Η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο απειλείται από τη μαφία και τους σεισμούς
20:24 - 30 Απριλίου 2023
Υπάρχει ένα δημοφιλές ιταλικό ρητό που που λέει ότι «Θα το κάνω όταν τελειώσει η γέφυρα στη Μεσσήνη».
Το όνειρο μιας γέφυρας που συνδέει την ηπειρωτική χώρα με τη Σικελία μέσω των Στενών της Μεσσήνης χρονολογείται από τους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν ο Πρόξενος Μέτελλος ένωσε βαρέλια και ξύλα για να μεταφέρει 100 πολεμικούς ελέφαντες από την Καρχηδόνα στη Ρώμη το 252 π.Χ., σύμφωνα με γραπτά του Πλίνιου του Πρεσβύτερου.
Έκτοτε, διάφορα σχέδια, συμπεριλαμβανομένης μιας βραχύβιας ιδέας για ένα τούνελ, ήρθαν και παρήλθαν χωρίς να υλοποιηθεί.
Εάν κατασκευαστεί, η γέφυρα στα Στενά της Μεσσήνης θα εκτείνεται σε 3,2 χιλιόμετρα και θα είναι η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο.
Τώρα το τεράστιο έργο μηχανικής μπορεί να υλοποιηθεί, χάρη σε διάταγμα που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι τον περασμένο μήνα, με βάση ένα σχέδιο που προώθησε ο υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι όταν ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι ήταν πρωθυπουργός.
Το 2006, η προσφορά για την κατασκευή της γέφυρας κατακυρώθηκε σε μια κοινοπραξία υπό την ηγεσία της ιταλικής εταιρείας Salini Impregilo, που τώρα ονομάζεται WeBuild.
Τα σχέδια για την κατασκευή της γέφυρας κατέρρευσαν μαζί με την κυβέρνηση Μπερλουσκόνι το ίδιο έτος, αφού ο επόμενος πρωθυπουργός, Ρομάνο Πρόντι, το θεώρησε σπατάλη χρημάτων και κίνδυνο για το περιβάλλον.
Έκτοτε, διάφορες κυβερνήσεις προσπάθησαν να το αναβιώσουν και ο σημερινός κυβερνητικός συνασπισμός υπό τους Μελόνι, Σαλβίνι και Μπερλουσκόνι το έβαλε στη λίστα με τις προεκλογικές τους υποσχέσεις.
Η WeBuild, η οποία εξακολουθεί να έχει την ανάθεση της προσφοράς στα χαρτιά, μήνυσε την κυβέρνηση για παραβίαση της σύμβασης μετά την παύση του έργου, αλλά παραμένει η πιο πιθανή εταιρεία να το αναλάβει παρά τις «εκδηλώσεις ενδιαφέροντος από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας», είπε ο Σαλβίνι στην Ένωση Ξένων Τύπου στη Ρώμη τον Μάρτιο όταν παρουσίασε το σχέδιο.
«Αυτοί που κέρδισαν τον διαγωνισμό του 2006 είναι αυτοί που πιθανότατα θα το συνεχίσουν», είπε, χωρίς να κατονομάσει άμεσα το WeBuild.
Το κόστος του έργου είναι 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ (4,96 δισεκατομμύρια δολάρια) μόνο για τη γέφυρα και 6,75 δισεκατομμύρια ευρώ (7,4 δισεκατομμύρια δολάρια) για την υποδομή για την υποστήριξή του και στις δύο πλευρές, η οποία περιλαμβάνει την αναβάθμιση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, την κατασκευή τερματικών σταθμών και την προετοιμασία των εργασιών στο έδαφος και στον βυθό της θάλασσας για «μείωση υδρογεωλογικών κινδύνων», σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο υπουργείο Μεταφορών.
Από το 1965, 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ (1,3 δισεκατομμύρια δολάρια) σε δημόσιους πόρους έχουν ήδη δαπανηθεί σε μελέτες, σύμφωνα με το ιταλικό υπουργείο Οικονομικών. Ο Σαλβίνι λατρεύει να λέει ότι θα κοστίσει περισσότερο «να μην χτιστεί η γέφυρα παρά να χτιστεί».
