Πάνω από 200 περιστατικά βανδαλισμών σχολείων σε ένα χρόνο-Οι προβληματισμοί για τις κάμερες
Φοινιώ Σάββα 14:36 - 03 Μαΐου 2023
Πάνω από 200 περιστατικά βανδαλισμών σχολείων, καταγράφηκαν μέσα σε ένα χρόνο, ανέφερε η Αστυνομία. Τοποθετήθηκαν κάμερες σε σχολεία και κουκουλοφόροι έκοψαν τα σύρματα και τις έκλεψαν, ανέφερε ο πρόεδρος των Σχολικών Εφοριών. Παραβάτες λαδώνουν φρουρούς σχολείων και τους αφήνουν να μπουν, για να τα βανδαλίσουν, κατήγγειλε βουλευτής.
Όλα αυτά ακούστηκαν ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, κατά την οποία συζητήθηκε εκτενώς το θέμα της βίας στα σχολεία και κατά πόσο μπορεί να τοποθετηθεί στις σχολικές μονάδες κλειστά κυκλώματα, ώστε να διασφαλίζονται και να αποφεύγονται οι επιθέσεις, όπως αυτές που είδαμε, ειδικά τις τελευταίες ημέρες. Ένα θέμα, που όπως διαπιστώθηκε, μέσα από τις τοποθετήσεις όλων των αρμοδίων, είναι πολυπαραγοντικό και πρέπει να ληφθούν μέτρα, που να στοχεύουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης υπέδειξε πως υπάρχουν καταγγελίες, που δείχνουν ότι παραβάτες «λαδώνουν» τους φρουρούς ασφαλείας, που έχουν τοποθετηθεί σε σχολεία, ώστε να τους επιτρέπουν την είσοδο στο σχολείο, τις ώρες που αυτό δεν λειτουργεί. Και αυτό είναι εφικτό, σημείωσε ο κ. Τρυφωνίδης, επειδή οι φρουροί αμείβονται ελάχιστα.
Η τοποθέτηση της υπουργού Παιδείας
Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, κατά την τοποθέτησή της, υπέδειξε πως ο ρόλος του Υπουργείου του οποίου ηγείται δεν είναι να αστυνομικοί ή φύλακες, αλλά να παρέχει εκπαίδευση, ενώ σημείωσε πως η βία αποτελεί ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο και αφορά στην οικογένεια, την κοινωνία και το σχολείο. Τόνισε, δε, ότι όλοι πρέπει να αναπτύξουν δράσεις, να υποστηριχτούν δομές σε όλα τα επίπεδα, ώστε να αντιμετωπιστεί το θέμα, συντονισμένα και με συστηματικές δράσεις και ξεκαθάρισε πως πρέπει να υπάρχει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός.
Η κα. Μιχαηλίδου υπέδειξε παράλληλα, πως οι δράσεις του Υπουργείου Παιδείας, που αφορούν στην εκπαίδευση, για αυτά τα φαινόμενα, επικεντρώνονται σε δύο επίπεδα, στην πρόληψη και την αντιμετώπιση, ενώ υπογράμμισε πως η δουλειά τους έχει να κάνει με την πρόληψη και προσφέρουν αγωγή με στόχο να αναπτύσσονται δεξιότητες. «Σκοπός και όραμα μας είναι να έχουμε ασφαλές σχολείο, όμως δεν μπορούμε να το έχουμε με αυτά τα δεδομένα. Όλοι οι εταίροι μας, μαθητές, γονείς εκπαιδευτικοί, πρέπει να επιμορφωθούν για να έχουν τις κατάλληλες γνώσεις επικοινωνίας και αλληλοσεβασμού. Για μας είναι αναγκαίο να αναπτύξουμε μία κοινωνία όπου ο καθένας νιώθει ασφαλής μέσα από τον αλληλοσεβασμό».
Η υπουργός, συνεχίζοντας, σημείωσε πως αυτή τη στιγμή καλούνται να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα, που παρατηρήθηκαν τις τελευταίες ημέρες και μήνες, που γίνονται εκτός σχολικού χρόνου, ξεκαθαρίζοντας πως τα σχολεία δεν πρέπει να είναι φυλακές. Μάλιστα, επικαλέστηκε έρευνα, βάσει της οποίας αποδείχθηκε πως τα ψηλά κιγκλιδώματα ή η παρουσία ένστολων, δημιουργούν ένα αίσθημα στους μαθητές, που θέλουν να βγουν από αυτό το περιβάλλον.
