Άνοδος 17 μονάδων στην κλίμακα PIRLS-«Πολύ ενθαρρυντικά τα αποτελέσματα»

Τα αποτελέσματα της Κύπρου στην έρευνα PIRLS 2021 είναι πολύ ενθαρρυντικά για τη χώρα μας, δήλωσε το πρωί της Πέμπτης η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), Αθηνά Μιχαηλίδου, σε χαιρετισμό της στη συνέντευξη Tύπου που διοργάνωσε το Υπουργείο με θέμα την παρουσίαση των κυριότερων ευρημάτων της Διεθνούς Έρευνας Προόδου στον Γραμματισμό και στην Κατανόηση Κειμένου (PIRLS 2021) για την Κύπρο.

Στην εκδήλωση παρέστησαν από πλευράς Υπουργείου ο Γενικός Διευθυντής, Νεόφυτος Παπαδόπουλος, ο Διευθυντής Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μάριος Στυλιανίδης, η Αν. Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Έλενα Χατζηκακού, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες.

Η Υπουργός σημείωσε ότι η έρευνα PIRLS διοργανώνεται από τον Διεθνή Οργανισμό για την Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Επιτευγμάτων (IEA), διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια και παρέχει διεθνή συγκριτικά στοιχεία σχετικά με τις δεξιότητες ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου των μαθητών και μαθητριών Δ’ τάξης Δημοτικού. Είπε ακόμη ότι η έρευνα PIRLS πραγματοποιείται από το 2001 και ότι η PIRLS 2021 αποτελεί τον πέμπτο κύκλο υλοποίησής της, πρσοθέτοντας ότι στην έρευνα PIRLS 2021 έλαβαν μέρος συνολικά 57 χώρες.

Επιπλέον, η κ. Μιχαηλίδου τόνισε ότι η Κύπρος συμμετείχε στην έρευνα το 2001 και, μετά από απουσία 20 ετών, συμμετείχε και πάλι ξανά το 2021. Σημείωσε ότι την υλοποίηση της έρευνας ανέλαβε, εκ μέρους του Υπουργείου, το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΚΕΕΑ), το οποίο αποτέλεσε το Εθνικό Κέντρο PIRLS, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης, την ομάδα του γλωσσικού μαθήματος και ομάδα ακαδημαϊκών συμβούλων.

«Τα αποτελέσματα της Κύπρου στην έρευνα PIRLS 2021 παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και είναι πολύ ενθαρρυντικά για τη χώρα μας», υπογράμμισε, εξηγώντας ότι «η επίδοση των μαθητών και μαθητριών μας έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με την προηγούμενη συμμετοχή μας στην έρευνα, και υπερβαίνει την κεντρική τιμή της κλίμακας».

Η συμμετοχή στην έρευνα PIRLS 2021, συνέχισε η ΥΠΑΝ, μάς παρέχει πλούσια πληροφόρηση για μια σειρά από επιμέρους θέματα. Ανέφερε μάλιστα ότι το Υπουργείο θα αποκωδικοποιήσει τα μηνύματα που εμπεριέχονται σε αυτή την πληροφόρηση και θα τα αξιοποιήσει, στην προσπάθεια για περαιτέρω βελτίωση των μαθησιακών επιτευγμάτων και, κατ’ επέκταση, του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

«Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να αξιοποιηθούν τα αποτελέσματα στην προσπάθεια για ευρύτερη αναβάθμιση της ελληνικής γλώσσας», τόνισε, προσθέτοντας ότι θα ανακοινωθούν σύντομα συγκεκριμένα μέτρα.

«Η συνέργεια της επιθεώρησης, των συμβούλων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης) με τα σχολεία, η συστηματική επιμόρφωση και η σωστή ενδυνάμωση με κατάλληλο υλικό, φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα», υπέδειξε η Υπουργός.

«Πλέον η Κύπρος θα συμμετέχει ανελλιπώς σε τέτοιες έρευνες, οι οποίες μας βοηθούν να βλέπουμε πού βρισκόμαστε σε θέματα κατανόησης κειμένου και γραμματισμού σε σύγκριση με άλλες χώρες», συνέχισε, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι οι έρευνες δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά αποτελούν χρήσιμο εργαλείο.

