Άνοιξαν τα σχολεία, άρχισαν τα περιστατικά βίας-Άμεση ανάγκη για αλλαγή κουλτούρας
06:00 - 22 Σεπτεμβρίου 2023
Στο ίδιο έργο θεατές. Μόνο αυτή η έκφραση περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί, τις τελευταίες ώρες στον τομέα της παιδείας. Και αυτό επειδή, ακόμη δεν άρχισε η νέα σχολική χρονιά και άρχισαν ήδη να καταγράφονται νέα επεισόδια βίας και παραβατικότητας, εντός των σχολικών μονάδων. Ένα φαινόμενο που ήταν αρκετά έντονο την προηγούμενη χρονιά και που πρέπει άμεσα να τεθεί στο μικροσκόπιο όλων, ώστε να βρεθούν οι τρόποι και τα μέσα για να σταματήσουν αυτά τα περιστατικά.
Ο καυγάς των τριών μαθητριών, που κατέληξε σε συμπλοκή είναι το πρώτο περιστατικό βίας που είδαν το φως της δημοσιότητας για τη νέα χρονιά, ωστόσο δεν είναι το μοναδικό. Οι γονείς διαμηνύουν πως από την αρχή του νέου ακαδημαϊκού έτους έχουν παρατηρηθεί κι άλλα φαινόμενα, που δεν πήραν τις ίδιες διαστάσεις, είτε επειδή ήταν διαφορετικής φύσεως και ενδεχομένως να μην κατέληξαν σε συγκρούσεις, είτε επειδή δεν υπήρχε τόση προβολή τους. Την ίδια ώρα, αυτό που αναφέρουν είναι ότι μπορεί να παρατηρούνται φαινόμενα παραβατικότητας και βίας, ωστόσο δεν είναι και καθημερινής διάρκειας.
Παρ’ όλα αυτά, είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι παρατηρούνται αυτά τα φαινόμενα, ειδικά εντός των χώρων των σχολείων, όπου θα έπρεπε να περνά το μήνυμα ότι η βία δεν είναι ποτέ η απάντηση σε οποιοδήποτε πρόβλημα. Και θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα όλων να περαστεί αυτό το μήνυμα στους μαθητές, ειδικά μετά τις εικόνες που παρατηρήθηκαν την περασμένη σχολική χρονιά, που τα φαινόμενα βίας και παραβατικότητας ήταν αρκετά συχνά και σε παγκύπρια βάση.
Την περσινή σχολική χρονιά, το πρώτο τετράμηνο τα περιστατικά βίας είχαν κατακλείσει τόσο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, με τους εμπλεκόμενους φορείς να αναφέρουν ότι πρέπει να παρθούν μέτρα, για να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα. Συγκεκριμένα, υπήρξαν επιθέσεις μαθητών έναντι μαθητών, εξωσχολικών έναντι μαθητών, καθηγητών έναντι μαθητών, ενώ κατά το δεύτερο τετράμηνο υπήρχαν και φαινόμενα βανδαλισμών των μονάδων, με καταστροφές εξοπλισμού ή αιθουσών.
Η αντίληψη που υπήρχε ήταν ότι τα σχολεία είναι μέρος της κοινωνίας και συγκεκριμένα μικρογραφία της και ό,τι επικρατούσε εκτός των σχολικών μονάδων, δεν θα μπορούσε να εξαλειφθεί εντός των κάγκελων των σχολείων. Αυτή η θέση, όμως, ήταν αρκετά προβληματική, καθώς εμμέσως ήταν μία παραδοχή ότι υπάρχει πρόβλημα, ενώ αποτελεί και το τέλειο άλλοθι, για εκείνους που δεν θέλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να στρωθούν στη δουλειά, για να δημιουργήσουν μία κουλτούρα βάσει της οποίας η βία δεν αποτελεί ποτέ λύση.
Στο μεταξύ, διαφορετική είναι και η αντίδραση των αρμοδίων για την αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών και δεν ακολουθήθηκε η πεπατημένη, αφού από την πρώτη στιγμή έχει διαταχθεί έκθεση γεγονότων, για να ξέρουν την πραγματική διάσταση του περιστατικού και της σοβαρότητάς του. Αυτό στέλνει το μήνυμα ότι η νέα ηγεσία φαίνεται ότι είναι πρόθυμη να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα και να τα πατάξει, μία πρόθεση που διαφαίνεται και από το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας είναι έτοιμο να συζητήσει και λήψη διάφορων παιδαγωγικών μέτρων, για να αποτραπούν αυτά τα σενάρια.
Αυτό που είναι σημαντικό να κατανοήσουν οι αρμόδιοι και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς είναι ότι πρέπει να γίνεται άμεση παρέμβαση από αρκετά νεαρή ηλικία, ειδικά τώρα που η ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου, κρύβει περισσότερους κινδύνους και είναι πιο εύκολο να επηρεαστούν τα παιδιά. Το Υπουργείο Παιδείας και όλοι οι φορείς με τους οποίους συνεργάζεται, πρέπει να ενώσουν δυνάμεις για να βρουν την φόρμουλα που θα αλλάξει την κατάσταση και θα χτίσει εκείνη την κουλτούρα, που θα στέλνει το μήνυμα ότι η μόνη λύση είναι ο διάλογος.