H μαφία και ο φόβος του σεισμού
Η Νότια Ιταλία είναι επιρρεπής στη διαφθορά με δύο μεγάλα συνδικάτα του οργανωμένου εγκλήματος – την Καλαβρική «Ndrangheta και τη Σικελική Κόζα Νόστρα – που διαπρέπουν σε διεισδυτικά κατασκευαστικά έργα.
Η πρόσφατη σύλληψη του προϊσταμένου της Cosa Nostra, Ματτέο Μεσίνα Ντενάρο , μετά από 30 χρόνια δράσης στη Σικελία αποτέλεσε επιτυχία στον αγώνα κατά του οργανωμένου εγκλήματος.
Ο Ντενάρο ήταν ενάντια στο χτίσιμο της γέφυρας, σύμφωνα με μαρτυρίες πληροφοριοδοτών που συνέβαλαν στη σύλληψη του Ντενάρο.
Εξάλλου μια μελέτη κατά της μαφίας από τη δεξαμενή σκέψης Nomos Center που δημοσιεύθηκε πριν από 20 χρόνια και τώρα ενημερώνεται, προειδοποίησε ότι μέρη του έργου, όπως οι μεταφορές και η προμήθεια, θα μπορούσαν να πέσουν υπό εγκληματικό έλεγχο, καθώς και η πιθανότητα τα μέλη τους να απαιτήσουν χρήματα για προστασία.
Ο Σαλβίνι υποβάθμισε τις ανησυχίες. «Δεν φοβάμαι την εγκληματική διείσδυση», είπε πρόσφατα στο κοινοβούλιο, «θα είμαστε σε θέση να εγγυηθούμε ότι οι καλύτερες ιταλικές, ευρωπαϊκές και παγκόσμιες εταιρείες εργάζονται εκεί. Θα υπάρχουν εποπτικοί φορείς στους οποίους εργαζόμαστε για κάθε ευρώ που επενδύεται στη γέφυρα».
Υπάρχουν επίσης γεωφυσικά προβλήματα που μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν, καθώς το Στενό της Μεσσήνης βρίσκεται κατά μήκος μιας γραμμής ρήγματος όπου ένας σεισμός 7,1 βαθμών το 1908, σκότωσε περισσότερους από 100.000 ανθρώπους και προκάλεσε τσουνάμι που κατέστρεψε τις παράκτιες περιοχές και στις δύο πλευρές της Καλαβρίας και της Σικελίας. Παραμένει το πιο θανατηφόρο καταγεγραμμένο σεισμικό γεγονός στην Ευρώπη μέχρι σήμερα.
Τα ρεύματα επίσης είναι τόσο ισχυρά που σύμφωνα με τη NASA, τα κύματα είναι ορατά από το διάστημα.
Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο της WeBuild, το οποίο είναι το μόνο υπό εξέταση καθώς οι προσφορές δεν έχουν ανοίξει, το κατάστρωμα της γέφυρας θα κατασκευαστεί για να αντέχει ανέμους έως και 300 χιλιομέτρων την ώρα – και θα μπορούσε να παραμείνει ανοιχτό στην κυκλοφορία με ανέμους έως και 150 χιλιόμετρα την ώρα.
Θα υπήρχαν τρεις λωρίδες οχημάτων προς κάθε κατεύθυνση – δύο για κυκλοφορία και μία για έκτακτη ανάγκη, με γραμμές τρένου στη μέση. Σύμφωνα με το τρέχον σχέδιο, 6.000 αυτοκίνητα και φορτηγά θα μπορούσαν να περνούν κάθε ώρα και 200 τρένα θα μπορούσαν να περνούν κάθε μέρα.
Η γέφυρα θα είναι περίπου 74 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας σε ένα κανάλι πλοήγησης 600 μέτρων, επιτρέποντας τη διέλευση φορτηγών πλοίων και ακόμη και των ψηλότερων κρουαζιερόπλοιων. Θα ήταν επίσης σχεδιασμένο να αντέχει σε σεισμό 7,5 Ρίχτερ, ελαφρώς ισχυρότερο από τον καταστροφικό του 1908.
