Άλλαξε η ώρα στο δημόσιο, μένει η συζήτηση για τα σχολεία-Οι σχολές σκέψης και οι προβληματισμοί
06:00 - 16 Απριλίου 2023
Αντίστροφα έχει ξεκινήσει να μετρά ο χρόνος, για την εφαρμογή του νόμου που ψήφισε η Βουλή στις 6 Απριλίου, αναφορικά με την αλλαγή στο ωράριο του δημοσίου, αφού αυτό που αναμένεται για να το καθορίσει υποχρεωτικό είναι η δημοσίευση του νόμου στην επίσημη εφημερίδα του κράτους. Η αλλαγή αυτή έχει ανοίξει το δρόμο και για μία άλλη συζήτηση, που έχει μπει στον πάγο, δεδομένου πως δεν ήταν μεγάλη προτεραιότητα και αφορά στην αλλαγή του ωραρίου στα σχολεία.
Μία πρόταση που όταν έπεσε πρώτη φορά στο τραπέζι, αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό. Την είχε βάλει ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς και στη συνέχεια, είχαν καλεστεί στο Κοινοβούλιο όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, για να πουν τις απόψεις τους. Αν και οι συζητήσεις είχαν ξεκινήσει πριν από ένα χρόνο και συγκεκριμένα τον Μάιο του 2022, εντούτοις έμειναν στην μέση, καθώς είχαν τεθεί σε προτεραιότητα άλλα επείγοντα θέματα για την παιδεία.
Η ψήφιση του νόμου για αλλαγή του ωραρίου στο δημόσιο και οι αναφορές περί απάμβλυνσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, έχουν φέρει ξανά στο προσκήνιο την συγκεκριμένη πρόταση, αφού μία από τις σκέψεις που υπήρχε πίσω από την ανάπτυξή της είναι να μειωθεί η κίνηση των αυτοκινήτων, την ίδια ώρα, αφού αρκετοί γονείς μεταφέρουν τα παιδιά τους προς τα σχολεία τους.
Μάλιστα, αναφορά σε αυτό το θέμα είχε κάνει ο κ. Μυλωνάς, κατά την διάρκεια της Ολομέλειας που ψηφίστηκε το θέμα του ωραρίου στο δημόσιο, τονίζοντας πως είναι καιρός να ανοίξει ξανά η συγκεκριμένη συζήτηση και πρέπει να απασχολήσει σοβαρά το θέμα. Επανάφερε, δε, στο τραπέζι και το θέμα του Ολοήμερου Σχολείου, αφού είναι άρρηκτα συνδεδεμένο θέμα με αυτό του ωραρίου στα σχολεία.
Οι σχολές σκέψεων που υπάρχουν
Κατά τη διάρκεια της αρχικής συζήτησης είχαν τεθεί στο τραπέζι οι απόψεις που υπήρχαν σχετικά με αυτό το θέμα και άλλες ήταν υπέρ, άλλες κατά, ενώ υπήρχαν και αρκετοί προβληματισμοί. Στο μεταξύ, στο τραπέζι είχε τεθεί και η πρόταση να γίνει αλλαγή, αλλά όχι στο ίδιο επίπεδο για όλες τις βαθμίδες. Συγκεκριμένα, είχε ακουστεί ότι έπρεπε να αλλάξει το ωράριο, αλλά να μην είναι το ίδιο σε Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση και μία βαθμίδα να πηγαίνει σε μία συγκεκριμένη ώρα, ενώ η άλλη να προσέρχεται στα σχολεία σε διαφορετική ώρα.
Πάντως, υπέρ της αλλαγής τάχθηκε ο τέως υπουργός Παιδείας, ο οποίος είχε δηλώσει ότι είναι ανοιχτός σε συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα. Ο Πρόδρομος Προδρόμου, όταν είχε ξεκινήσει η συγκεκριμένη συζήτηση, τόνισε πως έβλεπε θετικά την πρόταση του κ. Μυλωνά και της Επιτροπής Παιδείας, χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία, ενώ σημείωσε πως πριν την πανδημία είχε κάνει κάποια βήματα, ζητώντας τη θέση των φορέων, ωστόσο δεν κατέστη δυνατό να συνεχιστεί η συζήτηση λόγω κορωνοϊού.
