Ανεπίδεκτοι ακόμα και μετά τα τσουχτερά πρόστιμα οι οδηγοί-Τι δείχνουν οι καταγγελίες της τριετίας

Mπορεί την τελευταία τριετία η Αστυνομία να πήρε στα χέρια της άλλο ένα όπλο για να αναχαιτίσει τις τροχαίες παραβάσεις που οδηγούν σχεδόν πάντα σε σοβαρές ή ακόμα και θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, όμως όπως φαίνεται οι πολίτες δεν μπορούν να συνετιστούν, ούτε με τα τσουχτερά πρόστιμα που επιβάλλονται για ταχύτητα, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους και οδήγηση χωρίς ελεύθερα χέρια.

Από τον Οκτώβριο του 2020, τα πρόστιμα για όλα τα πιο πάνω αδικήματα αυξήθηκαν κατακόρυφα με απώτερο σκοπό την μείωση των τροχαίων συγκρούσεων στους δρόμους, πολλά από τα οποία οδηγούν συνανθρώπους μας στο θάνατο. Μεταξύ άλλων, από το 2020 υπερδιπλασιάστηκε το πρόστιμο για τη μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας, ενώ το ίδιο συνέβη και για την χρήση κινητού (μη ελεύθερα χέρια). Επίσης, αυξήθηκαν κλιμακωτά και τα πρόστιμα για οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα.

Δυστυχώς όμως, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που παραχώρησε στον REPORTER το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου της Αστυνομίας, φαίνεται ότι οι πολίτες δεν λένε να βάλουν μυαλό και συνεχίζουν απτόητοι να οδηγούν χωρίς ζώνες ασφαλείας, κράνη, μιλώντας στα κινητά τηλέφωνα και οδηγώντας με υπερβολικές ταχύτητες. Ελπίδα όλων είναι ότι το μέτρο της τοποθέτησης καμερών στους δρόμους, που άρχισε να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου, 2022 και επεκτείνεται σταδιακά, θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο στην μείωση τέτοιων τροχαίων παραβάσεων.

Για να αναλυθούν τα στοιχεία πρέπει να παρατεθούν τουλάχιστον δύο πολύ σημαντικοί παράμετροι, που αφορούν την πανδημία, αλλά και το γεγονός ότι τα πρόστιμα τέθηκαν σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου 2020. Κι αυτό διότι, μπορεί με βάση τα στοιχεία που θα παρατεθούν πιο κάτω να φαίνεται ότι το 2020 χωρίς τα αυξημένα πρόστιμα οι καταγγελίες ήταν λιγότερες απ' ότι την επόμενη χρονιά, ωστόσο αυτό οφείλεται ως ένα μεγάλο βαθμό στην απαγόρευση κυκλοφορίας που ίσχυσε για μεγάλο διάστημα εκείνης της χρονιάς σε αντίθεση με το 2021.

Επίσης, από τις πιο κάτω καταγγελίες απουσιάζουν οι καταγγελίες που έγιναν από κάμερες της Τροχαίας. Ουσιαστικά είναι μόνο όσες καταγγελίες έγιναν με φυσική παρουσία αστυνομικών.

Ένας στους τέσσερις Κύπριους καταγγέλθηκε για ταχύτητα

Την τελευταία τριετία σύμφωνα με την Τροχαία Αρχηγείου, το ένα τέταρτο των πολιτών της Κύπρου καταγγέλθηκαν για οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα, αφού οι καταγγελίες ξεπέρασαν τις 250 χιλιάδες. Το συγκεκριμένο αδίκημα, είναι με χαώδη διαφορά πρώτο έναντι των υπολοίπων που βρίσκονται στον συγκεκριμένο κατάλογο. Το 2020, τα εξώδικα πρόστιμα για ταχύτητα έφθασαν στις 68.009, παρά την μεγάλη περίοδο απαγόρευσης κυκλοφορίας, ενώ το 2021 εκτοξεύτηκαν σε εξαψήφιο αριθμό, αγγίζοντας τις 109.304, ενώ πέρυσι παρατηρήθηκε μείωση της τάξης του 25%, αφού η χρονιά έκλεισε με 75.130 καταγγελίες.

