Τεράστια επιχείρηση για εντοπισμό του υποβρυχίου-Πλοία, βαθυσκάφη και ρομπότ στο σημείο
15:54 - 22 Ιουνίου 2023
O χρόνος που έδινε η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ για την εξάντληση των αποθεμάτων οξυγόνου στο υποβρύχιο που χάθηκε με προορισμό το ναυάγιο του Τιτανικού, θεωρητικά έληξε στις 14:08 ώρα Κύπρου.
Ωστόσο, όπως επεσήμαναν ειδικοί, οι προβλέψεις για τα αποθέματα του οξυγόνου βασίζονται σε «ανακριβείς εκτιμήσεις», καθώς πολλά εξαρτώνται από τη διαχείριση του οξυγόνου που έκαναν οι επιβαίνοντες, εφόσον βέβαια είναι ζωντανοί.
Όπως μετέδωσε πριν από λίγο το CNN επικαλούμενο την αμερικανική Ακτοφυλακή, ένα τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος «έφθασε στον πυθμένα» του ωκεανού και έχει ήδη ξεκινήσει τις έρευνες για το υποβρύχιο.
Search operations for June 22.
— USCGNortheast (@USCGNortheast) June 22, 2023
«Το καναδικό σκάφος Horizon Arctic ανέπτυξε ένα τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος, που έφθασε στον βυθό της θάλασσας και άρχισε την έρευνα για το αγνοούμενο υποβρύχιο», ανέφερε η Ακτοφυλακή.
Στη ζώνη έρευνας το γαλλικό ρομπότ-βαθυσκάφος
Στη ζώνη ερεύνης για το υποβρύχιο «Τitan» βρίσκεται ήδη το γαλλικό ερευνητικό πλοίο L’ Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ-βαθυσκάφος Victor 6000, όπως ανέφερε το γαλλικό κρατικό ινστιτούτο ωκεανογραφικής έρευνας Ifremer, που διαχειρίζεται το ρομπότ και μάλιστα το έχει ήδη ποντίσει, σύμφωνα με την αμερικανική Ακτοφυλακή.
The French vessel L'Atalante has just deployed their ROV. #Titanic
— USCGNortheast (@USCGNortheast) June 22, 2023
Το μη επανδρωμένο ρομποτικό βαθυσκάφος μπορεί να καταδυθεί σε πολύ μεγαλύτερο βάθος από οποιοδήποτε άλλο από αυτά που βρίσκονται τώρα στο σημείο στον Βόρειο Ατλαντικό και διαθέτει τηλεχειριζόμενους βραχίονες που έχουν τη δυνατότητα να κόψουν καλώδια ή να εκτελέσουν άλλους ελιγμούς για να απελευθερώσουν ένα εγκλωβισμένο σκάφος, είπε ο χειριστής του μηχανήματος.
«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει μόνο του το υποβρύχιο», δήλωσε ο Ολιβιέ Λεφόρ, επικεφαλής των ναυτικών επιχειρήσεων στο Ifremer. Όπως όμως είπε στο Reuters, το ρομπότ θα μπορούσε να βοηθήσει να αγκιστρωθεί το «Titan» σε ένα πλοίο που θα μπορεί να το ανασύρει στην επιφάνεια.
«Το Victor είναι σε θέση να κάνει οπτική εξερεύνηση με όλο τον εξοπλισμό βίντεο που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες χειρισμού που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την απομάκρυνση του υποβρυχίου, όπως κοπή καλωδίων ή πράγματα που θα το εμπόδιζαν στο κάτω μέρος», είπε.
Το Ifremer έστειλε το πλοίο L’ Atalante με το ρομπότ του μετά από αίτημα του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Το ρομπότ χειρίζεται ένα πλήρωμα 25 ατόμων. «Μπορούμε να δουλεύουμε ασταμάτητα έως και 72 ώρες, δεν χρειάζεται να σταματήσουμε τη νύχτα», είπε ο Λεφόρ. Και πρόσθεσε: «Δεν ξέρουμε τι έγινε. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν την ελπίδα ότι το υποβρύχιο βρίσκεται στον βυθό της θάλασσας και ότι οι άνθρωποι είναι ακόμα ζωντανοί, όμως και άλλα σενάρια είναι πιθανά. Ακόμα κι αν η ελπίδα είναι μικρή, θα πάμε μέχρι το τέλος».
Οι έρευνες θα συνεχιστούν όλη τη μέρα
Όπως ανέφερε ο υποναύαρχος Τζον Γ. Μάουγκερ στην εκπομπή «Today» του ΝBC, το Λιμενικό Σώμα «θα συνεχίσει τις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης» όλη τη μέρα παρά τους φόβους ότι η παροχή οξυγόνου στο σκάφος τελειώνει. «Χρησιμοποιούμε όλα τα διαθέσιμα δεδομένα και πληροφορίες για τη συνέχιση αυτών των ερευνών, εξακολουθώντας να διαπιστώνουμε, ιδιαίτερα σε περίπλοκες υποθέσεις, ότι η βούληση των ανθρώπων για ζωή πρέπει πραγματικά να λαμβάνεται υπόψη», είπε ο Μάουγκερ.
