Οι καινοτομίες του ΥΠΑΝ για αντιμετώπιση της παραβατικότητας στα σχολεία-Μέτρα σε τρεις άξονες

Διάφορα μέτρα, για αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος της βίας και παραβατικότητας στα σχολεία μελετά το Υπουργείο Παιδείας, με την υπουργό Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στον REPORTER να αναφέρει πως ένα από αυτά είναι και τα εναλλακτικά προγράμματα επιμόρφωσης για μαθητές που παρουσιάζουν σοβαρή παραβατική συμπεριφορά. Εκτός αυτού, στο τραπέζι έχει τεθεί και πάλι το θέμα της τοποθέτησης καμερών.

Τα αυξανόμενα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας τους προηγούμενους μήνες, καθώς και το ανησυχητικό περιστατικό που σημειώθηκε στη Λευκωσία τις προηγούμενες ημέρες, χτύπησαν καμπανάκι στο Υπουργείο Παιδείας, με την πολιτική προϊστάμενο να αναφέρει πως με μία σειρά μέτρων που λαμβάνονται, στόχος είναι να αντιμετωπιστεί όσο το δυνατό καλύτερα το συγκεκριμένο πρόβλημα. Εκτός από τα εναλλακτικά προγράμματα για τους μαθητές με παραβατική συμπεριφορά, ένα άλλο μέτρο που μελετά το Υπουργείο Παιδείας είναι και να παραμένουν ανοιχτά τα σχολεία, μετά το πέρας της σχολικής ημέρας, καθώς βάσει στοιχείων που κατέχουν οι αρμόδιοι, οι περισσότεροι βανδαλισμοί γίνονται όταν τα σχολεία είναι κλειστά.

Η υπουργός Παιδείας, στη συνέντευξή της, έδωσε και την απάντηση του Υπουργείου Παιδείας, όσον αφορά στην τοποθέτηση καμερών στα σχολεία και το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τα προσωπικά δεδομένα, ενώ τοποθετήθηκε και για την πρόταση που υπάρχει για τη μεταφορά ή όχι κινητών στα σχολεία.

Όσον αφορά στην ειδική εκπαίδευση και τις φωνές που υπάρχουν από γονείς, ότι παιδιά μένουν στο σπίτι, λόγω απουσίας συνοδού, η κα. Μιχαηλίδου απάντησε ότι δεν είναι λύση να υπάρχει ατομικός συνοδός για κάθε παιδί, αφού υπάρχουν περιπτώσεις που δεν απαιτούν αυτό, ενώ σημείωσε πως ολοκληρώθηκε ο διάλογος με τους εταίρους, αναφορικά με την μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση.

Όσον αφορά στα απογοητευτικά αποτελέσματα της έρευνας της PISA, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε πως το Υπουργείο Παιδείας έχει αρχίσει μία διαδικασία για επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων, καθώς θεωρείται η πηγή του προβλήματος, με στόχο να αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα και να γίνει πιο μαθητοκεντρικό, παρά εξετασιοκεντρικό.

-Συμπληρώνονται δέκα μήνες από την ημέρα που αναλάβατε καθήκοντα, σε ένα από τα πλέον απαιτητικά Υπουργεία και κληθήκατε να δώσετε λύσεις σε αρκετά και χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν τα σχολεία, όπως για παράδειγμα το σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών. Μπορείτε να κάνετε ένα σύντομο απολογισμό αυτών των δέκα μηνών;

Αυτούς τους σχεδόν δέκα μήνες, εργαζόμαστε συστηματικά, προσηλωμένοι στο στόχο μας, που είναι από την αρχή δηλωμένος, στη βάση του προγράμματος διακυβέρνησης και αφορά στη μετάβαση σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, ένα σχολείο συμπεριληπτικό και μαθητοκεντρικό, στο οποίο ο κάθε μαθητής και μαθήτρια μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να κερδίσει γνώσεις. Να αναπτυχθεί, δηλαδή, στο μέγιστο των ικανοτήτων του καθένας και καθεμία. Προχωρήσαμε με πολύ συγκεκριμένα μέτρα και δράσεις. Το πρώτο που είχαμε καταφέρει είναι την αλλαγή στο σύστημα αξιολόγησης του μαθητή, την μετάβαση σε ένα πιο σύγχρονο σύστημα, στο οποίο οι μαθητές μπορούν να αποδώσουν, όχι μόνο σε μία γραπτή εξέταση, αλλά μέσω των πολλαπλών και σύγχρονων μορφών αξιολόγησης, που επιτρέπουν την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και όχι μόνο την αποστήθιση. Αυτό το έχουμε περάσει και υλοποιείται για πρώτη φορά από τον περασμένο Σεπτέμβριο στα σχολεία.