Σχετικά με τις γεωγραφικές προκλήσεις, ο διευθυντής μηχανικών του WeBuild, Michele Longo είπε στο CNNi ότι πρόκειται για «ένα από τα πιο δυναμικά σημεία του νερού, αλλά είναι επίσης μια από τις πιο μελετημένες περιοχές. Υπάρχουν εκατομμύρια σελίδες μελετών αφιερωμένες σε αυτόν τον τομέα. Τα έχουμε διαβάσει όλα». Σχετικά με τους κινδύνους εμπλοκής του οργανωμένου εγκλήματος είπε ότι «τίποτα δεν είναι αδύνατο, αλλά αυτό είναι χαμηλού κινδύνου».
«Καταστροφικό» για την άγρια ζωή
Οι περιβαλλοντολόγοι υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι η γέφυρα θα ήταν καταστροφική για το έδαφος και την άγρια ζωή.
«Στο στενό της Μεσσήνης, συγκεντρώνεται ένα πολύ σημαντικό μέρος διέλευσης για πτηνά και θαλάσσια θηλαστικά, και είναι μια από τις υψηλότερες συγκεντρώσεις βιοποικιλότητας στον κόσμο», λέει εκπρόσωπος της ομάδας Legambiente, προσθέτοντας ότι η γέφυρα – τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά κατασκευή – θα διαταράξει τις μεταναστευτικές διαδρομές μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης.
Το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής έχει επίσης εκστρατεύσει κατά της κατασκευής του έργου. «Ολόκληρη η περιοχή του Στενού της Μεσσήνης είναι προστατευόμενη περιοχή σύμφωνα με την Οδηγία της ΕΕ για τους Οικοτόπους», δήλωσε ο διευθυντής Θεσμικών Σχέσεων του WWF, Στέφανο Λέντσι. Πίσω το 2006, προτού το σχέδιο καταργηθεί, η ομάδα ετοίμαζε μήνυση για να προσπαθήσει να το σταματήσει για παραβίαση προστατευόμενων περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο αντίκτυπος στην οικονομία θα ήταν αναμφισβήτητα υψηλός, επιμένει ο Σαλβίνι, λέγοντας ότι φορτηγά πλοία από την Ασία θα μπορούσαν να ελλιμενιστούν στη Σικελία και τα αγαθά θα μπορούσαν να μεταφερθούν με τρένα υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη, μόλις κατασκευαστούν σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας στη Σικελία – αν και δεν υπάρχουν επί του παρόντος.
Η κοινή γνώμη και στις δύο πλευρές των στενών παραμένει διχασμένη, με εκείνους που υποστηρίζουν το έργο αφού μπορεί να ευημερήσουν μέσω του αυξημένου εμπορίου και του τουρισμού και εκείνους που δεν τους πειράζει να κρατήσουν τη Σικελία σε μεγάλο βαθμό απομονωμένη.
Η γέφυρα δεν ήταν ποτέ τόσο κοντά στο να κατασκευαστεί όσο τώρα, αφού η Μελόνι υπέγραψε το διάταγμα για να ανοίξει ο δρόμος για να τεθούν σε εφαρμογή συγκεκριμένα σχέδια, με το διάταγμα που θα γίνει νόμος τον Ιούνιο.
Τα στενά της Μεσσήνης εξομοιώνονται εδώ και καιρό με τα ταραγμένα νερά. Ο Όμηρος δημιούργησε εκεί για κάποιο λόγο το άντρο των θαλάσσιων τεράτων για τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη. Και ενώ τα μόνα τέρατα μπορεί να είναι οικολογικά και εγκληματικά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ανεξάρτητα από το πότε θα συμβεί, το όνειρο ορισμένων να χτίσουν τη γέφυρα στη Μεσσήνη δεν θα σταματήσει μέχρι να τελειώσει.
Πηγή: cnn.gr