Και πρόσθεσε ότι «οι ομάδες δούλευαν πολύ σκληρά όλη τη νύχτα» και ότι το ιατρικό προσωπικό μετακινήθηκε επίσης στη ζώνη ερευνών την Πέμπτη.
Δέκα πλοία και υποβρύχια μετέχουν στις έρευνες για το υποβρύχιο
Στη ζώνη έρευνας τέθηκαν υπερσύγχρονα μέσα σε λειτουργία για την αναζήτηση και τη διάσωση του 5μελούς πληρώματος. Δέκα πλοία και πολλά μη επανδρωμένα υποβρύχια έχουν πάρει μέρος στη μεγάλη αναζήτηση για το εξαφανισμένο υποβρύχιο.
Οι ομάδες διάσωσης που αναζητούν το υποβρύχιο «Titan» είχαν λόγο να είναι αισιόδοξες την Τετάρτη, αφού ανέφεραν ότι άκουσαν υποβρύχιους θορύβους στον Ατλαντικό. Ενώ τόνισαν πως οι ήχοι ήταν «ασαφείς» και δεν επιβεβαίωναν ότι το πλήρωμα ήταν ακόμη ζωντανό, η είδηση έθεσε το ερώτημα τι θα συμβεί αν εντοπιστεί το υποβρύχιο - και τι εξοπλισμός θα χρειαστεί για την ανάκτησή του και ακόμη περισσότερο τη διάσωση των επιβατών του, καθώς κάθε λεπτό που περνάει λιγοστεύουν οι ελπίδες να σωθούν.
Σκάφη επιφανείας
Η αμερικανική Ακτοφυλακή δήλωσε ότι πέντε πλοία έψαχναν το υποβρύχιο την Τετάρτη και ανέμεναν ότι θα ήταν 10 πλοία μέχρι σήμερα Πέμπτη, αυτές τις τελευταίες ώρες.
Το Polar Prince, το ερευνητικό σκάφος από το οποίο εκτοξεύτηκε ο «Τιτάνας», παρέμεινε κοντά στο σημείο του ναυαγίου του Τιτανικού στον Ατλαντικό Ωκεανό. Λειτουργεί από την OceanGate -την ιδιοκτήτρια εταιρεία του υποβρυχίου- και φέρεται να χρησιμοποιούνταν ως κέντρο διοίκησης από την αμερικανική Ακτοφυλακή.
Γρήγορα προστέθηκε το Deep Energy, ένα σκάφος που χρησιμοποιείται για την τοποθέτηση σωλήνων σε μεγάλα βάθη κατά μήκος του πυθμένα του ωκεανού, και ένα άλλο εμπορικό σκάφος, το Skandi Vinland.
Μέχρι το πρωί της Τετάρτης, τα σκάφη της καναδικής ακτοφυλακής John Cabot -εξοπλισμένα με δυνατότητες σόναρ- και το Atlantic Merlin είχαν επίσης ενταχθεί στις έρευνες.
Τα τελευταία πέντε σκάφη αναμενόταν να φθάσουν εντός της ημέρας. Το γαλλικό ερευνητικό σκάφος L'Atalante ήταν το πρώτο που θα συμμετείχε στις έρευνες. Αναμένονταν επίσης δύο ακόμη πλοία της καναδικής ακτοφυλακής -το Anne Harvey και το Terry Fox-, καθώς και ένα ακόμη εμπορικό πλοίο, το Horizon Arctic.
Τέλος, το πλοίο του καναδικού πολεμικού ναυτικού Glace Bay βρισκόταν καθ' οδόν για να παράσχει ιατρική βοήθεια. Είναι εξοπλισμένο με ιατρική ομάδα και κινητό θάλαμο υπερβαρικής επανασυμπίεσης. Οι υπερβαρικοί θάλαμοι χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία ανθρώπων που έχουν πληγεί από ξαφνική και ταχεία αλλαγή της πίεσης.
Ο Σιαν Λιτ, συνιδρυτής και πρόεδρος της Horizon Maritime Services, στην οποία ανήκει το Polar Prince, επαίνεσε το πόσο γρήγορα μεταφέρθηκαν εξειδικευμένα θαλάσσια σκάφη για να βοηθήσουν στην αναζήτηση, αναφέρει το δημοσίευμα του Guardian.
«Βρίσκομαι στη ναυτιλιακή βιομηχανία από πολύ νεαρή ηλικία και δεν έχω ξαναδεί εξοπλισμό τέτοιας φύσης να κινείται τόσο γρήγορα», δήλωσε.
