Ζητούν ξεκάθαρες οδηγίες για διόρθωση των γραπτών Φυσικής οι καθηγητές-Πρόβλημα και με το βαθμό δυσκολίας
19:53 - 21 Μαΐου 2023
Παίρνει θέση ο Σύνδεσμος Καθηγητών Φυσικής για τις δύο ασκήσεις, οι οποίες ήταν εκτός της εξεταστέας ύλης και προκάλεσαν προβλήματα, με το εξεταστικό δοκίμιο της Φυσικής της Γ’ Λυκείου, για τις εξετάσεις τετραμήνων, ζητώντας ξεκάθαρες απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας.
Σε ανακοίνωση του τo διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου Καθηγητών Φυσικής ΟΕΛΜΕΚ, αναφέρει ότι εξέτασε σε συνεδρία του, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, το θέμα που δημιουργήθηκε με το εξεταστικό δοκίμιο και αναφέρει τα εξής:
1) Στο εξεταστικό δοκίμιο υπήρχαν ξεκάθαρες αστοχίες που αφορούσαν ενδεχόμενες παρανοήσεις και προβλήματα στην κατανομή μονάδων. Ειδικότερα, σε δύο θέματα (7 και 9) υπήρχαν ερωτήματα που δεν καλύπτονταν από την εξεταστέα ύλη όπως αυτή είχε αναπροσαρμοστεί και δημοσιοποιηθεί.
2) Το εξεταστικό δοκίμιο ήταν μεγάλης έκτασης ως προς τον αριθμό των υποερωτημάτων και του απαιτούμενου χρόνου για κατανόηση των εκφωνήσεων. Αυτό είναι ένα γενικότερο ζήτημα που έχουμε υποδείξει επανειλημμένα, για τα εξεταστικά δοκίμια του λυκειακού κύκλου, στο πλαίσιο των εξετάσεων τετραμήνων. Κατά την άποψή μας αυτό δημιουργήθηκε λόγω της λανθασμένης αντιστοίχισης των βαθμολογητέων αντικειμένων με το διαθέσιμο χρόνο σε σύγκριση με τις εξετάσεις πρόσβασης στα πανεπιστήμια. (100 μονάδες για 180 λεπτά σε σύγκριση με 60 μονάδες για 90 λεπτά).
Παράλληλα, «καλούμε το ΥΠΑΝ ως αρμόδια αρχή, να δώσει ξεκάθαρες οδηγίες στους συνάδελφους που θα διορθώσουν τα εξεταστικά δοκίμια ούτως ώστε να μην αδικηθούν, στο μέτρο του δυνατού στις δεδομένες συνθήκες, οι μαθητές. Επίσης, καλούμε το ΥΠΑΝ να μελετήσει τους λόγους για τους οποίους προέκυψε το πρόβλημα και να λάβει όλα τα προληπτικά μέτρα για να μην ξανασυμβεί. Περαιτέρω, θέλουμε να τονίσουμε ότι η προσπάθεια της Επιθεώρησης Φυσικής στη συνάντηση των διορθωτών στις 19/05/2023 να αποσείσει τις ευθύνες της, λέγοντας ότι για το λάθος ευθύνεται ο Σύνδεσμος και η ΟΕΛΜΕΚ που ήθελαν μείωση της ύλης, είναι κατανοητή αλλά το λιγότερο ατυχέστατη. Ο Σύνδεσμος έθεσε από την αρχή της χρονιάς το ζήτημα του μη επαρκούς διδακτικού χρόνου σε σχέση με την εξαγγελθείσα τότε διδακτέα και εξεταστέα ύλη χωρίς, δυστυχώς, να εισακουστούμε. Η απόφαση για μείωση της εξεταστέας ύλης στο 60% τη δεδομένη χρονική στιγμή ήταν πολιτική».
Όπως αναφέρει τo διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου Καθηγητών Φυσικής ΟΕΛΜΕΚ, «για το γενικότερο θέμα της ύλης σε συνδυασμό με τον καταρτισμό κεντρικών εξεταστικών δοκιμίων έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
1) Πρέπει επιτέλους να καθοριστεί ο πραγματικός διαθέσιμος διδακτικός χρόνος στα σχολεία. Σε αυτόν πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι λειτουργίας της σχολικής μονάδας (αργίες, εκδρομές, εορτασμοί, παρελάσεις, εκκλησιασμοί, πρόβες, εκδηλώσεις, διαλέξεις, αθλητικοί αγώνες κ.α.). Αυτός ο χρόνος πρέπει να αντιστοιχηθεί αντικειμενικά με τη διδακτέα ύλη και αυτή να αποτελεί κάθε χρόνο και την εξεταστέα ύλη. Όσο γίνονται αλλαγές την τελευταία στιγμή, θα παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα. Η Επιθεώρηση και το ΥΠΑΝ πρέπει να καταλάβουν επιτέλους ότι η διδασκαλία του μαθήματος έχει καταντήσει αγώνας δρόμου στον οποίο οι συνάδελφοι αναγκάζονται να παίρνουν τακτικά περιόδους από μη εξεταζόμενα μαθήματα απλά και μόνο για να καλύψουν οριακά την ύλη τους και αυτό το γνωρίζει και ο τελευταίος εμπλεκόμενος.
2) Οι δείκτες επιτυχίας-επάρκειας του μαθήματος πρέπει να διασαφηνιστούν και να γίνουν πιο λεπτομερείς, ούτως ώστε να μην αφήνουν περιθώριο παρερμηνείας και να αντιστοιχηθούν με πραγματικές απαιτούμενες διδακτικές περιόδους. Οι προγραμματισμοί κάλυψης της ύλης πρέπει να βασίζονται σε αυτούς και όχι σε γενικούς τίτλους και ενότητες.
3) Η διάρκεια των εξεταστικών δοκιμίων πρέπει να συνάδει με τα ζητούμενα βαθμολογητέα ερωτήματα και οι εκφωνήσεις να είναι τέτοιες που να μην απαιτούν μεγάλο χρόνο στην κατανόησή τους, χωρίς να προσθέτουν τίποτα στην ουσία των ερωτημάτων.
4) Οι διαδικασίες θεματοθέτησης πρέπει να γίνουν πιο διαφανείς και να καθοριστούν τα πλαίσια και οι διαδικαστικές λεπτομέρειες και τα επίπεδα ευθύνης του κάθε εμπλεκόμενου, που σήμερα είναι γενικές και ασαφείς.
5) Το ΥΠΑΝ πρέπει επιτέλους να συμβαδίσει με τις σύγχρονες τάσεις που επιβάλλουν την ενίσχυση των Φυσικών Επιστημών και ιδιαίτερα της Φυσικής στην Μέση Εκπαίδευση. Δεν γίνεται από τη μία να τίθενται στόχοι βελτίωσης των επιδόσεων των μαθητών μας σε διεθνείς εξετάσεις, έρευνες και πρόσβαση των αποφοίτων μας σε ανώτατα ιδρύματα του εξωτερικού και από την άλλη να κουτσουρεύουμε τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Απαιτείται άμεσα η ενίσχυση της διδασκαλίας του μαθήματος σε διδακτικές περιόδους τόσο στην α’ γυμνασίου που έχει εξαφανιστεί όσο και στο λύκειο με ταυτόχρονο ανασχεδιασμό του αναλυτικού προγράμματος έτσι ώστε να συνάδει με τις μοντέρνες τάσεις διδασκαλίας της Φυσικής».