Δίνει απαντήσεις για το δεύτερο ασθενή το Ογκολογικό-«Δεν τον ψάχνουμε»
06:00 - 24 Ιουνίου 2023
Το λάθος με το μπέρδεμα στις βιοψίες των δύο ασθενών, μετά το σάλο που προκλήθηκε με τις δημόσιες καταγγελίες της μίας εξ αυτών, αφού την είχαν διαγνώσει με μεταστατικό καρκίνο και της έδιναν έξι μήνες ζωής, ψάχνει να βρει το Ογκολογικό Κέντρο της Τράπεζας Κύπρου. Την ίδια ώρα, δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις για τις ενέργειες που έγιναν, αναφορικά με το δεύτερο πρόσωπο, στο οποίο άνηκε το δείγμα της βιοψίας.
Οι καταγγελίες της παραπονούμενης προκάλεσαν προβληματισμό και ανησυχία, σε όλη την κοινωνία, ειδικά λόγω του γεγονότος ότι μπερδεύτηκαν δύο δείγματα, κάτι που συνεπάγεται ότι μετά τη λάθος διάγνωση της ασθενούς που έκανε την καταγγελία, ένα άλλο πρόσωπο πιθανό να μην είχε διαγνωστεί και να μην έλαβε την θεραπεία που χρειαζόταν. Τις σκιές γύρω από τη συγκεκριμένη πτυχή του προβλήματος θέλει να καθαρίσει το Ογκολογικό Κέντρο της Τράπεζας Κύπρου, σημειώνοντας πως επρόκειτο για παλαιότερο ασθενή.
«Την ίδια ημέρα που έγινε η βιοψία της παραπονούμενης, είχαν γίνει δύο βιοψίες. Για τη δεύτερη βιοψία, που ήταν το άλλο άτομο, στο οποίο άνηκε η βιοψία με τον καρκίνο, ήταν ξεκάθαρο πως αυτό που έβλεπε ο γιατρός μπροστά του, δεν συμφωνούσε με τις εξετάσεις που είχε και διάταξε να γίνει δεύτερη βιοψία. Έγινε η δεύτερη βιοψία και διαπιστώθηκε ότι είχε μεταστατικό καρκίνο και δόθηκε θεραπεία. Σήμερα συνεχίζει να λαμβάνει. Δεν ψάχνουμε κάποιο ασθενή, για να τον ενημερώσουμε, είχε επιβεβαιωθεί από την αρχή. Ήταν ασθενής μας, δεν είχε έρθει πρώτη φορά σε μας, εκείνη την περίοδο», ξεκαθάρισε στον REPORTER ο Διευθυντής του Ογκολογικού, Πάνος Εργατούδης.
Εκτός αυτού, το νοσηλευτήριο θέλει να ξεκαθαρίσει ότι η παραπονούμενη δεν είχε λάβει οποιαδήποτε θεραπεία, καθώς από την πρώτη στιγμή διατάχθηκε όπως γίνει και δεύτερη βιοψία, καθώς ο γιατρός που ανέλαβε την υπόθεση διαπίστωσε πως το αποτέλεσμα της βιοψίας δεν σύναδε με τα αποτελέσματα των εξετάσεων που υπήρχαν μπροστά του.
Την ίδια ώρα, ο κ. Εργατούδης θέλησε να τονίσει πως λάθη και μπέρδεμα με τα δείγματα είναι πιθανό να γίνουν, ειδικά όταν καθημερινά λαμβάνεται μεγάλος αριθμός δεδομένων, εντούτοις επεσήμανε πως υπάρχουν οι διαδικασίες που μπορούν να τα διορθώσουν και να αποτρέψουν μεγάλα προβλήματα.
«Μιλώντας με τους συναδέλφους, μπορεί να συμβεί κάποιο λάθος, όμως εντοπίζεται και διορθώνεται πριν γίνει οποιοδήποτε θέμα. Εννοείται πως σε ένα νοσοκομείο ή οργανισμό, που θεραπεύει χιλιάδες ασθενείς και χειρίζεται χιλιάδες δείγματα καθημερινά, κάτι μπορεί να συμβεί. Το θέμα είναι να έχεις τέτοιες διαδικασίες, για να προλαμβάνεις οποιοδήποτε λάθος μπορεί να γίνει».
