Μπάχαλο με τα πιστοποιητικά των πυροσβεστικών αεροσκαφών-Άλλα το Τμ. Δασών, άλλα η Αστυνομία
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 31 Μαρτίου 2023
Πράματα και θάματα ακούστηκαν για τα πυροσβεστικά ελικόπτερα και τα αεροπλάνα, όσον αφορά στο θέμα της ασφάλειας, με το Τμήμα Δασών και την Αστυνομία να έρχονται σε μετωπική σύγκρουση, αναφορικά με τα πιστοποιητικά και τον αριθμό αυτών που έπρεπε να καταθέσει η εταιρεία, πριν παραληφθούν τα εν λόγω αεροσκάφη. Την ίδια ώρα, η Βουλή επιχειρούσε σε ρόλο… πυροσβέστη να βρει τη χρυσή τομή, ώστε να διαπιστωθεί ποια είναι η αρμόδια αρχή που πρέπει να ελέγχει τις συμβάσεις και κατά πόσο τα αεροσκάφη πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας.
Σε μία μακροσκελής συζήτηση, ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου, που διήρκησε περισσότερο από τρεις ώρες και κατά την οποία τέθηκε στο τραπέζι προς συζήτηση η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, αναφορικά με τον τρόπο κατοχύρωσης των συμβάσεων για τα ελικόπτερα και τα αεροπλάνα πυρόσβεσης, κυβερνήτης ελικοπτέρων της Αστυνομίας, που συμμετείχε στην Επιτροπή Παραλαβής και αρνήθηκε να υπογράψει τα έγγραφα για παραλαβή των αεροσκαφών, καθώς και ο συνάδελφός του, μηχανικός ελικοπτέρων και αεροπλάνων, εξήγησαν τους λόγους που δεν μπορούσαν να δώσουν την συγκατάθεσή τους, για την παραλαβή των αεροσκαφών.
Πρώτος, το λόγο πήρε ο κυβερνήτης ελικοπτέρων της Αστυνομίας, Σταύρος Κυριάκου, ο οποίος εξήγησε πως καλέστηκε να πάει στην παραλαβή των ελικοπτέρων, ως μέλος της Επιτροπής Παραλαβής και τα όσα αντίκρισε, δεν τον έπεισαν για να υπογράψει τα έγγραφα. Τόνισε πως ζήτησε κάποια βιβλία, που είναι απαραίτητα να υπάρχουν για τα αεροσκάφη και οι εμπλεκόμενοι δεν του παρουσίασαν ούτε και ένα, ούτε για τις μηχανές των αεροσκαφών, ούτε για τα ελικόπτερα γενικά. Όσον αφορά στους πιλότους, παρουσίασαν όλοι έγγραφα για γνώση αγγλικών, ωστόσο στο σημείο υπήρχε και Ρωσίδα μεταφράστρια, κάτι που χτύπησε καμπανάκι στον ίδιο.
«Αυτά είναι τα λιγότερα που είδα εκεί. Δεν μου άρεσαν, δεν υπέγραψα, μου είπαν να υπογράψω και δεν το έκανα. Να μου τα κάνουν χρυσά, εγώ εκείνα τα ελικόπτερα δεν τα θέλω».
Στη συνέχεια, ο λόγος δόθηκε στον μηχανικό ελικοπτέρων και αεροπλάνων της Αστυνομίας, λοχία Μάριο Ιωάννου, ο οποίος σημείωσε πως δεν έλαβε μέρος στην Επιτροπή Παραλαβής, αλλά ενημερώθηκε από το συνάδελφό του, ότι πήγε στην Πάφο, είδε κάποια πράγματα που δεν του άρεσαν και του είπε να του μεταφέρει τα έγγραφα που του έδωσαν, για να λάβει την απάντηση από τον κ. Κυριάκου ότι δεν έλαβε κανένα έγγραφο. Η συμβουλή του κ. Ιωάννου προς τον κ. Κυριάκου ήταν να μην υπογράψει για τις παραλαβές. Στη συνέχεια, υπέδειξε πως σε συνεργασία με το συνάδελφό του, επικοινώνησαν με τον Στέλιο Κοσιήκα, ο οποίος ήταν ο πρόεδρος της Επιτροπής Παραλαβής και του εξήγησαν ότι έπρεπε να παρουσιαστούν κάποια πιστοποιητικά, τα οποία δεν παρουσιάστηκαν και σημείωσε ότι η διαδικασία ξεκίνησε λάθος.
