Η αποχώρηση ενός κινητού στόχου, η επιλογή του Προέδρου και η οπτική των κομμάτων
Μικαέλλα Λοΐζου 06:00 - 12 Ιουλίου 2023
Χωρίς να δίνεται η εντύπωση κάποιας μεγάλης κρίσης έγινε η αλλαγή σκυτάλης στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, αφού λίγο μετά που διέρρευσε η είδηση για την παραίτηση του Μιχάλη Χατζηγιάννη, η Κυβέρνηση ανακοίνωσε τον διορισμό της ακαδημαϊκού Δρος Λίνας Κασσιανίδου, κίνηση που καταδεικνύει εκ των προτέρων συνεννόηση και όχι αιφνιδιασμό. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Πρόεδρος ήταν ενήμερος πως ο κ. Χατζηγιάννης αποφάσισε να επιστρέψει στον χώρο της μουσικής, το διαζύγιο ήταν φιλικό και είχε τη δυνατότητα να κάνει τις διεργασίες του χωρίς πιέσεις.
Ο κ. Χατζηγιάννης ήταν μια προσωπική επιλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία επικρίθηκε από την πρώτη στιγμή. Δηλαδή δεν του δόθηκε κανένα περιθώριο λάθους, αφού η καταλληλόλητά του αμφισβητήθηκε ευθέως, τόσο από κάποιους πολιτικούς χώρους, όσο και από μερίδα του καλλιτεχνικού κόσμου, ενώ κάθε του κίνηση γινόταν αντικείμενο χλευασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ίσως να ήταν το μόνο μέλος της Κυβέρνησης που δέχθηκε τόσο μεγάλο πόλεμο με το καλημέρα, χωρίς να του δοθεί η περίοδος χάριτος που δόθηκε σε άλλους. Έτσι, από την πρώτη μέρα, ο Μιχάλης Χατζηγιάννης προσπαθούσε να λειτουργήσει ως Υφυπουργός ευρισκόμενος σε άμυνα, με όλους όσοι τον αμφισβητούσαν να παραμονεύουν και να περιμένουν την ευκαιρία για να επιτεθούν και να αποδείξουν ότι είχαν δίκαιο που κατηγόρησαν τον Πρόεδρο για την επιλογή του.
Οι δύο μεγάλες του γκάφες δεν βοήθησαν ιδιαίτερα στην ανάπτυξη και βελτίωση της πολιτικής του εικόνας και στη διάψευση όσων τον περίμεναν να αποτύχει. Ο κ. Χατζηγιάννης επικρίθηκε έντονα όχι γιατί τραγούδησε στο πάρτι γενεθλίων του προέδρου του ΔΗΚΟ, Νικόλα Παπαδόπουλου, αλλά επειδή παρουσιάστηκε από το Υφυπουργείο του ως κάποιου είδους υπηρεσιακή δραστηριότητα. Και προφανώς, παρόλο που τα μέλη της Κυβέρνησης έχουν κάθε δικαίωμα να τραγουδούν και να διασκεδάζουν, πόσο μάλλον αν αυτό είναι και το επάγγελμά τους, όπως και να παρίστανται σε πάρτι, το γεγονός ότι αυτά αναρτήθηκαν στους επίσημους λογαριασμούς του Υφυπουργείου Πολιτισμού, προκάλεσαν ακόμη περισσότερη φθορά στην εικόνα του, αφού ερμηνεύτηκε ως έλλειψη σοβαρότητας και αντίληψης του υπηρεσιακού του ρόλου.
Η δεύτερη γκάφα αφορά την επιλογή συνεργάτιδας που έκανε, η οποία, όπως αποκαλύφθηκε, είχε στο παρελθόν κατηγορηθεί για απάτη. Η κακή διαχείριση που ακολούθησε για άλλη μία φορά είχε αρνητικές επιπτώσεις στην εικόνα του τέως Υφυπουργού, ο οποίος πλέον αποτελούσε κινητό στόχο για την αντιπολίτευση.
