«Τρύπιο» το e-kalathi φωνάζουν οι καταναλωτές-Ποιες πρόνοιες ζητούν να αλλάξουν
07:13 - 21 Μαΐου 2023
Μέχρι τα τέλη του Αυγούστου, θα πρέπει να αναμένουν οι καταναλωτές για να έχουν στη διάθεση τους την εφαρμογή για το e-kalathi, που φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως εργαλείο για τους καταναλωτές έτσι ώστε να μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων μεταξύ των υπεραγορών και να επιλέγουν από που θα το αγοράζουν.
Οι πρόνοιες του Νομοσχεδίου, οι οποίες θα συζητηθούν στην επόμενη Συνεδρία της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής, έχουν δημοσιευθεί με τους ενδιαφερόμενους κόμματα και οργανώσεις καταναλωτών να καταθέτουν τις προτάσεις τους.
Ουσιαστικά θα πρόκειται για μια εφαρμογή κινητού, που θα βλέπει ο καταναλωτής την τιμή των προϊόντων που θέλει να αγοράσει και θα υπάρχει δυνατότητα να φτιάχνει ένα καλάθι. Η εφαρμογή, γνωρίζοντας που βρίσκεται γεωγραφικά θα του υποδεικνύει που μπορεί να αγοράσει το φθηνότερο καλάθι που έχει επιλέξει.
Ωστόσο η πορεία μέχρι την υλοποίηση της εφαρμογής, φαίνεται πως θα είναι αρκετά μακρύς, αφού ήδη ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, έχει καταθέσει τις απόψεις του, καταθέτοντας εννέα σημεία, στα οποία ζητά να υπάρξουν αλλαγές στις πρόνοιες του Νομοσχεδίου που κατατέθηκε από το αρμόδιο Υπουργείο.
Οι υποδείξεις του Συνδέσμου Καταναλωτών
Μάλιστα, πέραν από τα εννέα σημεία για τα οποία εκφράζει διαφωνίες και ζητά να γίνουν τροποποιήσεις, ο Μάριος Δρουσιώτης, εκ μέρους του Συνδέσμου υποδεικνύει πως αν το Νομοσχέδιο εγκριθεί όπως συντάχθηκε δεν θα προσφέρει κάτι ουσιαστικό στους καταναλωτές.
Όπως σημειώνει ο σύνδεσμος στις πρόνοιες του Νομοσχεδίου, δεν υπάρχει νομική υποχρέωση για κατάθεση κωδικών προϊόντων, αλλά μόνο τιμών πώλησης. Επιπλέον σε σχέση με την πρόνοια που προβλέπει ότι ο υπουργός θα καθορίζει τους κωδικούς τροφίμων, ο Σύνδεσμος διερωτάται, που θα τους βρει αν οι υπεραγορές δεν συμφωνήσουν. Σημειώνει την ίδια ώρα, πως στο Νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει η νομική υποχρέωση για κατάθεση κωδικών προϊόντων, από τις υπεραγορές, παρά μόνο οι τιμές πώλησης.
Επιπρόσθετα σημειώνει πως οι τιμές που θα υποβάλλουν οι επιχειρήσεις θα είναι «εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών». Αυτό, εξηγεί ο Σύνδεσμος Καταναλωτών, δεν θα είναι αντιπροσωπευτικό γιατί σε μια δεδομένη στιγμή, εφ’ όσον η πλατφόρμα είναι ζωντανή, δεν θα αποδίδει την πραγματική σύγκριση. Τονίζει μάλιστα πως, αυτή η πρόνοια είναι σε βάρος τόσο των καταναλωτών, όσο και των επιχειρήσεων.
Σε ότι αφορά την πρόνοια που προβλέπει πως η Αρμόδια Αρχή είναι υπεύθυνη για τη δημοσιοποίηση των τιμών που υποβάλλουν οι επιχειρήσεις, σημειώνει πως, δεν αναφέρεται οποιαδήποτε εξουσία για επεξεργασία των τιμών και η παρουσίασή τους με τη μορφή σύγκρισης. Ο Σύνδεσμος διατηρεί αμφιβολίες ότι με την παρούσα διατύπωση η Αρμόδια Αρχή μπορεί να τις επεξεργαστεί και να τις παρουσιάσει με τον τρόπο που ανακοίνωσε. Άλλωστε, σημειώνει, η Αρμόδια Αρχή είναι υπεύθυνη μόνο για τη δημοσιοποίηση των τιμών που υποβάλλουν οι επιχειρήσεις και τίποτε άλλο.
Σε σχέση με το πρόστιμο των 50 χιλιάδων ευρώ, ο Σύνδεσμος Καταναλωτών αναφέρει πως συγκρούεται με το πρόστιμο των δύο εκατομμυρίων και σημειώνει πως οι παραπλανητικές πληροφορίες στην πλατφόρμα συνιστούν αδίκημα για αθέμιτη εμπορική πρακτική και τιμωρείται με ποινή δύο εκατομμύριών. Για αυτό το λόγο προτείνει να γίνει διαχωρισμός των ποινών αναφαίρετο δικαίωμα κάθε παραβάτη και προσθέτει πως η πρόνοια αυτή υπάρχει σ’ όλες τις νομοθεσίες που επιβάλλονται πρόστιμα.
Τι προβλέπει το Νομοσχέδιο
Στην Εισηγητική έκθεση που κατέθεσε στη βουλή το Υπουργείο Εμπορίου, σημειώνεται πως σκοπός του είναι η θέσπιση Νόμου για τη διαδικασία συλλογής και παρακολούθησης από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή των τιμών λιανικής πώλησης καταναλωτικών προϊόντων. Απώτερος στόχος του Νομοσχεδίου, είναι να καταστήσει δυνατή την εφαρμογή ενός ψηφιακού εργαλείου παρουσίασης τιμών καταναλωτικών προϊόντων σε καθημερινή βάση, το οποίο θα παρέχει στον καταναλωτή διαφάνεια τιμών, δυνατότητα σύγκρισης τιμών και άμεση πληροφόρηση για τις τιμές και τη διαθεσιμότητα σημαντικών για το νοικοκυριό προϊόντων καθώς και στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή τη δυνατότητα παρακολούθησης της αγοράς με σκοπό την αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων της και την καλύτερη διασφάλιση των συμφερόντων των καταναλωτών.
Όπως σημειώνει το Υπουργείο, η ενέργεια αυτή έρχεται να ενδυναμώσει τις προσπάθειες για αποτελεσματική στήριξη των καταναλωτών προσφέροντας ένα ψηφιακό εργαλείο τιμών, το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό σε περιόδους αρνητικών οικονομικών συνθηκών.
Σημειώνεται, πάντως πως οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής, θα υπόκεινται στις πρόνοιες του Νομοσχεδίου, θα συνεχίσουν να λειτουργούν σε συνθήκες πλήρους ανταγωνισμού, όπου οι τιμές θα διαμορφώνονται όπως και σήμερα ελεύθερα, ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση και τις συνθήκες της αγοράς.