Κάτι άλλο που θεωρώ σημαντικό είναι ότι έχουμε επενδύσει στην ποιότητα των εκπαιδευτικών μας και έχουμε καταφέρει να καταργήσουμε το καθεστώς αγοράς υπηρεσιών, για τους εκπαιδευτικούς μας, το οποίο μας προβλημάτιζε και ταλάνιζε το εκπαιδευτικό σύστημα για πάνω από μία δεκαετία. Τώρα πια έχουμε εκπαιδευτικούς, που διορίζονται σε αρκετά προγράμματα, μέσα από τους καταλόγους της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, σε άλλα με καθεστώς μισθωτού. Συνεπώς, μέσα από την κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών, μπορούμε να έχουμε εκπαιδευτικούς συνεχόμενα στα Ολοήμερα μας σχολεία, όπου υπήρχε σοβαρό πρόβλημα, με τους εκπαιδευτικούς των «κάποιων ωρών» και μπορούμε να επενδύσουμε σε αυτό.

Άλλο που θεωρώ πολύ σημαντικό, είναι η επένδυση στην προσχολική εκπαίδευση. Από τον Οκτώβριο αρχίσαμε, ήδη και εφαρμόζουμε πιλοτικά προγράμματα στα νηπιαγωγεία, ενισχύοντας τους εκπαιδευτικούς μας, για σκοπούς πρόληψης. Έχουμε πει ότι πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, οφείλονται στο ότι δεν ενεργήσαμε έγκαιρα και δεν προλάβαμε προβλήματα. Έτσι, θέματα αναλφαβιτισμού και θέματα βίας και παραβατικότητας, έχουν ενταχθεί στα προγράμματα στα νηπιαγωγεία, για να προλάβουμε καταστάσεις. Όλα αυτά που εντάσσουμε, τα παρακολουθούμε συστηματικά, για να μπορέσουμε να παρέμβουμε και να διορθώσουμε.

Έχουμε εισαγάγει και μία σειρά καινοτομιών, που αφορούν τη βία και παραβατικότητα στα σχολεία. Η βία και παραβατικότητα μας αφορά, επειδή ειδικά μετά τον κορωνοϊό παγκόσμια έχουμε μία έξαρση των φαινομένων. Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, όμως πάντα λέμε ότι το σχολείο δεν μπορεί απλά τους υπόλοιπους εταίρους, την οικογένεια και την Αστυνομία να δράσουν και έτσι δρα και το σχολείο. Σύμφωνα με ερευνητικά αποτελέσματα, είναι πολύ σημαντικό να στηρίξουμε το σχολείο παιδαγωγικά και έτσι προτείναμε και θεσμοθετήσαμε, μέσω του Υπουργικού Συμβουλίου, μία σειρά μέτρων που στηρίζει παιδαγωγικά το σχολείο.

Ο ένας άξονας αφορά τον κόσμο και τους ανθρώπους. Στηρίζουμε τη διευθυντική ομάδα, για να μπορεί και να αναγνωρίσει τα φαινόμενα βίας, παραβατικότητας, ρατσισμού και εκφοβισμού, να μπορεί να τα αναφέρει, αφού υπάρχει πλατφόρμα ηλεκτρονική και μπορεί να τα καταγράφει. Επίσης, ενδυναμώνουμε ρόλους μέσα στο σχολείο, που φαίνεται ερευνητικά ότι βοηθούν, όπως αυτός του υπεύθυνου τμήματος. Είναι οι γονείς, των οποίων το ρόλο τον έχουμε αναγνωρίσει και πιστεύουμε ότι το δίκτυο που δημιουργείται μεταξύ γονέων και σχολείου είναι πολύ αποτελεσματικό. Δείχνει η έρευνα ότι εκεί που λειτουργεί είναι μειωμένα τα φαινόμενα.

