Με αναφορές στο παρελθόν η συζήτηση του Προϋπολογισμού 2024-Οι ομιλίες των πολιτικών αρχηγών

Mε τις ομιλίες των πολιτικών αρχηγών, οι οποίες είχαν έντονο πολιτικό στίγμα, ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2024.

Η συζήτηση σημαδεύθηκε από τις έντονες επικρίσεις ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ για την παρουσία υπουργών της Κυβέρνησης που ως είθισται παρευρίσκονται τουλάχιστον κατά την έναρξη της συζήτησης.

Σημειώνεται ότι, ο μοναδικός υπουργός που προσήλθε στην Ολομέλεια της Βουλής ήταν ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδης, δύο ώρες μετά την έναρξη της.

Πρώτη τον λόγο έλαβε η πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, η οποία τόνισε πως, επιθυμία όλων των πλευρών είναι η διατήρηση υγιών δημόσιων οικονομικών με σκοπό την ανταπόκριση στις μελλοντικές προκλήσεις και την περαιτέρω εξομάλυνση.

Η Πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Οικονομικών, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, ανέγνωσε την έκθεση της επιτροπής για τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2024, σηματοδοτώντας την έναρξη της τριήμερης συζήτησης ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής.

«Η κυπριακή οικονομία, όπως και η ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία, περιβάλλονται από συνθήκες αβεβαιότητας», ανέφερε η κ. Ερωτοκρίτου, διαβάζοντας αποσπάσματα της έκθεσης της επιτροπής.

Όπως ανέφερε, «επιθυμία όλων των πλευρών είναι η διατήρηση υγιών δημόσιων οικονομικών με σκοπό την ανταπόκριση στις μελλοντικές προκλήσεις και την περαιτέρω εξομάλυνση». Συμπλήρωσε δε ότι οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές της κυπριακής οικονομίας, σύμφωνα με τις προβλέψεις της κυβέρνησης παρουσιάζονται θετικές, περιβάλλονται ωστόσο από μεγάλη αβεβαιότητα λόγω των κρατουσών συνθηκών.

Στα συμπεράσματα της επιτροπής, ζητείται η βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας, ο περαιτέρω περιορισμός του δημόσιου χρέους, η διατήρηση δημοσιονομικού πλεονάσματος, η προστασία του βιοτικού επιπέδου των πολιτών από τις πληθωριστικές πιέσεις και η διασφάλιση της ευημερίας των πολιτών πρέπει να αποτελούν τις κυριότερες προτεραιότητες πολιτικής της κυβέρνησης.

Ζητείται, επίσης, η προώθηση της πράσινης οικονομίας, του ψηφιακού μετασχηματισμού, της έρευνας και της καινοτομίας, καθώς και η υλοποίηση σημαντικών αναπτυξιακών έργων εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν στην αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας, καθώς και η υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, καθώς και η βέλτιστη αξιοποίηση των εργαλείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα συμβάλουν στη βελτίωση της οικονομίας και της απασχόλησης.

Σύμφωνα με την κ. Ερωτοκρίτου, η πλειοψηφία των μελών της επιτροπής εκφράζει την ικανοποίησή της για τη θετική πορεία της κυπριακής οικονομίας, δεδομένων των εξωγενών συνθηκών που επικρατούν, καθώς και για τη βελτίωση της πιστοληπτικής ικανότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας και την κατάταξή του αξιόχρεου της, από διεθνείς οίκους, στην επενδυτική κατηγορία.

«Ωστόσο, εγείρει ανησυχίες ως προς τις επιπτώσεις των υψηλών επιπέδων πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, στα δημόσια οικονομικά και στην οικονομία γενικότερα, παρά την αναμενόμενη αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων κατά το τρέχον έτος», ανέφερε καταλήγοντας η κ. Ερωτοκρίτου.

A. Δημητρίου: Υπεύθυνη αλλά όχι δεδομένη η στάση μας για κρατικό προϋπολογισμό

Την υπερψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 από τον ΔΗΣΥ ανακοίνωσε η Πρόεδρος του κόμματος Αννίτα Δημητρίου υποδεικνύοντας ότι ο ΔΗΣΥ δεν επιλέγει να αφήσει τη χώρα χωρίς δημόσια οικονομικά αφού κάτι τέτοιο θα ήταν «καταστροφικό και ανεύθυνο» αλλά χαράζει μια «πορεία ευθύνης και συλλογικότητας», εντοπίζοντας και προσπαθώντας να αλλάξει τα κακώς έχοντα, αναγνωρίζοντας και διορθώνοντας λάθη ή παραλείψεις.

Μιλώντας τη Δευτέρα ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής στο πλαίσιο της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2024, η κ. Δημητρίου ξεκαθάρισε την ίδια στιγμή πως αυτή η υπεύθυνη στάση του ΔΗΣΥ θα πρέπει να θεωρείται και δεδομένη και πως «δεν μπορεί τα όποια κρίσιμα ζητήματα να επαφίονται στην υπευθυνότητα και πατριωτισμό της αντιπολίτευσης».

Στην ομιλία της η Αννίτα Δημητρίου ανέφερε πως η Βουλή έχει ενώπιον της προς εξέταση τον κρατικό προϋπολογισμό εν μέσω «καταιγιστικών πολιτικών εξελίξεων» που επιτάσσουν ως κορυφαία προτεραιότητα την οικονομική σταθερότητα της χώρας μας, μέσα από μια συνετή και συνεπή δημοσιονομική πολιτική, όπως είπε. «Μια σταθερή δημοσιονομική πολιτική» που, όπως πρόσθεσε, «δεν υπήρξε ποτέ δεδομένη αλλά αντιθέτως βιώσαμε τις αρνητικές έως καταστροφικές συνέπειες λανθασμένων ή καταστροφικών οικονομικών προσεγγίσεων και είναι με θυσίες και συγκεκριμένη στόχευση που φτάσαμε στο σημείο να έχουμε ενώπιον μας πλεονασματικούς πλέον προϋπολογισμούς».

«Μπροστά λοιπόν στην έκρυθμη κατάσταση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε δεν χωράνε ούτε ακροβατισμοί ούτε και πειραματισμοί» σημείωσε, υποδεικνύοντας πως χρειάζεται να επικεντρωθούμε στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής πολιτικής σε όλους τους τομείς.

Καλούμαστε, ανέφερε η Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, να ψηφίσουμε τις βασικές κατευθύνσεις της οικονομικής πολιτικής του κυβερνητικού προγράμματος.

Εξέφρασε ικανοποίηση για το ότι στο κυβερνητικό πρόγραμμα έχουν ενσωματωθεί οι πλείστες «φιλόδοξες δράσεις», οι οποίες, όπως είπε, τροχοδρομήθηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση και περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ιδιαίτερη έμφαση στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, διαπιστώνοντας ωστόσο ότι «ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός δεν διαπνέεται από κάτι νέο, κάποιο καινούριο έργο, ένα ηγετικό όραμα για τον τόπο και νέες προοπτικές για τους πολίτες».

Αντιθέτως, είπε, «είδαμε να υπάρχει δυσκαμψία και αναβλητικότητα από πλευράς Κυβέρνησης να επαναφέρει τα μέτρα επιδότησης στο ρεύμα και στα καύσιμα, κωφεύοντας στις αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις μας, ότι η αναστολή τους θα έφερνε με μαθηματική ακρίβεια την αναζωπύρωση του πληθωρισμού».

Και συνέχισε λέγοντας ότι το ίδιο σκηνικό δυστυχώς επαναλαμβάνεται και στο θέμα της αύξησης των ανελαστικών δαπανών, δεσμεύοντας για αρκετά χρόνια τα δημόσια οικονομικά.

Στο πλαίσιο αυτό εξέφρασε για πολλοστή φορά, όπως σημείωσε, έντονη ανησυχία για την αυξητική τάση του κρατικού μισθολογίου κατά 14% σε ένα μόλις χρόνο αλλά και για τον μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο κίνδυνο που προκύπτει από τη διόγκωση των μόνιμων ανελαστικών δαπανών του κράτους, «με την αποδέσμευση ρεκόρ των 2.400 θέσεων σε εννέα μόλις μήνες και σε μια περίοδο που οι εξωγενείς παράγοντες κάθε άλλο παρά προβλέψιμοι μπορούν να χαρακτηριστούν».

