Το τελεσίγραφο της συμπολίτευσης στον Κεραυνό-Πότε λήγει και τι περιλαμβάνει

Παραδοσιακά οι δύο μήνες του καλοκαιριού, αποτελούν την πιο χαλαρή περίοδο για μια Κυβέρνηση, αφού όλοι φεύγουν για διακοπές, αφήνοντας για λίγο τις ατζέντες τους, με τις οποίες καταπιάνονται εκ νέου από τον Σεπτέμβριο. Σε αυτό συνέτεινε και το γεγονός ότι κλείνει και η Βουλή, οι επιτροπές της οποίας θα επανέλθουν τον Σεπτέμβριο και η Ολομέλεια τον Οκτώβριο. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για την Κυβέρνηση του Νίκου Χριστοδουλίδη, η οποία έχει ενώπιον της κρίσιμα ζητήματα, στα οποία την πιέζει απειλητικά ο χρόνος, έτσι ώστε να ενσκήψει σε αυτά για να βρει λύσεις, που θα μπορούν να ψηφισθούν και να εφαρμοστούν από τη Βουλή το προσεχές διάστημα.

Ένα εξ αυτών των ζητημάτων, είναι οι εκποιήσεις. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ο Μάκης Κεραυνός κατάφερε να πάρει πίστωση χρόνου για να ετοιμασθεί όσο το δυνατό καλύτερα, ενόψει της συνέχειας, η οποία προδιαγράφεται δύσκολη, αφού δεν έχει να πείσει μόνο τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και τα κόμματα της συμπολίτευσης, τα οποία βγήκαν χαμένα -τουλάχιστον επικοινωνιακά- από τα όσα συνέβησαν την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή και για αυτό επιδιώκουν να πάρουν τη ρεβάνς.

Επιζητούν τη ρεβάνς

Και τη ρεβάνς, δεν θα την πάρουν καταψηφίζοντας την κυβερνητική πρόταση που βρίσκεται ενώπιον της Βουλής, ούτε μέσω νέων προτάσεων Νόμου που θα κατατεθούν. Θα την πάρουν μόνο εάν δουν τις θέσεις που διατύπωναν όλα τα προηγούμενα χρόνια που ήταν αντιπολίτευση, να αποτυπώνονται στη φιλοσοφία του πακέτου που θα περάσει από τη Βουλή. Θα την πάρουν δηλαδή, μόνο εάν βρεθεί η χρυσή τομή που από τη μια θα ικανοποιεί τα θέλω των κομμάτων και της κοινωνίας ευρύτερα και από την άλλη, δεν θα θέτει σε κίνδυνο το οικονομικό περιβάλλον και κυρίως τη βιωσιμότητα των τραπεζών, όπως έχουν ήδη προειδοποιήσει το Υπουργείο Οικονομικών και η Κεντρική Τράπεζα.

Η προηγούμενη εβδομάδα, ήταν κυριολεκτικά η πιο δύσκολη για τα κόμματα της συγκυβέρνησης, που πιέστηκαν αφόρητα από όλες τις πλευρές. ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΔΗΠΑ γνώριζαν πως δεν μπορούσαν να κονταροχτυπηθούν μετωπικά με μια Κυβέρνηση στην οποία συμμετέχουν και που μετρά μόνο λίγους μήνες, ενώ δεν ήθελαν να φανούν αναξιόπιστοι, καταψηφίζοντας την πρόταση Νόμου που ουσιαστικά αποτύπωνε τις θέσεις τους, σε σχέση με το δικαίωμα του δανειολήπτη να προσφεύγει στο Δικαστήριο και να αναστέλλεται η εκποίηση του, μέχρι να τελεσιδικησει.

