Γιατί στριμώχτηκε τόσο πολύ και τόσο νωρίς η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη
Μιχάλης Πολυδώρου 06:00 - 19 Μαΐου 2023
Πληγωμένη όσο καμία άλλη στο παρελθόν, εξέρχεται από την περίοδο των πρώτων μηνών της στην εξουσία, η Κυβέρνηση του Νίκου Χριστοδουλίδη και ο βασικός λόγος, δεν έχει να κάνει με σκληρές αποφάσεις που έλαβε, ή με λανθασμένες επιλογές πολιτικών, αλλά κυρίως με το κομμάτι των διορισμών, το οποίο έχει επισκιάσει ακόμα και τα όσα θετικά έγιναν από υπουργούς και που έλαβαν θετικό πρόσημο από την κοινωνία των πολιτών.
Από τον ολιγόωρο διορισμό του Μιχάλη Μιχαήλ στην ΕΔΥ, την περίπτωση της 19χρονης στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, τον διορισμό αισθητικού στο Προεδρικό και όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας και έστησαν λαϊκά δικαστήρια στα social media, το κύρος της Κυβέρνησης αναμφίβολα πληγώθηκε και πλέον ο ίδιος ο Νίκος Χριστοδουλίδης, καλείται να βρει τη χρυσή τομή που θα επιτρέψει την αναστροφή του κλίματος.
Πάντως, αν κάποιος κάτσει να ψάξει την πηγή του κακού και τους λόγους πίσω από τους οποίους η Κυβέρνηση στριμώχτηκε, τόσο πολύ και τόσο νωρίς, θα ανακαλύψει μια σειρά από παράγοντες, που αναμφίβολα δεν λειτούργησαν ευνοϊκά για την Κυβέρνηση του Νίκου Χριστοδουλίδη. Ο πρώτος έχει να κάνει με τον ρόλο των social media. Ακόμα και ο πιο επιφυλακτικός, σε ότι αφορά την επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πολιτική του τόπου, θα έχει διαπιστώσει τις τελευταίες εβδομάδες, πως έχουν αποκτήσει τέτοια δύναμη πλέον, που κυριολεκτικά ανεβάζουν και κατεβάζουν Κυβέρνηση.
Ο θόρυβος τους πλέον είναι εκκωφαντικός και όταν τους δίνεται και η απαραίτητη τροφή από τις διάφορες αποφάσεις Προέδρων, υπουργών και υφυπουργών, τότε κυριολεκτικά επώνυμοι και ανώνυμοι λογαριασμοί, αρπάζουν από τα μαλλιά την ευκαιρία που τους δίδεται για να χτυπήσουν, έχοντας κυρίως πολιτικά κίνητρα.
Ένας άλλος παράγοντας, έχει να κάνει με την ταυτότητα και το προφίλ της νέας Κυβέρνησης. Το γεγονός ότι σε κανένα Υπουργείο ή Υφυπουργείο δεν βρίσκονται πρόσωπα από την πρώτη γραμμή της πολιτικής, ή από τις βιτρίνες των κομμάτων, δημιούργησε το εξής πρόβλημα. Οι νέοι Υπουργοί κλήθηκαν να επιλέξουν τους συνεργάτες τους, χωρίς προηγουμένως να έχουν συνεργαστεί σε τέτοιο επίπεδο, με οποιοδήποτε. Δεν είχαν δηλαδή συνεργάτες, που προετοίμαζαν για να αναλάβουν ρόλο συμβούλου στα Υπουργεία. Αυτό το γεγονός, έχει και τη θετική και την αρνητική του πλευρά.
Η θετική, είναι ότι όσοι φώναζαν για την κομματοκρατία και τα παιδιά του κομματικού σωλήνα, διαπίστωσαν πως αυτό δεν μπορούσε να συμβεί στην περίπτωση της Κυβέρνησης Χριστοδουλίδη. Το αρνητικό, ήταν πως λόγω και της απειρίας ενδεχομένως μερικών εξ όσων ανέλαβαν χαρτοφυλάκια, έγιναν ατυχείς επιλογές.
Ο τρίτος παράγοντας έχει να κάνει με το γεγονός, ότι η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη, ατύχησε και βρισκόμαστε στο 2023, χωρίς να υπάρχουν ξεκάθαροι κανονισμοί για τον τρόπο πρόσληψης των συμβούλων. Αυτό που ουσιαστικά συμβαίνει αυτή τη στιγμή, είναι ότι ο κάθε υπουργός έχει ένα κονδύλι 60 χιλιάδων ευρώ και μπορεί να το επενδύσει όπου θέλει. Μπορεί δηλαδή να προσλάβει 60 συμβούλους και να τους μοιράσει αυτό το ποσό, μπορεί να προσλάβει δέκα συμβούλους ή ακόμη και κανένα.