Συνεχίζοντας η Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέφερε πως σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό για το 2024, ο ΔΗΣΥ κατέθεσε μια σειρά από κοστολογημένες διορθωτικές εισηγήσεις, οι οποίες ωστόσο δεν υιοθετήθηκαν από την Κυβέρνηση με μοναδική εξαίρεση το πολύ σημαντικό έργο της δημιουργίας Εθνικού Ινστιτούτου Καρκίνου, το οποίο ενώ αρχικά είχε παγοποιηθεί μετά και από πιέσεις του ΔΗΣΥ συμπεριλήφθηκε εν τέλει στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας.

Και υπενθύμισε πως σημαντικότερες βελτιώσεις, καθώς και οι προτάσεις πολιτικής που πρότεινε ο ΔΗΣΥ για το 2024 αφορούν, μεταξύ άλλων, την εισαγωγή ειδικού σχεδίου για τη στήριξη των συνοδών ασθενών στο εξωτερικό, την προώθηση της φορολογίας επί του οικογενειακού εισοδήματος έτσι ώστε όλες οι οικογένειες της μεσαίας τάξης που εργάζονται και οι δύο σύζυγοι, να απολαμβάνουν συνολικό αφορολόγητο εισόδημα 39000 ευρώ, τη σταδιακή κατάργηση του ετήσιου τέλους εταιρειών ύψους 350 ευρώ, τη διεύρυνση, βελτίωση και απλοποίηση των διαδικασιών για το σχέδιο «Φωτοβολταϊκά για όλους», την απόδοση του τέλους 0,4% που ψήφισε η Βουλή στη διάθεση του Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών, και την ενεργοποίηση του Ταμείου Αλληλεγγύης εντός του 2024 για τους κουρεμένους καταθέτες και κατόχους αξιογράφων και αξιοποίηση του μέχρι σήμερα αποθεματικού του που υπερβαίνει τα 200 εκατομμύρια ευρώ.

Η κ. Δημητρίου αναφέρθηκε και στα όσα αφορούν την πρόσφατη δημοσιογραφική έρευνα “Cyprus confidential”, υποδεικνύοντας ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνει ενδελεχής έρευνα και αν υπάρχει οτιδήποτε παράνομο και επιλήψιμο να ληφθούν τα κατάλληλα νομικά μέτρα και να αναλάβουν οι αρμόδιες αρχές τον ρόλο τους. «Πλήρης διαφάνεια, καμία σκοτεινή πτυχή, όλα στο φως» είπε, υποδεικνύοντας ωστόσο την ίδια στιγμή πως «δεν μπορεί η εικόνα αυτή που κάποιοι επιτηδευμένα προσπαθούν να συντηρήσουν για άλλους λόγους να συνεχίσει να πριονίζει την αξιοπιστία της χώρας μας».

Κυπριακό

Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό η Αννίτα Δημητρίου σημείωσε μεταξύ άλλων πως «κινούμαστε δυστυχώς στον ρυθμό που επιτάσσει η Άγκυρα», η οποία με ενορχηστρωμένες προσπάθειες και ως επί τω πλείστο ανενόχλητη, επιλέγει τον χρόνο και τη φύση της κάθε νέας πρόκλησης, προς εξυπηρέτηση των πάγιων και καλά μελετημένων διχοτομικών της σχεδίων.

Και υπέδειξε πως «χρειάζεται να πάρουμε την πρωτοβουλία των κινήσεων έστω και τώρα, που όπως όλα δείχνουν, βρισκόμαστε στο παρά πέντε μιας νέας προσπάθειας στο Κυπριακό με τον διορισμό απεσταλμένης από τον ΓΓ του ΟΗΕ».

Η κ. Δημητρίου είπε πως η ίδια δεν ισχυρίζεται ότι αυτή θα είναι η τελευταία ή προτελευταία ευκαιρία, υπέδειξε όμως πως ως τέτοια θα πρέπει να την προσεγγίσουμε, κάνοντας ό,τι περνάει από το χέρι μας προκειμένου να δημιουργηθούν οι συνθήκες για επανέναρξη ουσιαστικού διαλόγου από εκεί που διακόπηκαν στο Κραν Μοντανά, στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου για λύση ΔΔΟ με πολιτική ισότητα, όπως αυτή καθορίζεται στα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών.

Μεταναστευτικό

Για το Μεταναστευτικό είπε πως πρόκειται ίσως για το σημαντικότερο ζήτημα που απασχολεί όχι μόνο τους Κύπριους πολίτες μετά το Κυπριακό αλλά και κάθε Ευρωπαίο πολίτη που ανησυχεί για μια έκρυθμη κατάσταση, μη ελεγχόμενη από πλευράς ΕΕ, με απουσία κοινής ευρωπαϊκής γραμμής αντιμετώπισης με ίσο επιμερισμό ευθύνης στα κράτη μέλη.

Υπέδειξε ότι το Μεταναστευτικό «χρειάζεται αντιμετώπιση και χειρισμό χθες όχι απολυταρχικές, φασιστικές προσεγγίσεις που παραπέμπουν σε εποχές σωβινισμού και άκρατου ρεβανσισμού με ολέθριες συνέπειες για την ανθρωπότητα» και επανέλαβε τις προτάσεις του ΔΗΣΥ προς αντιμετώπιση του προβλήματος οι οποίες προνοούν άμεση επαναξιολόγηση της συμφωνίας του Δουβλίνου, Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης, ίσο επιμερισμό ευθύνης και άμεση αλληλεγγύη στις χώρες πρώτης εισόδου, συνομολόγηση συμφωνίας ΕΕ με Αφρική για συστηματική επανεισδοχή μεταναστών, προαναχωρησιακά κέντρα εξέτασης στις χώρες προέλευσης, αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων και πράσινης γραμμής, ταχύτερη διαδικασία εξέτασης αιτήσεων, άμεση επαναξιολόγηση του καθεστώτος προσωρινής προστασίας Σύριων από ασφαλείς περιοχές, κλειστές δομές φιλοξενίας για όσους η αίτηση τους απορρίπτεται, άμεση αναχώρηση όσων η αίτηση τους απορρίπτεται με συμφωνίες επαναπατρισμού με τρίτες χώρες, ειδικές ομάδες ελέγχου για εντοπισμό φαινομένων παράνομης εργοδότησης και ασφαλές καταφύγιο και αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης σε κάθε πραγματικό πρόσφυγα.

Ενέργεια

Η Πρόεδρος του ΔΗΣΥ αναφέρθηκε και στο θέμα της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης του κόστους ενέργειας σημειώνοντας πως παρά τις αρχικές προσδοκίες και εντυπώσεις για ένα νέο φιλόδοξο πλάνο, οι διαπιστώσεις στην πράξη απέχουν από αυτή την προοπτική.

«Ειδικά στα έργα που αφορούν τη δική μας ΑΟΖ όπου προκύπτουν διλήμματα και μεγάλες προκλήσεις θέτοντας εν αμφιβόλω και στρατηγικές συμφωνίες, παρουσιάζονται αμφιταλαντεύσεις» είπε, προσθέτοντας πως αυτό προκύπτει και από τη διαχείριση του θέματος για την ανάπτυξη του κοιτάσματος «Αφροδίτη», η οποία δυστυχώς με τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν πάει από αναβολή σε αναβολή.

Σημείωσε ωστόσο ότι προχωρά το έργο για την έλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό, καθώς και η τελική μελέτη για το EuroAsia Interconnector, «γεωστρατηγικά έργα πολύ σημαντικά για τον τόπο μας», υποδεικνύοντας την ίδια στιγμή πως θα πρέπει επιτέλους «να θέσουμε συλλογικά ένα φιλόδοξο στόχο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».

Καταλήγοντας η κ. Δημητρίου επανέλαβε ότι ο ΔΗΣΥ έχει επιμέρους διαφωνίες και διαφορετικές ίσως προτεραιότητες, σταθμίζει ωστόσο ότι πρόκειται για έναν πλεονασματικό προϋπολογισμό που προβλέπει μείωση του δημόσιου χρέους και ενσωματώνει όλες τις δράσεις του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και επιλέγει να στηρίξει τη σταθερότητα και όχι την αποσταθεροποίηση.