Είναι ξεκάθαρο ότι το 2022 τα πρόστιμα για ταχύτητα ενδεχομένως να μειώθηκαν αρκετά λόγω της αύξησης των προστίμων, γεγονός που λειτούργησε θετικά ως προς τον τρόπο οδήγησής τους, παρόλο που και τα 75 χιλιάδες πρόστιμα είναι ένας πολύ μεγάλος αριθμός για τα δεδομένα. Για τα στοιχεία μπορεί να εξαχθεί ένα επαρκέστερο συμπέρασμα στο τέλος του έτους που διανύουμε, εάν και εφόσον τα εξώδικα μειωθούν ακόμη περισσότερο σε σύγκριση με πέρυσι.

Σημειώνεται ότι δεν μπορεί να υπολογιστεί το ποσό που έλαβε το κράτος από εξώδικα για ταχύτητα, αφού τα πρόστιμα ποικίλουν από 2 μέχρι 5 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αναλόγως της υπέρβασης του ορίου ταχύτητας. Για παράδειγμα σε δρόμο με ταχύτητα 100 χιλιομέτρων εάν κάποιος υπερβεί το όριο μέχρι και 30 χιλιόμετρα (ή μέχρι 30%) το πρόστιμο είναι δύο ευρώ ανά χλμ. Στην υπέρβαση από 31 μέχρι και 50 χιλιόμετρα (ή από 31% μέχρι 50%) ανεβαίνει στα 3 ευρώ ανά χλμ, ενώ από 51 μέχρι και 75 χιλιόμετρα (ή από 51% μέχρι 75%) , στα 5 ευρώ ανά χλμ.

Ανεπίδεκτοι μαθήσεως για τη χρήση ζώνης

Δυστυχώς, τα πρόστιμα για χρήση ζώνη ασφαλείας, όχι μόνο δεν μειώθηκαν αλλά παρουσιάζουν μια άτακτη καμπύλη. Εντυπωσιακό είναι το στοιχείο που δείχνει ότι το 2020, με τα πάρα πολλά μέτρα που επικρατούσαν λόγω του κορωνοϊού, τα πρόστιμα για μη χρήση ζώνης είναι τα περισσότερα την τελευταία τριετία, αφού άγγιξαν τα 8.829. Αυτό ενδεχομένως να οφείλεται στο γεγονός πως οι Αρχές πραγματοποιούσαν εξονυχιστικούς ελέγχους στους δρόμους για όσους κυκλοφορούσαν, ωστόσο είναι κάτι που σύμφωνα με τον Υπαστυνόμο του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσο Ασιήκκη, χρήζει μελέτης.

Από τις καταγγελίες του 2020, θεωρητικά το κράτος θα έχει εισπράξει (νοουμένου ότι όλα τα εξώδικα έχουν καταβληθεί) ένα ελάχιστο ποσό γύρω στα 800.000 ευρώ, καθώς κάθε εξώδικο στοίχιζε 85 ευρώ, ενώ από την 1η Οκτωβρίου, 2020 στοιχίζει 150 ευρώ. Τον επόμενο χρόνο, οι τροχαίες παραβάσεις για την παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας μειώθηκαν σε 6.648, με το ελάχιστο πρόστιμο να ανέρχεται στα 150 ευρώ. Ως εκ τούτου, ο τζίρος για το κράτος έφθασε στο ελάχιστο στις 997.200 ευρώ, νοουμένου ότι όλοι οι οφειλέτες έχουν πληρώσει και δεν ακολουθήθηκε η δικαστική οδός. Παρά την πτώση που παρατηρήθηκε το 2021, το 2022 οι καταγγελίες για το ίδιο αδίκημα παρουσίασαν αύξηση, κλείνοντας το έτος στις 7316.