Κληθείς να αναφερθεί σε ποια πιστοποιητικά αναφερόταν, ο κ. Ιωάννου σημείωσε ότι το κάθε πτητικό μέσο πρέπει να έχει πιστοποιητικό ασφάλισης, αναγνωσιμότητας, βιβλία που γράφονται όλες οι ενέργειες του σκάφους (ώρες πτήσεων, αποστάσεις, ανεφοδιασμός, συντήρηση), βιβλίο μηχανών, στο οποίο αναγράφονται τα πάντα για το κάθε εξάρτημα του αεροσκάφους, καθώς και πιστοποιητικά για τα ατυχήματα που είχε η εταιρεία μέχρι στη στιγμή που παραλαμβάνεται ένα σκάφος από την Αναθέτουσα Αρχή. Ο κ. Ιωάννου σημείωσε πως η εταιρεία παρουσίασε ένα έγγραφο για τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ πρόσθεσε πως δεν παρουσιάστηκε πιστοποιητικό αερομεταφορέα και το πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας ήταν αγνώστου προέλευσης. Αναφορικά με το πιστοποιητικό ασφάλισης, ο μηχανικός ελικοπτέρων της Αστυνομίας ξεκαθάρισε πως υπήρχε, αλλά ήταν εκτός των ευρωπαϊκών προδιαγραφών, ενώ κάκισε το γεγονός ότι από την Επιτροπή Ελέγχου, αλλά και από τη διαδικασία, απουσίαζε η Πολιτική Αεροπορία.
«Δεν είχαν την άδεια για fire fighting. Είχαν άδεια για να μεταφέρουν cargo. Αυτά τα χαρτιά δεν τα είδε κανένας. Δεν είχαν τίποτα από τα χαρτιά που έπρεπε να παρουσιαστούν. Το πιστοποιητικό ασφάλισης ήταν εκτός κανονισμού. Δεν έπρεπε να έρθουν καθόλου. Τα έγγραφα του διαγωνισμού λέει ότι πρέπει να παρουσιαστούν έγγραφα ασφάλειας βάσει κανονισμού, που είναι μόνο για το βάρος».
«Αν δεν υπάρχουν, δεν γίνεται να απογειωθούν»
Το παρόν του στη συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου έδωσε και ένας απόστρατος της Πολεμικής Αεροπορίας, ο οποίος συμμετείχε σε Επιτροπές Παραλαβής αεροσκαφών σε Κύπρο, Ελλάδα και Ιταλία, ο οποίος κλήθηκε να δώσει απαντήσεις σε κάποια ερωτήματα που έθεσε η Επιτροπή. Τόνισε πως το Τμήμα Δασών ανέλαβε ένα βάρος που δεν έπρεπε να του δοθεί, επειδή δεν είχε το υπόβαθρο της εμπειρίας, για να το αναλάβει (σ.σ. αναφερόταν στην απόφαση που πάρθηκε το 2018, το Τμήμα Δασών να έχει την ευθύνη για τα πτητικά μέσα της Πυροσβεστικής).
Ο απόστρατος πιλότος υπέδειξε πως ο κ. Κυριάκου καλά έκανε και δεν υπέγραψε, επειδή έπρεπε να υπάρχει ασφάλεια και σημείωσε πως το πρώτο πιστοποιητικό που παρουσιάζεται από τις εταιρίες, είναι ότι τα ελικόπτερα είναι αριθμημένα και είναι για fire fighting, που εκδίδονται από την εκάστοτε πολεμική αεροπορία του κράτους. Υπέδειξε, δε, ότι κάθε χρόνο πρέπει να υπάρχει ένα έγγραφο που να ανανεώνει την ικανότητα του αεροπλάνου να πετά.