Απαντώντας σε ερώτηση για τους τομείς στους οποίους το Υπουργείο Παιδείας προτίθεται να δώσει έμφαση, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε τα αναλυτικά προγράμματα και την ανάγκη καλλιέργειας των δεξιοτήτων των μαθητών στη γλώσσα και κατανόηση κειμένου. Σημείωσε ακόμη ότι δίνεται έμφαση στα δύο φύλα, τονίζοντας ότι τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε κατορθώσει να σμικρύνουμε το χάσμα μεταξύ αγοριών και κοριτσιών. Επίσης, έκανε λόγο για τις ευάλωτες ομάδες μαθητών, οι οποίες χρειάζονται μεγαλύτερη στήριξη, καθώς και για τους άριστους μαθητές. «Τα μηνύματα από μια τέτοια έρευνα είναι πάρα πολλά και σε πολλά επίπεδα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα», συμπλήρωσε.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση αναφορικά με το προφίλ των σχολείων και των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα, η Υπουργός Παιδείας εξήγησε ότι το Υπουργείο στηρίζει ποικιλοτρόπως τους μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία. Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας, Νεόφυτος Παπαδόπουλος, σημείωσε ότι στόχος του σχολείου είναι να εξουδετερώσει στον βαθμό που μπορεί τις διαφορές που επηρεάζουν τις επιδόσεις των παιδιών, τονίζοντας ότι οι επιδόσεις των μαθητών δεν σηκώνουν ταμπέλες. Η Γιασεμίνα Καραγιώργη, Προϊσταμένη Έρευνας και Αξιολόγησης του ΚΕΕΑ, πρόσθεσε ότι υπάρχουν δεδομένα για αυτούς τους μαθητές, αλλά δεν δημοσιοποιούνται για να αποφεύγονται ταμπέλες και συγκρίσεις.

Ακόμη, η Υπουργός Παιδείας εξήγησε ότι λόγω του μεγέθους της Κύπρου, το δείγμα των σχολείων που συμμετέχει σε διεθνείς έρευνες μεγαλώνει. Στην έρευνα PIRLS 2021, είπε, συμμετείχαν σχεδόν τα μισά σχολεία της Κύπρου, κάτι που κάνει τα αποτελέσματα της έρευνας περισσότερο αξιόπιστα.

Ερωτηθείσα σχετικά με έρευνες που αφορούν τη Μέση Εκπαίδευση, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι υπάρχουν τέτοιες έρευνες, όπως η PISA, στην οποία συνήθως συμμετέχουν μαθητές Γ' Γυμνασίου ή Α' Λυκείου. «Δυστυχώς εκεί τα αποτελέσματά μας δεν είναι καθόλου καλά και αυτό είναι σοβαρή πρόκληση», υπογράμμισε. Από την πλευρά του, ο Μάριος Στυλιανίδης, Διευθυντής Δημοτικής Εκπαίδευσης, επεσήμανε ότι πρέπει να ανατραπεί η κυρίαρχη εντύπωση ότι ξοδεύουμε πολλά για την εκπαίδευση χωρίς να φέρνουμε αποτελέσματα και πρόσθεσε ότι πρέπει να αναγνωριστεί η σκληρή δουλειά που γίνεται στα δημοτικά σχολεία.

Μιλώντας για τη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, η ΥΠΑΝ επεσήμανε ότι μετά από πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου η Κύπρος θα συμμετάσχει σε μια καινούργια έρευνα αναφορικά με αυτό το ζήτημα. «Η Ευρώπη προσπαθεί να δώσει δείκτες ποιότητας στα εκπαιδευτικά συστήματα για να διευκολύνει τα κράτη μέλη. Γενικά, η έρευνα είναι ένα πολύ καλό εργαλείο στα χέρια μας για λήψη απόφασης», κατέληξε.

Τα ευρήματα της έρευνας PIRLS 2021

Η Πιλοτική Έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Μαρτίου-Απριλίου 2020 και σε αυτήν συμμετείχαν 366 μαθητές/μαθήτριες από 20 σχολεία της Κύπρου. Η κύρια Έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Μαρτίου-Ιουνίου 2021 με τη συμμετοχή 4589 μαθητών/μαθητριών από συνολικά 160 σχολεία, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Στην έρευνα συμμετείχαν επίσης 272 εκπαιδευτικοί και 4352 γονείς/κηδεμόνες.

