Ψάχνουν τα αίτια της συντριβής του μοιραίου Καναντέρ-«Άκουσα ένα μπαμ και έναν δυνατό κρότο»
18:04 - 26 Ιουλίου 2023
Τα ακριβή αίτια της πτώσης του μοιραίου Καναντέρ στην Κάρυστο, το οποίο είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο των δύο Ιπτάμενων της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, τον 34χρονο κυβερνήτη Σμηναγό Χρήστο Μουλά και τον 27χρονο συγκυβερνήτη Ανθυποσμηναγό Περικλή Στεφανίδη, αναζητούν ειδικοί εμπειρογνώμονες, την ώρα που ο αυτόπτης μάρτυρας, εθελοντής πυροσβέστης και πρώην καταδρομέας αλεξιπτωτιστής, Παναγιώτης Ρούντος, περιγράφει στο CNN Greece όσα έζησε από κοντά τη στιγμή του τραγικού συμβάντος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Είχαν μόνο εννέα δευτερόλεπτα να αντιδράσουν οι δύο ιπτάμενοι-Προσπάθησαν να επαναφέρουν το αεροσκάφος
Το Καναντέρ CL-215 που συνετρίβη έκανε ρίψεις μαζί με ένα ακόμη αεροσκάφος στο πύρινο μέτωπο της φωτιάς στην Κάρυστο. Είχαν απογειωθεί από τη Νέα Αγχίαλο και έφτασαν στο χωριό Πλατανιστός προκειμένου να βοηθήσουν στην κατάσβεση, ωστόσο η μοίρα έπαιξε άσχημο παιχνίδι στους δύο πιλότους, καθώς την ώρα που επιχειρούσαν πάνω από μια εστία φωτιάς σε χαράδρα, το αεροσκάφος κατέπεσε με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η τραγική ειρωνεία είναι ότι οι δύο χειριστές είχαν κάνει την τελευταία ρίψη νερού και θα επέστρεφαν για ανεφοδιασμό. Δυστυχώς, όμως, στάθηκαν άτυχοι.
Σύμφωνα με ειδικούς, ανάμεσα στα στοιχεία που θα εξεταστούν είναι η φορά των ανέμων, το μικροκλίμα που δημιουργεί η φωτιά, οι ενδοεπικοινωνίες των πιλότων είτε με το άλλο ζευγάρι του Καναντέρ είτε με το Κέντρο Επιχειρήσεων, το ανάγλυφο της περιοχής αλλά και το βίντεο ντοκουμέντο της ΕΡΤ που δείχνει τη συντριβή του αεροσκάφους.
«Ήταν τρομακτικό, δεν ξέρουμε εάν όντως βρήκε σε κλαδί το αεροσκάφος»
Ο Παναγιώτης Ρούντος, εθελοντής πυροσβέστης και πρώην καταδρομέας αλεξιπτωτιστής, περιγράφει στο CNN Greece όσα έζησε από κοντά λίγα λεπτά μετά τη συντριβή του μοιραίου αεροσκάφους.
«Με το που έγινε η συντριβή ήρθε αμέσως η Αστυνομία και η Πυροσβεστική. Εγώ κατέβηκα με τον διοικητή της Πυροσβεστικής. Ο δρόμος έκλεισε, δεν περνούσε κανείς. Γρήγορα ήρθε Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, κατέβασε άτομα με σχοινιά, ενώ άμεση ήταν και η κινητοποίηση από τον δήμο Καρύστου. Οι πυροσβέστες έδωσαν σώμα και ψυχή για να μην πάρει έκταση η φωτιά και έκαναν τα πάντα προκειμένου να βρουν επιζώντες» περιγράφει.
«Παντού υπήρχαν συντρίμμια και καπνοί. Ήταν τρομακτικό αυτό που ζήσαμε. Εγώ είδα το αεροσκάφος να μπαίνει στη χαράδρα, να κάνει τη ρίψη νερού και έπειτα δεν ξαναβγήκε. Τότε, άκουσα ένα μπαμ και έναν δυνατό κρότο. Εκεί κατάλαβα τι είχε συμβεί» τονίζει ο κ. Ρούντος ο οποίος βρισκόταν σε απόσταση περίπου 2 χλμ. από το σημείο του δυστυχήματος.
«Δεν υπήρχε κανένας μπροστά. Δεν ξέρουμε εάν όντως το αεροσκάφος βρήκε σε κλαδί και σε πόσο χαμηλό ύψος πετούσε. Αυτό θα φανεί μετά την έρευνα και θα το πουν οι ειδικοί», τονίζει.
Σημειώνεται ότι βάσει του βίντεο της ΕΡΤ όπου φαίνεται η συντριβή του αεροσκάφους, το Καναντέρ εμφανίζεται να πετά σε χαμηλό ύψος και αμέσως μετά τη ρίψη νερού, χτυπάει σε άγνωστο αντικείμενο (πιθανότατα σε κάποιο κλαδί δέντρου) και κατόπιν χάνει τον δεξιό πλωτήρα, παίρνοντας «περίεργη» κλίση.
