Έτσι λειτουργούν τα έξυπνα συστήματα στα νέα οχήματα-Το ένα αυτοκίνητο ειδοποιεί το άλλο για να ελαττώσει
Πέτρος Πετρή 06:00 - 19 Ιανουαρίου 2024
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το περιστατικό που σημειώθηκε πριν από λίγες ημέρες, όπου γυναίκα όχι μόνο κατήγγειλε στην Αστυνομία την κλοπή του οχήματός της, αλλά υπέδειξε στις Αρχές και την τοποθεσία που βρίσκεται, την ώρα μάλιστα που βρισκόταν στο εξωτερικό. Αυτό συνέβη διότι μέσω του GPS που είχε εγκατεστημένο, διαπίστωσε ότι έπεσε θύμα κλοπής, αφού το είδε να μετακινείται. Η εν λόγω είδηση, κίνησε το ενδιαφέρον αρκετών σε σχέση με τα έξυπνα συστήματα που είναι εγκατεστημένα στα οχήματα και τη χρησιμότητά τους στον ίδιο τον ιδιοκτήτη.
Πιο συγκεκριμένα, το σύστημα το οποίο παρέχει τη δυνατότητα στον οδηγό να γνωρίζει ανά πάσα ώρα και στιγμή την τοποθεσία που βρίσκεται το όχημά του, είναι το eCall, μέσω του οποίου ο οδηγός έχει επίσης τη δυνατότητα να ειδοποιήσει την αστυνομία ότι είναι σε κίνδυνο και χρειάζεται βοήθεια, ενώ ταυτόχρονα έχει τη δυνατότητα να στείλει τις συντεταγμένες του σημείου που βρίσκεται ώστε η αστυνομία να μπορεί να βρει το όχημα εύκολα, κάτι που μπορεί να γίνει και αυτόματα σε περίπτωση σύγκρουσης.
Επιπρόσθετα, αρκετοί κατασκευαστές οχημάτων δίνουν τη δυνατότητα στους οδηγούς να έχουν εγκατεστημένη εφαρμογή στο κινητό, έτσι ώστε να μπορούν να δουν ανά πάσα ώρα και στιγμή, πού βρίσκεται το όχημά τους, τη στάθμη της βενζίνης και διάφορες άλλες χρήσιμες πληροφορίες.
Όπως εξήγησε στον REPORTER ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, «το σύστημα eCall, μπορεί να ενεργοποιηθεί από μόνο του σε περίπτωση ατυχήματος και ειδοποιεί αυτόματα την Αστυνομία, ότι έγινε τροχαίο σε συγκεκριμένη τοποθεσία. Σήμερα, έχει στη διάθεσή της τη συγκεκριμένη εφαρμογή η Αστυνομία και μπορεί να ανταποκριθεί σε κλήσεις. Όλα τα οχήματα που έχουν εισαχθεί ή παρασκευάστηκαν εντός της Ε.Ε. από το 2018 και μετά, έπρεπε να έχουν εγκατεστημένο το eCall. Επίσης, το συγκεκριμένο σύστημα, μπορεί να ενεργοποιηθεί και σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης του οδηγού, ο οποίος θα το πατήσει το κουμπί και σε μερικά λεπτά θα τον εντοπίσει η Αστυνομία».
Αυτό που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια να εφαρμόζεται στα οχήματα, είναι το digital technology, το οποίο ουσιαστικά, βοηθά αρκετές λειτουργίες ενός αυτοκινήτου, προς το καλό του οδηγού. Σύμφωνα με τον κ. Θεοπέμπτου, «υπάρχει μια συγκεκριμένη τεχνολογία την οποία συζητούν στην παρούσα φάση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εντάσσεται μέσα στα πλαίσια του intelligent transport (έξυπνες μεταφορές)».
Όπως εξηγεί ο κ. Θεοπέμπτου, «με αυτό τον τρόπο, υπάρχει επικοινωνία τους ενός οχήματος με το άλλο μεταξύ τους. Για παράδειγμα, εάν ελαττώσει ταχύτητα ο ένας οδηγός, να ελαττώνει και ο άλλος, μετά από ειδοποίηση που δίνει το ένα όχημα στο άλλο».
Ακόμη μια σημαντική λειτουργία των οχημάτων, είναι το σύστημα Emergency Lane Keeping System, το οποίο είναι υποχρεωτικό στα οχήματα που έχουν παρασκευαστεί από το 2018 και εντεύθεν. Το συγκεκριμένο σύστημα, παρακολουθεί τις άσπρες γραμμές στο δρόμο και αν το όχημα κινδυνεύει να βγει έξω από τη λωρίδα του, τότε το επαναφέρει πίσω στη λωρίδα. Αν όμως περάσει πάνω από τη λωρίδα χωρίς ο οδηγός να κινήσει τον σχετικό δείκτη ότι θα αλλάξει λωρίδα, ακούγεται ένας προειδοποιητικός ήχος.
Όλα αυτά, σύμφωνα με τον κ. Θεοπέμπτου, «είναι καλά, νοουμένου φυσικά ότι οι δρόμοι μας έχουν μπογιατισμένες άσπρες γραμμές που δυστυχώς δεν υπάρχουν παντού».
Εξίσου βοηθητική για τα οχήματα, είναι η εφαρμογή Intelligent Speed Adaptation, όπου μέσω μιας μια ενσωματωμένης κάμερας, το όχημα θα αναγνωρίζει αυτόματα από τις πινακίδες του δρόμου, το ανώτατο όριο ταχύτητας θα το προβάλει στον οδηγό και θα παίρνει μέτρα. Μάλιστα, όταν το όχημα ξεπεράσει το όριο ταχύτητας, τότε θα αντιδρά με ηχητικό σήμα ότι το όχημα κινείται με πιο ψηλή ταχύτητα από το όριο, θα σπρώχνει ελαφρά προς τα πάνω το πετάλι για να ειδοποιήσει τον οδηγό ότι πρέπει να μειώσει ταχύτητα ή θα μειώνει τη ροή καυσίμου στη μηχανή για να αναγκάσει το όχημα να ελαττώσει ταχύτητα αλλά και πάλι ο οδηγός θα έχει την επιλογή να το αγνοήσει.
Όπως επεξήγησε ο κ. Θεοπέμπτου, «θεωρώ ότι με αυτά τα συστήματα, θα βελτιωθεί η ασφάλεια τόσο των ίδιων των οδηγών, όσων και των υπόλοιπων πολιτών που βρίσκονται εκτός οχήματος. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει αριστερά και δεξιά του οχήματος εγκατεστημένο sensor, για την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών, ποδηλάτων και πεζών που κυκλοφορούν στους δρόμους».