Σ. Στεφάνου: Διαχειριστικός προϋπολογισμός που δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις

Ο πρώτος προϋπολογισμός της Κυβέρνησης Χριστοδουλίδη είναι «διαχειριστικός», δεν ανταποκρίνεται στις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα και το ΑΚΕΛ θα τον καταψηφίζει, δήλωσε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου, σε ομιλία του κατά την συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 στην Ολομέλεια της Βουλής.  

Ο κ. Στεφάνου είπε ότι το ΑΚΕΛ καταψηφίζει τον προϋπολογισμό, γιατί «δεν προνοεί την επιστροφή στην κοινωνία έστω ενός μέρους από τα απροσδόκητα έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που έχει το κράτος εξαιτίας της ακρίβειας, πολύ λίγα πράγματα περιλαμβάνει για την αντιμετώπιση των σημαντικών δομικών στρεβλώσεων που ταλαιπωρούν την οικονομία και για τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου, ισχυρού, αναπτυξιακού μοντέλου, δεν προβλέπει πολιτικές ώστε επιτέλους το κράτος να αντιπαρατεθεί με τα μεγάλα συμφέροντα, τα ολιγοπώλια και τα καρτέλ», ενώ «απουσιάζουν πολιτικές που να προσδίδουν στην οικονομική ανάπτυξη βάθος και βιωσιμότητα».

Είπε ακόμη ότι ο προϋπολογισμός «δεν απαντά ικανοποιητικά στα οξυμένα προβλήματα που απασχολούν την κοινωνία, όπως είναι η ακρίβεια, το στεγαστικό, η έλλειψη σύγχρονης κοινωνικής πολιτικής με επίκεντρο τη νέα γενιά, τους εργαζόμενους γονείς και την οικογένεια» και «δεν απάντησε ικανοποιητικά στο θέμα των εκποιήσεων».

Ανέφερε επίσης ότι το ΑΚΕΛ καταψηφίζει τον προϋπολογισμό, για ένα επιπρόσθετο λόγο ότι «δεν μπορεί να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης σε μια Κυβέρνηση η οποία στους πρώτους δέκα μήνες της διακυβέρνησής της κατάφερε -γιατί περί κατορθώματος πρόκειται- να απογοητεύσει με τις κακές επιδόσεις και συμπεριφορές της, ακόμα και πολλούς από αυτούς που ψήφισαν Ν. Χριστοδουλίδη».

«Η κοινωνία αντιμετωπίζει σοβαρά, μεγάλα και πιεστικά προβλήματα που χρειάζονται ουσιαστικές απαντήσεις, στρατηγικές επιλογές και λύσεις ριζικές», είπε ο κ. Στεφάνου και πρόσθεσε πως «αντ’ αυτού, και παρόλες τις προεκλογικές υποσχέσεις και εξαγγελίες, διαπιστώνουμε ότι η Κυβέρνηση απουσιάζει από τα προβλήματα, παρακολουθεί αμήχανη τις εξελίξεις».

Ανέφερε επίσης ότι ενώ η Κυβέρνηση «υποσχόταν νέο αέρα και αλλαγή, σκόρπισε την απογοήτευση» και πρόσθεσε πως «οι προσδοκίες διαψεύστηκαν νωρίς με τον σχηματισμό του Υπουργικού Συμβουλίου», ενώ «έπειτα ζήσαμε τα τραγελαφικά με τους διορισμούς συμβούλων χωρίς ή αμφιβόλου νομιμότητας πτυχία, με τις υπερωρίες κυβερνητικών αξιωματούχων, με τα θέματα συντάξεων και επιδομάτων που αγγίζουν ακόμα και τον πρώτο τη τάξει».

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ εξέφρασε την ανάγκη η οικονομική ανάπτυξη να είναι κοινωνικά προσανατολισμένη, αλλιώς ευημερούν οι αριθμοί, όπως είπε, «οι οποίοι πρέπει να ευημερούν, με την προϋπόθεση όμως να ευημερούν και οι άνθρωποι».

Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη η κυπριακή οικονομία ν’ απαλλαγεί από βαρίδια που την καθηλώνουν και εμποδίζουν τη δυναμική της και πρόσθεσε πως πρώτο βαρίδιο είναι «η αρνητική εικόνα που δημιουργήθηκε διεθνώς τα τελευταία χρόνια για τη χώρα εξαιτίας του σκανδάλου με το εμπόριο των χρυσών διαβατηρίων, παιδί της διακυβέρνησης του Ν. Αναστασιάδη – Συναγερμού».

Ο κ. Στεφάνου είπε ότι η καταπολέμηση της διαπλοκής και της διαφθοράς είναι μια μεγάλη πρόκληση που έχει ενώπιον της η Κυβέρνηση και πρόσθεσε πως «η Κυβέρνηση καλείται επίσης να βάλει τέλος στην ατιμωρησία η οποία πλήττει και υποσκάπτει το κύρος των θεσμών».

Ανέφερε ότι δεύτερο βαρίδιο είναι «οι πρακτικές της άναρχης ανάπτυξης, της αρπαχτής και του πρόσκαιρου κέρδους που κυριάρχησαν τα τελευταία χρόνια σε βάρος της βιωσιμότητας της οικονομίας και σε πολλές περιπτώσεις, σε βάρος του περιβάλλοντος».

Είπε ακόμη ότι απαιτείται ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο που να μεγεθύνει την οικονομία μέσα από παραγωγικές επενδύσεις μόνιμου χαρακτήρα και να στηρίζει αποφασιστικά την επιστημονική καινοτομία και την τεχνολογία και αναφέρθηκε στην ανάγκη ενός οικονομικού μοντέλου με αξιόπιστο χρηματοπιστωτικό σύστημα και μιας ουσιαστικής φορολογικής μεταρρύθμιση που να κατανέμει τα βάρη δικαιότερα και να στηρίζει το επιχειρείν.

Ανέφερε επίσης ότι η μεταφορά παραγόμενου πλούτου από τους μισθούς στα κέρδη συμβαίνει εξαιτίας της απορρύθμισης της εργασίας και της μεγέθυνσης της απασχόλησης με φθηνή εργασία και πρόσθεσε πως στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η μείωση των μισθών των τελευταίων χρόνων δεν οδήγησε στη μείωση του κόστους παραγωγής ούτε και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

Ο κ. Στεφάνου είπε ακόμη ότι από το 2013 βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία μεγάλης υποβάθμισης της εργασίας και μείωσης των πραγματικών εισοδημάτων των εργαζομένων.

Αναφορικά με την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «η Κυβέρνηση μέχρι τώρα εμφανίζεται κατώτερη των περιστάσεων, δεν έδειξε και συνεχίζει να μην δείχνει τα απαραίτητα αντανακλαστικά» και πρόσθεσε πως «χωρίς να υποτιμούμε τη σημασία των μέτρων που με καθυστέρηση και έπειτα από πολλή πολιτική και κοινωνική πίεση έλαβε η Κυβέρνηση, θεωρούμε ότι αυτά είναι κυρίως προσωρινά και χαμηλής έντασης».

Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ κατέθεσε μέτρα για αντιμετώπιση της ακρίβειας, όπως μεταξύ άλλων για κατάργηση της διπλής φορολογίας στα καύσιμα και για στοχευμένη επιδότηση των επιτοκίων για στεγαστικά δάνεια και «ταυτόχρονα, υποδείξαμε τρόπους για αύξηση των εσόδων του κράτους ώστε να ενισχύσει περισσότερο την κοινωνία».

Αναφέρθηκε στην ανάγκη πάταξη της φοροδιαφυγής και της αισχροκέρδειας, ενώ σε σχέση με την κοινωνική πολιτική, ο κ. Στεφάνου είπε ότι σε πολλούς βασικούς δείκτες κοινωνικής πολιτικής η Κύπρος υστερεί από τους μέσους όρους της ΕΕ, ενώ «σε κάποιους κοινωνικούς δείκτες η Κύπρος βρίσκεται στον πάτο».

Είπε ακόμη ότι «η στέγη έχει γίνει απλησίαστο όνειρο για ένα μεγάλο μέρος της νέας γενιάς» και ότι «επιβάλλεται η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου στεγαστικού σχεδιασμού και η δημιουργία κεντρικού κρατικού στεγαστικού φορέα για την υλοποίησή του».

