Τα ανοιχτά μέτωπα για την Μιχαηλίδου και η μάχη να προλάβει πριν το καλοκαίρι
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 26 Μαρτίου 2023
Με την προσοχή να είναι εστιασμένη στις εξετάσεις ανά τετράμηνο, οι οποίες αντικειμενικά είναι το φλέγον ζήτημα για τον τομέα της παιδείας, εδώ και τρία χρόνια, από την ημέρα που είχαν τεθεί σε εφαρμογή, παραμερισμένα και στην αφάνεια έχουν αφεθεί τα υπόλοιπα καυτά θέματα, που αποτελούν ανοιχτά μέτωπα για την Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία πρέπει να εστιάσει και σε αυτά, δεδομένου ότι μέχρι το Σεπτέμβριο πρέπει να εισαχθούν στα σχολεία αρκετές καινοτομίες.
Η υπουργός Παιδείας σήκωσε μανίκια και βούτηξε με το καλημέρα στα βαθιά, αφού ανέλαβε το βάρος της εξεύρεσης μίας ουσιαστικής λύσης, όσον αφορά στο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, η οποία θα έπρεπε να συνάδει και με τις προεκλογικές αλλά και μετεκλογικές θέσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος επί λέξει είχε αναφέρει, μετά από επισκέψεις στα σχολεία, ότι οι εξετάσεις ανά τετράμηνο πρέπει να καταργηθούν και να βρεθεί άλλος τρόπος για αξιολόγηση των μαθητών.
Έτσι, το βάρος όπως ήταν λογικό έχει ριχθεί προς αυτή την προσπάθεια, δεδομένου ότι πρέπει να ολοκληρωθούν οι προσπάθειες πριν την ολοκλήρωση της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Και αυτό όχι επειδή θα αλλάξει κάτι στις επικείμενες εξετάσεις, αλλά επειδή πρέπει να υπάρξει διαβούλευση με την Βουλή και συγκεκριμένα την Επιτροπή Παιδείας, η οποία ωστόσο μέχρι τον Ιούνιο θα μπορεί να συνεδριάζει, αφού αρχές Ιουλίου διακόπτονται οι εργασίες του Σώματος για το καλοκαίρι.
Ωστόσο, την ίδια ώρα, τα ανοιχτά μέτωπα της υπουργού είναι αρκετά και υψίστης σημασίας, αφού άπτονται της λειτουργίας των σχολείων, τόσο για τις εκπαιδευτικές περιόδους, όσο και για το περιεχόμενό τους. Ουσιαστικά, εκτός από το νέο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, η υπουργός πρέπει να προλάβει και τα άλλα καυτά ζητήματα, που άφησε ο προκάτοχός της ανοιχτά.
Οι αλλαγές που ήθελε να προωθήσει ο Προδρόμου και οδηγούνται στο συρτάρι
Ο τέως υπουργός Παιδείας, λίγο πριν παραδώσει σκυτάλη, ήθελε να προωθήσει κάποιες αλλαγές, οι οποίες στην παρούσα φάση έχουν ήδη τεθεί σε δεύτερη μοίρα, χωρίς να αποκλείεται ότι θα μπουν στο συρτάρι. Μία από αυτές ήταν και η προσπάθεια προώθησης του νομοσχεδίου για μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στα Γυμνάσια. Ωστόσο, εκ των πραγμάτων, ίσως να μην χρειαστεί να προωθηθεί το εν λόγω νομοσχέδιο.
Ουσιαστικά, με τις αλλαγές που θέλει να προωθήσει η Κυβέρνηση, για αλλαγή του συστήματος αξιολόγησης των μαθητών, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ως οντότητα οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στο συρτάρι. Ωστόσο, δεν αποκλείεται ως ιδέα να ενταχθεί στο σχεδιασμό της Αθηνάς Μιχαηλίδου, σε μία προσπάθεια να αποσυμφοριστούν οι μαθητές του Γυμνασίου από επιπρόσθετο άγχος.
Πάντως, όποια απόφαση και να λάβει η υπουργός Παιδείας, σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα, πρέπει να λάβει υπόψη ότι η συγκεκριμένη πρόταση είχε επιφέρει αρκετές αντιδράσεις από πλευράς καθηγητών και γονιών. Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να αποσυρθεί την πρώτη φορά που είχε τεθεί ενώπιον της Βουλής, για συζήτηση. Αν η υπουργός θέλει να συνεχίσει την αγαστή συνεργασία με τους εμπλεκόμενους στην παιδεία φορείς, θα πρέπει να ζυγίσει τα πράγματα καλά.
Στον πάγο οι διαδικασίες για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Στο μεταξύ, ένα άλλο σημαντικό κεφάλαιο, που αυτή τη στιγμή έχει μείνει στην αφάνεια, είναι η πολυσυζητημένη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου. Η Αθηνά Μιχαηλίδου πρέπει να την εντάξει στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, ενώ πρέπει να εξευρεθεί, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τον τρόπο που θα διεξάγεται η διδασκαλία. Ο Πρόδρομος Προδρόμου, λίγες ημέρες πριν αποχωρήσει από τη θέση του, είχε ανακοινώσει ότι το μάθημα θα διεξάγεται μέσω εργαστηρίων δεξιοτήτων. Ωστόσο, μέχρι στιγμής όλα έχουν μπει στον πάγο και με τον χρόνο να τρέχει, θα πρέπει να στραφεί η προσοχή σε αυτό το κεφάλαιο, πριν τα πράγματα να φτάσουν στο απροχώρητο.
Πάντως, η ένταξη της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, ενδεχομένως φέρνει αλλαγές και στα αναλυτικά προγράμματα. Η διαδικασία έχει ήδη αρχίσει, από την προηγούμενη Κυβέρνηση και πρέπει να συνεχιστεί με την παρούσα, ώστε να βρεθεί η φόρμουλα που θα εντάξει το συγκεκριμένο μάθημα, με τον κατάλληλο τρόπο στα σχολεία.
Οι προτάσεις που πρέπει να μελετηθούν
Εκτός από τις αλλαγές που εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να προωθηθούν, η υπουργός Παιδείας καλείται να μελετήσει προσεκτικά και εκείνες τις προτάσεις, που έθεσε στο τραπέζι ο προκάτοχός της, λίγο πριν αποχωρήσει και θα αλλάξουν αρκετά τα δεδομένα στα σχολεία, εάν και εφόσον ψηφιστούν. Αυτές αφορούν στις δύο σχολικές αργίες, για τις οποίες εξετάζεται η κατάργησή τους.
Η μία αφορά στην γιορτή των γραμμάτων και η άλλη στην γιορτή του Προκαθήμενου της Εκκλησίας της Κύπρου. Δύο ημέρες που εδώ και χρόνια έχουν καθοριστεί ως σχολικές αργίες. Ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος είχε γνωστοποιήσει τη θέση του ότι πρέπει να καταργηθεί η αργία την ημέρα της ονομαστικής του εορτής, ενώ η συζήτηση για κατάργηση της αργίας την ημέρα των Τριών Ιεραρχών είχε απασχολήσει και στο παρελθόν, με το επιχείρημα ότι δεν πρέπει να τιμώνται τα γράμματα και οι μαθητές να λείπουν από τα σχολεία τους.
Η Αθηνά Μιχαηλίδου πρέπει να θέσει στο μικροσκόπιο τις συγκεκριμένες θέσεις, να έχει διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αφού ενδεχομένως να υπάρξουν αντιδράσεις και να καταλήξει στην κατάλληλη απόφαση, που δεν θα διαταράξει τα νερά.