Άρχισαν οι διαδικασίες για αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία-«Να γίνει ουσιαστική δουλειά»
12:21 - 11 Ιανουαρίου 2024
Άρχισε η λειτουργία των Επιτροπών επικαιροποίησης των αναλυτικών προγραμμάτων, δήλωσε στο ΚΥΠΕ, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, προσθέτοντας ότι πρέπει να γίνει μία πιο ουσιαστική δουλειά και όχι μόνο "κάποιες πινελιές" να αλλάξουν.
Όπως ανέφερε, θα πρέπει να βελτιωθούν και να εκσυγχρονιστούν τα αναλυτικά προγράμματα, τα οποία έχουν γίνει το 2010.
Τόνισε, επίσης, ότι θέλουν να βελτιώσουν τις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων και πώς πρέπει να περάσουμε στην εποχή των έργων πλέον.
«Νομίζω για πάρα πολλά θέματα έχουν εξαντληθεί οι συζητήσεις και είμαστε εκεί που πρέπει να ληφθούν οι αποφάσεις», υπογράμμισε.
Σημείωσε, παράλληλα, ότι φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή και τα πλείστα σχολεία έχουν ετοιμάσει υλικό για να προβληθεί στα παιδιά που έχει σχέση με το 1974.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι «έχει αρχίσει, για να είμαστε ειλικρινείς, η λειτουργία των Επιτροπών επικαιροποίησης των αναλυτικών προγραμμάτων, που ήταν και η θέση της Οργάνωσης αναγκαιότητα».
«Πιστεύω όμως ότι πρέπει να γίνει μία πιο ουσιαστική δουλειά, όχι μόνο κάποιες πινελιές να αλλάξουν. Θα έπρεπε να αξιολογηθούν τα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα. Λέχθηκε και για περαιτέρω βελτίωση των θεμάτων δεξιοτήτων των παιδιών. Εάν πρέπει ακριβώς να περάσουν κάποιες από αυτές τις δεξιότητες και μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα, κριτική σκέψη, ανάπτυξη των απόψεων των παιδιών, η απασχόληση με project, κ.λπ. Είναι αλλαγές που πρέπει να γίνουν και πρέπει ακριβώς να ενταχθούν λειτουργικά, παραγωγικά και ορθολογιστικά μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα», πρόσθεσε.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ ανέφερε, επίσης, ότι ανοικτό θέμα είναι και το θέμα της αγοράς υπηρεσιών στη Μέση Εκπαίδευση.
«Δεν έχει αλλάξει το σύστημα. Εκκρεμεί το θέμα αυτά, ιδιαίτερα το αίτημα της ΟΕΛΜΕΚ ότι και στη λειτουργία των Κρατικών Ινστιτούτων, των ΚΙΕ, θα πρέπει να περάσουμε στο καθεστώς των συμβάσεων που θα δίνονται από τους καταλόγους της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας. Δηλαδή δεν μπορεί σε κάποια βαθμίδα να έχει καταργηθεί η αγορά υπηρεσιών, να έχουμε περάσει στο καθεστώς παραχώρησης συμβάσεων από τους καταλόγους της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας και στη Μέση Εκπαίδευση να προβάλλονται οποιαδήποτε άλλα προσκόμματα που δηλώνουν άνιση ή διαφορετική μεταχείριση», συμπλήρωσε.
Σημείωσε ότι για τα Κρατικά Ινστιτούτα έχουν και εγγράφως καταθέσει τις απόψεις τους και στην Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και στην Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου, στην οποία ανέθεσε το θέμα η Υπουργός.
«Αναμένουμε μέχρι το τέλος Ιανουαρίου να λήξει το θέμα και ελπίζουμε να λήξει όχι όπως θέλουμε εμείς, αλλά όπως επιβάλλει η πολιτική που ακολούθησε σε άλλες βαθμίδες η Κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας. Είναι θέματα κομβικά και έχουν την ιδιαίτερη τους σημασία, διότι τα Κρατικά Ινστιτούτα μπορεί να αποτελέσουν αν θέλετε μορφές ανάπτυξης ακόμα περισσότερο του εκπαιδευτικού έργου», πρόσθεσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι έχουν καταθέσει μια σειρά επιχειρημάτων για τον τρόπο λειτουργίας των ΚΙΕ.
«Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας ρυθμίζει την όλη λειτουργία τους και δεν μπορεί ξαφνικά να μας λέει ότι δεν επιτελούν σχολικό έργο. Τι επιτελούν; Σχολικό έργο δεν είναι μόνο οι εκδρομές. Αν δεν πηγαίνουν τα ΚΙΕ εκδρομές δεν σημαίνει ότι δεν είναι εκπαιδευτικό το έργο που επιτελούν και οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτά», συμπλήρωσε.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ αναφέρθηκε και στις εκπαιδευτικές περικοπές που έχουν γίνει στο χώρο της Μέσης Εκπαίδευσης την περίοδο του 2013-2018, θυμίζοντας και την μεγάλη κρίση στην εκπαίδευση.
«Σημαντικές ή ασήμαντες δεν έπρεπε να γίνουν και ζητούμε ακριβώς να επανέλθουν για λόγους δικαιοσύνης και ίσης αντιμετώπισης όλων των εκπαιδευτικών εταίρων με τον ίδιο τρόπο», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς για τις πρόσφατες αποφάσεις της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης των Γενικών Αντιπροσώπων της Οργάνωσης, η οποία εξουσιοδότησε την ηγεσία της Οργάνωσης να θέσει στο ΥΠΑΝ μια σειρά θεμάτων, μη αποκλειόμενων και των δυναμικών μέτρων, ο κ. Ταλιαδώρος επανέλαβε ότι πρέπει μέχρι το τέλος Ιανουαρίου,- διότι τα πράγματα πιέζουν- στα ΚΙΕ να αποφασιστεί πολύ σύντομα τι πρέπει να γίνει.
Είπε, επίσης, είναι και το θέμα των ιδιωτικών σχολείων.
«Θυμάστε κάποια προβλήματα που προέκυψαν και φάνηκε και από την προηγούμενη Κυβέρνηση ότι δυστυχώς το ΥΠΑΝ αδυνατεί, δεν έχει τους μηχανισμούς να ελέγξει αν εφαρμόζεται η νομοθεσία για τα ιδιωτικά σχολεία. Μπορεί τα συμφέροντα να είναι αρκετά, αλλά επιτέλους θα πρέπει να δούμε τη δημόσια εκπαίδευση, το δημόσιο σχολείο. Δεν είμαστε αντίθετοι στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αλλά δεν μπορεί να λειτουργεί με διαφορετικούς κανόνες από αυτούς που διέπουν το δημόσιο σχολείο», σημείωσε.
Ανέφερε, παράλληλα, ότι η εξουσιοδότηση από την Παγκύπρια Συνδιάσκεψη υπάρχει.
«Οι τελευταίοι που θέλουν να παίρνουν μέτρα είναι οι εκπαιδευτικοί, διότι αναστατώνεται το εκπαιδευτικό μας σύστημα και δημιουργούνται πολύ περισσότερα προβλήματα. Ελπίζουμε ότι ο διάλογος θα είναι ένας πραγματικός διάλογος χωρίς προειλημμένες αποφάσεις. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί ποτέ να γίνει αυτό αποδεκτό και ο χώρος της παιδείας έχει ταλαιπωρηθεί τα προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα την περίοδο του 2018 από αποφάσεις που ήταν αποτέλεσμα όχι διαλόγου. Ελπίζω και δεν χρειάζεται και ούτε πρέπει να ξανά ζήσουμε τέτοιες καταστάσεις», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς αν θα επιδιώξουν συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ είπε ότι ήδη υπάρχει η απόφαση από τα όργανα της Οργάνωσης να ζητήσουν και συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αν διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει μια έτσι κοινή αντιμετώπιση όλων των βαθμίδων με τον ίδιο τρόπο για πράγματα που είναι ίδιας υφής.
Απαντώντας σε ερώτηση τι αναμένουν ως Οργάνωση κατά το 2024, ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι συμπληρώνονται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή και κατοχή και πρόσθεσε ότι θα έπρεπε ήδη να είχε ανακηρυχθεί το έτος 2024 έτος μνήμης για την τουρκική εισβολή.
«Εισήγηση μας ήταν να γίνουν και ειδικές Επιτροπές, που μπορεί να λειτουργήσουν όχι μόνο στο ΥΠΑΝ αλλά και σε άλλα Υπουργεία που να αναβιώσουν τις μνήμες του 1974 αλλά ταυτόχρονα να τονώσουν και την θέληση αυτού του λαού να αποκτήσει ότι έχουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι πολίτες», σημείωσε.
Στα καθαρά εκπαιδευτικά, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ επανέλαβε ότι θα πρέπει να βελτιωθούν τα αναλυτικά προγράμματα.