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ είπε ακόμη ότι ένας από τους βασικούς λόγους για την υπογεννητικότητα στον τόπο, είναι τα προβλήματα που υπάρχουν για τη φροντίδα των παιδιών και τη στήριξη των γονιών και «για τούτο απαιτείται η δημιουργία δομών και η ανάπτυξη προγραμμάτων και δράσεων», ενώ έκανε έκκληση προς τον Πρόεδρο για τη λήψη, άμεσα, μέτρων για τη δημόσια υγεία.

Σε σχέση με την ενέργεια, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «η Κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού, με την ανικανότητά της και τον εθισμό της στην εξυπηρέτηση μεγάλων συμφερόντων, άφησε την Κύπρο ενεργειακά ανοχύρωτη».

«Για τη μείωση των τιμών ενέργειας πρότασή μας είναι να αξιοποιηθεί μέρος των εσόδων από τη δημοπράτηση δικαιωμάτων εκπομπών αερίων με σκοπό την κατάργηση του τέλους ΑΠΕ και του τέλους των υπηρεσιών δημόσιας ωφέλειας που καταβάλλουν οι καταναλωτές, καθώς επίσης και για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας που οξύνεται», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «επιβάλλεται η διαμόρφωση ολοκληρωμένου μακροπρόθεσμου ενεργειακού στρατηγικού σχεδιασμού».

Ανέφερε επίσης ότι η πράσινη μετάβαση θα πρέπει να στοχεύει στην προστασία και την ενίσχυση του φυσικού κεφαλαίου της χώρας, στην προστασία της υγείας και της ευημερίας των πολιτών από επιπτώσεις που σχετίζονται με την περιβαλλοντική κρίση.

Αναφορικά με το μεταναστευτικό, ο κ. Στεφάνου είπε ότι η Κύπρος πρέπει να αποκτήσει ολοκληρωμένη πολιτική και πρόσθεσε πως μια τέτοια πολιτική δεν πρέπει να εξαντλείται στη διαχείριση των αιτήσεων ασύλου.

«Χρειάζονται δομές με κατάλληλη και επαρκή στελέχωση, πολιτικές που να βελτιώνουν την πρόσβαση σε δικαιώματα, την ενημέρωση για τις υποχρεώσεις και για ένταξη σε όσους λαμβάνουν άσυλο» και «να παταχθούν τα κυκλώματα εμπορίας προσώπων και διακινητών και να προωθηθούν διμερείς συμφωνίες επαναπατρισμού με άλλες χώρες με τη συμβολή της ΕΕ», πρόσθεσε.

Κυπριακό

Ο κ. Στεφάνου είπε ότι «οι προοπτικές για επίλυση του Κυπριακού δεν εξέλειπαν», προσθέτοντας ότι «υπάρχει χαραμάδα ελπίδας, την οποία πρέπει να επιδιώξουμε με τις πρωτοβουλίες μας να την ενισχύσουμε» και «να σπάσουμε το μακροβιότερο αδιέξοδο που υπήρξε ποτέ».

«Παραμένοντας συνεπείς στη συμφωνημένη βάση λύσης της δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα. Προβάλλοντας συνεχώς την ετοιμότητά μας για συνέχιση των διαπραγματεύσεων στη βάση του Πλαισίου Γκουτέρες από το σημείο που διακόπηκαν το 2017 και διαφυλάσσοντας όλες τις επιτευχθείσες συγκλίσεις» και «διαμορφώνοντας και προωθώντας θετική ατζέντα έναντι της Τουρκίας και της τουρκοκυπριακής κοινότητας αξιοποιώντας τα ενεργειακά θέματα χωρίς να παραβιάζουμε κόκκινές μας γραμμές», πρόσθεσε.

Ανακοινώνοντας μέτρα από μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας, σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, «προς τους Τ/κ συμπατριώτες μας που αποτελούν τους φυσικούς μας συμμάχους για την επίτευξη και τη λειτουργία της λύσης».

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ είπε ότι «στόχος είναι να δημιουργήσουμε δυναμική διάρρηξης του αδιεξόδου, το οποίο εκμεταλλεύεται η Τουρκία για να παγιώνει με νέα κατοχικά τετελεσμένα τη ντε φάκτο διχοτόμηση».

Ν. Παπαδόπουλος: Tα λάθη του Χριστοδουλίδη σε αυτούς τους 9 μήνες δεν ήταν λάθη πολιτικής, αλλά λάθη επιλογών

Ο προϋπολογισμός του 2024 πετυχαίνει μία ισορροπία ανάμεσα στην κοινωνική ευαισθησία και τη διαφύλαξη της δημοσιονομικής σταθερότητας, δήλωσε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος, τονίζοντας πως «πρέπει όμως να συνεχιστεί η σωστή και συνετή οικονομική πολιτική».

Σε ομιλία του ενώπιον της Ολομέλειας στο πλαίσιο της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι παρά τις προκλήσεις και τις απανωτές κρίσεις η πορεία της κυπριακής οικονομίας «είναι πολύ καλύτερη από τις περισσότερες χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης».

«Παρά τις απανωτές κρίσεις που είχε να αντιμετωπίσει, η κυπριακή οικονομία έχει αποδειχθεί ανθεκτική, ευέλικτη και με αντιστάσεις», είπε, επισημαίνοντας ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας για το 2023 ήταν τριπλάσιος από τον μέσο όρο της Ευρώπης, με τον ρυθμό ανάπτυξης το 2024 να προβλέπεται να είναι ακόμη καλύτερος από εκείνον του 2023.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, η δημοσιονομική σταθερότητα και οι καλές επιδόσεις της κυπριακής οικονομίας επιτρέπουν περισσότερες δαπάνες να δαπανηθούν σε έργα υποδομής αλλά και στην ενίσχυση του κοινωνικού κράτους.

Ενδεικτικά ανέφερε την πρόσφατη ανακοίνωση του έκτακτου πακέτου 18 μέτρων κατά της ακρίβειας ύψους €196 εκ. που στηρίζει δυνητικά 460.000 οικογένειες και 106.000 επιχειρήσεις, την αύξηση των συντάξεων των χαμηλοσυνταξιούχων κατά 5% και το ότι για πρώτη φορά καταβάλλεται η σύνταξη στον πρώτο μήνα της αφυπηρέτησης.

«Κατά την άποψη μας, ο προϋπολογισμός του 2024 πετυχαίνει μία ισορροπία ανάμεσα στην κοινωνική ευαισθησία και την διαφύλαξη της δημοσιονομικής σταθερότητας», είπε, για προσθέσει: «Πρέπει όμως να συνεχιστεί η σωστή και συνετή οικονομική πολιτική. Ο λαϊκισμός είναι εύκολος».

Αναφερόμενος στην φράση ότι ευημερούν οι αριθμοί αλλά όχι ο άνθρωποι, ο κ. Παπαδόπουλος επεσήμανε πως «προϋπόθεση για να ευημερούν οι άνθρωποι, είναι να ευημερούν και οι αριθμοί. 

«Το 2013 είδαμε τι παθαίνουν οι άνθρωποι όταν δεν ευημερούν οι αριθμοί… Αντίθετα σήμερα βλέπουμε ότι οι θυσίες του λαού μας έχουν πετύχει θαύματα», είπε, προσθέτοντας ότι μέσα σε δεκατρία χρόνια, από το 2013 μέχρι το 2026, θα έχουμε επανέλθει από συνθήκες μνημονίου, πίσω στα κριτήρια του Μάαστριχτ». 

Όπως είπε, καμιά άλλη χώρα της Ευρώπης δεν θα έχει πετύχει κάτι το αντίστοιχο, «ούτε η Ελλάδα, ούτε η Ιταλία, ούτε η Ιρλανδία , ούτε η Ισπανία, ούτε η Πορτογαλία. Μόνο η Κύπρος».

«Όμως οι σωστοί χειρισμοί στην οικονομία πρέπει να συνεχιστούν και συνεχίζονται από την παρούσα διακυβέρνηση. Αυτοί οι σωστοί χειρισμοί, σε μια δύσκολη και κρίσιμη περίοδο, έχουν φέρει σημαντικά αποτελέσματα», είπε και αναγνώρισε «τις προσπάθειες της προηγούμενης διακυβέρνησης που μας έφεραν σε αυτό το σημείο».