«Όλα αυτά τα φαινόμενα μας προβληματίζουν και πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε. Όλα τα μέτρα, όπως κλειστά κυκλώματα, φώτα, φρούρηση δεν λειτουργούν όπως θέλουμε. Και σε σχολεία που έχουμε κάμερες, ή έχουμε το φωτισμό, δεν έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Βλέπουμε φαινόμενα βανδαλισμού. Τις επόμενες ημέρες έχουμε σύσκεψη με όλους τους φορείς, ακόμη και την τοπική αυτοδιοίκηση και όλοι οι αρμόδιοι φορείς πρέπει να εξαγγείλουμε δράσεις στο πλαίσιο που μας ενδιαφέρει. Ευχαρίστως να ακούσουμε και να συζητήσουμε τα μέτρα που υπάρχουν στο τραπέζι, όμως εκείνο που πρέπει να κάνουμε είναι να εστιάσουμε στην πρόληψη». Όσον αφορά στο σχολικό εκφοβισμό, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε πως έχουν επικαιροποιήσει την πολιτική, ως Υπουργείο, όμως αυτό το μέτρο αφορά στο σχολικό χρόνο.
Η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε πως μέχρι τον Ιούνιο θα έχει κατατεθεί στην Επιτροπή Παιδείας η πρόταση του Υπουργείου για αντιμετώπιση των συγκεκριμένων φαινομένων, αφού μέχρι το Σεπτέμβριο πρέπει να τεθούν σε ισχύ τα συγκεκριμένα μέτρα.
Η τοποθέτηση Λοϊζίδου, Αστυνομίας και Σχολικών Εφοριών
Στην Επιτροπή Παιδείας, παρούσα ήταν και η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, Ειρήνη Λοϊζίδου, η οποία είχε αποστείλει τις θέσεις της στην Επιτροπή, μέσω υπομνήματος και σημείωσε πως μπορεί η συγκεκριμένη επεξεργασία (σ.σ. η τοποθέτηση κλειστών κυκλωμάτων στα σχολεία) να είναι νόμιμη υπό προϋποθέσεις, οι οποίες έχουν υποβληθεί στο Υπουργείο Παιδείας. Η κα. Λοϊζίδου ξεκαθάρισε πως πρόκειται να ανάψουν πράσινο φως, σε περίπτωση που τηρηθούν οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Κληθείσα να αναφερθεί σε αυτές τις προϋποθέσεις, η Επίτροπος Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σημείωσε πως αφορούν τις ώρες λειτουργίας του συστήματος, ποιος θα βλέπει το υλικό που θα καταγράφει και πόσες ώρες θα καταγράφει.
Από πλευράς του, ο Βοηθός Αρχηγός της Αστυνομίας, Γιαννάκης Γεωργίου, σημείωσε πως ως Δύναμη δεν έχουν καμία ένσταση για τοποθέτηση των καμερών, για ασφάλεια των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Πέραν αυτού, σημείωσε πως πρέπει να ληφθούν κάποια μέτρα και να είναι μαζικά, ενώ όσον αφορά στα περιστατικά βανδαλισμών σχολείων, που καταγράφηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και σήμερα, έχουν φτάσει τα 250.
Το παρόν του στην Επιτροπή Παιδείας έδωσε και ο πρόεδρος των Σχολικών Εφοριών, Ντίνος Έλληνας, ο οποίος σημείωσε πως είναι οι Σχολικές Εφορίες που καταλήγουν να διορθώνουν τους βανδαλισμούς και να φέρνουν τις σχολικές μονάδες στην προηγούμενή τους κατάσταση. Όπως υπέδειξε, υπάρχουν φρουροί στη Μέση Εκπαίδευση, ενώ στη Δημοτική πάσχει αυτό, ωστόσο το πρόβλημα παρατηρείται τις βραδινές ώρες. Αναφορικά με τις κάμερες ασφαλείας, ο κ. Έλληνας εξήγησε πως στη Λεμεσό έχουν τοποθετηθεί σε αριθμό σχολείων οι κάμερες, όμως κουκουλοφόροι έκοβαν τα καλώδια από τις κάμερες, τις έπαιρναν και έφευγαν.
