, όπως είπε, τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις που μια σχολική μονάδα καλείται να διαχειριστεί καθημερινά.
Παράγοντες οι οποίοι προκαλούν επαγγελματική εξουθένωση και επαγγελματικό άγχος είναι ένα θέμα ιδιαίτερα επίκαιρο και απασχολεί τον εκπαιδευτικό κλάδο, τόσο σε τοπικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είπε. Απαντώντας σε ερώτηση του ΚΥΠΕ, η κ. Βασιλείου ανέφερε ότι αδιαμφισβήτητα η πανδημία έχει επιβαρύνει ιδιαίτερα το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, «προκαλώντας άγχος και εξουθένωση μιας και οι εκπαιδευτικοί μας για ένα μεγάλο διάστημα, κλήθηκαν να καλύψουν τα μεγάλα κενά του εκπαιδευτικού μας συστήματος έτσι ώστε το κάθε παιδί να έχει την εκπαίδευση και που δικαιούται και που του αξίζει».
«Πώς να μην προκληθεί η επαγγελματική εξουθένωση και πώς να μην προκληθεί επαγγελματικό άγχος όταν οι εκπαιδευτικοί μας «εν μία νυκτί» έπρεπε να προσαρμόσουν ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασια και μαζί με τα παιδια να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία ως το μοναδικό κανάλι επίτευξης των μαθησιακών στόχων, έτσι ώστε τα παιδιά να συνεχίσουν όσο γινεται απρόσκοπτα, την εκπαίδευσή τους» διερωτήθηκε.
Επιπλέον, συνέχισε η κ. Βασιλείου, οι εκπαιδευτικές πολιτικές διαχρονικά, αφενός λόγω της έλλειψης διαλόγου με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και αφετέρου λόγω του ότι τις περισσότερες φορές λαμβάνονται αποφάσεις με κύριο γνώμονα το κόστος, μέσα από μια «οικονομικίστικη οπτική» και όχι μέσα από την προσέγγιση που αναγνωρίζει την εκπαίδευση ως επένδυση για το μέλλον της κοινωνίας «πολλές φορές είναι παράγοντας άγχους και εξουθένωσης».
«Για αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εφαρμόζονται εκείνες οι πολιτικές που διορθώνουν προβλήματα και στρεβλώσεις στην εκπαίδευση και που μακροπρόθεσμα μπορούν να προσφέρουν ή να προσθέσουν σε θέματα που αφορούν στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών», σημείωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι και αυτή μια παράμετρος που μπορεί να δημιουργήσει εργασιακό άγχος ή/και εργασιακή εξουθένωση.
Όπως είπε, η τεχνολογία είναι ένας τομέας που συνεχώς εξελίσσεται.
«Οι εκπαιδευτικοί από τη μια καλούνται να ενημερωθούν έτσι ώστε να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία ως μέσο που θα βοηθήσει στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και ως ένα εργαλείο που θα βοηθήσει ή/και διευκολύνει την προετοιμασία τους. Για να γίνει όλο αυτό χρειάζεται χρόνος για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί μας να είναι σε θέση να ακολουθήσουν τις συνεχείς εξελίξεις της τεχνολογίας, εντάσσοντάς την στο μάθημά τους» είπε.
«Δεν είναι όμως μόνο ο τομέας της τεχνολογίας που αλλάζει, προκαλώντας άγχος στους εκπαιδευτικούς», συμπλήρωσε. Ολόκληρη η κοινωνία αλλάζει, συνέχισε η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, αυξάνοντας τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις που μια σχολική μονάδα καλείται καθημερινά να διαχειριστεί.
«Το επάγγελμα επομένως του εκπαιδευτικού διαχρονικά σχετιζόταν με άγχος και εξουθένωση αλλά και με ικανοποίηση. Ομολογουμένως είναι ένα επάγγελμα όπου οι δύο έννοιες μπορούν και συνυπάρξουν αρμονικά μετατρέποντας το επάγγελμα σε λειτούργημα. Και αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια που πολλές φορές τη ζήσαμε ή την επιβεβαιώσαμε όταν μαθητές και μαθήτριές μας, ενήλικοι πια, συναντώντας μας στον δρόμο μάς επιβεβαίωσαν με διάφορους τρόπους ότι η αγάπη σε αυτό που κάνουμε είχε αποτέλεσμα», σημείωσε.
Παρόλα αυτά, είπε η κ. Βασιλείου, η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που χρειάζεται συνεχή στήριξη και υποστήριξη από την Πολιτεία.
«Οι εκπαιδευτικοί μας δεν μπορεί να συνεχίσουν να αφήνονται μόνοι τους να παλέψουν με όλες αυτές τις προκλήσεις. Είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε η στήριξη της Πολιτείας έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους σε αξιοπρεπείς εργασιακές συνθήκες και σε ένα περιβάλλον που θα συμβάλλει στο αίσθημα της ικανοποίησης και όχι της εξουθένωση», πρόσθεσε.
Η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι όλα τα πιο πάνω τους απασχόλησαν στο πλαίσιο και του 27ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου που συνδιοργανώθηκε στην Αλεξανδρούπολη στις 2-5 Ιανουαρίου 2024 από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας και η Παγκύπρια Οργάνωση Ελλήνων Δασκάλων με τίτλο: «Εργασιακή ικανοποίηση, εργασιακή εξουθένωση και εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: οι επιπτώσεις της πανδημίας, των εφαρμοζόμενων πολιτικών, των εξελίξεων στην τεχνολογία, των απαιτήσεων του σύγχρονου σχολείου».
Ερωτηθείσα για το συνέδριο, η κ. Βασιλείου είπε ότι συμμετείχαν σε αυτό εκπαιδευτικοί και εισηγητές-ακαδημαϊκοί από Κύπρο και Ελλάδα. «Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο θεσμός του Πανελλήνιου Συνεδρίου, έχει μια μεγάλη ιστορία, αρχής γενομένης το 1987. Εδώ και σχεδόν τέσσερις δεκαετίες ΔΟΕ και ΠΟΕΔ κρατούν ζωντανό αυτό τον θεσμό, παρόλες τις δυσκολίες που έφερε η οικονομική κρίση, η πανδημία και όχι μόνο. Αποδεδειγμένα ο εν λόγω θεσμός αφενός έχει θετικό αντίκτυπο σε εκπαιδευτικό επίπεδο μιας και τα πορίσματά των Συνεδρίων μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος της Δημόσιας Εκπαίδευσης και των λειτουργών της. Αφετέρου τα Συνέδρια αυτά συμβάλλουν στη σύσφιξη των σχέσεων τόσο των Ηγεσιών των δύο Εκπαιδευτικών Οργανώσεων όσο και των μελών τους», σημείωσε.
Καταλήγοντας, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι «Ελλαδίτες και Ελληνοκύπριοι Δάσκαλοι και Δασκάλες, Νηπιαγωγοί και Ειδικοί Εκπαιδευτικοί έχουν την ευκαιρία να γνωριστούν αλλά και να ανταλλάξουν σκέψεις και απόψεις για εκπαιδευτικά και συνδικαλιστικά θέματα, μιας και σε ένα μεγάλο ποσοστό είναι κοινά».