Ο κ. Παπαδόπουλος ανέδειξε τις αναβαθμίσεις της κυπριακής οικονομίας, επισημαίνοντας ότι «πλέον όλοι οι οίκοι αξιολόγησης κατατάσσουν την κυπριακή οικονομία στην «επενδυτική βαθμίδα» κάτι που δεν έχουμε δει από το 2010, «πριν από 13 χρόνια…».

«Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως όλα είναι ρόδινα ή ότι έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα της κυπριακής κοινωνίας και οικονομίας», τόνισε.

Εξάλλου, ο κ. Παπαδόπουλος αναγνώρισε πως το ύψος του κρατικού μισθολογίου είναι ιδιαίτερα υψηλό, λέγοντας ότι «το ποσό του κρατικού μισθολογίου, των €3,7 δισ, είναι όντως ένα στοιχείο του προϋπολογισμού που προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό».

Σημείωσε ωστόσο ότι η αύξηση του κρατικού μισθολογίου σε σχέση με πέρυσι, οφείλεται κυρίως στην καταβολή της ΑΤΑ μετά από την σχετική συμφωνία που έχει επιτευχθεί με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. «Και θα ήταν ενδιαφέρον να ακούσουμε σήμερα, στα πλαίσια της συζήτησης του προϋπολογισμού, εάν όλοι χαιρετίζουν αυτή τη συμφωνία, ή εάν κάποιοι διαφωνούν», είπε.

Επεσήμανε ακόμη ότι αυτή η αύξηση δεν οφείλεται στον αριθμό νέων θέσεων, όπως κάποιοι ισχυρίζονται, καθώς ο αριθμός των θέσεων έχει ήδη καθοριστεί σε προηγούμενους προϋπολογισμούς, μεταξύ άλλων και από την προηγούμενη διακυβέρνηση.

«Ούτε και η αύξηση οφείλεται στην αποδέσμευση θέσεων, καθώς οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι κάθε χρόνο αφυπηρετούν, κατά μέσο όρο, 700 δημόσιοι υπάλληλοι οι οποίοι πρέπει να αντικατασταθούν. Άρα είναι επόμενο ότι θα αποδεσμευτούν θέσεις», συνέχισε, προσθέτοντας πως το κρατικό μισθολόγιο, ως ποσοστό των δαπανών, έχει μειωθεί σε σύγκριση με τον προϋπολογισμό του 2023.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, ένας ουσιαστικός τρόπος αντιμετώπισης αυτού του κόστους θα είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η οποία αποτελεί ένα από τους πιο σημαντικούς στόχους αυτής της διακυβέρνησης, προσθέτοντας ότι στον προϋπολογισμό του 2024 διατίθενται €288 εκ. για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Εξάλλου, αναφέρθηκε στον κόστος του ρεύματος, λέγοντας δεν υπάρχει πραγματικός ανταγωνισμός στην παραγωγή ενέργειας στην Κύπρο.

«Βασιζόμαστε σε μια απαρχαιωμένη υποδομή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με συμβατικά καύσιμα. Δεν έχουμε ακόμη εισαγάγει φυσικό αέριο για σκοπούς  ηλεκτροπαραγωγής. Δεν έχουμε ακόμη αξιοποιήσει το δικό μας φυσικό αέριο για τη δική μας ηλεκτροπαραγωγή, είπε.

«Στόχος μας πρέπει να είναι η Κύπρος να αποτελέσει παγκόσμιο πρότυπο: ‘κάθε οικία και Φωτοβολταϊκό’», είπε μεταξύ άλλων, προσθέτοντας ότι βήμα στην αυτονόμηση είναι και η κατασκευή του EuroAsia Interconnector .

Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε και στο μεταναστευτικό, λέγοντας ότι «για πρώτη φορά στην πορεία του μεταναστευτικού, φεύγουν περισσότεροι αιτητές πολιτικού ασύλου από εκείνους που έρχονται στη χώρα μας».

«Η πολιτική των απελάσεων και των επιστροφών που εφαρμόζει η παρούσα διακυβέρνηση, έχει πετύχει. Αυτή η πολιτική πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί», τόνισε.

Στην ομιλία του, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι δεν έχει κανένα δισταγμό να παραδεχθει πως «αυτή η Κυβέρνηση σε αυτούς τους 9 μήνες έχει διαπράξει και λάθη», προσθέτοντας ότι είναι καλοδεχούμενη η κάθε καλόπιστη κριτική για αυτά τα λάθη και ότι αυτός εξάλλου είναι και ο ρόλος της αντιπολίτευσης.

«Έχω μόνο δυο σχόλια: Πρώτον, τα λάθη του Νίκου Χριστοδουλίδη σε αυτούς τους 9 μήνες δεν ήταν λάθη πολιτικής, αλλά λάθη επιλογών» και πρόσθεσε: «Δυστυχώς όμως, αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι κάποιοι κύκλοι ανέλαβαν εργολαβικά να μεγεθύνουν τα λάθη της διακυβέρνησης Χριστοδουλίδη. Όμως ο λαός μας έχει μνήμη».

Σε σχέση με το Κυπριακό, ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ είπε ότι ενόψει της κλιμακούμενης τουρκικής αδιαλλαξίας και επεκτατικότητας, «επιβάλλεται μια εις βάθος αξιολόγηση της στρατηγικής και τακτικής». 

«Η δική μας πλευρά πολύ ορθά δηλώνει ξεκάθαρα πως δεσμεύεται σε λύση του Κυπριακού στο πλαίσιο της αποστολής των καλών υπηρεσιών του Γενικού Γραμματέα, σύμφωνα με τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας και το συμφωνημένο πλαίσιο», είπε.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, πιστεύουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα διεκδίκησης και επίτευξης πολιτικού, διπλωματικού και οικονομικού κόστους στην Τουρκία, με ένα και μόνο στόχο: να αλλάξει στάση στο Κυπριακό.

Καταλήγοντας, τόνισε πως «το Δημοκρατικό Κόμμα και η συντριπτική πλειοψηφία του Κυπριακού Ελληνισμού, δεν θα επιτρέψει ποτέ το Κυπριακό να εκτροχιαστεί σε λύση δυο κρατών και διχοτόμησης».

Λ. Παπαγιάννης: Επιβεβαιωνόμαστε σε όσα λέμε για Κυπριακό και Μετανάστευση

Επιβεβαιωνόμαστε σε όσα λέμε για τη διαχείριση του Κυπριακού και για το μεταναστευτικό και κάποιοι που περιέγραφαν τις προτάσεις μας ως λαϊκισμό, τις επαναλαμβάνουν δημόσια, δήλωσε ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Λίνος Παπαγιάννης, ο οποίος ανέγνωσε την ομιλία του Προέδρου του κόμματος Χρίστου Χρίστου, που απουσιάζει για υπηρεσιακούς λόγους στο εξωτερικό, κατά την έναρξη συζήτησης του κρατικού προϋπολογισμού.

Ανέφερε ότι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία την τελευταία τριετία η Κύπρος θα εξασφαλίσει από την ΕΕ 29 εκ. ευρώ ενώ η συνολική δαπάνη για το μεταναστευτικό είναι 220 εκ. προσθέτοντας ότι το μεταναστευτικό μαζί με το Κυπριακό είναι «τα μεγαλύτερά προβλήματά μας» και είναι αλληλένδετα και κακώς, όπως ανέφερε, κάποιοι υποβιβάζουν το μεταναστευτικό.

Ο κ. Παπαγιάννης επανέλαβε τις προτάσεις του ΕΛΑΜ, μεταξύ άλλων, για αποκοπή επιδομάτων, για απελάσεις παράνομων, για έναρξη απελάσεων σε ασφαλείς περιοχές της Συρίας και για τερματισμό εξέτασης νέων αιτήσεων ασύλου μέχρι αυτές να φτάσουν στο 1% πληθυσμού.

Ανέφερε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μεταναστών «δεν είναι πρόσφυγες» και υποστήριξε ότι ολόκληρες γειτονιές, σχολεία και δημόσιοι χώροι «γκετοποιήθηκαν». Ο κ. Παπαγιάννης κάλεσε όσους κατηγορούν το ΕΛΑΜ για προαγωγή του μίσους και της μισαλλοδοξίας να πουν που ακριβώς και με ποιο τρόπο το κόμμα του οδηγεί σε όσα το κατηγορούν.