Μεταφράζοντας τις εν λόγω καταγγελίες σε χρήματα, θα ληφθεί ένα ποσό που ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ και πιο συγκεκριμένα 1.097.400 ευρώ. Είναι βέβαιο ωστόσο ότι το ποσό είναι μεγαλύτερο, αν αναλογιστεί κανείς πως στην πρώτη καταγγελία ενός προσώπου το πρόστιμο που επιβάλλεται είναι 150 ευρώ και εάν εντοπιστεί να διαπράττει το ίδιο αυτό εκτοξεύεται στα 300 για τη δεύτερη καταγγελία.

Σταθερά πάνω από χίλιες οι καταγγελίες για τα κράνη

Πόσες φορές στο παρελθόν έγιναν καμπάνιες ή επιχειρήθηκε μια «πλύση εγκεφάλου» των μοτοσικλετιστών ώστε να φορούν κράνη για να έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια κατά την οδήγηση; Άπειρες! Δυστυχώς όμως, πολλοί είναι αυτοί που δεν μπορούν ακόμα να κατανοήσουν την χρησιμότητα και την ανάγκη που υπάρχει για τη χρήση του.

Την τελευταία τριετία, καταγγέλλονται σταθερά κάθε χρόνο, πάνω από χίλιοι μοτοσικλετιστές για το συγκεκριμένο αδίκημα. Το 2020 έγιναν 1025 καταγγελίες, ενώ το 2021 έφθασαν τις 1276. Την περσινή χρονιά υπήρξε μικρή μείωση με τα εξώδικα να φθάνουν τα 1176.

Για το 2020 που τα πρόστιμα ήταν 85 ευρώ, εκδόθηκαν εξώδικα ύψους 87.125 ευρώ, ενώ την επόμενη χρονιά το ποσό αυτό εκτινάχθηκε στις 255.200 ευρώ αφού τα πρόστιμα ήταν 200 ευρώ. Τέλος, το 2022, το ποσό μειώθηκε στα 235.200 ευρώ. Δυστυχώς όμως, δεν είναι τα χρήματα που σπαταλούν οι πολίτες σε τέτοιας φύσεως αδικήματα που πρέπει να τους ενδιαφέρουν, αλλά η ασφάλεια τους και η σωματική τους ακεραιότητα.

Μιλάμε ασταμάτητα στα κινητά και χωρίς ακουστικά!

Μια άλλη πολύ σημαντική παράβαση που αποσπά την προσοχή μας κατά την οδήγηση είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου, που παρότι το πρόστιμο εκτινάχθηκε στα 150 ευρώ στην πρώτη καταγγελία και 300 στη δεύτερη, εντούτοις οι πολίτες δεν φαίνεται να νοιάζονται και τόσο πολύ.

Πάνω από επτά χιλιάδες ήταν οι καταγγελίες ανά έτος την τελευταία τριετία και όπως φαίνεται θα χρειαστεί πολύς κόπος και προσπάθεια από τις Αρχές για να κοπεί αυτό το «συνήθειο» από τους Κύπριους οδηγούς.

Το 2020 ήταν η χρονιά με τις περισσότερες καταγγελίες, 7.945, ενώ την επόμενη χρονιά μειώθηκαν ελάχιστα κλείνοντας το έτος στις 7.286. Πέρυσι τα πρόστιμα παρουσίασαν αμελητέα αύξηση φθάνοντας στα 7.331.

Μόνο το 2020, από τα πρόστιμα εξασφαλίστηκε ένα ποσό της τάξης των 675.325 ευρώ, ενώ το 2021 εκτινάχθηκε στο 1.092.900 ευρώ και πέρυσι άγγιξε το 1.099.650.

Σε ότι αφορά άλλα αδικήματα, αυξομείωση παρατηρείται για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης αφού το 2020 οι καταγγελίες ήταν 2.722, ενώ τον επόμενο χρόνο μειώθηκαν σε 1.782, για να εκτοξευθούν το 2022 σε 3.776.