«Πρέπει να υπάρχει φύλαξη, με ένα συνδυασμό ιδιωτικής φύλαξης και της Αστυνομίας. Οι ζημιές που γίνονται είναι τεράστιες. Πρέπει να υπάρχει φύλαξη. Δεν χρειάζεται να φυλάγονται όλες, έπρεπε να φυλάγονται μόνο εκεί που υπάρχει πρόβλημα. Το θέμα είναι η εικόνα που βλέπουν οι μαθητές, όταν μπαίνουν σε μία βανδαλισμένη σχολική μονάδα».
Οι θέσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών
Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, υπέδειξε πως το θέμα είναι ομολογουμένως σοβαρό και χρειάζεται ολοκληρωμένη αντιμετώπιση, στην οποία πρέπει να εμπλακούν όλοι οι οργανωμένοι φορείς, τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου. Η θέση της οργάνωσης, σημείωσε είναι ότι θεωρεί ως πιο αποτελεσματικό μέτρο την τοποθέτηση φρουρών στα σχολεία, όπως υπάρχουν στα Λύκεια και ζήτησαν να επεκταθεί και στα Γυμνάσια.
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της ΟΛΤΕΚ σημείωσε πως στόχος είναι να προστατευτούν τα δημόσια σχολεία από τους βανδαλισμούς, όμως πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα που θα προστατεύουν και τους μαθητές. Όσον αφορά στην τοποθέτηση καμερών, σημείωσε πως στο παρόν στάδιο είναι σωστό μέτρο, όμως όλα θα λυθούν αν υπάρχει πρόληψη.
Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, στη δική της τοποθέτηση, ξεκαθάρισε πως τους απασχολεί έντονα το θέμα της παραβατικής συμπεριφοράς και σημείωσε πως από το 2018 που λήφθηκε η απόφαση για να τοποθετηθούν στα σχολεία περιφράξεις, έχει εφαρμοστεί σε αρκετά σχολεία. Όσον αφορά στο θέμα της τοποθέτησης των φρουρών, η κα. Βασιλείου ξεκαθάρισε πως δεν λειτουργεί στα Δημοτικά Σχολεία αυτό το μέτρο, αφού δεν υπήρχε ενδιαφέρον, δεδομένου ότι θα εργάζονταν μία ώρα το πρωί και μία το μεσημέρι και αυτό ήταν αποτρεπτικός παράγοντας. Αναφορικά με τις κάμερες στα σχολεία, τόνισε πως είναι ένα μέτρο που θα βοηθήσει.
Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος των οργανωμένων γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, σημείωσε πως τους ανησυχούν αυτά τα φαινόμενα, που γίνονται σε βραδινές ώρες, αφού περιμένουν πότε θα τους τηλεφωνήσουν για να τους πουν σε ποιο σχολείο έγινε βανδαλισμός. Ο κ. Κωνσταντίνου σημείωσε πως οι κάμερες πρέπει να τοποθετηθούν, πρέπει να υπάρχει φρουρός ασφαλείας και πρέπει να αυξηθεί ο φωτισμός στις σχολικές μονάδες.
Ο πρόεδρος των οργανωμένων γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Φρίξος Ζεμπύλας, στη δική του τοποθέτηση, σημείωσε πως όποιος φορέας και να αναλάβει τον σχεδιασμό, για τη λήψη μέτρων, θα αναλάβει και το φορέα της ευθύνης, ενώ κάκισε και αυτός το γεγονός ότι στη Δημοτική Εκπαίδευση δεν έχουν τοποθετηθεί φρουροί στα σχολεία. Τόνισε πως είναι ένα θέμα που πρέπει να συζητηθεί και να το δουν σοβαρά όλοι.
Από πλευράς της, η εκπρόσωπος της ΠΣΕΜ, σημείωσε πως το πρόβλημα δεν θα λυθεί με την εγκατάσταση των καμερών και θέση των μαθητών είναι ότι η κατάλληλη λύση είναι η φρούρηση των σχολείων, ενώ πρέπει να καλλιεργηθούν κάποιες αξίες στους μαθητές, για τις ξένες περιουσίες.