Μέχρι σήμερα ποτέ, πουθενά κι από κανέναν δεν υπήρξε κανένας σοβαρός έλεγχος για το ποιοι διορίζονταν όλες τις προηγούμενες πενταετίες κι αν αυτοί ικανοποιούσαν στο ελάχιστο τα κριτήρια που θα έπρεπε θεωρητικά να πληρούνται για τις συγκεκριμένες θέσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο η Κυβέρνηση, υποχρεώθηκε να λάβει μια σειρά από αποφάσεις, οι οποίες αναμένεται να υλοποιηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα. Πάντως μόνο και μόνο το γεγονός ότι λήφθηκαν οι συγκεκριμένες αποφάσεις, αποτελεί επιβεβαίωση, ότι κάτι πάει λάθος, ότι έγιναν λανθασμένες επιλογές και πώς ο τρόπος με τον οποίο λαμβάνονταν οι αποφάσεις από κάποιους υπουργούς, ήταν πέρα για πέρα προβληματικός, καθιστώντας και τα δημοσιεύματα και την κριτική στα μέσα, απόλυτα δίκαιη. Απόλυτα δίκαιη βέβαια, εκεί που η κριτική περιοριζόταν στην ουσία του ζητήματος και όχι στα προσωπικά δεδομένα των προσώπων που εμπλέκονταν στον διορισμό, την ηλικία, το φύλο, το επάγγελμα ή το παρελθόν τους.
Εξάλλου, σήμερα ο περισσότερος κόσμος, έχει κριτήριο και αναγνωρίζει εκείνες τις περιπτώσεις που η κριτική είναι μηδενιστική, στα όρια του κανιβαλισμού και εκείνες που η κριτική είναι στο σωστό πλαίσιο και θα πρέπει, όπως είχε πει και ο Νίκος Χριστοδουλίδης στην τελετή διαβεβαίωσης των υπουργών του, πως θα πρέπει, να την επιζητούν και να την αποδέχονται.
Τώρα, σε ό,τι αφορά τα μέτρα που θα λάβει η Κυβέρνηση για να διορθώσει τις μικρές και μεγάλες γκάφες που έγιναν κατά τη διαδικασία διορισμών συμβούλων στα Υπουργεία και τα Υφυπουργεία, ουσιαστικά αυτό συμβαίνει σε δύο άξονες. Ο πρώτος, έχει να κάνει με την προετοιμασία του Νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή, έτσι ώστε οι σύμβουλοι των υπουργών, αλλά και στο Προεδρικό, να προσλαμβάνονται στη βάση των κριτηρίων και των προσόντων, που προσλαμβάνονται οι κοινοβουλευτικοί συνεργάτες στη Βουλή. Η προσπάθεια διεξάγεται σε συνεργασία με την Επίτροπο Νομοθεσίας, ενώ ενδεχομένως να υπάρχουν κάποιες διαφορετικές πρόνοιες, σε σχέση με τη Νομοθεσία που διέπει τις προσλήψεις των κοινοβουλευτικών συνεργατών.
Ο δεύτερος άξονας, έχει να κάνει με τις προσλήψεις συμβούλων που ήδη έγιναν από τους υπουργούς και τους υφυπουργούς. Σε αυτό το πλαίσιο, το Προεδρικό διεξάγει αυτή την περίοδο έλεγχο των συμβούλων που προσλήφθηκαν και για αυτό το λόγο, ζητήθηκαν από όλους τους συμβούλους τα πιστοποιητικά για τα επτά κριτήρια που υπάρχουν στο νόμο, για να γίνει η πρόσληψη.
Αυτά είναι, το πτυχίο, λευκό ποινικό μητρώο, ηλικία και κάποια άλλα. Αυτή τη στιγμή γίνεται έλεγχος σε όλους τους συμβούλους, που έχουν προσάψει συμφωνία με τους υπουργούς, για να διαπιστωθεί ποιοι πληρούν και ποιοι όχι τα κριτήρια. Ο έλεγχος αναμένεται να ολοκληρωθεί αυτές τις ημέρες και ακολούθως εκεί και όπου δεν πληρούνται τα κριτήρια, οι σύμβουλοι που προσλήφθηκαν θα απομακρυνθούν από τις θέσεις τους.