Σκέφτηκαν (Οικο)λογικά και μετατόπισαν το κέντρο βάρους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Η καλή παρουσία στις εκλογές Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ο πρωταρχικός στόχος που θέτει το Κίνημα Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, ενόψει του διπλού εκλογικού ραντεβού του Ιουλίου του 2024. Η απόφαση που λήφθηκε σε επίπεδο Κεντρικής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία το κίνημα θα κατέλθει αυτόνομα στις Ευρωεκλογές και θέτει ως στόχο την όσο το δυνατό πληρέστερη εκπροσώπηση στους νέους Δήμους, είναι ενδεικτική ως προς την πορεία που επιθυμούν να ακολουθήσουν οι Οικολόγοι.

Η αυτόνομη κάθοδος στις Ευρωεκλογές τις καθιστά, ουσιαστικά, χαμένη υπόθεση για το κόμμα, εκτός εάν διαφοροποιηθούν κατά πολύ οι δυναμικές που υπάρχουν στο πολιτικό μας σύστημα. Το υψηλό εκλογικό μέτρο των Ευρωεκλογών διευκολύνει τα τρία μεγαλύτερα κόμματα και δημιουργεί συνθήκες έντονου ανταγωνισμού για τα μεσαίας εμβέλειας και μικρά, με αποτέλεσμα οι Οικολόγοι, που είναι το μικρότερο κοινοβουλευτικό κόμμα, να θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να μπορούν να διεκδικήσουν με αξιώσεις μία από τις έξι κυπριακές έδρες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η απόφαση να πορευθεί μόνο του το κίνημα στις Ευρωεκλογές σημαίνει πως μπορεί να το πράξει χωρίς διαπραγματεύσεις και χωρίς εκπτώσεις, με μια ατζέντα που κινείται στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών πράσινων κομμάτων. Επίσης μπορεί να λειτουργήσει χωρίς να πρέπει να διοχετεύσει μεγάλες δυνάμεις προς αυτή την κατεύθυνση -εκτός αν κρίνει ότι χρειάζεται, λόγω κάποιας αλλαγής στις συνθήκες- αφού μπορεί από μόνο του κατανέμει τον χρόνο και τις προσπάθειές του με βάση την ιεράρχηση που έγινε και που είναι μια καλή παρουσία στις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, δεν υπήρξε ιδιαίτερος αντίλογος όσον αφορά αυτή την προσέγγιση, καθώς φαίνεται να είναι ευρεία η συμφωνία πως είναι στο τοπικό επίπεδο που πρέπει να ποντάρουν οι Οικολόγοι το 2024. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως δεν θα παλέψουν τις Ευρωεκλογές, αλλά πως δεν θα αποτελούν το κέντρο του πολιτικού τους βάρους σε αυτή την χρονική περίοδο.

Αν και στους Οικολόγους υπάρχει μεγάλος προβληματισμός αναφορικά με την β’ κατανομή των εδρών στα Δημοτικά Συμβούλια, αφού για να δικαιούται ένα κόμμα να εισέλθει σε αυτήν θα πρέπει να έχει συμμετοχή σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα του εν λόγω Δήμου, σκοπός τους είναι να καταφέρουν να έχουν παρουσία στους περισσότερους Δήμους. Ωστόσο για να συμβεί αυτό, πρέπει να έχουν υποψήφιους ακόμη και σε μικρά χωριά λίγων κατοίκων, στα οποία δεν έχουν επιτύχει ποτέ ιδιαίτερη παρουσία και η δεξαμενή των πιθανών υποψηφίων είναι εξαιρετικά μικρή, γεγονός που αυξάνει κατά πολύ τον βαθμό δυσκολίας, καθώς τα μικρότερα κόμματα είναι στη δεύτερη κατανομή που ποντάρουν για να εξασφαλίσουν έδρες. Αν και το ζήτημα αυτό δεν αφορά τους περισσότερους Δήμους και στην ουσία δεν αφορά καθόλου τους αμιγώς αστικούς Δήμους, που έχουν διαχρονικά την καλύτερη τους παρουσία οι Οικολόγοι, γίνεται αντιληπτό ότι πρέπει να δράσουν εγκαίρως για να το αντιμετωπίσουν και να εξεύρουν υποψηφίους.

Σε ό,τι αφορά τις επαρχίες Λευκωσίας και Λεμεσού εδώ και λίγο καιρό προχωρά η διαδικασία καταγραφής ενδιαφέροντος, με αποτέλεσμα για τις πλείστες περιπτώσεις να υπάρχει ήδη ένας βασικός σκελετός υποψήφιων δημοτικών συμβούλων. Πιο πίσω είναι οι υπόλοιπες επαρχίες, όπου η έμφαση δίνεται στους μητροπολιτικούς τους Δήμους, λόγω του βαθμού δυσκολίας που υπάρχει στους πιο περιφερειακούς. Οι Οικολόγοι επιθυμούν να έχουν παρουσία σε όλους τους Δήμους της Λευκωσίας και της Λεμεσού, στους μητροπολιτικούς στη Λάρνακα, την Αμμόχωστο και την Πάφο και όπου είναι δυνατόν για τους υπόλοιπους.

