Βροχή τα πρόστιμα σε ποδηλάτες χωρίς κράνος-Σε ένα μήνα 83 καταγγελίες
Μύρια Οδυσσέως 06:00 - 13 Μαρτίου 2023
Δουλειά έπιασε η Αστυνομία, αφού ένα μήνα και κάτι, από τότε που έχει τεθεί σε ισχύ η νομοθεσία που υποχρεώνει τους ποδηλάτες και επιβάτες ποδηλάτων να χρησιμοποιούν προστατευτικό κράνος, έχει προχωρήσει σε επιβολή εξώδικου προστίμου σε δεκάδες ποδηλατιστές.
Συγκεκριμένα, από την πρώτη μέρα εφαρμογής της νομοθεσίας- δηλαδή την 1η Φεβρουαρίου-, μέχρι και τις 8 Μαρτίου τιμωρήθηκαν με εξώδικο πρόστιμο ύψους 50 ευρώ από την Αστυνομία, ογδόντα τρείς ποδηλατιστές παγκύπρια, που μεταφράζεται σε 4.150 ευρώ.
Παρά τις αντιδράσεις που είχε προκαλέσει η απόφαση, η Αστυνομία θεωρεί πως πρόκειται μια νομοθεσία που θα έχει αποτέλεσμα και κυρίως πως θα αποτρέψει τους σοβαρούς τραυματισμούς ποδηλατιστών, ενώ την ίδια ώρα προγραμματίζει τους επόμενους μήνες μεγάλη εκστρατεία ενημέρωσής του κοινού, όσον αφορά την χρήση ποδηλάτων αλλά και την χρήση scooter.
Όπως ανέφερε στον REPORTER, ο Αρχιλοχίας του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Τάσος Ασιήκκης, η Αστυνομία θεωρεί ότι με το μέτρο έκδοσης εξώδικων προστίμων σε ποδηλάτες, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούσαν προστατευτικό κράνος είναι προς την σωστή κατεύθυνση, δεδομένου ότι εξυπηρετεί το χρόνο της εξύψωσης των επιπέδων οδικής ασφάλειας.
Ο λόγος, όπως είπε ο κος Ασιήκκης, είναι ότι «το κεφάλι αποτελεί στις πλείστες περιπτώσεις οδικών συγκρούσεων με ποδηλατιστές (και ευρύτερα με δικυκλιστές), εκείνο το μέρος του σώματος που τραυματίζεται σοβαρά κατά τη διάρκεια μια οδικής σύγκρουσης. Τα τραύματα που προκαλούνται, έχουν θανάσιμες ή μακροπρόθεσμα σοβαρές επιπτώσεις».
Ο κος Ασίηκκης είπε πως, «οι ποδηλάτες θα πρέπει να φέρουν το προστατευτικό τους κράνος, δεδομένου ότι αυτό διαδραματίζει ένα ζωτικό ρόλο στην προστασία του κεφαλιού και κατ΄ επέκταση του εγκεφάλου, του έναντι των χτυπημάτων. Από τη διαχρονική μας εμπειρία, όταν το κράνος χρησιμοποιείται από τους ποδηλάτες, τότε είναι δυνατό να παρέχει σημαντικό επίπεδο ασφάλειας. Δεν πρόκειται, βεβαίως, για προστασία στον απόλυτο βαθμό, αλλά μειώνει τις πιθανότητες σοβαρού τραύματος στο κεφάλι, που δυνατό να οδηγήσει σε μόνιμη βλάβη ή σε θάνατο»
Παραθέτοντας σχετική μελέτη που διενεργήθηκε στη Σουηδία τον 2021, ο κος Ασιήκκης σημείωσε ότι μέσα από αυτή, διαφάνηκε ότι το 19% των ποδηλατών, που έφεραν κράνος είχαν υποστεί τραύματα στον εγκέφαλο, σε αντίθεση με ένα ποσοστό 48% των ποδηλατιστών, που δεν έφεραν κράνος και επίσης υπέστησαν τραύματα στον εγκέφαλο. «Πρόκειται για θανάσιμα ή σοβαρά τραύματα. Αυτοί οι αριθμοί αποτελούν αδιάσειστα στοιχεία που αποδεικνύουν και καταδεικνύουν τη χρησιμότητα του προστατευτικού κράνους για τους αναβάτες», εξήγησε.
Υπενθυμίζεται πως, η νομοθεσία για την χρήση προστατευτικού κράνους και την επιβολή εξώδικου προστίμου, ψηφίστηκε μετά από πρόταση νόμου του βουλευτή του ΔΗΚΟ, Χρύση Παντελίδη και γνωστοποιήθηκε από τον Έφορο Μηχανοκίνητων Οχημάτων, ένα μήνα πριν την εφαρμογή του.
Βέβαια, έχει καθοριστεί συγκεκριμένος τύπος προστατευτικού κράνους, το οποίο θα πρέπει να πληρεί το πρότυπο CYS ΕΝ 1078:2012+A1, να αναφέρεται ρητά ότι προορίζεται τουλάχιστον για ποδηλάτες και να φέρει σήμανση Δήλωσης Συμμόρφωσης: CE και αφορά στο ευρωπαϊκό και εθνικό πρότυπο ΕΝ 1078:2012+A1 για ποδηλάτες, αλλά και για χρήστες skateboards και rollerskates.