Επίσης, ανοίγουμε τα σχολεία μας τα απογεύματα, πιλοτικά, επειδή διαφάνηκε ότι εκεί που είναι ανοικτά τα σχολεία και χρησιμοποιούνται ως αργά για δραστηριότητες, για αθλητικά, για ΚΙΕ ή τα Επιμορφωτικά κέντρα, φαίνεται να είναι λιγότερα τα περιστατικά βίας και παραβατικότητας. Το συνδέω και με πιο πρόσφατα περιστατικά και ενδυναμώνουμε τις σχέσεις μας με άλλους φορείς. Δεν φτάνουν μόνο αυτά τα μέτρα. Αποφασίσαμε και προχωρούμε δυναμικά με το θέμα της φύλαξης των σχολείων, με το θέμα των καμερών, με τη συνεργασία της Επιτρόπου για να μην έχουμε θέματα με τα προσωπικά δεδομένα. Συζητάμε το θέμα των κινητών τηλεφώνων, επειδή σχετίζεται με τη βία και παραβατικότητα, επειδή διαφάνηκε ότι αξιοποιείται με λανθασμένο τρόπο από τους εφήβους μας, έτσι ώστε να υπάρχει μία έξαρση και μιμητισμός. Ακολουθούμε μία συγκεκριμένη πορεία για το θέμα αυτό.

Πέραν από αυτά, έχουμε εισαγάγει προγράμματα στα σχολεία που αποδεδειγμένα θα βοηθήσουν, όπως στο θέμα της πολυγλωσσίας, εφαρμόζονται τα Γερμανικά πιλοτικά σε Α’ Γυμνασίου και Λυκείου, σε κάποια σχολεία στη Λευκωσία και τη Λεμεσό. Το αξιολογούμε και βλέπουμε πώς μπορούμε να το επεκτείνουμε και έχουμε εισαγάγει προγράμματα για εκείνο που η Ευρώπη πια ζητά, το ευ ζην, δηλαδή πώς τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία και κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους, να νιώθουν καλά, ενδυναμωμένα, να τους καλλιεργήσουμε την ψυχική ανθεκτικότητα, ώστε να μπορούν να πουν όχι κατά τη διάρκεια της ζωής τους, όχι μόνο οι μαθητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί μας και σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, έχουμε εισαγάγει και τέτοιου είδους προγράμματα.

Αρχίσαμε το διάλογο για το Ολοήμερο Σχολείο. Στη Δημοτική Εκπαίδευση, τα μισά σχολεία μας είναι ήδη Ολοήμερα. Άρα, ένας πολύ μεγάλος αριθμός σχολείων, ο οποίος αυξάνεται και θα αυξηθεί περισσότερο από την ερχόμενη σχολική χρονιά και χρήζει αναβάθμισης και βελτίωσης αυτός ο θεσμός και μέχρι το Μάιο, ελπίζουμε να ολοκληρωθεί η νέα δομή και να εφαρμοστεί μέχρι το Σεπτέμβριο. Πήραμε την απόφαση ότι φέτος το Ολοήμερο δεν θα ολοκληρωθεί το Μάιο, αλλά τον Ιούνιο και θα ξεκινά από το Σεπτέμβριο, κανονικά όπως αρχίζουν τα σχολεία.

Πρέπει να αναφέρω και την πολύ μεγάλη προσπάθεια που άρχισε για την αντιμετωπίσουμε την καρδιά του προβλήματος. Πρόσφατα, είχαμε και ερευνητικά αποτελέσματα που επιβεβαιώνουν αυτά που λέμε ότι το εκπαιδευτικό σύστημα θέλει βελτίωση και δεν πάει άλλο και δεν έχουμε άλλο χρόνο να χάσουμε, περιμένοντας ότι θα βελτιωθεί μέσω άλλων μέτρων που υπήρχαν. Άρα, αγγίζουμε τα αναλυτικά μας προγράμματα, τα επικαιροποιούμε και εισαγάγουμε δεξιότητες, ικανότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα. Αρχίσαμε από τον Οκτώβριο και αναμένω μέχρι το Μάιο να έχουμε την πρώτη φάση της επικαιροποίησης των αναλυτικών προγραμμάτων. Άρα, θα έχουμε επικαιροποιημένα αναλυτικά προγράμματα τη νέα σχολική χρονιά και αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών.