Τηλεκατευθυνόμενα οχήματα
Αν ο «Τιτάνας» έφτασε στο ναυάγιο του Τιτανικού, θα μπορούσε να παγιδευτεί σε βάθος 3.800 μέτρων κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού, οπότε το κλειδί για την έρευνα είναι τα τηλεκατευθυνόμενα οχήματα με κάμερες, γνωστά ως ROV, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να σαρώνουν τον πυθμένα σε βάθη όπου δεν μπορούν να φτάσουν άλλα σκάφη.
Δύο από τα πρώτα σκάφη που συμμετείχαν στην προσπάθεια διάσωσης -το Deep Energy και το Skandi Vinland- φέρουν και τα δύο ROV και τα έχουν αναπτύξει στην τιτάνια έρευνα. Το σκάφος Atlantic Merlin της αμερικανικής Ακτοφυλακής είναι επίσης εξοπλισμένο με ένα ROV.
Δεν είναι σαφές, ωστόσο, αν κάποιο από τα ROV που επιχειρούν στο αρχικό μέρος της έρευνας θα μπορούσε να φθάσει στα ακραία βάθη που μπορεί να απαιτηθούν. Ο Ντέιβιντ Μαρκέτ, πρώην διοικητής υποβρυχίου του αμερικανικού Ναυτικού, δήλωσε στο CBC ότι μόνο ένα «ελάχιστο ποσοστό των υποβρυχίων στον κόσμο επιχειρεί σε τόσο μεγάλο βάθος».
Ευτυχώς, το γαλλικό ερευνητικό σκάφος L'Atalante φέρει ένα ROV που μπορεί να κατέβει στα 6.000 μέτρα. Το Victor 6000 συνδέεται με το μητρικό του πλοίο με ένα καλώδιο μήκους 8 χιλιομέτρων που του παρέχει ηλεκτρική ενέργεια, κάτι που σημαίνει ότι θεωρητικά δεν υπάρχει όριο στη διάρκεια κατάδυσης. Είναι, επίσης, εξοπλισμένο με βραχίονες που μπορούν να κόβουν καλώδια ή να πραγματοποιούν χειρισμούς για να βοηθήσουν στην απελευθέρωση ενός εγκλωβισμένου σκάφους.
Η Magellan με έδρα το νησί Γκουέρνσεϊ στα νερά της Mάγχης αναπτύσσει επίσης το ROV της, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει σε βάθη έως και 6.000 μέτρα. Η εταιρεία ειδικεύεται στη διάσωση σε βαθιά νερά και δήλωσε ότι την προσέγγισε για πρώτη φορά η OceanGate για να βοηθήσει.
O Guardian μετέδωσε, επικαλούμενο το ifremer, το γαλλικό κρατικό ινστιτούτο για τους ωκεανούς, ότι το σκάφος Victor έφθασε τελικά στη ζώνη έρευνας του Τιτανικού.
Fadoss
Εάν τα σκάφη έρευνας είναι σε θέση να εντοπίσουν τον «Τιτάνα», η ανάκτησή του παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις. Ενώ ορισμένα ROV είναι σε θέση να κάνουν κάποια πράγματα, δεν θα μπορούσαν ποτέ να ανυψώσουν το υποβρύχιο στην επιφάνεια.
Το Flyaway Deep Ocean Salvage System (Fadoss) είναι ένα σύστημα ανύψωσης που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει αξιόπιστη ικανότητα ανάκτησης αντικειμένων στον βαθύ ωκεανό έως και 27.200 κιλά. Έχει αναπτυχθεί με την ελπίδα ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανέλκυση του Τιτάνα.
Το Fadoss μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανέλκυση «μεγάλων, ογκωδών και βαρέων βυθισμένων αντικειμένων, όπως αεροσκάφη ή μικρά σκάφη», και στο παρελθόν έχει λειτουργήσει σε βάθος σχεδόν 6.000 μέτρων.
Το σύστημα είναι ουσιαστικά ένα τεράστιο βαρούλκο με καλώδιο, το ένα άκρο του οποίου συνδέεται με ένα ROV, το οποίο το συνδέει με το χαμένο σκάφος.
Το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ έχει επίσης στείλει ένα Fadoss στο Σεντ Τζονς του Νιουφάουντλαντ. Ωστόσο, πριν αναπτυχθεί, πρέπει να συγκολληθεί στο κατάστρωμα ενός πλοίου, μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει μια ολόκληρη ημέρα, σύμφωνα με αξιωματούχο του ναυτικού που μίλησε στο CNN. «Έχουμε ένα πλοίο ''ευκαιρίας'' που θέλουμε να το θέσουμε υπό ναύλωση, αλλά επί του παρόντος δεν είναι υπό ναύλωση».
Πηγή: iefimerida