Τελικά με τεράστιες δόσεις παρασκήνιου, αλλαγές ψήφων, θέσεων και τσαλάκωμα αρχών, έγινε ότι έπρεπε να γίνει για να μην περάσει η επίμαχη πρόταση. Αυτό δημιούργησε στο κυβερνητικό μπλοκ μια αμηχανία που μετατράπηκε σε εσωστρέφεια. Οι ηγεσίες των τριών κομμάτων, καλούνται να πράξουν ότι είναι εφικτό για να φτάσουν στην εκτελεστική εξουσία τα ορθά μηνύματα, για να γίνει αντιληπτή η δυσκολία και η κρισιμότητα της κατάστασης.

Οι ηγεσίες γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις πιθανές συνέπειες, μιας κυβερνητικής πρότασης που δεν θα ικανοποιεί τα «θέλω» των βουλευτών τους που έβαλαν νερό στο κρασί τους την περασμένη Πέμπτη. Γνωρίζουν επίσης, τι αναμένουν οι βουλευτές τους, έτσι ώστε να έχουν πρόσωπο και την επόμενη ημέρα να δουν τους ψηφοφόρους τους στα μάτια.

Άλλωστε αυτή η εσωστρέφεια εντός του ΔΗΚΟ, συζητήθηκε κατά τη χθεσινή πρώτη συνεδρία υπό τη νέα σύνθεση του Εκτελεστικού Γραφείου, όπου κλήθηκαν, οι Ζαχαρίας Κουλίας, Παύλος Μυλωνάς και Χρίστος Ορφανίδης, που είχαν υπερψηφίσει την επίμαχη πρόταση για τις εκποιήσεις. Μετά από μια έντονη συζήτηση, όπου ακούστηκαν διιστάμενες απόψεις, όπως άλλωστε έγινε και στην Ολομέλεια της περασμένης Πέμπτης, το θέμα θεωρείται από την ηγεσία του ΔΗΚΟ, λήξαν.

Τι αναμένουν

Στο ερώτημα τι αναμένουν τα κόμματα της συμπολίτευσης να περιλαμβάνει το σύνολο του πακέτου για τις εκποιήσεις που θα κληθούν να ψηφίσουν, παραπέμπουν στην κοινή δήλωση που δημοσιοποίησαν στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας. Πρόκειται για το πλαίσιο πολιτικής, που συζητήθηκε και στις δύο συσκέψεις που έγιναν στο Προεδρικό και προνοεί διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, διεύρυνση των προϋποθέσεων για υποβολή παραπόνων στο Γραφείο του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, έτσι ώστε να επιτρέπεται η εξέταση παραπόνων για παράνομες χρεώσεις ή/και καταχρηστικές ρήτρες ή παντός άλλου είδους παράνομων χρεώσεων και η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής της διαμεσολαβητικής διαδικασίας του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, ώστε να αξιοποιείται από μεγαλύτερο αριθμό συμπολιτών μας, για σκοπούς αναδιάρθρωσης των μη εξυπηρετούμενων, αλλά και εξυπηρετούμενων δανείων.

Επιπλέον τα κόμματα αναμένουν να ρυθμιστεί η εξωδικαστική επιβεβαίωση δανείου, σε συνδυασμό με την τροποποίηση που ψηφίστηκε πριν από δύο εβδομάδες από την Ολομέλεια που υποχρεώνει τον πιστωτή να αποστέλλει με την επιστολή Θ, βεβαίωση του υπολοίπου του δανείου από ανεξάρτητο σύμβουλο, το κόστος της οποίας θα επωμίζεται ο πιστωτής και ρύθμιση της δυνατότητας χρησιμοποίησης της απόφασης του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου σε δικαστική διαδικασία υπό μορφή μαρτυρίας, τόσο στο πλαίσιο του δικαστηρίου ειδικής δικαιοδοσίας όσο και οποιασδήποτε άλλης δικαιοδοσίας.

