Αιμιλιανίδης: Δεν είναι λογικό να ληφθούν μέτρα αποτροπής αγοραπωλησιών μόνο για το Βαρώσι

Δεν θα ήταν λογικό,  κατά τη δική του νομική γνώμη, να ληφθούν μέτρα αποτροπής αγοραπωλησιών αποκλειστικά για την περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου, τα οποία να διαφοροποιούνται από τις υπόλοιπες περιοχές στα κατεχόμενα, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο νομικός Αχιλλέας Αιμιλιανίδης, με αφορμή τις πληροφορίες για τις τελευταίες αγοραπωλησίες στο Βαρώσι.

Ο κ. Αιμιλιανίδης τόνισε ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να εξετάσει κάποιος όχι βεβιασμένα, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν θα δώσω νομική γνωμάτευση για κάτι τόσο πολύπλοκο από το τηλέφωνο».

«Αν η Κυπριακή Δημοκρατία θέλει να εξετάσει γενικότερα το ζήτημα των αγοραπωλησιών στα κατεχόμενα, είναι κάτι που θα πρέπει να εξετάσει συνολικά. Δεν θα ήταν κατά τη δική μου γνώμη λογικό να ληφθούν μέτρα αποκλειστικά για την περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου, που να διαφοροποιούνται από τις υπόλοιπες περιοχές», υπέδειξε.

Ανέφερε ότι κάποιος πρέπει να ξεκινήσει με το πρώτο δεδομένο, που είναι ότι η πώληση δεν αναγνωρίζεται από την Κυπριακή Δημοκρατία.

«Δεν έχει εγκριθεί μια τέτοια πώληση. Μια πώληση, η οποία δεν περνά από το Κτηματολόγιο δεν έχει κάποια ισχύ. Υπάρχουν εκατοντάδες πωλήσεις τ/κ περιουσιών και στις ελεύθερες περιοχές που δεν είχαν την έγκριση του Υπουργικού, οι οποίες δεν εγκρίθηκαν από το Κτηματολόγιο και αντίστοιχα υπάρχουν χιλιάδες πωλήσεις που έγιναν αυτά τα χρόνια στα κατεχόμενα, όχι στην περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου, μέσω της επιτροπής αποζημιώσεων», ανέφερε.

Ο κ. Αιμιλιανίδης εξήγησε ότι εάν υπάρξει μια πώληση ακίνητης ιδιοκτησίας, η οποία δεν θεωρείται έγκυρη με βάση το νόμο, τότε δεν έχει κάποια ισχύ στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Απαντώντας σε ερώτηση, είπε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία, ως κυρίαρχο κράτος, θα μπορούσε προφανώς, να κάνει πράγματα για να αποτρέψει μια πώληση, αλλά έχει επιλέξει να μην το κάνει.

«Θα μπορούσε για παράδειγμα να ποινικοποιήσει, να το καταστήσει (την αγοραπωλησία) ποινικό αδίκημα. Από κει και πέρα θα πρέπει να κριθεί η συνταγματικότητα του νόμου. Ότι μπορεί να το κάνει, προφανώς και μπορεί, και πιθανώς να κριθεί αντισυνταγματικό αν το κάνει, αλλά αυτό δεν εμποδίζει την Κυπριακή Δημοκρατία να το κάνει», είπε.

Σύμφωνα με τον κ. Αιμιλιανίδη, η Κυπριακή Δημοκρατία πήρε απόφαση εδώ και πάρα πολλά χρόνια, όταν έγινε η συζήτηση για το θέμα αυτό, με βάση την οποία θεώρησε ότι δεν είναι ορθό να καταστήσει ποινικό αδίκημα το να απαγορεύσει σε κάποιο πρόσφυγα με ποινές, πώς θα διαχειριστεί την προσωπική του περιουσία.

«Αυτό ήταν μια επιλογή της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τώρα το κατά πόσο θεωρεί ότι η περίκλειστη πόλη έχει άλλου είδους ιδιαιτερότητες λόγω των ψηφισμάτων του ΟΗΕ ή οτιδήποτε που πρέπει να τύχει διαφοροποίησης, πρέπει να το εξετάσει. Αλλά είναι δύσκολο κατά τη γνώμη μου να υποστηρίξει ότι η περίκλειστη πόλη έχει διαφορές ως προς αυτό το θέμα, από τα υπόλοιπα κατεχόμενα εδάφη», ανέφερε ο κ. Αιμιλιανίδης.