Έχουμε αρχίσει το διάλογο για τη βελτίωση της Ανώτερης Εκπαίδευσης. Στην Κύπρο υπάρχουν πολλά Πανεπιστήμια και Κολλέγια και θα πρέπει να «συγυριστεί», αν μου επιτρέπεται ο όρος και αυτός ο τομέας, ώστε η έμφαση μας να είναι στην ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και στην αντιμετώπιση της αναντιστοιχίας που έχουμε μεταξύ των δεξιοτήτων και της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας.

Τα μέτρα που λαμβάνονται για τη βία και παραβατικότητα

-Μεγάλο κεφάλαιο, που σας θέτει πάντα στο κέντρο της προσοχής ως Υπουργείο, είναι το θέμα της παραβατικότητας και βίας στα σχολεία. Είδαμε αρκετά και ανησυχητικά περιστατικά τους τελευταίους μήνες. Είχατε προβεί σε κάποιες ανακοινώσεις για τα μέτρα που προτίθεστε να λάβετε. Είχατε πριν λίγες ημέρες νέα σύσκεψη. Θεωρείτε ότι είναι αρκετά τα συγκεκριμένα μέτρα;

Με βάση και τα στοιχεία της Αστυνομίας, η μεγάλη πλειοψηφία των περιστατικών συμβαίνει σε μη σχολικό χρόνο. Αυτό για μας είναι πολύ σημαντικό, επειδή μπορούμε να ελέγξουμε αρκετά τα πράγματα, ενόσω το σχολείο λειτουργεί. Γι’ αυτό ο ένας μας άξονας ήταν να βοηθήσουμε το σχολείο και να μπορούμε να κάνουμε πράγματα. Η μεγάλη μας καινοτομία σε αυτό τον άξονα είναι ότι δουλεύουμε και σε εναλλακτικά προγράμματα, που θα μπορούμε στις ακραίες παραβατικές συμπεριφορές να βγάλουμε τον μαθητή από το σχολείο, να δεχθεί ένα εναλλακτικό πρόγραμμα μάθησης και να επιστρέψει στο σχολείο του, μετά από αξιολόγηση. Είχαμε πει από την αρχή ότι τα θέματα αυτά, δεν αφορούν μόνο το σχολείο. Επιβεβαιώνεται ότι γίνονται σε μη σχολικό χρόνο, ότι καταστρέφεται περιουσία. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως η τελευταία, επιβεβαιώνεται πως οι πράξεις αυτές είναι πάρα πολύ σοβαρές με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε στη δικαιοσύνη, οι ποινές να είναι πολύ σοβαρές. Γι’ αυτό το λόγο είχαμε σύσκεψη πριν λίγες ημέρες, που επιβεβαιώνει την έγνοια μας για τη φύλαξη του σχολικού χώρου, για τον φωτισμό, για την αναβάθμιση αυτών των μέτρων και τη συνεχή παρακολούθησή τους με τις εταιρείες φύλαξης, για τις κάμερες ασφαλείας και για το θέμα των κινητών, που θα έχουμε σύντομα απόφαση.

Εμείς επενδύουμε στην πρόληψη, επειδή όσο νωρίτερα δουλέψουμε με τα παιδιά, δούμε το προφίλ τους επειδή συνήθως αυτά τα παιδιά προέρχονται και συγκεκριμένα οικογενειακά περιβάλλοντα, πιστεύουμε ότι θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Αυτό αποδεικνύεται ερευνητικά και παγκόσμια. Όμως, δεν μπορούμε να περιμένουμε χρόνια για να καλλιεργηθούν στάσεις στα παιδιά να σέβονται και να αγαπούν το σχολείο και τους συμμαθητές τους, γι΄ αυτό δουλεύουμε σε αυτά τα μέτρα που έχουν να κάνουν περισσότερο με την καταστολή και την πρόληψη, παρόλο που δρουν και προληπτικά.

