Βάζουν φρένο στην ηλεκτροκίνηση οι… λαγκούφες-Τα προβλήματα που επιβραδύνουν τον στόχο
06:00 - 11 Μαρτίου 2023
Τα πολλαπλά προβλήματα που ταλανίζουν το οδικό δίκτυο, φαίνεται να βάζουν φρένο και να επιβραδύνουν τον αρχικό στόχο που είχε θέσει πριν μερικούς μήνες το Υπουργείο Μεταφορών, ότι μέχρι το 2035, όλες οι νέες εγγραφές αυτοκινήτων θα αφορούν ηλεκτρικά οχήματα, αφού ο Κύπριος πολίτης, αρχικά δεν βρίσκεται σε οικονομική άνεση για να κάνει αγορά ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και το πιο βασικό, δεν μπορεί να διακινηθεί στους πλείστους δρόμους με άνεση, αφού είτε θα υπάρχουν λαγκούφες και τρύπες στο δρόμο, είτε θα πραγματοποιούνται οδικά έργα.
Το μέγεθος του προβλήματος που επικρατεί στην Κύπρο, διαφαίνεται με απλή μάτια εξάλλου στο οδικό δίκτυο, το οποίο στην παρούσα φάση, σίγουρα δεν είναι έτοιμο, για την ασφαλή διακίνηση ηλεκτρικών οχημάτων. Όπως υπέδειξε στον REPORTER o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, «ακόμη και να είχαμε τις υποδομές, δυστυχώς, οι δρόμοι μας δεν βοηθούν καθόλου την κατάσταση. Αντιλαμβάνεστε, ότι όταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο το οποίο έχει μια αυτονομία σε ένα καθαρό δρόμο, ερχόμαστε και το βάζουμε να κινηθεί σε ένα κυπριακό δρόμο, με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα και με τις διάφορες λαγκούφες, σίγουρα δεν θα μπορεί να κινηθεί και θα προκαλούνται αλυσιδωτά προβλήματα στο ηλεκτρικό όχημα».
Μάλιστα, οι κραδασμοί σε ένα όχημα από διάφορες ατασθαλίες των δρόμων, φαίνεται να προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην μπαταρία του οχήματος. «Το πρώτο αρνητικό πρόβλημα που υπάρχει στην Κύπρο για τη διακίνηση των ηλεκτρικών οχημάτων, είναι οι δρόμοι. Επίσης, το άλλο ζήτημα είναι τα σημεία φόρτισης. Λόγω του ότι οι αγορές των φορτιστών γίνονται με προσφορές, δυστυχώς, έχουμε την τάση σαν κυπριακός λαός να αγοράζουμε το πιο φθηνό. Δυστυχώς, όμως το πιο φθηνό δεν είναι βοηθητικό και έτσι όταν πας σε ένα σημείο φόρτισης που δεν είναι τόσο καλό, τότε θα χρειάζονται και έξι ώρες να φορτιστεί το όχημα, σε αντίθεση με τα καλά σημεία φόρτισης που κυκλοφορούν στην αγορά, που χρειάζεται δυο ώρες για να φορτίσει το όχημα».
Δυστυχώς, η πλήρης διακίνηση με ηλεκτρικά οχήματα, δεν είναι κάτι που είναι εφικτό να γίνει άμεσα, ειδικότερα στην κυπριακή αγορά. «Είναι κάτι που διαφαίνεται και μέσα από τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έθεσε τους στόχους σχετικά με τη μείωση των ρύπων μέχρι το 2025, ώστε να υπάρχει 55% μείωση στους ρύπους. Το κύριο πρόβλημα ωστόσο με τα ηλεκτρικά οχήματα, είναι ότι οι τιμές τους βρίσκονται στα ύψη. Αντιλαμβάνεστε ότι στην εποχή που βρισκόμαστε σήμερα, ένας που θέλει να κάνει απόσυρση ενός συμβατικού οχήματος, δεν θα το κάνει, γιατί τα λεφτά που δίνονται είναι πάρα πολύ λίγα για να αγοράσει στη συνέχεια ένα ηλεκτρικό όχημα».
Οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων σήμερα, κυμαίνονται από τις 35.000 ευρώ και άνω. Ταυτόχρονα, όπως εξήγησε ο κ. Καπετάνιος, «δεν είναι μόνο αυτό το ποσό, αλλά προϋποτίθεται και η μετέπειτα συντήρηση του ηλεκτρικού οχήματος. Αρκετός κόσμος, θεωρεί ότι δεν υπάρχουν μετέπειτα έξοδα με την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος, ενώ αντιθέτως, πάλι υπάρχει service, καθώς υπάρχει σύστημα ψύξης, ραδιατέρ, fan, ότι έχει και ένα κανονικό αυτοκίνητο δηλαδή, όπως τα λάστιχα και τα στόπερ, τα οποία σαφώς και αλλάζονται κάθε λίγο χρονικό διάστημα».
Αξίζει να σημειωθεί επίσης, ότι μέσα στον στόχο που έχει τεθεί από την Ευρώπη για το 2035 για την πλήρη διακίνηση με ηλεκτρικά οχήματα, υπάρχει η προϋπόθεση ότι οι χώρες οφείλουν να καλύπτουν τα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης. «Δηλαδή, να έχουν τις απαραίτητες υποδομές, φωτοβολταϊκά, σημεία φόρτισης και να είναι προσιτή η τιμή του ρεύματος. Δυστυχώς όμως, σήμερα δεν καλύπτουμε τίποτα από τα παραπάνω ως κράτος. Την ίδια ώρα όμως, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, όπως και άλλα προβλήματα που συμβαίνουν στην Ευρώπη, είναι πολύ δύσκολο να πετύχουμε αυτό τον στόχο μέχρι το 2035, από τη στιγμή που υπάρχουν οι αυξήσεις και ο πληθωρισμός. Σίγουρα όμως, υπάρχουν ακόμη δώδεκα χρόνια για το 2035 και ίσως τα ηλεκτρικά οχήματα να μην είναι μέχρι τότε στο 100% αλλά στο 70%».