Ζητούν αύξηση των σχολικών λεωφορείων οι γονείς ενώ δεν υπάρχουν οδηγοί
07:00 - 09 Ιουλίου 2023
Την ώρα που το Υπουργείο Μεταφορών και η Βουλή ψάχνουν λύσεις, ώστε να προσελκύσουν περισσότερους οδηγούς λεωφορείων, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με ελλείψεις στις δημόσιες συγκοινωνίες, οι οργανωμένοι γονείς Μέσης Εκπαίδευσης θέτουν στο τραπέζι την αύξηση των διαδρομών, κάτι που συνεπάγεται και αύξηση των αναγκών σε εργατικό προσωπικό. Παράλληλα, η Συνομοσπονδία γονέων Μέσης Εκπαίδευσης θέτει και θέμα ασφάλειας για τα λεωφορεία που χρησιμοποιούνται για τις σχολικές διαδρομές, ειδικά μετά και τα περιστατικά με τα μέσα μεταφοράς που είδαν το φως της δημοσιότητας τις προηγούμενες εβδομάδες και προτείνει μέτρα που θα μπορούσαν να ληφθούν, για να αποφευχθούν αυτές οι εικόνες.
Η Επιτροπή Μεταφορών και το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο, έχουν ήδη ανοίξει διάλογο για το μείζον θέμα της έλλειψης οδηγών λεωφορείων, ώστε να βρεθούν οι κατάλληλες λύσεις και τα κίνητρα, για να προσελκύσουν περισσότερους εργαζόμενους και να απαμβλυνθεί το ζήτημα που έχει προκύψει, για να λειτουργούν σωστά οι δημόσιες συγκοινωνίες. Ωστόσο, μία επιστολή που απεστάλη στον Αλέξη Βαφεάδη και την Αθηνά Μιχαηλίδου έρχεται να προκαλέσει ερωτηματικά, καθώς ουσιαστικά ζητά την αύξηση των διαδρομών που γίνονται και αφορά στα σχολεία, ώστε να μεγαλώσει ο αριθμός των μαθητών που θα χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Συγκεκριμένα, η Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης απέστειλε επιστολή στους δύο υπουργούς, για να θέσει ενώπιον τους τις απόψεις τους, όσον αφορά στα σχολικά λεωφορεία, με αφορμή την επερχόμενη σχολική χρονιά, σημειώνοντας πως ήθελε να θέσει ενώπιον τους προβληματισμούς και εισηγήσεις που είχαν για τη χρήση των σχολικών λεωφορείων από τους μαθητές και τις διαχώρισαν σε δύο κατηγορίες.
Η μία κατηγορία είναι η μεταφορά των μαθητών, στην οποία θέτουν τέσσερις προτάσεις, ανάμεσά τους και η αύξηση των σχολικών διαδρομών, ώστε να μπορούν να επωφεληθούν περισσότεροι μαθητές και να αρχίσει η χρήση των λεωφορείων μαζικότερα. Μία πρόταση που προκαλεί ερωτηματικά, δεδομένου ότι βάσει και των προβλημάτων που παρατηρούνται στο οδικό δίκτυο καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, με κυκλοφοριακό χάος σε κύριες και καίριες αρτηρίες, ο καθένας θα μπορούσε να συμπεράνει πως οι περισσότεροι μαθητές ή γονείς, επιλέγουν να μεταφέρουν τα παιδιά με τα ιδιωτικά τους οχήματα στο σχολείο τους.
Ωστόσο, οι γονείς θεωρούν πως με την αύξηση των σχολικών διαδρομών, ίσως μειωθεί και η ώρα αναμονής των μαθητών στις στάσεις, αλλά και εντός των λεωφορείων και αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως κίνητρο για την συστηματική χρήση, ενώ αναφέρουν πως αν υπάρξει αυτή η αύξηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς από τους μαθητές, τότε το κράτος θα έχει όφελος, καθώς θα μειωθούν οι ρίποι.
Συγκεκριμένα, οι γονείς, στην επιστολή τους, όσον αφορά στη μεταφορά των μαθητών με τα λεωφορεία, προτείνουν:
1) Να αυξηθούν τα δρομολόγια των σχολικών λεωφορείων ούτως ώστε να μην αναγκάζονται τα παιδιά να περιμένουν πολλή ώρα το λεωφορείο, ή να πρέπει να ξυπνήσουν πολύ νωρίς, αν είναι οι πρώτοι που επιβιβαστούν στο λεωφορείο. Αυτά αποτελούν αντικίνητρα και γι’ αυτούς τους λόγους πολλοί/ές μαθητές/μαθήτριες αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τα σχολικά λεωφορεία.
2) Να αυξηθούν οι στάσεις των σχολικών λεωφορείων για να εξυπηρετούνται καλύτερα τα παιδιά.
3) Οι μαθητικές διαδρομές πρέπει να προσφέρονται δωρεάν για όλους.
4) Στις νέες συμβάσεις που θα υπογραφούν να υπάρχει πρόνοια για σχολικές διαδρομές κατά την περίοδο της ενισχυτικής διδασκαλίας μετά τη λήξη των μαθημάτων.
5) Συστηματική επιμόρφωση των παιδιών και των γονιών τους για τα οφέλη της χρήσης του σχολικού λεωφορείου.