Για το Κυπριακό κάλεσε σε «επιθετική πολιτική» λέγοντας ότι αυτό είναι πλέον επιτακτική ανάγκη και για αλλαγή της βάσης επίλυσης, λέγοντας ότι τα πρόσφατα γεγονότα στη νεκρή ζώνη και στην Πύλα επιβεβαιώνουν τα όσα το ΕΛΑΜ λέει. Ανέφερε επίσης ότι οι στόχοι της Τουρκίας είναι προφανείς και «ο εχθρός μας ένας είναι, η Τουρκία». 

Ο κ. Παπαγιάννης είπε ότι σήμερα, λόγω της ακρίβειας, των ψηλών επιτοκίων και της ασυδοσίας των τραπεζών αυτό που βιώνουν οι συμπατριώτες μας είναι μια καθημερινή μάχη για επιβίωση.

Αναμέναμε, είπε, ένα διαφορετικό προϋπολογισμό, που να δείχνει τη διάθεση του κράτους για σχεδιασμούς σε καίριους τομείς της οικονομίας και για ανάπτυξη. 

Ο κ. Παπαγιάννης κάκισε το γεγονός ότι απορρίφθηκε η πρόταση του κόμματός του για το δικαίωμα των δανειοληπτών για προσφυγή στην δικαιοσύνη, λέγοντας ότι κακώς χαρακτηρίστηκε η πρόταση επικίνδυνη, προσθέτοντας ότι είναι το πλέον άμεσο μέτρο για να ξεκαθαρίσουν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Ανέφερε ότι λόγω των ψηλών επιτοκίων, πολύς κόσμος αδυνατεί να ανταποκριθεί στις δόσεις του και σύντομα τα δάνειά του θα είναι κόκκινα.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του είπε ότι το ΕΛΑΜ εκφράζει έντονη ανησυχία για τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης με νέους ρόλους, ευθύνες και θέσεις που δημιουργούνται, για τη διαχείριση του περιβάλλοντος και για τις χαμηλές δαπάνες για την άμυνα, παρά τις προεκλογικές δεσμεύσεις για ενίσχυσή του τομέα της αμυντικής θωράκισης, όπως είπε.

Ο κ. Παπαγιάννης είπε στον τομέα της υγείας καταγράφονται φαινόμενα εκμετάλλευσης του ΓεΣΥ και μεγάλες λίστες αναμονής και θα έπρεπε να δοθεί έμφαση στην πρόληψη, στην ενίσχυση των κρατικών νοσηλευτηρίων σε προσωπικό και εξοπλισμό, αναφέροντας ότι τα νοσοκομεία μας είναι πλέον «χώρος εξυπηρέτησης παράνομων μεταναστών» οι οποίοι και έχουν προτεραιότητα, όπως ανέφερε.

Επέκρινε το γεγονός ότι αποκόπτονται επιδόματα σε μονογονιούς, τρίτεκνους και πολύτεκνους ενώ θα έπρεπε να ενισχύονται και προς αντιμετώπιση του ζητήματος της υπογεννητικότητας. Είπε ότι για αυτές τις κατηγορίες τα εισοδηματικά κριτήρια θα πρέπει να πάψουν να ισχύουν.

Κάλεσε επίσης την Κυβέρνηση να αποκαταστήσει τις αδικίες για τους χαμηλόμισθους ενώ για το συνταξιοδοτικό είπε ότι υπάρχει πρόθεση για κατάργηση του πέναλτι του 12% αλλά ως τώρα δεν υπάρχει κάτι στην πράξη. Αναφέρθηκε επίσης στην πρόθεση για ρύθμιση του θέματος της σύνταξης χηρείας για άνδρες, θέμα το οποίο χαρακτήρισε «μεγάλη αδικία». 

Ο κ. Παπαγιάννης είπε επίσης ότι ο πρωτογενής τομέας μας λαμβάνει πολύ λίγη ενίσχυση ενώ θα μπορούσαμε με μεγαλύτερη ενίσχυση να είμαστε αυτάρκεις σε προϊόντα που σήμερα εισάγουμε. 

Μ. Σιζόπουλος: Νέα πορεία οικονομικής διαχείρισης, στηρίζεται σε δύο πυλώνες

Για την αρχή μιας νέας πορείας οικονομικής διαχείρισης που φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει η συζήτηση και ψήφιση του πρώτου προϋπολογισμού της Kυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη έκανε λόγο ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, αναφέροντας πως η ΕΔΕΚ υπερψηφίζει τον κρατικό προϋπολογισμό του 2024.

Στην ομιλία του στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2024, ο Μαρίνος Σιζόπουλος είπε ότι αυτή η νέα πορεία οικονομικής διαχείρισης στηρίζεται σε δύο πυλώνες, ο πρώτος ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα, με στόχο τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού και ο δεύτερος αυτός της ορθολογικής και ορθολογιστικής διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών με βασικό στόχο την επίτευξη μακροοικονομικής σταθερότητας και αποπληρωμής των 6,5 δις ευρώ του δανείου της Τρόϊκας.

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ υπέδειξε ότι στους πρώτους 9 μήνες της διακυβέρνησης, η Κυβέρνηση προχώρησε σε μια  σειρά εν πολλοίς στοχευμένων μέτρων κοινωνικής πολιτικής, μεταξύ των οποίων η παραχώρηση ΑΤΑ σε ποσοστό 66,7%, η αύξηση κατά 5% της κατώτατης σύνταξης, η επιδότηση ηλεκτρικού ρεύματος, καυσίμων και πετρελαίου θέρμανσης, η εξαγγελία του προγράμματος εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων, ο καθορισμός μηδενικού συντελεστή σε είδη πρώτης ανάγκης και το e-καλάθι, η επέκταση του επιδόματος τέκνου στις πολύτεκνες οικογένειες, ώστε να καλύπτονται και τα χρόνια πανεπιστημιακής φοίτησης, η ενίσχυση και περαιτέρω επέκταση του σχεδίου στεγαστικής πολιτικής στο πλαίσιο του οποίου περιλαμβάνεται η  ανέγερση νέων πολυκατοικιών σε προσφυγικούς συνοικισμούς και η τιτλοποίηση προσφυγικών οικιών στους κατόχους-τους, η επαναφορά στον διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους της πρότασης για συνταξιοδότηση, υπό προϋποθέσεις, στο 63ο έτος χωρίς την αποκοπή του 12%, η πρόθεση για αύξηση του κατώτατου μισθού και η κατάθεση και έγκριση από τη Βουλή του νομοσχεδίου ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου για την αποτελεσματική εξωδικαστική επίλυση διαφορών μεταξύ ΑΠΙ και δανειολήπτη, καθώς και τη σύσταση Τμήματος Ειδικής Δικαιοδοσίας στα Επαρχιακά Δικαστήρια για την επίλυση χρηματοοικονομικών διαφορών.

Ο κ. Σιζόπουλος σημείωσε ότι παρά τις δυσμενείς διεθνείς συγκυρίες, το 2023 οι δείκτες της οικονομίας κατέγραψαν σημαντικές επιδόσεις, ο ρυθμός ανάπτυξης κυμάνθηκε στο 2,5%, «από τους υψηλότερους στην Ευρωζώνη», το δημοσιονομικό ισοζύγιο είναι πλεονασματικό και κυμαίνεται στο 2,6% του ΑΕΠ, η ανεργία μειώθηκε στο 6,4% του ενεργού εργατικού δυναμικού με τάση περαιτέρω μείωσης το 2024, το δημόσιο χρέος μειώθηκε από το 88% στο 81,8% του ΑΕΠ, ο πληθωρισμός κυμαίνεται στο 3,8% από τους χαμηλότερους στην Ευρωζώνη, επιδόσεις οι οποίες, όπως πρόσθεσε «συνέβαλαν ώστε οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης να αναβαθμίσουν την κυπριακή οικονομία, σε επενδυτική βαθμίδα της πιστοληπτικής ικανότητας».

