Έδειξε πεδίο διερεύνησης πειθαρχικών ο πρώτος ερευνών για Κατσουνωτό, περιμένει τον δεύτερο η Προκοπίου
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 02 Μαΐου 2023
Το πόρισμα του δεύτερου ερευνώντα λειτουργού που έχει οριστεί από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, ώστε να διερευνήσει και να καταλήξει κατά πόσο προχωρήσουν σε πειθαρχική δίωξη του Μιχάλη Κατσουνωτού, σε βάρος του οποίου ο ανεξάρτητος ανακριτής εντόπισε ποινικά αδικήματα, περιμένει η Άννα Προκοπίου, ενώ σε λίγες εβδομάδες αναμένεται να συμπληρωθεί ένας χρόνος από την ημέρα που γνωστοποιήθηκε το σκάνδαλο, το οποίο προκάλεσε τεράστιους τριγμούς στις τάξεις της Σώματος.
Μετά την απόφαση της Νομικής Υπηρεσίας να μην διώξει ποινικά τον τέως Διοικητή της ΥΚΑΝ, χωρίς να επεξηγήσει ποιοι ήταν οι λόγοι δημόσιου συμφέροντος που επικαλέστηκε για την απόφαση της, το μαρτυρικό υλικό του πορίσματος Αιμιλιανίδη είχε διαβιβαστεί στην Αστυνομία, ώστε να διερευνηθεί κατά πόσο προκύπτουν πειθαρχικά παραπτώματα, μέσα από τις ενέργειες του τέως Διοικητή της ΥΚΑΝ.
Σημειώνεται, πως νομικοί εξήγησαν πως από τη στιγμή που προέκυψαν ποινικά αδικήματα, τότε αυτό συνεπάγεται και με πειθαρχικά αδικήματα, ενώ σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή εάν σε κάποιον εντοπιστούν πειθαρχική, δεν σημαίνει πως προκύπτουν ποινικά.
Όπως είχε δηλώσει στον REPORTER ο εκπρόσωπος τύπου της Αστυνομίας, τον περασμένο Ιανουάριο, το μαρτυρικό υλικό είχε παραληφθεί στις 13 Ιανουαρίου και στη συνέχεια παραδόθηκε στο νομικό τμήμα της Δύναμης, για μελέτη.
Ωστόσο, τελικά, όπως προέκυψε στη συνέχεια με βάση επίσημες τοποθετήσεις, το μαρτυρικό υλικό για την υπόθεση κατέληξε στα χέρια του Βοηθού Αρχηγού, ο οποίος μετά από μελέτη, διαβίβασε τα συμπέρασμα του στον Αρχηγό της Αστυνομίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Βοηθός Αρχηγός, ως ερευνώντας λειτουργός, κατέληξε πως υπάρχει πεδίο για διερεύνηση πειθαρχικών αδικημάτων, ενώ με τη σειρά του ο Αρχηγός Αστυνομίας, αφού προχώρησε στη δική του μελέτη, διαβίβασε τη σχετική έκθεση στην υπουργό Δικαιοσύνης.
Όπως διαφάνηκε, ο Αρχηγός δεν διαφώνησε με τον Βοηθό Αρχηγό σε ότι αφορά τα συμπεράσματα του, εξού και στη συνέχεια η υπουργός Δικαιοσύνης προχώρησε στον διορισμό νέου ερευνώντα λειτουργού, ώστε να μελετήσει πιθανά πειθαρχικά αδικήματα σε βάρος του Μιχάλη Κατσουνωτού. Κάτι, το οποίο είχε δηλώσει η ίδια πριν περίπου δέκα ημέρες, η οποία ανέφερε πως, «τώρα προχωρούμε με μια διαδικασία διερεύνησης πιθανών πειθαρχικών παραπτωμάτων που πιθανόν να έχει διαπράξει ο κ. Κατσουνωτός. Η έρευνα ήδη έχει αρχίσει, έχει διοριστεί ερευνών λειτουργός και πιστεύω μέσα στις επόμενες βδομάδες να έχουμε ένα συγκεκριμένο πόρισμα στα χέρια μας».
