Η αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου με τους 12 μαθητές-Πώς είναι το Πάσχα των Μαρωνιτών

Τα ήθη και τα έθιμα της προσπαθεί να διατηρήσει με το πέρασμα των χρόνων η μαρωνίτικη κοινότητα στον τόπο μας, η οποία βίωσε επίσης τον ξεριζωμό, από τις πατρογονικές της εστίες. Καρπάσια, Αγία Μαρίνα Σκυλούρας, Ασώματος και Κορμακίτης, είναι τα τέσσερα κατεχόμενα χωριά των Μαρωνιτών, οι οποίοι από την αποφράδα ημέρα της τουρκικής εισβολής, αδημονούν για επιστροφή. Ωστόσο, τα χρόνια περνάνε και οι Μαρωνίτες, οι οποίοι σήμερα βρίσκονται διασκορπισμένοι σε όλες τις επαρχίες, κάθε γιορτή του Πάσχα, αναπολούν τα ήθη και τα έθιμά των προγόνων τους.

Το Πάσχα στα μαρωνίτικα χωριά, δεν διέφερε κατά πολύ και από τα υπόλοιπα χωριά της Κύπρου. Υπήρχαν όμως αυτές οι λεπτομέρειες, που σήμερα, οι Μαρωνίτες πρόσφυγες, έχουν στο μυαλό τους και διηγούνται στα παιδιά και στα εγγόνια τους. Αρχίζοντας από το Σάββατο του Λαζάρου, πριν από την Κυριακή της Ελιάς, όπως ονομάζεται, οι μαθητές του δημοτικού σχολείου της Αγίας Μαρίνας, με τις μαργαρίτες, έφτιαχναν το στεφάνι στον Λάζαρο και βοηθούσαν για το βάψιμο των αυγών.

Χωρισμένοι σε δυο ομάδες οι μαθητές, έκαναν αναπαράσταση της Ανάστασης του Λαζάρου, τραγουδώντας το όμορφο τραγούδι του Λαζάρου μέσα από ένα μαρινιώτικο ηχόχρωμα, σε όλα τα σπίτια του χωριού, αρχίζοντας από το σπίτι του ιερέα, όπου έπαιρναν και την ευλογία του. Το τραγούδι του Λαζάρου «Λάζαρε πες μας τι είδες…», λεγόταν το πρωί του Σαββάτου του Λαζάρου και αναφέρονταν ουσιαστικά, στην Ανάσταση του Λαζάρου.

Η οικοκυρά σε κάθε σπίτι, άπλωνε σεντόνι ή κουβέρντα ή ακόμα και παπλωμα στο δάπεδο για να κοιμηθεί ο Λάζαρος. Τελειώνοντας την κάθε αναπαράσταση, υπήρχε και το ανάλογο αντίκρισμα. Δυο μαθητές, ένας καλαθάς και ένας ταμίας, έπαιρναν και τον οβολό τους, που συνήθως ήταν κέρματα ή γαλακτοκομικά είδη ή αυγά ή φλαούνες ή κουλούρια. Τον Λάζαρο, υποδυόταν ένας μαθητής ξαπλωμένος σε ένα σεντόνι και δυο μαθήτριες, τη Μάρθα και τη Μαρία γονατιστές, η μια δεξιά και η άλλη αριστερά, θρηνώντας τον Λάζαρο.

Την Κυριακή των Βαΐων ή Κυριακή της ελιάς, οι χωριανοί των Μαρωνιτών, έπαιρναν στην εκκλησία δέσμες από κλωνάρια της ελιάς και ο ιερέας του χωριού τα ευλογούσε. Μετά τη Θεία Λειτουργία οι πιστοί έπαιρναν την αγιασμένη ελιά και έκαναν λιτανεία γύρω από την εκκλησία. Με τα φύλλα της, άναβαν τα καπνιστήρια και οι νοικοκυρές κάπνιζαν τα σπίτια τους, τα παιδιά τους, την αυλή και τα ζώα τους όλο το χρόνο.

Η Μεγάλη Εβδομάδα, ήταν η σημαντικότερη και τελευταία φάση της Σαρακοστής. Με αυτή, ολοκληρωνόταν η περίοδος της προσευχής και της νηστείας και οι Μαρωνίτες, μετρούσαν αντίστροφα για το Πάσχα, που γιορτάζεται και η Ανάσταση του Χριστού.

Τη Μεγάλη Πέμπτη το πρωί, γιορταζόταν η Θεία Λειτουργία στη μνήμη του Μυστικού Δείπνου. Όλες οι νοικοκυρές, καθάριζαν τα σπίτια τους, φρόντιζαν για την προετοιμασία του κουλουριού και της φλαούνας και έβαφαν τα αυγά τους κόκκινα. Σημειώνεται, ότι το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, διαβάζονταν τα δώδεκα Ευαγγέλια και γινόταν επίσης, αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου. Δώδεκα παιδιά, υποδύονταν τους μαθητές του Χριστού στον Μυστικό Δείπνο και ένας υποδυόταν τον Πέτρο. Ο ιερέας, έπλενε τα πόδια των δώδεκα μαθητών, έσκυβε, τα φιλούσε και γινόταν διάλογος.