«Το επόμενο πιστοποιητικό θα έπρεπε να είναι το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, που να αναγράφεται η λέξη Fire fighting και το όνομα της εταιρείας. Ένα άλλο σημαντικό είναι ότι αυτά τα χαρτιά έχουν ζητηθεί από την Επιτροπή για να τα μελετήσει. Είναι και το πιστοποιητικό που αναγράφει κάθε αντικείμενο της μηχανής ή του σκάφους του ελικοπτέρου, πότε λήγει σε ώρες και σε χρόνο. Αυτό γράφεται σε μία λεπτομερή ακτινογραφία. Πρέπει να δοθούν αυτά τα πιστοποιητικά. Το αεροσκάφος θα έπρεπε να έχει και το tech log, που μένει πάντα μέσα στο αεροσκάφος και δεν γίνεται να βγουν. Αν δεν υπάρχουν δεν γίνεται να απογειωθεί».
Συνεχίζοντας, υπέδειξε πως είναι τραγελαφικό να αυτοπροσδιορίζονται κάποιοι ως ειδικοί, στη θέση του ειδικού και τόνισε πως είναι αδιανόητο να υπάρχει Επιτροπή Παραλαβής, χωρίς την εμπλοκή της Πολεμικής Αεροπορίας, χαρακτηρίζοντας το τραγικό λάθος.
«Ο καθένας που έχει απλά ένα δίπλωμα πιλότου, είναι αυτό και μόνο. Ένας πιλότος. Βαφτίσαμε το κρέας, ψάρι και τα ιδιωτικά αεροπλάνα, κρατικά. Είναι απούσα η Πολεμική Αεροπορία. Έπρεπε να σας χτυπήσει καμπανάκι αυτό το πράγμα. Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα που είναι οι πιο αρχαίες αεροπορίες της Ευρώπης, έχουν επιτροπές με προϋπηρεσία χρόνια. Εδώ βλέπουμε ότι ο εργάτης που είναι το Τμήμα Δασών, αποφάσισε μόνο του τι εργαλείο θα χρησιμοποιήσει».
Η απάντηση του Τμήματος Δασών
Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παραλαβής και προϊστάμενος της μονάδας πτητικών μέσων του Τμήματος Δασών, Στέλιος Κοσιήκας, σημείωσε πως υπάρχουν τα πιστοποιητικά και τα κατέθεσε ενώπιον της Επιτροπής, για σκοπούς ενημέρωσης. Σε ερώτηση κατά πόσο έχει ευθύνη η Κυπριακή Δημοκρατία, σε περίπτωση που γίνει ένα δυστύχημα και υπάρχουν θύματα και τα εν λόγω ελικόπτερα κριθούν ακατάλληλα, ο κ. Κοσιήκας, τόνισε πως δεν κρίνονταν ακατάλληλα. Τόνισε πως εκδόθηκε πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας και κατατέθηκε από την εταιρεία και ήταν ένα από τα πιστοποιητικά που κατατέθηκαν ενώπιον της Επιτροπής.
Τα όσα ακούστηκαν από τους λειτουργούς της Αστυνομίας, αλλά και τον απόστρατο πιλότο της Πολεμικής Αεροπορίας προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των βουλευτών, αφού τέθηκε θέμα ασφάλειας, όσον αφορά στην χρήση των εν λόγω πτητικών μέσων, με τον Χρύση Παντελίδη να λαμβάνει το λόγο και να ρωτά σε έντονο ύφος, αν το Τμήμα Δασών μπορεί να αναφέρει με σιγουριά ότι υπάρχουν τα πιστοποιητικά ασφαλείας που απαιτούνται, για να λάβει θετική απάντηση από τον κ. Κοσιήκα.
Παίρνοντας το λόγο ο πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Ζαχαρίας Κουλίας, κάλεσε τον κ. Κοσιήκα να απαριθμήσει τα πιστοποιητικά που απαιτούνταν, με τον λειτουργό του Τμήματος Δασών να τονίζει ότι έπρεπε να αποσταλούν πέντε συνολικά έγγραφα. Αυτή η τοποθέτηση προκάλεσε την έκρηξη των λειτουργών της Αστυνομίας, με τον κ. Ιωάννου να απαντά ότι έπρεπε να αποσταλούν 25 πιστοποιητικά και όχι πέντε και έδωσε αναλυτική λίστα στη Βουλή. Από πλευράς του, ο κ. Κυριάκου, σε έντονο ύφος απάντησε στον κ. Κοσιήκα ότι δεν αποδέχεται τις τοποθετήσεις του, αφού τον εκθέτουν.