-Το θέμα των καμερών είναι πολυσυζητημένο και υπήρχαν γκρίζα σημεία για την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων. Πώς τοποθετείστε επ’ αυτού;

Ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, αλλά όπως το φαντάζομαι είναι ότι δεν θέλουμε να λειτουργούν σε σχολικό χρόνο. Μιλούμε από τη στιγμή που θα σχολάσουν τα παιδιά και μετά, επειδή τότε γίνονται τα περισσότερα επεισόδια. Θεωρώ ότι αν δούμε συστημικά το θέμα, αν όλοι αναλάβουν το ρόλο τους, που πρέπει να τον αναλάβουν που δεν είναι μόνο ο ρόλος του σχολείου, θα έχουμε βελτίωση σε αυτό το θέμα. Να εκλείψει εντελώς δεν το βλέπω, επειδή δεν εξαρτάται μόνο από μας, παρόλα αυτά θέλουμε να δούμε αποτελέσματα.

-Μπορείτε να μας αναπτύξετε την πρόταση για τα κινητά τηλέφωνα;

Είναι μία σειρά διαφορετικών σεναρίων. Το ένα είναι να απαγορευτούν εντελώς, το άλλο είναι να είναι πολύ περιορισμένη η χρήση τους, να είναι σε συγκεκριμένο χρόνο. Θα το δούμε με τους εταίρους και θα αποφασίσουμε.

-Πώς τοποθετείστε στην προσπάθεια που γίνεται εντός της Βουλής για ποινικοποίηση του σχολικού εκφοβισμού;

Αν αυτή η ποινικοποίηση στηρίζεται σε παιδαγωγικά κριτήρια και αφορά σε ποινές παιδαγωγικά ενημερωμένες μέσα στο σχολείο, από τους εκπαιδευτικούς, νομίζω πως θα έχει αποτέλεσμα. Η έρευνα δείχνει πως αν οι ποινές αυτές αφορούν σε χρηματικά ποσά ή σε φυλάκιση, δεν νομίζουμε ότι θα φέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Έχουμε ήδη τοποθετηθεί για το θέμα, στη Βουλή, ότι δεν πιστεύουμε στην αποτελεσματικότητα τέτοιων μέτρων, αντίθετα πιστεύουμε θα φέρει διαφορετικά αποτελέσματα. Αυτό ισχύει και με την διά παντός αποβολή ενός μαθητή, επειδή θα φύγει από ένα σχολείο και θα πάει σε άλλο και θα συνεχιστεί το πρόβλημα, είτε χειρότερα θα τον οδηγήσουμε σε χειρότερους δρόμους, όπως ουσίες, εκμετάλλευση παντός είδους και άλλα.

-Κάνατε λόγο για εναλλακτικά προγράμματα για μαθητές με σοβαρή παραβατική συμπεριφορά. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερες λεπτομέρειες;

Δουλεύουμε με την υπηρεσία εκπαιδευτικής ψυχολογίας, θα έχουμε σύντομα έτοιμη πρόταση για πιλοτική εφαρμογή προγράμματος εκεί και όπου δικαιολογείται, για πολύ σοβαρά περιστατικά, να μπορεί το παιδί να φύγει από το σχολείο, να δεχθεί τη μάθηση και στήριξη σε άλλο περιβάλλον και μετά, αφού αξιολογηθεί να μπορεί να επιστρέψει πίσω. Αυτό θα είναι αποτρεπτικό για κάποια παιδιά, αλλά θα στηρίξει και άλλα παιδιά, για να μπορέσουν να συνεχίσουν το μάθημά τους.

Λήφθηκε απόφαση για τα κλιματιστικά

-Ένα άλλο πολυσυζητημένο θέμα, που και αυτό μπορούμε να πούμε τέθηκε ως προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας, είναι αυτό της τοποθέτησης κλιματιστικών στις αίθουσες διδασκαλίας. Είδαμε πριν λίγες ημέρες την ανακοίνωση των σχολικών εφοριών, που έκανε λόγο για πιλοτική τοποθέτηση σε πενήντα σχολεία παγκύπρια. Πότε αναμένουμε εξελίξεις επί του συγκεκριμένου θέματος;

