Πότε θα μπει στις ράγες η Μεταρρύθμιση της ΤΑ-Τα κενά και οι σκέψεις για αλλαγές

Στο μέσον την προσπάθεια τους, ώστε όλα να είναι έτοιμα για την εφαρμογή της Μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε ένα περίπου χρόνο, βρίσκονται όλοι οι αρμόδιοι φορείς, με προεξάρχων της όλης προσπάθειας το Υπουργείο Εσωτερικών που εδώ και αρκετούς μήνες, έχει την ευθύνη συντονισμού και επιτήρησης της προετοιμασίας που διεξάγουν οι αρχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η πραγματικότητα που καταγράφεται από τους ανθρώπους που ανέλαβαν το ομολογουμένως δύσκολο εγχείρημα σε επίπεδο Δήμων, είναι πως έχουν γίνει αρκετά βήματα από τότε που ψηφίστηκε η Μεταρρύθμιση από τη Βουλή, ωστόσο απομένουν ακόμα αρκετά για να μπει στις ράγες εφαρμογής, με όσο το δυνατό λιγότερα προβλήματα και αστοχίες.

Άλλοι δήμοι που προγραμματίζεται να συνενωθούν περισσότερο και άλλοι λιγότερο, βρίσκονται στην περίοδο διεργασιών. Με βάση τον προγραμματισμό, ετοιμάσθηκαν τα οργανογράμματα των νέων δήμων, καταγράφηκαν οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, έτσι ώστε να γίνουν οι ανάλογες μετακινήσεις προσωπικού. Επιπλέον και πάλι με διαφορετικούς ρυθμούς προχωρεί και η ενοποίηση των μηχανογραφικών συστημάτων, αλλά και άλλα τεχνικά ζητήματα που θεωρητικά θα διευκολύνουν την όλη προσπάθεια.

Εξάλλου φαίνεται πως οδεύει πλέον προς οριστική διευθέτηση και το θέμα που προέκυψε με τον καταρτισμό του προσωρινού συντονιστικού συμβουλίου Αμμοχώστου, το οποίο αναμένεται να λήξη οριστικά στην πρώτη συνεδρία της Βουλής μετά το Πάσχα. Υπενθυμίζεται πως υπήρξε κάθετη διαφωνία από τους Δήμους Αγίας Νάπας που δεν ήθελαν να αναλάβει την προεδρία ο δήμαρχος Παραλιμνίου, Θεόδωρος Πυρίλλης.

Το θέμα έτυχε χειρισμού κι από τον πρώην υπουργό Εσωτερικών, Νίκο Νουρή, ενώ τελικά αποφασίστηκε πως ο κ. Πυρίλλης παραμείνει, όπως προβλέπεται στην προεδρία, ενώ θα αλλάζει ο χώρος των συνεδριάσεων που θα γίνεται εκ περιτροπής. Πάντως αυτό το θέμα, για κάποιους καταδεικνύει και τον τρόπο με τον οποίο πολλοί τοπικοί παράγοντες ασκούν πίεση στην κεντρική εξουσία για να διασφαλίσουν τα συμφέροντα τους και καταδεικνύει και τους λόγους που μια Μεταρρύθμιση που ξεκίνησε με μέγιστο αριθμό τη δημιουργία 14 δήμων Παγκύπρια, κατέληξε τελικά μέσα από τις πιέσεις διαφόρων παραγόντων, τόσο προς την Κυβέρνηση όσο και προς τη Βουλή, να φτάσει τελικά τους 20 δήμους.

Τα ζητήματα όμως για τη Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν είναι μόνο αυτά. Σε αυτό το στάδιο της προετοιμασίας, διαφάνηκαν κάποια κενά και κάποιες αστοχίες στο Νόμο που η Κυβέρνηση σε συνεργασία με τη Βουλή θα επιχειρήσει να επιλύσει το επόμενο διάστημα.

Ένα από τα θέματα που αναδείχθηκε πρόσφατα, είναι αυτό που κατέγραψε ο REPORTER από την πρώτη στιγμή μετά τη ψήφιση της Μεταρρύθμισης από τη Βουλή, που έχει να κάνει με τον υπερβολικά αυξημένο αριθμό αντιδημάρχων. Υπενθυμίζεται πως με βάση τη Νομοθεσία, κάθε κοινότητα που προβλέπεται ότι θα συνενωθεί με κάποιο δήμο, θα εκλέγει αντιδήμαρχο. Αυτό δημιουργεί μια ιδιαίτερα παράξενη κατάσταση, όπου μικρά χωριά με μερικές εκατοντάδες κατοίκους, θα έχουν αντιδήμαρχο, όπως θα έχουν και τα μεγάλα αστικά κέντρα.

Πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι στη Λευκωσία ο νέος δήμος Ιδαλίου που θα διαθέτει έξι αντιδημάρχους, στη Λεμεσό ο δήμος ανατολικής Λεμεσού επτά, ενώ ο δήμος Ύψωνα εννιά, ενώ στην Πάφο ο δήμος δυτικής Πάφου επτά. Ρεκόρ αντιδημάρχων ωστόσο, με κοινότητες που οι κάτοικοι δεν ξεπερνούν τις 100 θα έχει ο δήμος Πόλεως Χρυσοχούς. Σύμφωνα με τις πρόνοιες του Νόμου που ενέκριναν οι βουλευτές, ο εν λόγω δήμος θα διαθέτει 13 αντιδημάρχους. Εξάλλου, υπάρχουν και κοινότητες με μόλις μερικές δεκάδες κατοίκους, που όχι μόνο θα έχουν αντιδήμαρχο, αλλά αυτοί θα πρέπει να λαμβάνουν και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό ως αντιμισθία. Είναι ενδεικτικό ότι ο δήμος Πόλεως Χρυσοχούς θα αποτελείται από ένα δημοτικό συμβούλιο από δεκαέξι μέλη, εκ των οποίων τα δεκατρία θα είναι και αντιδήμαρχοι.

Κενά πάντως υπάρχουν και στη Νομοθεσία, αφού ειδικά οι τροπολογίες που κατατέθηκαν την τελευταία στιγμή, πριν τη ψήφιση της Μεταρρύθμισης, δημιούργησαν περισσότερα προβλήματα, αντί να τα επιλύσουν. Μια τέτοια ήταν η τροπολογία που πέρασε, έτσι ώστε οι πρόεδροι των νέων επαρχιακών οργανισμών να εκλέγονται από τους πολίτες. Σημειώνεται ότι η πρόταση της προηγούμενης Κυβέρνησης, ήταν οι πρόεδροι αυτών των οργανισμών, να είναι οι δήμαρχοι των μητροπολιτικών δήμων. Ωστόσο η Βουλή θεώρησε καλύτερο να είναι ένα άλλο πρόσωπο, έτσι ώστε να μην δημιουργείται ένας τεράστιος φόρτος εργασίας για τον εκάστοτε δήμαρχων των μεγάλων πόλεων, που ήδη έχουν πολλά θέματα να διαχειριστούν. Συνεπώς πέρασε τροπολογία για εκλογή τους, χωρίς ωστόσο να έχουν εισαχθεί στον Νόμο πρόνοιες που να ρυθμίζουν το ζήτημα, κάτι που αναμένεται να συμβεί το επόμενο διάστημα.

Ανάλογες ρυθμίσεις αναμένεται να γίνουν και για άλλα μικρότερης σημασίας ζητήματα που αφορά την κατανομή των εδρών ανάμεσα στους δημοτικούς συμβούλους, το ποιοι έχουν δικαίωμα ψήφου, αφού ως γνωστό στις εκλογές Τοπικής Αυτοδιοίκησης ψηφίζουν και οι πολίτες κρατών μελών της ΕΕ που ζουν στην Κύπρο για κάποια χρόνια, αλλά και θέματα θητειών των αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Δειτε Επισης

Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει συνολικά κονδύλια ύψους €3,193 δισ.
Για ηλεκτρονική διακυβέρνηση συζήτησαν αξιωματούχοι της Τουρκίας στα κατεχόμενα
Η Βουλή εισάγει διεθνή πρότυπα χειρισμού βίας και παρενόχλησης στον χώρο εργασίας
Συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες για σπάσιμο αδιεξόδου στο Κυπριακό ζήτησε ο Στεφάνου στις Βρυξέλλες
«Η Κομισιόν έτοιμη να παράσχει υποστήριξη αν επαναληφθούν διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό»
Νίκος Χριστοδουλίδης και Κυριάκος Μητσοτάκης στο 2ο Greece-Cyprus Summit
Η ExxonMobil ξεκινά γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 περί τα μέσα Ιανουαρίου
Συνεχίζει τις προκλήσεις η Τουρκία-«Πρέπει να προβάλουμε απευθείας πτήσεις και εμπόριο»
Δείπνο προς τιμήν του Τατάρ από τον Τούρκο Πρέσβη στις Βρυξέλλες
Στα τέλη Ιανουαρίου τοποθετεί την πενταμερή ο Τατάρ-Μίλησε για συμμετοχή ΗΒ «σε χαμηλότερο επίπεδο»