Πάντως, όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας, ο ερευνών λειτουργός, που έχει αναλάβει την υπόθεση, έχει στη διάθεσή του τριάντα ημέρες, ώστε να ολοκληρώσει την πειθαρχική έρευνα και μόνο σε περίπτωση που το αιτηθεί, αφού δεν έχει προλάβει να συμπληρώσει το παζλ της υπόθεσης, μπορεί να ζητήσει παράταση.
Στη συνέχεια, η υπουργός Δικαιοσύνης, όταν λάβει τα ευρήματα της μελέτης του νέου ερευνώντα λειτουργού και διαπιστωθούν πειθαρχικά αδικήματα, τότε θα καθορίσει τα επόμενα βήματα σε σχέση με την εκδίκαση των πειθαρχικών.
Υπενθυμίζεται, πως ο Αχιλλέας Αιμιλιανίδης υπέδειξε αδικήματα που αφορούν κατάχρηση εξουσίας με βάση την πρώτη παράγραφο του άρθρου 105 του Ποινικού Κώδικα και το αδίκημα της συνωμοσίας με βάση το άρθρο 373 του Ποινικού Κώδικα, κάτι το οποίο αναφέρεται στην ανακοίνωση της Νομικής Υπηρεσίας.
Σύμφωνα με το νόμο για τη σύσταση της Αρχής κατά της Διαφθοράς, στην ερμηνεία των πράξεων διαφθοράς περιλαμβάνει την κατάχρηση εξουσίας, συμπεριλαμβανομένου και του προσωπικού οφέλους. Συγκεκριμένα, αναφέρεται πως: «Πράξεις διαφθοράς» σημαίνει τα αδικήματα που προβλέπονται στον περί της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Ποινικοποίηση της Διαφθοράς (Κυρωτικό) Νόμο, στον περί του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Ποινικοποίηση της Διαφθοράς (Κυρωτικό) Νόμο, στον περί Πρόληψης Διαφθοράς Νόμο, στον περί Αθέμιτης Κτήσης Περιουσιακού Οφέλους από Αξιωματούχους και Λειτουργούς του Δημοσίου Νόμο, τα αδικήματα που περιλαμβάνονται στον Ποινικό Κώδικα τα οποία εμπεριέχουν το στοιχείο του δεκασμού ή της κατάχρησης εξουσίας ή εμπιστοσύνης ή στρέφονται εναντίον της άσκησης νόμιμης εξουσίας, καθώς και οποιαδήποτε άλλα αδικήματα τα οποία εκ φύσεως συνιστούν πράξη διαφθοράς».
Επίσης, ο Περί Αστυνομίας Νόμος του 2004 (73(I)/2004) δίνει την ίδια ερμηνεία, ενώ αναφέρει πως, «πράξεις εν δυνάμει διαφθοράς σημαίνει καταχρηστικές ή αθέμιτες συμπεριφορές, ενέργειες, παραλείψεις ή πρακτικές, οι οποίες παραβιάζουν ή σκοπό έχουν να παραβιάσουν οποιαδήποτε νομική υποχρέωση, περιλαμβανομένης της κατάχρησης εξουσίας και περιλαμβάνει τη συγκάλυψη όλων ή οποιουδήποτε από τα ανωτέρω».
Με βάση την πιο πάνω ερμηνεία, όπου δείχνει πως η κατάχρηση εξουσίας συνιστά διαφθορά, ανεξαρτήτως αν δεν υπήρχε οικονομικό κέρδος, ο Περί Αστυνομίας Νόμος του 2004 (Ν. 73(I)/2004) αναφέρει πως:
«Διάπραξη πειθαρχικού αδικήματος από μέλος της Αστυνομίας για πράξεις διαφθοράς
38Α. Μέλος της Αστυνομίας που διαπράττει, συμμετέχει, συμπράττει, συνεργάζεται, συνωμοτεί για να διαπραχθεί ή αποπειράται να διαπράξει ή/και παρέχει συνδρομή, βοήθεια, καθοδήγηση ή συμβουλή στη διάπραξη οποιασδήποτε πράξης διαφθοράς διαπράττει πειθαρχικό αδίκημα, και σε περίπτωση που διαπιστωθεί πειθαρχική ευθύνη, υπόκειται στην ποινή της απόλυσης ή της υποχρεωτικής αφυπηρέτησης».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Υπόθεση Κατσουνωτού: 87 μέρες έρευνα από Αιμιλιανίδη, 180+ μελέτης και έπεται συνέχεια