Έχει ήδη ληφθεί πολιτική απόφαση και αυτό είναι σημαντικό, για πολλά χρόνια δεν υπήρχε αυτό. Προχωρήσαμε στη φάση υλοποίησης, είμαστε σε επικοινωνία με τις Σχολικές Εφορίες, έχουμε ετοιμάσει τις προδιαγραφές, προχωρούμε εντός των επόμενων εβδομάδων με τις προκηρύξεις μίας συμφωνίας πλαισίου, ώστε να μην πάμε με μία εταιρία εγκατάστασης κλιματιστικών και να είμαστε σωστοί στις διαδικασίες και οι Εφορίες θα αναλάβουν την εγκατάσταση με αυτές τις εταιρείες. Τα σχολεία που επιλέγηκαν για τη συγκεκριμένη πιλοτική φάση, είναι βάσει κριτηρίων. Είναι σχολεία που τα παιδιά έχουν χαμηλό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο ή που το σχολείο είναι εκτεθειμένο πολλές ώρες στον ήλιο. Είναι σχολεία που πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας, που τίθενται από τους ειδικούς. Θεωρώ ότι πολύ σύντομα θα έχουμε την εγκατάσταση των κλιματιστικών. Μιλούμε για εκατοντάδες κλιματιστικά, ακόμη και σε αυτά τα λίγα σχολεία, επειδή αφορούν αίθουσες διδασκαλίας, άλλους χώρους που δεν είχαν κλιματιστικά. Το μεγάλο πλάνο είναι μέσα από αυτή τη μεγάλη συμφωνία που κάνουμε τώρα, να καλυφθούμε και στην τριετία, επειδή προχωρούμε για να καλύψουμε σχεδόν όλα τα σχολεία. Λέω σχεδόν όλα, επειδή κάποια σχολεία δεν θα τα χρειαστούν, όπως είναι τα σχολεία στις ορεινές περιοχές, εκείνα που γίνεται τώρα οικολογική αναβάθμιση.

Ολοκληρώθηκε ο διάλογος για την ειδική εκπαίδευση

-Ένα άλλο σημαντικό θέμα, είναι η έλλειψη συνοδών για παιδιά με αναπηρίες, με τις οργανώσεις των γονέων να φωνάζουν ότι υπάρχουν μαθητές που μένουν στο σπίτι, επειδή δεν έχουν συνοδό. Ήταν σε εξέλιξη και ο διάλογος που εξήγγειλε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για τη μετάβαση στην ενιαία εκπαίδευση. Ποια είναι τα επόμενα βήματα ως προς αυτό το θέμα; Πώς απαντάτε και στους γονείς που φωνάζουν για διάκριση σε βάρος των παιδιών τους;

Το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης για δεκαετίες, δεν το είχαμε αγγίξει για να το βελτιώσουμε, οπότε δεν περιμένω μέσα σε λίγους μήνες να λυθεί εντελώς. Ολοκληρώθηκε ο διάλογος με όλους τους εταίρους και είπα ότι από όλα τα ζητήματα που έχουμε ανοιχτά, είναι το πιο δύσκολο, το πιο ευαίσθητο λόγω της φύσης του. Η πρώτη φάση των εισηγήσεων μας για τη νέα σχολική χρονιά, θα ολοκληρωθεί το Μάιο. Θα έχουμε εισηγήσεις που αφορούν στους συνοδούς, ένα θέμα που ταλανίζει το σύστημα τα τελευταία χρόνια. Θα έχουμε εισηγήσεις και λύσεις για τα θέματα και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα έχουν στις τάξεις τους παιδιά με αναπηρία και για θέματα υλικού και πρόσβασης. Σε δεύτερο στάδιο θα δούμε τη νομοθεσία κι άλλα θέματα που αφορούν στην ειδική εκπαίδευση, όπως η αξιολόγηση των παιδιών αυτών.

Για τους συνοδούς, φαίνεται να υπάρχει μία σύγχυση, ότι για όλα τα παιδιά που ανήκουν στην ειδική εκπαίδευση, σύμφωνα με τη νομοθεσία σήμερα, όλοι τείνουν να πιστεύουν ότι χρειάζονται τον προσωπικό τους συνοδό. Αυτό δεν υπάρχει στη νομοθεσία. Δεν υπάρχει αποκλειστικός συνοδός. Υπάρχουν συνοδοί που θα στηρίξουν τα παιδιά, ανάλογα με το προφίλ και τις ανάγκες τους. Σε πολλές περιπτώσεις, δεν χρειάζονται ατομικό συνοδό, για να μπορούν να αυτονομηθούν. Παρόλα αυτά, χρειάζεται καλή ενημέρωση και επιμόρφωση των γονιών και των εκπαιδευτικών και δεν μπορούμε να κρατούμε τα παιδιά στο σπίτι, επειδή δεν έχουν συνοδό. Θα πρέπει να είμαστε πιο συγκαταβατικοί, να μιλήσουμε με τους εκπαιδευτικούς, να δημιουργείται το κλίμα που θα μιλήσουν με το παιδί ξεχωριστά και να δημιουργείται το ατομικό πρόγραμμα του κάθε παιδιού. Αν έβαζα ένα συνοδό σε κάθε παιδί και τελείωνε το θέμα, τότε θα ήταν πιο φτηνή λύση. Όμως δεν είναι αυτή η λύση. Θέλει πολλή δουλειά το θέμα της αξιολόγησης των αναγκών του κάθε μαθητή. Ευελπιστούμε ότι μέχρι το Μάιο θα έχουμε την τελική μας πρόταση για τους συνοδούς, ώστε από το Σεπτέμβριο να βελτιωθεί το θέμα αυτό.