Ωστόσο, τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πολλά, με τους ειδικούς να σημειώνουν ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς για συμπεράσματα. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναφέρουν ότι δεν γνωρίζουμε εάν η κλίση υπέστη από τον πλωτήρα ή εάν ενδεχομένως υπήρξε βλάβη στο πηδάλιο.
«Δεν έβλεπαν τα δέντρα από τον καπνό»
Κι ενώ οι ειδικοί ψάχνουν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας με το Canadair, ο ταξίαρχος εν αποστρατεία Μάμας Κρασσάς, ο γιος του οποίου ήταν ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους που επιχειρούσε στο σημείο, μίλησε στο Open κάνοντας τη δική του εκτίμηση για το πώς έγινε η μοιραία πτώση του Canadair ενώ αναφέρει πως και ο γιος του του είπε πως τα δέντρα που υπήρχαν στο σημείο δεν ήταν ορατά λόγω των καπνών.
Όπως ανέφερε ο κ. Κρασσάς που χειριζόταν τρεις δεκαετίες Canadair: «Οι χειριστές προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στη φωτιά, να την σβήσουν. Πάντα κατεβαίνουν με αντίθετη ροή ανέμων για να υπάρχει στήριξη στο αεροπλάνο. Οι καπνοί από τη φωτιά πήγαιναν προς το μέρος τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δουν πίσω από τη φωτιά τα δέντρα. Στην απαγκίστρωση, στη δεξιά στροφή βρήκε το ακρυπτερύγιο του δεξιού φτερού του αεροσκάφους στα δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας και από ότι φαίνεται χτύπησε τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα (για να σωθούν). Είναι ανεξέλεγκτο το αεροπλάνο, κάνει ό,τι θέλει αυτό, δεν υπακούει στις εντολές του χειριστή καθώς δεν υπάρχουν πηδάλια για να το οδηγήσεις. Εάν έφευγε μόνο αυτό το κομμάτι (που φαίνεται στο βίντεο) το αεροπλάνο μπορεί να πετάξει κανονικά, δεν υπάρχει πρόβλημα πλην όμως το γεγονός πως φαίνεται ότι όπως αποκολλήθηκε από το φτερό χτύπησε πίσω στην άκρη του φτερού που είναι τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Αυτό είναι δική μου προσωπική εκτίμηση».
Όπως επισημαίνει: «O χειριστής κατά πάσα πιθανότητα δεν είδε τι υπήρχε πίσω από τον καπνό. Αυτό μου το επιβεβαίωσε και ο γιος μου, ο οποίος μου είπε ότι ‘’ούτε εγώ καθώς έπεφτα είδα το δέντρο πίσω από την φωτιά’’. Είχαν σβήσει μισό βουνό, όπως μου είπε ο γιος μου που κινδύνευε να πάει σε ένα χωριό και τους έστειλαν εκεί. Αυτή ήταν η τελευταία ρίψη και θα έφευγαν μετά για επιστροφή».
Ο ταξίαρχος εν αποστρατεία τονίζει πως «όσο παλιό και αν είναι ένα αεροπλάνο, όταν είναι ελεγμένο, όταν είναι συντηρημένο, πετάει και αποδίδει όπως ακριβώς όταν είναι καινούριο. Το πρόβλημα τους είναι πως κατά τη χρήση τους παρουσιάζει συχνά βλάβες, όπως ένα αυτοκίνητο».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τα τελευταία λόγια των δύο πιλότων-«Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε...»
Στην τελευταία τους κατοικία οι αδικοχαμένοι
Στο μεταξύ την Πέμπτη 27 Ιουλίου, θα τελεστεί κηδεία του 27χρονου Ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη, ο οποίος σκοτώθηκε μαζί με τον Χρήστο Μουλά, κατά τη συντριβή του μοιραίου Καναντέρ.
Από νωρίς το πρωί φίλοι και συγγενείς του 27χρονου ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη, επισκέπτονται το σπίτι του, στην οδό Μοναστηρίου στη Θεσσαλονίκη, για να συλλυπηθούν την οικογένειά του.
Tην Παρασκευή στο Γαβαλοχώρι θα πουν το τελευταίο αντίο συγγενείς, φίλοι αλλά και ολόκληρη η τοπική κοινωνία στον σμηναγό Χρίστο Μουλά.
Η κηδεία του Αποκορωνιώτη πιλότου θα τελεστεί στην εκκλησία του Αγίου Σεργίου, στις 11 το πρωί της Παρασκευής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Οι πιλότοι για να σβήσουν πιο αποτελεσματικά μια φωτιά κατεβαίνουν χαμηλά, πάντα υπάρχει αιτία»