Σε εξέλιξη δύο έρευνες
Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή που έγιναν γνωστές οι καταγγελίες, τόσο το Ογκολογικό, όσο και το Υπουργείο Υγείας είχαν διατάξει έρευνα, ώστε να διαπιστωθεί τι πήγε λάθος και ποιος είναι ο λόγος και κατά πόσο ήταν αποκλειστικά λάθος του νοσηλευτηρίου.
«Έχει διοριστεί ερευνών λειτουργός, που είναι ανώτερο στέλεχος του νοσηλευτηρίου, ιατρικός διευθυντής, που θα αναλύσει την όλη διαδικασία. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι το Ογκολογικό έχει αυστηρές διαδικασίες που ακολουθεί πιστά. Διαπιστευμένες διαδικασίες, από αγγλικό οίκο, συν του ότι υπάρχει και ασφαλής διαδικασία και σε κάθε περίπτωση και λήψης εξετάσεων, υπάρχουν καταγραμμένα έντυπα, που υπογράφονται από τους λειτουργούς, που κάνουν τη βιοψία. Το ιστοπαθολογικό της Λευκωσίας είναι το πλέον αξιόπιστο, έχουν την πιο μεγάλη εμπειρογνωμοσύνη και μαζί τους διερευνούμε τι έχει γίνει και είναι από κοινού η προσπάθεια».
Πρόβλημα με τις Πρώτες Βοήθειες
Στο μεταξύ, ένα άλλο πρόβλημα που φαίνεται να προέκυψε με το Ογκολογικό της Τράπεζας Κύπρου αφορά στις Πρώτες Βοήθειες του νοσηλευτηρίου, με τον REPORTER να έχει λάβει παράπονα, που κάνουν λόγο ότι λειτουργούν μόνο συγκεκριμένες ώρες, με αποτέλεσμα μετά από εκείνες τις ώρες να μην μπορούν να λάβουν φροντίδα.
«Το Ογκολογικό δεν είναι Γενικό Νοσοκομείο, είναι συγκεκριμένο νοσηλευτήριο για τον καρκίνο. Για να μπορέσει κάποιος να δημιουργήσει Πρώτες Βοήθειες, στην έννοια των ΤΑΕΠ, πρέπει να έχει όλες τις ειδικότητες, επειδή εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να δουλέψει με αυτό τον τρόπο. Το Τμήμα που υπάρχει ανοιχτό στο νοσοκομείο, για να χειρίζεται περιστατικά τα οποία είναι περιστατικά που έχουν άμεση σχέση με τον καρκίνο, λειτουργεί τις καθημερινές από τις 7:30-4:30. Αντιλαμβάνομαι πλήρως το αίσθημα ότι μία οικογένεια δεν έχει την ανταπόκριση που έχει σε μία εργάσιμη μέρα, είτε επειδή δυσκολεύεται ο ασθενής της, είτε επειδή δεν είναι σε χώρο που έπρεπε να ήταν, είναι δύσκολο».
Σε ερώτηση τι γίνεται αν προκύψει έκτακτο περιστατικό, μετά που θα κλείσουν οι Πρώτες Βοήθειες, ο κ. Εργατούδης τόνισε πως στην περίπτωση του Ογκολογικού, ένα επείγον περιστατικό αφορά σε ασθενή που έλαβε θεραπεία, η οποία είχε παρενέργειες, που απειλούν τη ζωή τους. Γι’ αυτές τις περιπτώσεις, εξήγησε, υπάρχουν εφεδρικά κρεβάτια, για να περιθάλψουν τους ασθενείς.
«Σίγουρα υπάρχουν περιστατικά, που αφορούν τους καρκινοπαθείς και άλλες ώρες και αυτό που συμβαίνει είναι ότι υπάρχει διαχείριση από τους εφημερεύοντες ιατρούς, στο στάδιο που μπορούν να το χειριστούν. Υπάρχει ένας περιορισμός για τον τρόπο που μπορούμε να διαχειριστούμε και τι περιστατικά. Υπάρχει συνεργασία με τα ΤΑΕΠ των δημόσιων και ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, που είναι στα πλαίσια του ΓεΣΥ, για να χειρίζονται αυτά τα περιστατικά. Καμία φορά, όταν δεν μπορεί να έρθει σε μας ο ασθενής να νοσηλευτεί ή να λάβει θεραπεία, μπορεί να θεωρηθεί πρόβλημα στην επικοινωνία. Εκ των πραγμάτων, επειδή δεν είμαστε Γενικό Νοσοκομείο, που να μπαίνουν όλα τα περιστατικά, υπάρχει περιορισμός».