Τα πρώτα δεδομένα για καταγγελίες για ασφάλειες και ΜΟΤ

Στα στοιχεία της Τροχαίας, καταγράφονται για πρώτη φορά και οι εξώδικες καταγγελίες για ασφάλειες έναντι τρίτων προσώπων, όπως και οι καταγγελίες για μη έγκυρα ΜΟΤ. Όπως εξήγησε ο κ. Ασιήκκης, από τον Οκτώβριο, 2020, για πρώτη φορά ρυθμίστηκαν εξωδίκως τα αδικήματα που αφορούν την ασφάλιση ευθύνης έναντι τρίτου και πιστοποιητικού καταλληλότητας.

Στους τρεις μήνες του 2020 οι καταγγελίες για ασφάλειες ήταν 488, ενώ παρουσιάζουν χρόνο με το χρόνο αυξητική τάση. Το 2022 έφθασαν στις 1771, ενώ το 2022 στις 1982.

Σε ότι αφορά στα ΜΟΤ (Πιστοποιητικά καταλληλότητας), το 2020 έγιναν 1341, ενώ το 2021 τετραπλασιάστηκαν και άγγιξαν τις 4227. Πέρυσι ήταν 4248.

Είναι δεδομένο ότι η αύξηση προστίμων από μόνη της δεν κατάφερε να αλλάξει τα μυαλά των Κύπριων οδηγών, επιβεβαιώνοντας για ακόμα μια φορά ότι χρειάζεται παιδεία για να αλλάξουν τα δεδομένα για την οδήγηση, αλλά και για να αυξηθεί το αίσθημα ασφάλειας στους κυπριακούς δρόμους, κάτι που πρέπει να χτιστεί από μηδενική βάση, σε συνδυασμό με τη χρήση καμερών.

Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα των στοιχείων που κατέγραψε η Τροχαία, ο κ. Ασσιήκης θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμα, το οποίο αφορά την ταχύτητα, για την οποία έγιναν και οι περισσότερες καταγγελίες.

«Επειδή ακριβώς κατά το χρόνο μιας οδικής σύγκρουσης η ταχύτητα διαδραματίζει αποφασιστικό παράγοντα όσον αφορά την κινητική ενέργεια που υφίσταται το ανθρώπινο σώμα, αποτελεί και τον πιο σημαντικό παράγοντα στον καθορισμό του αποτελέσματος της οδικής σύγκρουσης, αλλά και τον μοναδικό παράγοντα που μπορούμε πιο εύκολα να θέσουμε υπό έλεγχο.»

Δειτε Επισης

Πιθανόν και Κύπριοι ανάμεσα στα θύματα της απάτης μαμούθ-Περιμένει σήμα της Europol η Αστυνομία
Δολοφονία ή άγνωστη η αιτία θανάτου του Θανάση; Ο λόγος στο Δικαστήριο, η ώρα της κρίσιμης απόφασης
Γρατσούνισε ευαίσθητες χορδές η Ολγκίν-Ο όρος «κοινωνία των πολιτών» και τι αντιπροσωπεύει
Η αποχώρηση Ξάνθου από τους Οικολόγους και ο καθυστερημένος απόηχος των Προεδρικών
Ώρα μηδέν για τη Ράφα-Ο Νετανιάχου αγνοεί τον Μπάιντεν, ξεκινά εισβολή στον παλαιστινιακό θύλακα
Χειροπέδες σε 19χρονο για τα επεισόδια στον Ύψωνα-Στις τέσσερις οι συλλήψεις
To Ισραήλ θεωρεί ότι οι διαπραγματεύσεις του Καΐρου έληξαν-Προχωρά σε επιχειρήσεις στη Ράφα
Απουσιάζει από την οικία του στην Πάφο 24χρονος (pics)
Μέτρα για αντιμετώπιση αδήλωτης εργασίας και Τουρκοκύπριους συζητά το Εργατικό Συμβουλευτικό Σώμα
ΒΙΝΤΕΟ: Διαχειρίσιμη η πυρκαγιά στη Λεμεσό-Ζημιές σε υποστατικά και γεωργικές καλλιέργειες