Έκανε παράλληλα λόγο για ανάγκη λήψης περαιτέρω στοχευμένων μέτρων ώστε, να ενισχυθεί η μεσαία τάξη και να σμικρυνθεί η οικονομική  ανισότητα μεταξύ των χαμηλών και των υψηλών εισοδημάτων, η κατανομή των εσόδων από την οικονομική ανάπτυξη να είναι κατά το δυνατόν ομοιόμορφη, να αντιμετωπιστεί η υπογεννητικότητα, να ενισχυθεί ο πρωτογενής και ο δευτερογενής τομέας της οικονομίας, να χρηματοδοτηθεί η ανάπτυξη νέων καινοτόμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας για να αποτελέσουν κίνητρο επιστροφής νέων επιστημόνων που παρέμειναν ή κατέφυγαν στο εξωτερικό λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Είπε ακόμη ότι η Κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε πρόσθετα μέτρα μείωσης των μη παραγωγικών δαπανών και αύξησης των εσόδων, όπως μέτρα για αύξηση της παραγωγικότητας της Δημόσιας Υπηρεσίας, περαιτέρω μείωση των καθολικών επιδομάτων και αντικατάσταση με στοχευμένα επιδόματα νέου τύπου, αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα για συγχρηματοδότηση έργων, θέσπιση αυστηρής διαδικασίας για τον προϋπολογισμό της δαπάνης εκτέλεσης διαφόρων έργων, καθορισμός νέου τρόπου παραχώρησης των αυξήσεων σε συντάξεις και μισθούς με στόχο την ενίσχυση των χαμηλών εισοδημάτων, αναστολή εκτέλεσης έργων αμφίβολης χρησιμότητας, προώθηση της εκτέλεσης αναπτυξιακών έργων ανταποδοτικού χαρακτήρα, καταπολέμηση της γραφειοκρατίας σε ζωτικούς τομείς της οικονομίας, φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών λόγω της τρομακτικής αύξησης των δανειστικών επιτοκίων και των μηδενικών καταθετικών, περαιτέρω καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής.

Στο πλαίσιο της ομιλίας του ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ στάθηκε ιδιαίτερα στους τομείς της Υγείας, της Άμυνας ενώ μίλησε και για το Μεταναστευτικό αλλά και το Κυπριακό.

Για τον τομέα της Υγείας επανέλαβε πως είναι επιβεβλημένη η  άμεση λήψη μέτρων με διόρθωση των στρεβλώσεων και σωστή εφαρμογή του ΓεΣΥ, ώστε να ανταποκρίνεται στις βασικές αρχές της φιλοσοφίας-του.

Για τον τομέα της Άμυνας είπε ότι επιβάλλεται η περαιτέρω ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της ΕΦ και η αναβάθμιση του αξιόμαχου του ανθρώπινου δυναμικό και επανέλαβε τη θέση της ΕΔΕΚ για δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αμυντικής Θωράκισης, στο οποίο να κατατίθεται η Έκτακτη Εισφορά για την Άμυνα, «ώστε αυτά τα χρήματα να διατίθενται αποκλειστικά για την αγορά και τη συντήρηση οπλικών συστημάτων».

Για το Μεταναστευτικό ανέφερε πως η Κυβέρνηση τους πρώτους 9 μήνες της διακυβέρνησης,  με τη λήψη δραστικών μέτρων, «διαχειρίζεται το όλο θέμα αποτελεσματικά», υποδεικνύοντας ότι η ίδρυση του Υφυπουργείου Μετανάστευσης θα συμβάλει ουσιαστικά στη διαχείριση και αντιμετώπιση του προβλήματος.

Τέλος σε ό,τι αφορά το Κυπριακό αφού σκιαγράφησε τη σημερινή κατάσταση διαβεβαίωσε ότι η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει να αγωνίζεται με την ίδια συνέπεια για μια δημοκρατική λύση, η οποία να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες ίσα δικαιώματα και ένα ασφαλές και ειρηνικό μέλλον, με πλήρη κατοχύρωση των τεσσάρων ελευθεριών της ΕΕ και του ευρωπαϊκού κεκτημένου χωρίς παρεκκλίσεις, σε ολόκληρη την επικράτεια.

Μ. Καρογιάν: Ο προϋπολογισμός κινείται εντός του πλαισίου της δημοσιονομικής πειθαρχίας

Ο προϋπολογισμός του 2024, ο πρώτος της Κυβέρνησης Χριστοδουλίδη, κινείται εντός του πλαισίου της επιβαλλόμενης δημοσιονομικής πειθαρχίας και της χρηματοοικονομικής σταθερότητας που είναι απαραίτητη για να συνεχισθεί η ανάκαμψη της οικονομίας μας και η βιώσιμη ανάπτυξή της, δήλωσε ο Πρόεδρος της ΔΗΠΑ - Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Μάριος Καρογιάν, σε ομιλία του κατά την συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 στην Ολομέλεια της Βουλής.  

Στην ομιλία του, ο κ. Καρογιάν, αφού σημείωσε ότι η ΔΗΠΑ-Συνεργασία, «συνεπής στο καθήκον και την ευθύνη που της αναλογεί, θα υπερψηφίσει τον Κρατικό Προϋπολογισμό», είπε ότι «η κυπριακή οικονομία, μετά από μια μακρόχρονη και επώδυνη δοκιμασία, επανέρχεται σε τροχιά σταθεροποίησης και ανάπτυξης» και πρόσθεσε πως «η εικόνα της οικονομίας μας αλλάζει χάρη στις θυσίες του κυπριακού λαού, τη συνετή διαχείριση των προηγούμενων ετών και την υπεύθυνη και νοικοκυρεμένη διαχείριση της σημερινής διακυβέρνησης».

«Η Κυβέρνηση του Προέδρου Χριστοδουλίδη, δεν έμεινε αδρανής», αλλά υιοθέτησε πακέτο μέτρων, με οριζόντια διάσταση και σε στοχευμένους τομείς ώστε να απαλύνει τις δυσκολίες μιας μεγάλης μερίδας του λαού μας χωρίς να υπερβαίνει τις δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους», ανέφερε και πρόσθεσε «οι σημαντικές επιδόσεις που αποτυπώνονται στους βασικούς οικονομικούς δείκτες επιβεβαιώνουν πέραν πάσης αμφιβολίας, πως η κυπριακή οικονομία παραμένει ανθεκτική και αξιόπιστη παρά τα διαρθρωτικά προβλήματα και τις τεκτονικές γεωπολιτικές αλλαγές».

Ανέφερε επίσης ότι «δεν θα τα καταφέρουμε αν συνεχίσουμε να αγνοούμε τα διαρθρωτικά προβλήματα που επί σειρά ετών σωρεύονται κάτω από το χαλί της οικονομίας μας», ενώ εξέφρασε την ανάγκη τόσο να καταπολεμηθεί η υπογεννητικότητα και κατ’ επέκταση το δημογραφικό πρόβλημα, όσο και η Κύπρος να επενδύσει στον αγροδιατροφικό τομέα και στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού.

Ο κ. Καρογιάν αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη δημιουργίας δομών και υποδομών που βελτιώνουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής και που θεωρούνται στρατηγικές επενδύσεις.

Είπε ακόμη ότι «ενόσω το πολιτικό σύστημα συνεχίζει να περιστρέφεται γύρω από ξεπερασμένες πρακτικές, δοκιμασμένες και αποτυχημένες συνταγές, ανούσιες και ατέρμονες συζητήσεις και μικροκομματικές σκοπιμότητες, θα συσσωρεύονται τα αδιέξοδα».

Αναφορικά με το θέμα των ΜΕΔ, ο κ. Πρόεδρος της ΔΗΠΑ είπε ότι η Κυβέρνηση του Προέδρου Χριστοδουλίδη, σε συνεργασία με το νομοθετικό σώμα και άλλους εμπλεκόμενους, «πέρασε μια σειρά από νομοθετήματα και προτάσεις νόμου, παρέχοντας στους δανειολήπτες μια σειρά από σημαντικά εργαλεία» και πρόσθεσε ότι «εάν από την αρχή είχαν γίνει ειλικρινείς συνεννοήσεις και δεν επιδιώκετο η εξασφάλιση πρόσκαιρου κομματικού ή πολιτικού οφέλους, θα μπορούσαν πολύ νωρίτερα να αναπτυχθούν συνέργειες για κοινή αντιμετώπιση της μεγάλης αυτής πληγής που ταλαιπώρησε και εξακολουθεί να ταλαιπωρεί και χιλιάδες συμπολίτες μας και την ίδια την οικονομία μας».

