Αυτή είναι η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση των μαθητών
16:11 - 22 Μαΐου 2023
Την τελική της πρόταση, όσον αφορά στο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, παρουσίασε ενώπιον των καθηγητών, γονιών και μαθητών, η υπουργός Παιδείας. Βάσει της συγκεκριμένης πρότασης καταργείται η εξέταση Ιανουαρίου, ένα πάγιο αίτημα ΟΕΛΜΕΚ και οργανωμένων γονέων, ενώ η εξέταση στο τέλος της χρονιάς θα είναι κεντρική.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, πραγματοποιήθηκε σήμερα, στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, ευρεία σύσκεψη της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Αθηνάς Μιχαηλίδου με εκπροσώπους της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών, των εκπαιδευτικών οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ, της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, του Συνδέσμου Ελλήνων Διευθυντών Μέσης Εκπαίδευσης και του Κλάδου Επιθεωρητών Μέσης Εκπαίδευσης. Στη σύσκεψη, αντικείμενο της οποίας ήταν το νέο πλαίσιο αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών στη Μέση Εκπαίδευση, συμμετείχαν, επίσης, εκ μέρους του Υπουργείου, ο Γενικός Διευθυντής κ. Νεόφυτος Παπαδόπουλος, ο Διευθυντής Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης κ. Κυπριανός Λούης, ο Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης κ. Ηλίας Μαρκάτζιης και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, αρχικά έγινε από την Υπουργό Παιδείας ανασκόπηση της παρούσας κατάστασης και των προκλήσεων που παρουσιάζονται στα θέματα της αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών στη Μέση Εκπαίδευση, ενώ στη συνέχεια η κ. Μιχαηλίδου παρουσίασε τις βασικές πτυχές και πρόνοιες του προτεινόμενου νέου συστήματος αξιολόγησης. Όπως τονίστηκε από την Υπουργό, βασική φιλοσοφία της αξιολόγησης αποτελεί ο διαμορφωτικός και παιδαγωγικός της χαρακτήρας. Με το νέο σχέδιο αξιολόγησης, δίνεται έμφαση στις πολλαπλές μορφές συντρέχουσας αξιολόγησης, στην αύξηση του διδακτικού χρόνου, στη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και στον περιορισμό των εξεταζόμενων μαθημάτων στην Α΄ Γυμνασίου, για σκοπούς ομαλής μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, ενώ παράλληλα καταργείται η τελική γραπτή εξέταση του Ιανουαρίου σε όλες τις τάξεις. Το σχολικό έτος εξακολουθεί να διαιρείται, για θέματα οργάνωσης και διδασκαλίας, σε δύο τετράμηνα, ενώ οι μαθητές και μαθήτριες θα παρακάθονται σε μία γραπτή τελική εξέταση, η οποία θα ετοιμάζεται κεντρικά, με την ολοκλήρωση του Β΄ τετραμήνου.
Επιπρόσθετα, όπως τόνισε η κ. Μιχαηλίδου, θα αρχίσει η διαδικασία καθορισμού και οργάνωσης της διδακτέας ύλης, στη βάση του πραγματικού ωφέλιμου διδακτικού χρόνου, ενώ θα ρυθμίζονται, με οδηγίες της αρμόδιας Αρχής, θέματα διαγωνισμάτων και άλλων μορφών συντρέχουσας αξιολόγησης, πάντα με γνώμονα τη σωστή κατανομή του φόρτου εργασίας των μαθητών/τριών.
Με το πέρας της παρουσίασης, έγινε συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των παρευρισκομένων, ενώ υπογραμμίστηκε ότι τις επόμενες μέρες θα πρέπει να κατατεθούν οι τελικές θέσεις όλων των εμπλεκομένων, ώστε οι σχετικοί Κανονισμοί να προωθηθούν για έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια στη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Η πρόταση φαίνεται να ικανοποίησε σχεδόν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με την ΟΛΤΕΚ να είναι η μόνη που δεν είδε με θετικό μάτι την κατάργηση της εξέτασης Ιανουαρίου, παρόλο που αναγνώρισε πως εφαρμοζόταν εντελώς λανθασμένα.
Σε δηλώσεις της, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως με την κατάργηση της ενδιάμεσης εξέτασης, «επέρχεται μία εξοικονόμηση ωφέλιμου διδακτικού χρόνου, μέσα από το σχέδιο αξιολόγησης, η ύλη παραμένει χωρισμένη σε δύο τετράμηνα, άρα θα έχουμε αξιολόγηση των μαθητών τον Ιανουάριο και τον Μάιο. Με τη μία κεντρική εξέταση επιτυγχάνουμε το στόχο να έχουμε μία αξιόπιστη μέτρηση, για να έχουμε ανατροφοδότηση στο σύστημα».
Τόνισε, δε, ότι «μπαίνει στο όλο σκηνικό το θέμα της συνεχούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και διά ζώσης και εξ αποστάσεως και αυτό είναι ένας υποστηρικτικός μηχανισμός που θέτει το νέο σύστημα αξιολόγησης, όπως και η δημιουργία ηλεκτρονικής τράπεζας υλικού στα διάφορα μαθήματα, που θα διευκολύνει τους μαθητές να έχουν πρόσβαση στην ύλη ανά πάσα στιγμή, να δοκιμάζουν έργα, ασκήσεις που θα έχουν μπροστά τους και να τους κάνει ικανότερους όταν θα κληθούν να εξεταστούν στα διάφορα μαθήματα».
