Οι παγίδες που κρύβουν τα μηνύματα απάτης από δήθεν ταχυδρομείο
Φοινιώ Σάββα 15:00 - 10 Ιουνίου 2023
Σε μάστιγα έχουν εξελιχθεί οι τηλεφωνικές απάτες, με τους επιτήδειους να βρίσκουν συνεχώς διαφορετικές προφάσεις, ώστε να στήνουν παγίδα σε ανυποψίαστους πολίτες, με τα κυπριακά ταχυδρομεία να αποτελούν το πιο συχνό προσωπείο, το τελευταίο διάστημα. Προς αυτό το σκοπό, η Αστυνομία προβαίνει σε συστάσεις προς το κοινό, ενώ συνεχίζει τις έρευνες για εντοπισμό των επιτήδειων, κάτι που θεωρείται δύσκολο εγχείρημα, δεδομένου ότι αρκετές φορές δρουν από περιοχές εκτός Κύπρου.
Τους τελευταίους μήνες, δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι έχουν λάβει μήνυμα στο κινητό, τα οποία κάνουν λόγο είτε για πακέτο που βρίσκεται στο ταχυδρομείο και πρέπει να πάνε να πληρώσουν αλλιώς θα αποσταλούν πίσω, είτε δήθεν μήνυμα από την ΑΗΚ, ενώ είναι και οι απάτες με στόχο τους ηλικιωμένους, που οι επιτήδειοι παίρνουν τηλέφωνο και παριστάνουν τους γιατρούς και τους ζητούν χρήματα, για να βοηθήσουν υποτίθεται τα παιδιά τους.
Αν και οι συστάσεις της Αστυνομίας και οι προειδοποιήσεις είναι συχνές και κάποιες φορές καθημερινές, εντούτοις παρατηρείται μία αύξηση του φαινομένου, παρά μείωση. Κι αυτό επειδή, όπως έχει εξηγήσει η Αστυνομία, οι δράστες ενεργούν από το εξωτερικό, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να εντοπιστούν και να συλληφθούν, ειδικά όταν πρόκειται για μηνύματα, είτε στο κινητό, είτε στο email.
Πάντως, τις τελευταίες εβδομάδες το πιο συχνό προσωπείο των δραστών είναι αυτό των κυπριακών ταχυδρομείων και ο τρόπος δράσης τους είναι άκακος εκ πρώτης, ωστόσο εξελίσσεται επικίνδυνα. Συγκεκριμένα, οι πολίτες λαμβάνουν ένα μήνυμα στο κινητό, το οποίο τους ενημερώνει ότι έχουν να παραλάβουν πακέτο και τους καλεί να επισκεφτούν ένα συγκεκριμένο σύνδεσμο. Στο ίδιο μήνυμα υπάρχει και ένας παράξενος αριθμός ή δεν υπάρχει καθόλου.
«Αυτό είναι ένα στοιχείο, που ο κόσμος πρέπει να το προσέξει. Συνήθως ο κόσμος ξέρει τον αριθμό εντοπισμού του πακέτου που περιμένει, άρα όταν βλέπει κάτι αόριστο υποψιάζεται ότι κάτι δεν πάει καλά. Εμείς δεν στέλνουμε έτσι μηνύματα. Τις περισσότερες φορές, ειδικά όταν περιμένουν κάτι, οι πολίτες παίρνουν μήνυμα ότι πρέπει να πληρώσουν κάτι, συνήθως μικροποσό, για να μην κινήσουν την υποψία και μετά οι επιτήδειοι παραπέμπουν σε ένα link. Όταν πάει κάποιος εκεί, πιάνουν το μικροποσό και μετά να ζητά από την κάρτα που έβαλε ο κάθε πολίτης κι άλλα ποσά», εξήγησε στον REPORTER ο Διευθυντής των Κυπριακών Ταχυδρομείων, Παύλος Παυλίδης.
Αν και ο κόσμος πλέον έχει υποψιαστεί και δεν πέφτει στην παγίδα, υπήρξαν φορές που κάποιοι παρασύρθηκαν και τελικά ήταν θύματα κακόβουλης ενέργειας. Πάντως, αυτό που τονίζεται από πλευράς ταχυδρομείων είναι ότι ως Υπηρεσία, δεν θα στείλει πίσω πακέτο, το οποίο καθυστέρησε κάποιος να το παραλάβει, εκτός αν μείνει αρκετό καιρό στα αζήτητα.
«Είναι μία ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά και αν υπάρχει και σχετικό link που τους παραπέμπει σε ιστοσελίδα, πρέπει να είναι προσεκτικοί. Μπορεί να είναι παρόμοια ή και η ίδια, αλλά από πάνω το url είναι εντελώς διαφορετικό. Όταν κάποιος πρέπει να πληρώσει κάτι, το κάνει είτε κατά την παραλαβή στο ταχυδρομείο, ενώ υπάρχει η επιλογή να πληρώσει και online, μέσω της πλατφόρμας της δικής μας, που οδηγεί στην JCC. Αν δεν παραπεμφθεί εκεί ο πολίτης, σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά. Έστω και αν δεν το κάνει διαδικτυακά, θα γίνει στο ταχυδρομείο, όταν πάει να το παραλάβει».
Οι συστάσεις προς το κοινό
Ο κ. Παυλίδης θέλησε να στείλει και κάποιες συμβουλές προς το κοινό, ωστόσο σημείωσε πως ο μόνος τρόπος για να μην υπάρχουν τόσο συχνά φαινόμενα απάτης, είναι να αγνοούν οι πολίτες τα μηνύματα.
«Δυστυχώς δεν σταματούν αυτά τα φαινόμενα και ο μόνος τρόπος να τα καταπολεμήσουμε είναι να είναι ο κόσμος υποψιασμένος και να τα αγνοεί όταν βλέπει κάτι που είναι λίγο παράξενο. Γι’ αυτό, κάθε φορά που έρχεται στην αντίληψή μας κάτι τέτοιο, βγάζουμε ανακοινώσεις, ώστε ο κόσμος να ενημερώνεται και να το μεταφέρει και σε εκείνους που δεν το ξέρουν και να το μάθουν όλοι. Πρέπει ο κόσμος να είναι υποψιασμένος, είναι η μόνη άμυνα που υπάρχει».