Αξιολόγηση μαθητών και μαθητριών – Σχολική Έκθεση Προόδου

Το Υπουργείο Παιδείας εισήγαγε πριν μερικά χρόνια στη Δημοτική Εκπαίδευση τον θεσμό της Σχολικής Έκθεσης Προόδου (ΣΕΠ), μέσα στο πλαίσιο της αξιολόγησης των μαθητών/τριών. Η Έκθεση αυτή επιχειρεί να δώσει μια γενική εικόνα του μαθησιακού και συμπεριφορικού προφίλ κάθε παιδιού, ώστε να ενημερωθεί ο γονέας ή κηδεμόνας για την πρόοδό του.

Από την πρώτη στιγμή υπήρξε σωρεία αρνητικών αντιδράσεων για την ΣΕΠ τόσο από μεγάλο μέρος του διδασκαλικού κόσμου που κλήθηκε να την εφαρμόσει, όσο και από ειδήμονες στην αξιολόγηση. Η γενικότητα και ασάφεια της έκθεσης, η απουσία μετρήσιμων στόχων, οι διαφορετικές αναγνώσεις και ερμηνείες του κάθε εκπαιδευτικού, πλήττουν σοβαρά την αξιοπιστία και εγκυρότητα της συγκεκριμένης διαδικασίας αξιολόγησης των παιδιών.

Το επίσημο Υπουργείο απαντούσε ότι η ΣΕΠ εφαρμόζεται πιλοτικά και θα τροποποιηθεί ανάλογα, μέσα από την εμπειρία και τον διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους. Αντί αυτού, από το 2019 που εφαρμόστηκε μέχρι και σήμερα, δεν έχει πραγματοποιηθεί ούτε και μία συνάντηση για να συζητηθεί έστω η μορφή και το περιεχόμενο της ΣΕΠ, ούτε έχει αξιολογηθεί η εφαρμογή της. Παραμένει η ίδια και συνεχίζει να συμπληρώνεται από τους/τις εκπαιδευτικούς με τον τρόπο που επιλέγει ο καθένας/ καθεμιά ως μια συμβατική και ανούσια υποχρέωση που κατά γενική ομολογία δεν προσφέρει αυτό που χρειάζεται.

Η ΠΟΕΔ, το 2019 με πλειοψηφική απόφαση του ΔΣ, έδωσε το πράσινο φως για την εφαρμογή της ΣΕΠ θέτοντας ως μία από τις προϋποθέσεις για συμπλήρωσή της την καθολική εφαρμογή του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος σε όλες τις τάξεις. Αν αναλογιστούμε πόσα καθήκοντα και υποχρεώσεις έχει ένας/μια υπεύθυνος/νη τμήματος, είναι πολύ εύκολο να αντιληφθούμε ότι ο χρόνος που δίνεται μπορεί να δικαιολογηθεί με χίλιους τρόπους και το Υπουργείο απλά είχε ένα παράπλευρο κέρδος με την ανοχή της ΠΟΕΔ στη συμπλήρωση της ΣΕΠ. Ανοχή που συνεχίζεται μέχρι σήμερα αφού, μέχρι στιγμής, η συμφωνία δεν έχει ολοκληρωθεί και σε Δ΄ και Ε΄ τάξη δεν έχουν δοθεί οι δύο ώρες του Υπεύθυνου Τμήματος. Υπάρχουν υποσχέσεις μόνο για την επόμενη σχολική χρονιά.

Παράλληλα, ο κάθε υπεύθυνος/νη τμήματος επιφορτώθηκε με την ευθύνη ενημέρωσης των γονέων/κηδεμόνων στη βάση των στοιχείων της ΣΕΠ. Στην ουσία καταργήθηκε η ώρα επισκέψεων γονέων και συμπυκνώθηκε σε ώρες τηλεφωνικών ραντεβού με τους γονείς δύο φορές το χρόνο. Αν αυτό βοηθά τους γονείς να αποκτήσουν εικόνα για την πρόοδο του παιδιού τους ή προάγει τη συνεργασία σχολείου οικογένειας, μπορεί ο καθένας να το κρίνει. Κατά γενική ομολογία όμως τα «αστεράκια» δεν μπορούν να σημειώσουν αδυναμίες και δυνατότητες των μαθητών/ριων. Παραπέμπουν μόνο σε μια μορφή ανούσιας κατάταξης ή/και κατηγοριοποίησης των παιδιών.

Τέλος, βασική προϋπόθεση για εφαρμογή της ΣΕΠ το 2019, ήταν η παροχή εργαλείων στους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε να μπορούν να διορθώσουν και να καλύψουν τις αδυναμίες και τα κενά που εμφανίζονται μέσα από την αξιολόγηση μαθητή/ριας, για να έχει ουσία και αποτέλεσμα η όλη διαδικασία στο πλαίσιο της διαμορφωτική αξιολόγησης. Τέτοια εργαλεία και εφόδια δεν έχουν ακόμη δοθεί στους εκπαιδευτικούς…

Είναι λοιπόν ο καιρός η ΠΟΕΔ να αντιδράσει και να καλέσει το Υπουργείο μας να ξεκινήσει τον διάλογο τόσο για τη Σχολική Έκθεση Προόδου όσο και για τους υπόλοιπους τομείς της αξιολόγησης. Η μη συμπλήρωση της ΣΕΠ μέχρι να γίνει αυτό θα ήταν ένα μέτρο πίεσης. Χρειάζονται διαδικασίες με νόημα για εκπαιδευτικούς και γονείς, επιμόρφωση για να εφαρμόζονται σωστά και ο αναγκαίος χρόνος!

*Λουίζα Σόλου Πιττάκαρα

ΒΔ, Μέλος ΔΣ Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών

Δειτε Επισης

Συνέχιση ή Μετατροπή Αλλοδαπής Ποινής στη Κύπρο
Πορεία Χριστοδούλας, η σύνοψη των αγώνων μας σήμερα
Δύο χρόνια έργων και προόδου στον Δήμο Γεροσκήπου
«Ηγεσία που κάνει τη διαφορά στην ΠΟΕΔ, με ΠΑΔΕΔ - Πρωτοπορία!»
Η προστασία από τις περιβαλλοντικές αλλαγές ως ανθρώπινο δικαίωμα,
Υποχρεωτική Νοσηλεία Ουσιοεξαρτημένων
Το τουριστικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Νότιας Λευκωσίας
Αδικήματα με ποινή Δια Βίου Φυλάκιση
Ο Τραπεζικός Αποκλεισμός στον Αστρομερίτη: Μια πρόκληση για την κοινωνική συνοχή και την οικονομική ανάπτυξη
Αναστολή Ποινής Φυλάκισης