Πολλή συζήτηση δεν έχει γίνει σε ό,τι αφορά τα υψηλότερα αξιώματα αλλά, αν κάποιο στέλεχος του κινήματος επιθυμεί να διεκδικήσει δημαρχία ή αντιδημαρχία, το κόμμα αναμένεται να επιδιώξει να βρει τις κατάλληλες συνεργασίες, ώστε να υπάρχει ρεαλιστική δυνατότητα εκλογής. Το γεγονός πως δεν δικαιούται κάποιος να βρίσκεται και σε αυτά τα ψηφοδέλτια και σε εκείνα των δημοτικών συμβούλων φαίνεται να λειτουργεί αποτρεπτικά για ευκαιριακές παρουσίες και, ως εκ τούτου, εάν θα διεκδικήσουν αυτές τις θέσεις οι Οικολόγοι, θα είναι στη βάση συνεργασιών με άλλες πολιτικές δυνάμεις. Σε αντίθεση με τις Ευρωεκλογές, το κίνημα είναι ανοικτό σε συνεργασίες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αφού στην πραγματικότητα δεν υπάρχει άλλος δρόμος και αυτό ισχύει για το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων, ιδιαίτερα τώρα που έχουν καταστεί πιο περίπλοκα τα πράγματα και αυξήθηκαν τα ανώτατα τοπικά αξιώματα. Το γεγονός, δε, πως αυτές οι συνεργασίες περνούν μέσα από τον επαρχιακό φακό και δεν συνάπτονται με ιδιαίτερα πολιτικά κριτήρια διευκολύνει τους Οικολόγους, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν δυστοκία στη λήψη αποφάσεων για συνεργασίες, λόγω των αντικρουόμενων ιδεολογικών προσεγγίσεων που υπάρχουν εσωκομματικά.

Αλλαγές και επικαιροποίηση

Πέραν των διπλών εκλογών, στο ημερολόγιο του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών υπάρχουν άλλα δύο σημαντικά ορόσημα για τους επόμενους μήνες: Η πραγματοποίηση του Καταστατικού και ακολούθως του Πολιτικού Συνεδρίου του κόμματος.

Σε ό,τι αφορά τις καταστατικές αλλαγές, οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει από την ειδική επιτροπή υπό τον Γιώργο Περδίκη. Έχει καλυφθεί πολύς δρόμος, ετοιμάστηκε ήδη προσχέδιο και θα ξεκινήσει ο προσυνεδριακός διάλογος, με στόχο την πραγματοποίηση του Συνεδρίου εντός Οκτωβρίου.

Οι περισσότερες προτάσεις αποσκοπούν στο «συγύρισμα» του κόμματος, μέσα από την αποσαφήνιση διαδικασιών αλλά και στον τρόπο εγγραφής μελών, ο οποίος έχει στο πρόσφατο παρελθόν «βασανίσει» πολύ τους Οικολόγους. Μία από τις εισηγήσεις είχε κάνει την εμφάνισή της στις εσωκομματικές εκλογές και αφορούσε τη δημιουργία καθεστώτος συμπροέδρου, όπως συμβαίνει σε άλλα πράσινα κόμματα της Ευρώπης, έτσι ώστε αντί το κόμμα να έχει πρόεδρο και αναπληρωτή να έχει ένα άνδρα και μία γυναίκα ταυτόχρονα στην προεδρία. Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας υπάρχουν και κάποιες ιδέες για εισαγωγή ποσοστώσεων, αν και, σε ό,τι αφορά τα ψηφοδέλτια τουλάχιστον, οι Οικολόγοι διαχρονικά διασφαλίζουν ευρύτερη παρουσία και των δύο φύλων από ό,τι τα περισσότερα κόμματα.

Αναφορικά με το Πολιτικό Συνέδριο, τα πράγματα δεν έχουν προχωρήσει ιδιαίτερα, αφού θα πρέπει να προηγηθούν οι καταστατικές διαδικασίες. Πρόκειται για τακτικό συνέδριο, κατά το οποίο γίνεται ανασκόπηση και επικαιροποίηση θέσεων. Ενδεχομένως να διεξαχθεί τους πρώτους μήνες του 2024, ώστε οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν να λειτουργήσουν και ως προγραμματική βάση ενόψει των εκλογών του Ιουνίου.

Δειτε Επισης

Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει συνολικά κονδύλια ύψους €3,193 δισ.
Για ηλεκτρονική διακυβέρνηση συζήτησαν αξιωματούχοι της Τουρκίας στα κατεχόμενα
Η Βουλή εισάγει διεθνή πρότυπα χειρισμού βίας και παρενόχλησης στον χώρο εργασίας
Συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες για σπάσιμο αδιεξόδου στο Κυπριακό ζήτησε ο Στεφάνου στις Βρυξέλλες
«Η Κομισιόν έτοιμη να παράσχει υποστήριξη αν επαναληφθούν διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό»
Νίκος Χριστοδουλίδης και Κυριάκος Μητσοτάκης στο 2ο Greece-Cyprus Summit
Η ExxonMobil ξεκινά γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 περί τα μέσα Ιανουαρίου
Συνεχίζει τις προκλήσεις η Τουρκία-«Πρέπει να προβάλουμε απευθείας πτήσεις και εμπόριο»
Δείπνο προς τιμήν του Τατάρ από τον Τούρκο Πρέσβη στις Βρυξέλλες
Στα τέλη Ιανουαρίου τοποθετεί την πενταμερή ο Τατάρ-Μίλησε για συμμετοχή ΗΒ «σε χαμηλότερο επίπεδο»