Με θετικό μάτι είδαν τη συγκεκριμένη πρόταση μαθητές, καθώς επίσης και οι γονείς Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης. Από τη μία, οι γονείς Δημοτικής είχαν επικαλεστεί μία έρευνα, που έκανε λόγο για αύξηση της παραγωγικότητας των μαθητών, αν προσέρχονται στα σχολεία μετά από μία συγκεκριμένη ώρα. Από την άλλη, οι γονείς Μέσης, αν και είπαν ότι έβλεπαν με θετικό μάτι την αλλαγή, θεώρησαν πως δεν πρέπει να είναι διαφορετικό το ωράριο σε Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση, καθώς αρκετοί γονείς έχουν παιδιά και στις δύο βαθμίδες.
Από την άλλη, οι καθηγητές παρουσιάστηκαν αρκετά προβληματισμένοι για το συγκεκριμένο θέμα, αφού θεωρούσαν ότι τα επιχειρήματα που είχαν ακουστεί δεν ήταν αρκετά σοβαρά. Συγκεκριμένα, ένας λόγος που είχε ξεκινήσει αυτή η συζήτηση ήταν ότι υπήρχαν αναφορές αρκετές απουσίες, λόγω του γεγονότος ότι τα σχολεία ξεκινούν νωρίς, με τους καθηγητές να απορρίπτουν τις εν λόγω αναφορές, επειδή λόγω των στοιχείων που κατέχουν οι ίδιοι δεν τις υποστηρίζουν. Ένας άλλος λόγος που οι καθηγητές θεωρούν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα είναι ότι όσο περνούν οι ώρες, οι μαθητές χάνουν τη συγκέντρωσή τους, λόγω κούρασης αλλά και θερμοκρασιών και θεωρούν ότι τα πρωινά είναι πιο συγκεντρωμένοι.
Πάντως και για τις δύο σχολές σκέψης, όλοι εξέφρασαν τον προβληματισμό ότι η αλλαγή θα επιφέρει αλυσιδωτές αλλαγές, αφού στην πλειοψηφία τους, οι γονείς είναι ιδιωτικοί υπάλληλοι. Αν και κα η αλλαγή στο ωράριο του δημοσίου λύνει τα χέρια στους γονείς που εργάζονται σε δημόσιες υπηρεσίες, για εκείνους που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα παραμένει ένα ερωτηματικό και μία ανησυχία.
Αυτό συνεπάγεται πως θα πρέπει να ανοίξει μία συζήτηση με τους εργοδότες, ώστε να διαφανεί κατά πόσο υπάρχει κοινό έδαφος για να προωθηθεί οποιαδήποτε πρόταση, για το συγκεκριμένο θέμα, αν και όταν είχε ξεκινήσει η συζήτηση, η ΟΕΒ είχε ξεκαθαρίσει πως βλέπει με θετικό μάτι τις συγκεκριμένες κινήσεις.
Η μελέτη του Υπουργείου Μεταφορών
Για το συγκεκριμένο θέμα είχε κάνει και μία μελέτη το Υπουργείο Μεταφορών, που έδειχνε κατά πόσο θα άλλαζε κάτι στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αν γινόταν η οποιαδήποτε αλλαγή στα ωράρια. Αυτό που διαφάνηκε από την έρευνα του Υπουργείου Μεταφορών είναι ότι η αλλαγή του ωραρίου, ουσιαστικά θα μετατοπίσει το πρόβλημα χρονικά και δεν θα επιφέρει οποιαδήποτε αλλαγή.
Παρατηρώντας, ωστόσο, κάποιος τους δρόμους, τις τελευταίες ημέρες, ειδικά τις εβδομάδες που είναι κλειστά τα σχολεία, λόγω των διακοπών του Πάσχα, διαπιστώνει πως οι δρόμοι τις ώρες αιχμής, είναι άδειοι κατά το ήμισυ. Ειδικά τα πρωινά, η κίνηση στους δρόμους ήταν αρκετά μειωμένη, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να χρειάζονται ίσως και το μισό χρόνο, από εκείνο που θα χρειάζονταν αν τα σχολεία ήταν ανοιχτά.