Στην επιστολή σημειώνουν πως αν μεγάλος αριθμός μαθητών χρησιμοποιούν το λεωφορείο θα είναι πολλαπλά τα οφέλη:
- Θα αμβλυνθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
- Θα συμβάλει στη μείωση των ρύπων.
- Θα μειωθεί το κόστος για τις οικογένειες, αφού δε θα χρησιμοποιούν τα δικά τους αυτοκίνητα.
- Αν τα σχολικά λεωφορεία είναι δωρεάν, το κράτος θα ωφεληθεί πολλαπλάσια με τη μείωση του κυκλοφοριακού, μείωση των ρύπων, αύξηση των δημόσιων συγκοινωνιών, κλπ.
Ασφάλεια σχολικών λεωφορείων
Όσον αφορά στη δεύτερη κατηγορία, που αφορά στην ασφάλεια των σχολικών λεωφορείων, φαίνεται πως τα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας, με τους τροχούς που έφυγαν από εν κινήσει σχολικό λεωφορείο, μέσα στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και την ακαταλληλότητα κάποιων μέσων, προκάλεσαν ανησυχία, με αποτέλεσμα, οι γονείς να ετοιμάζουν μία λίστα με δέκα εισηγήσεις προς τα Υπουργεία.
Ουσιαστικά, μέσα από τα συγκεκριμένα μέτρα, οι οργανωμένοι γονείς ζητούν όπως μπουν αυστηρές προϋποθέσεις, όσον αφορά στην καταλληλότητα των μέσων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά των μαθητών, αναφέροντας πως πρέπει να υπάρχουν ρήτρες στα συμβόλαια και σε περίπτωση παραβίασης, να ακυρώνονται. Παράλληλα, προτείνουν όπως δημιουργηθεί ένα μητρώο για τα λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές και αυτό το μητρώο να ανανεώνεται κάθε χρόνο.
Οι δέκα εισηγήσεις των γονιών είναι:
1) Η Αρμόδια Αρχή να ελέγξει όλα τα λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές, είτε αυτά ανήκουν στη συμβασιούχο εταιρεία είτε σε υπεργολάβους, αν πληρούν όλα τα κριτήρια, όπως αυτά καθορίζονται από την Αρχή.
2) Η Αρμόδια Αρχή να προβεί σε αυστηρό έλεγχο όλων των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σχολικών λεωφορείων (συμβασιούχος εταιρεία, συνεργαζόμενες με την εταιρεία οντότητες, ελεγκτές, υπεργολάβους) για τήρηση των διαδικασιών.
3) Να νομοθετηθεί αυστηρότερος και συστηματικότερος έλεγχος από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και την Αστυνομία. Ο έλεγχος να γίνεται σε ανύποπτο χρόνο, τόσο στους σταθμούς των λεωφορείων, όσο και στις σχολικές μονάδες. Να γίνεται και στους συνεργάτες των συμβαλλόμενων εταιρειών και των συνεργατών τους, π.χ. ηλεκτρολόγους αυτοκινήτων, πωλητές ελαστικών, κλπ.
4) Στα συμβόλαια που συνάπτει η Αρμόδια Αρχή με τις εταιρείες λεωφορείων να συμπεριληφθούν όροι για την ηλικία των λεωφορείων που θα εκτελούν σχολικές διαδρομές. Τα λεωφορεία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μαθητών δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερα από 10 χρονών.
5) Να συμπεριληφθούν αυστηροί όροι για τις τεχνικές προδιαγραφές που πρέπει να διαθέτει ένα σχολικό λεωφορείο όπως αυτές καθορίζονται από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, την Αστυνομία/Πυροσβεστική αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας να είναι ετήσια.
6) Να συμπεριληφθεί όρος για άμεση ανάκληση του συμβολαίου, σε περίπτωση που ένα λεωφορείο δεν πληρεί αυτές τις προδιαγραφές.
7) Κάποια σχολικά λεωφορεία ιδιαίτερα των ορεινών διαδρομών, είναι παλιά και σαφώς χρειάζονται ανανέωση. Το οδικό δίκτυο των ορεινών περιοχών επιβάλει τη χρήση καινούριων λεωφορείων τα οποία πληρούν όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας. Να ληφθεί πρόνοια για λεωφορεία με κίνηση και στους 4 τροχούς. Η δρομολόγηση μικρών καινούριων λεωφορείων στις ορεινές διαδρομές πιθανόν να είναι ασφαλέστερη λύση.
8) Να δημιουργηθεί μητρώο που να αφορά με όλα τα λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές. Το μητρώο θα πρέπει να ανανεώνεται κάθε χρόνο.
9) Να δημιουργηθεί μητρώο/κατάλογος οδηγών. Οδηγοί που δημιουργούν συστηματικά προβλήματα (καθυστερήσεις, απρεπή συμπεριφορά) να απομακρύνονται με απαίτηση της Αρμόδιας Αρχής.
10) Για τις εκδρομές/επισκέψεις να υπάρχει τυποποιημένος κατάλογος ελέγχου (check list) για τα απαιτούμενα έγγραφα/πιστοποιητικά τα οποία πρέπει να προσκομίσει στη διεύθυνση του σχολείου και η διεύθυνση να αποδείξει ότι τα έχει ελέγξει.