Η επίδοση στην έρευνα PIRLS μετρείται με βάση μια κλίμακα που διαμορφώθηκε κατά την πρώτη υλοποίηση της έρευνας το 2001. Κρατώντας σταθερή την κλίμακα μέτρησης καθίσταται εφικτή η παρακολούθηση της διαχρονικής επίδοσης της κάθε χώρας και της εξελικτικής της πορείας, σε σχέση με το υπό εξέταση γνωστικό αντικείμενο.

Επισημάνθηκε ότι η μέση επίδοση της Κύπρου στην κλίμακα μέτρησης της PIRLS ανήλθε στο 511, υπερβαίνοντας την κεντρική τιμή της κλίμακας (500) με στατιστικά σημαντική διαφορά. Ακόμη, αυτή η τιμή συνιστά μια στατιστικά σημαντική βελτίωση (17 μονάδες) που σημειώθηκε συγκριτικά με την προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου το 2001 (494). Επιπρόσθετα, η επίδοση των κοριτσιών (515) ήταν αυξημένη συγκριτικά με την επίδοση των αγοριών (506). Αυτό το εύρημα είχε καταγραφεί και κατά την προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου το 2001 αλλά ταυτόχρονα επισημαίνεται η αισθητή μείωση της διαφοράς αγοριών/κοριτσιών (από 24 σε 9 μονάδες).

Σε ό,τι αφορά το επίπεδο επάρκειας της επίδοσής τους, προέκυψε ότι το 92% των Κύπριων μαθητών/μαθητριών κατέκτησαν τις δεξιότητες που περιλαμβάνονται στο χαμηλότερο επίπεδο, 69% τις δεξιότητες του μεσαίου επιπέδου, 32% τις δεξιότητες του υψηλού επιπέδου, ενώ 6% των μαθητών/μαθητριών κατέκτησαν τις δεξιότητες του επιπέδου προχωρημένης επάρκειας. Τα ποσοστά μαθητών/μαθητριών στα τέσσερα επίπεδα παρουσιάζονται αισθητά αυξημένα συγκριτικά με τα ποσοστά που καταγράφηκαν το 2001 (87%, 62%, 25% και 4%, αντίστοιχα).

Επιπλέον, η έρευνα έδειξε ότι η μέση επίδοση των μαθητών/μαθητριών στην Κύπρο τείνει να είναι υψηλότερη, όταν οι μαθητές/μαθήτριες λαμβάνουν στήριξη από το οικογενειακό τους περιβάλλον και όταν προέρχονται από εύπορες οικογένειες. Φάνηκε ακόμη ότι η επίδοσή τους αυξάνεται όταν οι στάσεις τους απέναντι στο διάβασμα είναι θετικότερες, έχουν υψηλότερο βαθμό αυτοπεποίθησης απέναντι στο διάβασμα και η ενασχόλησή τους με τις ψηφιακές συσκευές περιορίζεται σε 30 λεπτά ή λιγότερο. Ως προς τις διαφορές στο φύλο, τα αποτελέσματα εισηγούνται ότι τα κορίτσια, τόσο στην Κύπρο όσο και διεθνώς, έχουν υψηλότερη αυτοπεποίθηση αλλά και υψηλότερες επιδόσεις από τα αγόρια.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Δωρεάν μαθήματα σε ενήλικες προσφέρει η Σχολή Χαρακτικής Χαμπή
Πρόοδο στην προσπάθεια εμβάθυνσης της αγοράς κεφαλαιαγορών βλέπει ο Μισέλ
Υπ. Γεωργίας στην Σύνοδο Κοινοπολιτείας-«Συλλογική ευθύνη η προστασία ωκεανών»
Δήμος Λάρνακας: Σύντομα ο σχεδιασμός για Σχολή Θαλάσσιων Επιστημών ΤΕΠΑΚ
Δέσμευση Βουλής για προώθηση υγειονομικής περίθαλψης με επίκεντρο τον ασθενή
Δύσκολη συζήτηση των 27 στις Βρυξέλλες για ανταγωνιστικότητα λόγω κεφαλαιαγορών
Εκπέμπει SOS ο Διευθυντής του Νοσοκομείο Τροόδους-«Τριτοκοσμικές οι συνθήκες, αναγκαία η ανακαίνιση του»
Εξουσιοδότησαν ΣΕΚ-ΠΕΟ να προσπαθήσουν για σύμβαση οι απεργοί στις εταιρείες ηλεκτρολογικών
Πώς απαντά η Υπ. Ασθενοφόρων για το περιστατικό με τη λιπόθυμη μαθήτρια-«Δεν ήταν επείγον»