Άρχισε η επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων

-Αναφερθήκατε πριν στα αναλυτικά προγράμματα. Είδαμε πρόσφατα και τα αποτελέσματα της PISA, που δεν ήταν τα αναμενόμενα. Σας προβληματίζουν αυτά τα αποτελέσματα;

Φυσικά και μας προβληματίζουν. Για χρόνια συντόνιζα τα θέματα αυτών των ερευνών και έκανα εισηγήσεις, τώρα είναι σειρά μου να πω ότι πρέπει να εφαρμόσω αυτές τις εισηγήσεις και να τις υλοποιήσω αυτές που έλεγα και έκανα. Είναι βάσει αυτών των αποτελεσμάτων που εργαζόμαστε από την αρχή της χρονιάς. Οι έρευνες αυτές δεν είναι αυτοσκοπός, όμως οι στόχοι τους συνάδουν με τους στόχους του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, που λένε ότι φτάνει η αποστήθιση και η πολλή ύλη και πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά να αναλύουν, να έχουν κριτική σκέψη κλπ. Αυτά προσπαθούμε να πούμε στους εκπαιδευτικούς ότι πρέπει να διδάσκουν. Αυτό που φταίει είναι ότι το αναλυτικό μας πρόγραμμα ανάγκαζε τους εκπαιδευτικούς να εργάζονται με υπερβολικό φόρτο και δεν μπορούσαν να σταματήσουν και να βοηθήσουν κάποια παιδιά, δεν μπορούσαν να αλλάξουν την προσέγγισή τους. Ήταν μία κούρσα προς την εξέταση. Τώρα προσπαθούμε, συντονισμένα, να δώσουμε χρόνο και χώρο στους εκπαιδευτικούς μας να δουλέψουν πιο σωστά. Αυτό δεν μπορεί να γίνει μόνο του, κάνουμε συστηματικά προγράμματα επιμόρφωσης. Ακολουθούμε και σχέδιο δράσης, πιο εστιασμένα στη μετάβαση των σύγχρονων μορφών αξιολόγησης στο κάθε μάθημα ξεχωριστά.

Δειτε Επισης

Η ανακοίνωση του ΡΙΚ για το θάνατο της Γεωργίας Ψαριά-«Φωτεινός χαρακτήρας»
Έσβησε για πάντα το χαμόγελο της δημοσιογράφου Γεωργίας Ψαριά…
ΒΙΝΤΕΟ: Από το καλοκαίρι στο χειμώνα-Άνοιξαν οι κρουνοί του ουρανού στη Λευκωσία
Μεγάλη η συνεισφορά του αθλητικού τουρισμού-Ρεκόρ συμμετοχών στο τουρνουά Αγίας Νάπας
Με μηνύματα για επανένωση και διεκδικήσεις εργαζομένων η Κύπρος τίμησε την Πρωτομαγιά (pics)
Φλαούνες, πασκιές, κόκκινα αυγά-Τα έθιμα του Πάσχα που αναβιώνουν ξανά
Με εκδηλώσεις και πορείες τιμά την Εργατική Πρωτομαγιά η Κύπρος
Δεν υποχωρεί η σκόνη, βροχές και καταιγίδες στο μενού του καιρού
«Παιδάκι πήρε δώρο ένα παιχνίδι και έτρεχε στον κήπο… Ήταν χαρά και λύπη μαζί»
Γυρίζουν την πλάτη στα ορεινά, πάνε παραλία όσοι θα εκμεταλλευτούν τις εορτές του Πάσχα