Την επόμενη μέρα, δηλαδή τη Μεγάλη Παρασκευή το πρωί, κορίτσια στόλιζαν τον Επιτάφιο με λάζαρους, μαργαρίτες και λουλούδια από τον κήπο τους. Οι χωριανοί πήγαιναν από το πρωί μέχρι το βράδυ με λουλούδια και προσκυνούσαν τον Επιτάφιο. Η καμπάνα της εκκλησίας κτυπούσε πένθιμα. Το βράδυ οι θρήνοι ψέλνονταν με σύντομα τροπάρια και ο Ιερέας αφαιρούσε το Σώμα του Χριστού από τον Σταυρό και το τοποθετούσε στον τάφο.

Το Μεγάλο Σάββατο το πρωί, κατά τη διάρκεια της πρωινής Θείας Λειτουργίας, η λεγόμενη «πρώτη Ανάσταση», λάμβανε χώρα. Έπεφταν τα μαύρα πέπλα που κάλυπταν τις εικόνες κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, κτυπούσε η καμπάνα χαρούμενα και η γενική διάθεση ήταν θυριαμβευτική. Το βράδυ του Σαββάτου, τα μεσάνυχτα, γινόταν η Θεία Λειτουργία της Αναστάσεως. Στο προαύλιο της εκκλησίας, γινόταν η λιτανεία με τους πιστούς να ψάλλουν το Χριστός Ανέστη. Μια τεράστια φωτιά, άναβε στην αυλή της εκκλησίας για να κάψει τον Ιούδα. Η μόνη δουλειά που είχαν να κάνουν οι νεαροί του χωριού, ήταν να μαζέψουν ξύλα ή παλιά ελαστικά σε συγκεκριμένο τόπο και άναβαν τη λαμπρατζιά.

Κυριακή του Πάσχα, όλες οι οικογένειες έψηναν το αρνί στη σούβλα ή στο φούρνο. Κυριακή του Πάσχα, άρχιζαν πραγματικά οι γιορτές. Γιορτές της σούβλας, μεγάλα κομμάτια αρνιού ή χορινιού ή κοτόπουλο, σαλάτες, κέικ, γλυκά και τα αλκοολούχα ποτά ήταν επίσης στο μενού. Το αρνί, ήταν όμως, το κύριο παραδοσιακό γεύμα του Πάσχα. Τα κυριότερα εδέσματα, ήταν τα κόκκινα αυγά, αυκοτές που ήταν κουλούρια διακοσμημένα με αυγά και φλαούνες. Ο παραδοσιακός τρόπος για τη βαφή των αυγών, ήταν με φύλλα κρεμμυδιού, κίτρινες μαργαρίτες και διάφορες ρίζες.

339215988_243238488104084_602817024307366943_n

340492313_3710042929223983_1539032397218208687_n

340254676_937134047717626_489420519015891383_n

340444456_572654104844084_1900243212960613744_n

340269398_195429859622940_5366260461733405430_n

339756732_241932041575421_2941172191296870747_n

340086656_590085406515706_8078503374725047613_n

*Πληροφορίες από το βιβλίο Αχ! Aγία Μαρίνα μας… οι αναμνήσεις δίνουν ελπίδα!

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί που χαρίζουν πάνω από 1 εκ. ευρώ στο Τζόκερ
Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα Post2Santa για αποστολή γραμμάτων στον Άγιο Βασίλη
Τον θεμέλιο λίθο για τη Μονάδα Κυκλοτρονίου στο Ογκολογικό κατέθεσε ο Πρόεδρος
Υπερψηφίστηκε νομοθεσία που ενισχύει πλαίσιο καταπολέμησης εταιρικής φοροδιαφυγής
Ψηφίστηκε νόμος για κύρωση συμφωνίας ΚΔ-Ελλάδας για φυσικές καταστροφές
Ανακαλούνται τα επιβληθέντα πρόστιμα για πραγματικούς δικαιούχους εταιρειών
Δεν αλλάζει το νομοσχέδιο για Συνήγορο του Ασθενή το Υπ. Υγείας-Μπήκε στο τελικό στάδιο στη Βουλή
«Μαθητές καπνίζουν, σπάζουν παράθυρα, κρέμονται από τα παράθυρα»-Αρκετές καταγγελίες για λεωφορεία
Αποσύρθηκαν από την κυπριακή αγορά παιδικά προϊόντα
Εντός έξι μηνών ολοκληρώνονται οι προσφορές για το δρόμο Πάφου και Πόλης-Εκτιμήσεις για κόστος 90 εκ.