Εξήγησε ότι η περίκλειση πόλη έχει ένα καθεστώς για το οποίο υπάρχουν τα ψηφίσματα του ΟΗΕ και εάν η Κυπριακή Δημοκρατία θεωρεί ότι θα έπρεπε να λάβει ειδικά μέτρα για το θέμα της περίκλειστης πόλης που να διαφοροποιούνται, λόγω αυτών των ψηφισμάτων ή λόγω αυτού του καθεστώτος, από τα υπόλοιπα κατεχόμενα εδάφη, αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να εξετάσει με τα αρμόδια της όργανα. 

Υπέδειξε ότι πρώτα υπάρχει θέμα πολιτικής βούλησης και μετά και θέμα πολύ προσεκτικής μελέτης και η όποια απόφαση δεν μπορεί να παρθεί βεβιασμένα.

Ο κ. Αιμιλιανίδης πρόσθεσε ότι δεν σταμάτησε ποτέ να επικαλείται αυτά τα ψηφίσματα η Κυπριακή Δημοκρατία, ακόμη και όταν έγιναν οι ανακοινώσεις για την περιοχή των Βαρωσίων πριν από τρία χρόνια.

«Πήγε η κυπριακή Κυβέρνηση στον ΟΗΕ, στο συνέδριο της Κοινοπολιτείας και σε όλους τους φορείς και ζήτησε να βγουν ψηφίσματα που να αναφέρονται ειδικά στην περίκλειστη περιοχή των Βαρωσίων και να επαναλαμβάνουν την ανάγκη υιοθέτησης των ψηφισμάτων του ΟΗΕ. Ως προς το αυτό το κομμάτι, δεν είναι κάτι καινούργιο», ανέφερε.

Πρόσθεσε ότι ειδικά στο ότι πάει κάποιος και πουλά την περιουσία του «προφανώς πολιτικά και μέσα από άλλες απόψεις αυτό είναι τρομερά προβληματικό, όπως και για την υπόλοιπη περιουσία που βρίσκεται στα κατεχόμενα, δεν έχει ισχύ αυτή η πράξη στο Κτηματολόγιο».

Επανέλαβε ότι κατά τη γνώμη του είναι δύσκολο να πει κάποιος ότι ενώ για τους υπόλοιπους εκτοπισθέντες λήφθηκε απόφαση και μπορούν να πάνε και να πωλούν στην επιτροπή αποζημιώσεων, θα γίνει ειδική διάκριση, πχ θα γίνει ποινικό αδίκημα αποκλειστικά για τους ιδιοκτήτες στην περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου.

«Γι’ αυτό είπα ότι μια τέτοια νομοθεσία ενδεχομένως θα προσκρούει στο σύνταγμα. Αλλά και πολιτικά θα είναι μια απόφαση, που εμένα τουλάχιστον, θα μου φαινόταν ότι πιθανό να έχει προβλήματα. Αλλά λέω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο θα έπρεπε να εξετάσουν τα αρμόδια όργανα αν επιθυμούν να θέσουν κάτι τέτοιο», ανέφερε.

Υπενθύμισε ότι για το θέμα των Βαρωσίων είχε ανακοινωθεί ότι θα γίνει πέμπτη διακρατική στο ΕΔΑΔ, τελικά αυτή δεν έγινε, «προφανώς έκρινε η Κυβέρνηση ότι δεν δικαιολογείτο να γίνει».

Δειτε Επισης

Ξεκαθαρίζει ο ΥΠΕΣ για οικονομική αυτονομία των δήμων-«Η κρατική χορηγία προβλέπει παραχώρηση 117 εκ.»
Συντονισμένες προσπάθειες Κυβέρνησης για ρήξη αδιεξόδου στο Κυπριακό-«Μοναδικός στόχος βιώσιμη λύση»
Κ. Λετυμπιώτης: Η Κυβέρνηση καταβάλλει κάθε προσπάθεια διάρρηξης του αδιεξόδου στο Κυπριακό
Β. Πάλμας: Υπενθύμιση του χρέους μας οι ηρωικές πράξεις των πεσόντων
Πλήρως ικανοποιημένη η Κυβέρνηση με τη διπλή αναβάθμιση-«Ψήφος εμπιστοσύνης στην οικονομία μας»
Ο Elon Musk θέλει τον Φειδία Παναγιώτου για πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου
«Για πρώτη φορά ολοκληρωμένη η στεγαστική πολιτική, δίνει λύσεις σε βασικά κεφάλαια»
Προκλητικός ξανά ο Χακάν Φιντάν-«Ιστορικό λάθος της ΕΕ να εντάξει την Κύπρο»
ΠτΔ στην ΕΡΤ: Η βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας ενισχυτική της δικής μας προσπάθειας
Κόμπος και Μπορέλ συζήτησαν για τη μέση Ανατολή στη Λευκωσί