Ψάχνουν τρόπους να φτιάξουν τους επικίνδυνους ανελκυστήρες-Επισπεύδουν τους επανελέγχους
Πέτρος Πετρή 06:00 - 13 Ιουνίου 2023
Τακτικό φαινόμενο αποτελεί σε πολυκατοικίες, κυρίως γερασμένες, η εμφάνιση προβλήματος με τους ανελκυστήρες εκεί και όπου υπάρχουν φυσικά, αφού στις πλείστες των περιπτώσεων, οι ανελκυστήρες που έχουν εγκατασταθεί μαζί με τη δημιουργία των πολυκατοικιών, αρκετά σπάνια επανελέγχονται, αφήνοντας τις έτσι στο έλεος του Θεού και εάν υπάρξει ποτέ κάποιο θέμα, τότε θα κληθεί και ο τεχνικός για επιδιόρθωση.
Έτσι, σε μια προσπάθεια που καταβάλλεται για να αποφεύγονται αυτά τα φαινόμενα και να τίθεται κυρίως σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα των ενοίκων μιας πολυκατοικίας που χρησιμοποιεί τον ανελκυστήρα, η Επιτροπή Εργασίας της Βουλής, πρόκειται να συζητήσει τη Νομοθεσία που υπάρχει, αλλά και να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία, τη συντήρηση και τον έλεγχο ανελκυστήρων.
Πιο συγκεκριμένα, στον κανονισμό πρόκειται να τροποποιηθούν μεταξύ άλλων, οι τεχνικές απαιτήσεις ούτως ώστε να διασφαλίζεται σε μεγαλύτερο βαθμό η ασφάλεια των χρηστών. Όπως εξήγησε στον REPORTER, η β’ αντιπρόεδρος του ΕΤΕΚ, Μηχανολόγος Μηχανικός, Ελίζα Βασιλείου, «στην παρούσα φάση πρόκειται να υπάρξει τροποποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, που θα εναρμονίζεται με τους όρους της ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, για να γίνεται ασφαλέστερη η διαδικασία προς τον χρήστη. Πρόκειται να γίνουν μικρές βελτιώσεις ουσιαστικά για καλυτέρευση του νομοθετικού πλαισίου».
Για παράδειγμα, όπως ανέφερε η κ. Βασιλείου, όταν γίνει έλεγχος σε ένα ανελκυστήρα για το εάν είναι ασφαλής για χρήση, «η Νομοθεσία αναφέρει ότι θα γίνει επανέλεγχος στους δώδεκα μήνες. Ωστόσο, με τη νέα τροποποίηση, οι δώδεκα μήνες θα γίνονται εννέα. Επιπρόσθετα, θα υπάρξει τροποποίηση με τις απαιτήσεις που υπάρχουν για να γίνει κάποιος επιθεωρητής. Ενώ μέχρι σήμερα ήταν αυστηρές οι απαιτήσεις, θα γίνουν πιο ομαλές οι προϋποθέσεις. Για παράδειγμα εάν κάποιος έχει Χ χρόνια στη συντήρηση ανελκυστήρων θα δικαιούται να δώσει τις εξετάσεις, ενώ μέχρι σήμερα, ήταν κάτω από ποιο αυστηρούς όρους και έτσι ήταν πολύ λίγοι οι έλεγχοι που γίνονταν».
Ένα άλλο μεγάλο σοβαρό ζήτημα επίσης που πρέπει να ελεγχθεί, είναι ότι ελάχιστες πολυκατοικίες προχωρούν στους απαραίτητους ελέγχους για ανελκυστήρες, αφού φαίνεται να υπάρχουν και ζητήματα με τις διαχειριστικές επιτροπές. Δηλαδή, όπως πρόσθεσε η κ. Βασιλείου, «εκτός των δημοσίων κτηρίων, υπάρχει και πρόβλημα και σε ιδιωτικά κτίρια, καθώς όπως γίνεται αντιληπτό, ο κόσμος δεν επιθεωρεί τους ανελκυστήρες και είναι ένα από τα σημεία τα οποία επιχειρεί ποικιλοτρόπως, το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας να βελτιώσει».
Όσον αφορά τους ελέγχους που γίνονται στους ανελκυστήρες μέχρι σήμερα, είναι κάθε δυο χρόνια. «Αυτό που έχει σημασία ωστόσο σήμερα, είναι ο επανέλεγχος. Για παράδειγμα, εάν ο ανελκυστήρας είναι ασφαλής για χρήση, δίνεται μια έκθεση και αναφέρεται ότι σε δώδεκα μήνες θα επιθεωρηθεί ξανά για την επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν. Αυτός ο επανέλεγχος λοιπόν, θα γίνεται πιο νωρίς, δηλαδή κάθε εννέα μήνες».
Δυστυχώς, πρόσθεσε η κ. Βασιλείου, «οι έλεγχοι δεν γίνονται όπως θα έπρεπε να γίνονται. Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, σε μια προσπάθεια που καταβάλλει για να κάνει ευκολότερα τα πράγματα για τους πολίτες, έδωσε τους ελέγχους των ανελκυστήρων, να γίνονται από ιδιώτες. Άρα δεν μπορεί κάποιος να πει ότι δεν βρίσκει κάποιο για να ελέγξει τον ανελκυστήρα του σήμερα. Έτσι, το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στην κουλτούρα μας και ίσως να υπάρχει αυτή η κατάσταση σήμερα, για εξοικονόμηση χρημάτων. Δυστυχώς, ο κόσμος δεν καλεί τους ειδικούς, για έλεγχο των ανελκυστήρων. Επιπρόσθετα, τα θέματα που υπάρχουν στις διαχειριστικές επιτροπές των πολυκατοικιών, δημιουργούν τεράστια προβλήματα στους ελέγχους των ανελκυστήρων και έτσι κανένας δεν αναλαμβάνει την ευθύνη ουσιαστικά να καλέσει για να γίνει ο έλεγχος».