«Έχουν γίνει το 2010, έχουν παρέλθει περίπου 15 χρόνια. Σίγουρα θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν, να προσαρμοστούν στον πραγματικά διδακτικό χρόνο που διατίθεται για το κάθε μάθημα. Είχαν γίνει στρεβλώσεις στο παρελθόν. Έγιναν διαδικασίες όπου βάζουμε ύλη, διότι μπορεί να μας δοθούν και επιπλέον διδακτικές περιόδους. Δυστυχώς αυτές οι πολιτικές δεν λειτούργησαν θετικά και ακριβώς θέλουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων, όπως επίσης και το περίφημο εκείνο θέμα των κλιματιστικών», συμπλήρωσε.
Όπως ανέφερε, δεν έχουμε πάρει ακόμα κανένα χρονοδιάγραμμα για την εγκατάσταση των κλιματιστικών στο βάθος τριετίας που είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
«Ούτε έχουμε πάρει ενημέρωση για το ύψος του κονδυλίου που έχει διατεθεί στον προϋπολογισμό του 2024 για την εγκατάσταση αυτών των κλιματιστικών και δεν ξέρουμε και για αυτά τα 50 σχολεία πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία τους. Αναμένουμε λοιπόν και αυτό το τριετές πλάνο να το δούμε να κατατίθεται. Πρέπει να περάσουμε στην εποχή των έργων πλέον. Νομίζω για πάρα πολλά θέματα έχουν εξαντληθεί οι συζητήσεις και είμαστε εκεί που πρέπει να ληφθούν οι αποφάσεις. Δε λέω ότι θα πρέπει να επιβάλουμε τις όποιες θέσεις έχει η όποια συνδικαλιστική οργάνωση, αλλά μέσα από ένα διάλογο επιχειρημάτων να συζητήσουμε αλλά και να ληφθούν και οι αποφάσεις που επιβάλλεται να ληφθούν», συμπλήρωσε.
Όσον αφορά το θέμα του Ολοήμερου Γυμνασίου, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ είπε ότι αναμένουν να δουν αυτό που εισηγηθούν.
Αναφορικά με τη νεανική παραβατικότητα, ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι κορυφώθηκε στο Δεκέμβριο και χρειάστηκε η ΥΠΑΝ να κάνει και μια σύσκεψη με την ηγεσία της Αστυνομίας.
«Πρέπει να αρχίσει να εγκαθίσταται οι κάμερες είτε μας αρέσουν είτε όχι», σημείωσε.
Όσον αφορά το θέμα των κινητών τηλεφώνων, ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι είναι ένα θέμα που έθεσε η ΟΕΛΜΕΚ, δηλαδή την απαγόρευση της χρήσης των κινητών στους σχολικούς χώρους.
«Κάπου είναι θετικό ότι και η Συνομοσπονδία Γονέων έχει αποδεχθεί αυτή την θέση. Εγώ δεν λέω ότι είναι θέση της ΟΕΛΜΕΚ , είναι μια θέση που εξυπηρετεί το εκπαιδευτικό σύστημα», πρόσθεσε.
Αναφορικά με τα προγράμματα για τις περιπτώσεις παραβατικής συμπεριφοράς, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ είπε ότι «υπάρχει σχετική απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο εδώ και 2 με 3 μήνες αλλά δεν βλέπουμε να προχωρεί το ζήτημα».
«Προγράμματα, στα οποία θα εντάσσονται παιδιά με σοβαρή παραβατική συμπεριφορά. Εμείς πιστεύουμε ότι θα πρέπει να είναι έξω από τις σχολικές μονάδες, όχι για να λειτουργήσουν ως γκέτο παραβατικών παιδιών αλλά ως γκέτο στο οποίο θα υπάρχουν ειδικοί ψυχίατροι αν χρειάζονται, ειδικοί ψυχολόγοι αν χρειάζονται, για να παρέχεται η καλύτερη δυνατή βοήθεια σε αυτά τα παιδιά με στόχο να μπορέσουν να επανενταχθούν το συντομότερο δυνατό στις κανονικές σχολικές μονάδες», σημείωσε.
Απαντώντας σε ερώτηση, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ είπε ότι η απόφαση του Υπουργικού ήταν ότι εξετάζεται η εφαρμογή εναλλακτικών προγραμμάτων.
Σε παρατήρηση ότι με την λειτουργία των προγραμμάτων αυτών εκτός σχολικών μονάδων ίσως θυματοποιηθούν τα παιδιά, ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι στόχος είναι να βοηθηθούν κατά το καλύτερο τρόπο.