Τέλος το πλαίσιο πολιτικής της συμπολίτευσης περιλαμβάνει τη διαμόρφωση του νομοσχεδίου που αφορά τη σύσταση Ειδικού Τμήματος Επίλυσης Χρηματοπιστωτικών Διαφόρων στα Επαρχιακά Δικαστήρια, τα οποία να εκδικάζουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τις προσφυγές δανειοληπτών που διαφωνούν με τις υπερχρεώσεις, ενώ τίθεται και το θέμα για της επαναπροκήρυξης του Σχεδίου Εστία προσαρμοσμένο στα σημερινά δεδομένα.

Τα δύο σενάρια

Εάν συμβούν αυτά, τα κόμματα της συμπολίτευσης θεωρούν πως οι δανειολήπτες θα έχουν εκείνα τα όπλα που σήμερα δεν διαθέτουν για να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους απέναντι στις τράπεζες και την ίδια ώρα, δεν θα υπάρξουν περιπέτειες για το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας. Πάντως, υπενθυμίζεται, πως ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών, λίγο μετά την κοινή ανακοίνωση των τριών κομμάτων, εξέδωσε γραπτή δήλωση στην οποία λίγο πολύ υιοθετούσε και συμφωνούσε με τις απαιτήσεις του ΔΗΚΟ, της ΕΔΕΚ και της ΔΗΠΑ.

Αντιθέτως εάν δεν συμβούν αυτά που περιλαμβάνονται στο πλαίσιο, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν σε σοβαρές αναταράξεις εντός του κυβερνητικού στρατοπέδου, με βουλευτές να παίρνουν πλέον αποστάσεις από την Κυβέρνηση και να θέτουν ακόμα και ζήτημα πολιτικής συνύπαρξης σε αυτήν. Και στα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης, υπάρχουν έντονες φωνές από βουλευτές, οι οποίοι άλλωστε υποστήριξαν την επίμαχη πρόταση για την αναστολή εκποιήσεων που τελικά δεν πέρασε την περασμένη Πέμπτη, είτε άλλαξαν στάση και την ψήφισαν με τον αστερίσκο πως αναμένουν και τα ανάλογα βήματα από την Κυβέρνηση.

Συνεπώς, αν ούτε αυτή την φορά ικανοποιηθούν, τότε τα πράγματα αναμένεται να εξελιχθούν με ταχύτατους ρυθμούς, χωρίς να αποκλείονται ακόμα και φαινόμενα πολιτικής σύγκρουσης, είτε μεταξύ βουλευτών και ηγεσιών, εντός των κομμάτων, είτε κομμάτων με την Κυβέρνηση. Τίθεται, δηλαδή, ζήτημα πολιτικής συμβίωσης, που είναι στα χέρια της Κυβέρνησης και ειδικά του αρμόδιου υπουργού να το αποφύγει.

Δειτε Επισης

Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει συνολικά κονδύλια ύψους €3,193 δισ.
Για ηλεκτρονική διακυβέρνηση συζήτησαν αξιωματούχοι της Τουρκίας στα κατεχόμενα
Η Βουλή εισάγει διεθνή πρότυπα χειρισμού βίας και παρενόχλησης στον χώρο εργασίας
Συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες για σπάσιμο αδιεξόδου στο Κυπριακό ζήτησε ο Στεφάνου στις Βρυξέλλες
«Η Κομισιόν έτοιμη να παράσχει υποστήριξη αν επαναληφθούν διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό»
Νίκος Χριστοδουλίδης και Κυριάκος Μητσοτάκης στο 2ο Greece-Cyprus Summit
Η ExxonMobil ξεκινά γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 περί τα μέσα Ιανουαρίου
Συνεχίζει τις προκλήσεις η Τουρκία-«Πρέπει να προβάλουμε απευθείας πτήσεις και εμπόριο»
Δείπνο προς τιμήν του Τατάρ από τον Τούρκο Πρέσβη στις Βρυξέλλες
Στα τέλη Ιανουαρίου τοποθετεί την πενταμερή ο Τατάρ-Μίλησε για συμμετοχή ΗΒ «σε χαμηλότερο επίπεδο»