Ο κ. Χατζηγιάννης προσπάθησε να παρουσιάσει έργο και να υλοποιήσει κάποιες από τις προεκλογικές δεσμεύσεις του Νίκου Χριστοδουλίδη, σε ένα Υφυπουργείο καινούριο, που έχει τα δικά του προβλήματα, αλλά είναι αμφίβολο αν, μετά από όλα αυτά, θα μπορούσαν τα όποια καλά έκανε ή θα έκανε στο μέλλον να υπερισχύσουν πολιτικά και να αποκαταστήσουν την εικόνα του. Γι’ αυτό και πολλοί τον έθεταν ψηλά ψηλά στη λίστα για να αντικατασταθεί στον πρώτο ανασχηματισμό. Τελικά δεν συνέβη αυτό, καθώς, όπως ο ίδιος δήλωσε, «άμα ξέρεις πού πας, ξέρεις και πότε πρέπει να φύγεις» και επέλεξε να φύγει από μόνος του.
Όπως ήταν προσωπική επιλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας ο κ. Χατζηγιάννης, έτσι ήταν πάντως και η διάδοχός του. Αλλά, σε αντίθεση με τον γνωστό καλλιτέχνη, η υποδοχή της ήταν πολύ πιο θερμή, λόγω του βιογραφικού της, ιδιαίτερα δε από τη στιγμή που πριν από μερικές ημέρες το Τμήμα Αρχαιοτήτων πέρασε στο Υφυπουργείο Πολιτισμού και η ίδια είναι καθηγήτρια αρχαιολογίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Δρ. Κασσιανίδου επιλέγηκε για τα προσόντα της και όχι γιατί είχε κάποια σχέση με τα συμπολιτευόμενα κόμματα, καθώς κανένα από αυτά δεν τη διεκδικεί ως «δική του». Σε μία περίοδο που οι σχέσεις της Κυβέρνησης με τις δυνάμεις που την υποστηρίζουν είναι τεταμένες και διέρχονται, στην ουσία, τη μεγαλύτερη τους κρίση από ανάληψης των καθηκόντων του Νίκου Χριστοδουλίδη, λόγω του ζητήματος των εκποιήσεων, ο Πρόεδρος δεν φαίνεται να έκανε εκτεταμένες συζητήσεις μαζί τους πριν αποφασίσει ποια θα είναι η νέα Υφυπουργός του.
Υπενθυμίζεται ότι, παρά το γεγονός πως επικρίνεται ότι οι κομματικοί αρχηγοί του ΔΗΚΟ, της ΕΔΕΚ και της ΔΗΠΑ του άλλαξαν τα σχέδια λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του, αναφορικά με πρόσωπα που προσανατολιζόταν ο κ. Χριστοδουλίδης να εντάξει στο νέο του κυβερνητικό σχήμα, ο Πρόεδρος δεν ικανοποίησε όλα τους τα αιτήματα και απέρριψε δικές τους επιλογές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πρόεδροι των τριών κομμάτων να καλούνται να δώσουν εξηγήσεις στα στελέχη τους. Υπενθυμίζεται, μάλιστα, πως στο εσωτερικό της ΕΔΕΚ, που ένοιωθε η πιο αδικημένη, αφού κανένας Υπουργός ή Υφυπουργός δεν θεωρείται αμιγώς δική της επιλογή, υπήρχε η προσδοκία πως, με την πρώτη ευκαιρία νέου διορισμού στο κυβερνητικό σχήμα, θα ζητούνταν οι δικές της εισηγήσεις προς αξιοποίηση.
Ωστόσο τα κόμματα δεν παρουσιάζονται ιδιαίτερα ενοχλημένα από την εξέλιξη, δεδομένου ότι τα τελευταία εικοσιτετράωρα η προσοχή τους ήταν στραμμένη στο ζήτημα των εκποιήσεων και στην αναζήτηση λύσεων και συναινέσεων σε ένα σοβαρότατο πρόβλημα, που δημιουργούσε ρωγμές στη συνεργασία τους με τον Νίκο Χριστοδουλίδη. Έτσι κι αλλιώς, το συγκεκριμένο Υφυπουργείο ούτε και τον Φεβρουάριο ήταν διαθέσιμο για κομματικές επιλογές, άρα δεν θεωρείται απώλεια για κανέναν. Προτεραιότητα, κατά τον δεδομένο χρόνο, φαίνεται να είναι να μην επαναληφθούν φαινόμενα όπως αυτό των εκποιήσεων, παρά η κατάληψη ενός Υφυπουργείου.