Η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «οι πολλαπλές μορφές αξιολόγησης του μαθητή ενδυναμώνουν τα παιδιά, στο να δείξουν τον καλύτερο εαυτό τους και πιστεύουμε με τη σύγχρονη εξέταση δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να βελτιώσουν τα μαθησιακά αποτελέσματα, αλλά και να έχουν πιο δίκαιο τρόπο αξιολόγησης, τόσο κατά τη διάρκεια της χρονιάς όσο και το τέλος».
Ερωτηθείσα για τη βαρύτητα της εξέτασης, η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως «η βαρύτητα χωρίζεται σε 30% στην τελική γραπτή εξέταση και 35% με 35% στα δύο τετράμηνα», ενώ όσον αφορά στο θέμα της μείωσης της ύλης, η Αθηνά Μιχαηλίδου τόνισε πως «έχει τεθεί εξ αρχής το ζήτημα της μείωσης της ύλης, χωρίς αυτή να είναι ανεξέλεγκτη ή να καταλήγει σε κάτι επικίνδυνο για την αξιοπιστία του βαθμού και τι διδάσκεται στα σχολεία μας. Η μείωση της ύλης περιορίζεται στη μείωση της περιττής ύλης. Παραμένουμε στα βασικά, τα προαπαιτούμενα σε κάθε μάθημα και η προσπάθεια θα είναι συνεχής σε περίοδο τριετίας. Η όλη προσπάθεια θα αξιολογείται».
Οι θέσεις των φορέων
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, ανέφερε ότι εδώ και δύο χρόνια η οργάνωση έθεσε έντονα το αίτημα για διάλογο με το Υπουργείο για το σύστημα αξιολόγησης των μαθητών. "Φτάσαμε σε ένα σημείο, να μας παρουσιάζεται σήμερα μια πρόταση, μετά από τη διαβούλευση του τελευταίου διμήνου και με ευχαρίστηση και ικανοποίηση παρατηρήσαμε ότι πολλές από τις εισηγήσεις που είχαμε στείλει στις αρχές Μαρτίου στην Υπουργό περιλαμβάνονται στην πρόταση που μας παρουσιάστηκε σήμερα για την αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών για να πάμε σε ένα καλύτερο σύστημα από αυτό που δημιούργησε σωρεία προβλημάτων τα τελευταία χρόνια".
Ο κ. Κωνσταντινόπουλος πρόσθεσε ότι θα εξετάσουν τις επιμέρους παραμέτρους της πρότασης, "αλλά σε κάποια πολύ βασικά ζητήματα αποτυπώνει και τις θέσεις της οργάνωσής μας, όπως είναι πρωτίστως ο περιορισμός των κεντρικών εξετάσεων σε μία στο τέλος της σχολικής χρονιάς, καθώς και σε διάφορα άλλα ζητήματα. Αποτυπώνουμε αρχικά θετικά αυτή την πρόταση που μας παρουσιάστηκε και είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου να συμβάλουμε στη διαβούλευση που θα ακολουθήσει να δούμε και κάποιες λεπτομέρειες, τις οποίες με καλή θέληση και καλή διάθεση θα μπορούμε να βρούμε τις βέλτιστες λύσεις για το καλό των παιδιών, των εκπαιδευτικών και του δημόσιου σχολείου", κατέληξε.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, είπε ότι η οργάνωση του έκανε εισηγήσεις για το θέμα. Για το ζήτημα της κατάργησης της ενδιάμεσης εξέτασης, ανέφερε ότι "κατ’ εμάς θα μπορούσε κάτω υπό προϋποθέσεις να κρατηθεί αυτή η εξέταση, για λόγους τους οποίους αναφέραμε πολλές φορές". Σημείωσε ότι θα μελετήσουν την πρόταση και θα κάνουν εισηγήσεις, έτσι ώστε αυτή να εφαρμοστεί κατά τρόπο που πραγματικά θα προσφέρει στους μαθητές. Αναλυτικότερα η ΟΛΤΕΚ θα προβεί σε ανακοίνωση μετά τη συνεδρίαση των συλλογικών της σωμάτων, σημείωσε.
Τέλος, ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, εξέφρασε την ικανοποίηση του για τη σημερινή παρουσίαση. "Θέλουμε ένα σχολείο ανθρώπινο, λειτουργικό, ένα σχολείο που να αποκτήσει χρώμα και ζωντάνια, με λιγότερα διαγωνίσματα, εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης, κάτι σύγχρονο για τα παιδιά μας που θα τα φέρουν, και τον τόπο μας, στη νέα εποχή. Εμείς βλέπουμε θετικά τις εισηγήσεις και είμαστε σίγουροι ότι εντός των ημερών, με αυτό το κλίμα που επικρατεί με όλους τους εμπλεκόμενους θα υπάρχει μια σχετική κατάληξη για να προχωρήσει". Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι είναι πολύ σημαντικό να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, ούτως ώστε να ψηφιστεί η νέα νομοθεσία και να εφαρμοστεί με τη νέα εκπαιδευτική χρονιά.