Επίσης αναφέρθηκε σε «Λερναία Ύδρα της διαφθοράς και της διαπλοκής» που «εξακολουθεί ακόμα να τρώει τα σωθικά του τόπου» και βλάπτουν «εξίσου την διεθνή εικόνα της χώρας και προσβάλουν το λαό μας», ενώ είπε ότι η χώρα υστερεί σε θεραπευτικές και υποστηρικτικές υποδομές, σε πολιτικές κοινωνικής ενσωμάτωσης και αξιοποίησης, καθώς και σε παροχή επαρκούς φροντίδας όπου χρειάζεται.

Κυπριακό

Αναφορικά με το Κυπριακό, ο κ. Καρογιάν είπε ότι ο πρόσφατος διορισμός Ειδικής Απεσταλμένου του ΓΓ του ΟΗΕ, «είναι μια θετική εξέλιξη», προσθέτοντας ότι «ο ρόλος της θα είναι περιορισμένος, αφού οι όροι εντολής τους εξαντλούνται στην ανίχνευση των δυνατοτήτων επανέναρξης των συνομιλιών σε μια προσπάθεια υπέρβασης του παρατεταμένου αδιεξόδου, παρόλες τις προσπάθειες και πρωτοβουλίες του Προέδρου Χριστοδουλίδη, από τις πρώτες κιόλας μέρες ανάληψης των καθηκόντων του». 

«Νοείται ότι η επανέναρξη των συνομιλίων θα είναι από το σημείο στο οποίο σταμάτησαν το 2017 και εντός του πλαισίου Γκουτέρες», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «εμείς ως Ε/K  δεν έχουμε την πολυτέλεια να αποστασιοποιηθούμε από το πλαίσιο λύσης του Κυπριακού, που δεν είναι άλλο, από τη λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα, όπως προνοείται στα Ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών, αλλά και τις αποφάσεις των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη βούληση της διεθνούς κοινότητας, όπως αυτή παγίως εκφράζεται όλα τα προηγούμενα χρόνια». 

Η λύση, συνέχισε, «πρέπει να οδηγεί σε απαλλαγή από την κατοχή και τα συνεπακόλουθά της και να αποδώσει ένα κανονικό κράτος».

Επιπρόσθετα, ο Πρόεδρος της ΔΗΠΑ είπε ότι «θετική θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η αναθέρμανση των ελληνο-τουρκικών σχέσεων», προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «η πιο πάνω εξέλιξη θα μπορούσε να αποβεί ωφέλιμη για το Κυπριακό, νοουμένου ότι η όποια πρόοδος των ευρω-τουρκικών, όπως επίσης και το ενδιαφέρον της Τουρκίας για αναβάθμιση της τελωνειακής της σχέσης με την ΕΕ, θα συναρτάται με την πρόοδο στο Κυπριακό».  

Ανέφερε, ωστόσο, πως «η νέα προσπάθεια αναθέρμανσης των ευρωτουρκικών σχέσεων φαίνεται να δυσχεραίνει τη διαχρονική επιδίωξη μας, άμεσης διασύνδεσης της με το Κυπριακό και τις κυπρογενείς υποχρεώσεις της Τουρκίας, λόγω των ευρύτερων γεωπολιτικών επιδιώξεων κυρίως του Βερολίνου με την συνδρομή και κάποιων άλλων εταίρων και μη, καθώς και της σαφούς αλληλεπίδρασης συμφερόντων των χωρών που είναι παράλληλα μέλη και του ΝΑΤΟ».

Ο κ. Καρογιάν είπε ακόμη ότι «το πιο κρίσιμο και καθοριστικό σημείο, που αποτελεί και το κλειδί για ουσιαστικές ενδεχομένως εξελίξεις στο Κυπριακό, αποτελούν οι στρατηγικές στοχεύσεις της Τουρκίας».

«Μέσα, από αυτές τις εξελίξεις, με απροσδιόριστο ή χωρίς προβλέψιμο αποτέλεσμα, δεν μπορεί εύκολα κάποιος να εκφράσει βεβαιότητα για τις όποιες εξελίξεις στο Κυπριακό», ανέφερε και πρόσθεσε πως «ευθύνη και υποχρέωση μας είναι να προσεγγίσουμε τα δεδομένα ενώπιον μας με ρεαλισμό και όχι με ευσεβοποθισμούς, χωρίς αχρείαστες ωραιοποιήσεις και χωρίς δογματισμούς». 

Χ. Θεοπέμπτου: Μεγάλες αλλαγές για το περιβάλλον μέσα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία

Μέσα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για το περιβάλλον οι αλλαγές που έρχονται είναι μεγάλες, ανέφερε τη Δευτέρα ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών Χαράλαμπος Θεοπέμπτου. Μιλώντας κατά την έναρξη της συζήτησης του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2024, ο κ. Θεοπέμπτου αναφέρθηκε στις εξελίξεις που αφορούν το κλίμα σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας.

Σημείωσε ότι στην Ευρώπη σχεδιάζουν τις «πόλεις των 12 ή 15 λεπτών» όπου η πολιτεία βεβαιώνεται ότι κοντά στις οικιστικές περιοχές υπάρχουν όλα τα καταστήματα που χρειάζονται ούτως ώστε ο κάτοικος της περιοχής να μην χρειάζεται περισσότερο από 12 λεπτά περπάτημα για τα είδη πρώτης ανάγκης.

Συγκεκριμένα ο κ. Θεοπέμπτου ανέφερε ότι έχουν εκδοθεί οι πρώτες Ευρωπαϊκές Οδηγίες και Κανονισμοί της ΕΕ για την πολιτική “Fit for 55” που αφορά τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα. Πρόσθεσε πως μέσα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία οι αλλαγές που έρχονται είναι μεγάλες, γι’ αυτό και «οργανώσαμε μαζί με την Πρόεδρο της Βουλής σεμινάριο όπου τα υπουργεία παρουσίασαν τα θέματα που έχουν να χειριστούν και τον προγραμματισμό τους».

Σημείωσε πως έχουμε πέραν των 13 νομοθετημάτων και υποχρεώσεων που πρέπει να μπουν σε εφαρμογή, σε διάφορες ημερομηνίες πριν το 2030.

Ο κ. Θεοπέμπτου αναφέρθηκε στο σύστημα εμπορίας ρύπων, κάνοντας λόγο για «σκάνδαλο» με την ΑΗΚ, καθώς όπως είπε, τώρα πληρώνουμε πέραν των €200 εκ. το χρόνο για ρύπους, με αυτό να αντιστοιχεί σχεδόν με το ένα τρίτο του λογαριασμού των καταναλωτών. Συνέχισε, λέγοντας ότι η Κυβέρνηση «δεν έχει κίνητρο να κάνει κάτι» εφόσον, μεταξύ άλλων, εισπράττει από αυτά ΦΠΑ αξίας πάνω από €40εκ. κάθε χρόνο, όπως είπε.

Αφού επεσήμανε πως παράλληλα συμφωνήθηκε να ξεκινήσει ένα δεύτερο σύστημα Εμπορίας Ρύπων II (ETS II) το οποίο θα καλύπτει τα κτήρια, τις μεταφορές και τα καύσιμα, και θα μπει σε εφαρμογή το 2027, είπε πως αυτό, μεταξύ άλλων, θα σημαίνει αύξηση του κόστους λειτουργίας των αυτοκινήτων, του κόστους λειτουργίας ορισμένων βιομηχανιών, αύξηση στο κόστος θέρμανσης οικιστικών και εμπορικών κτηρίων.

Λέγοντας ότι με τον Κανονισμό 1804 του 2023 θα πρέπει μεταξύ άλλων να κάνουμε εγκατάσταση σταθμών φόρτισης κάθε 60 χλμ και να βρούμε μέθοδο να μπορούν οι πελάτες να πληρώνουν, πρόσθεσε ότι επείγει η Κυβέρνηση να δώσει πραγματική σημασία στις δημόσιες μεταφορές.

Περαιτέρω εξέφρασε την άποψη ότι ένα καλά οργανωμένο κράτος, πρέπει να έχει ενεργειακή πολιτική που να είναι γνωστή και ξεκάθαρη, που να περιέχει πρόνοιες που θα ωφελούν τον πολίτη και την οικονομία, η οποία πρέπει να περιέχει τουλάχιστον προτεραιότητες όπως η λήψη μέτρων για μείωση της ζήτησης ενέργειας, όπως τις ενεργειακές αναβαθμίσεις, τις δημόσιες μεταφορές και την προώθηση της ποδηλασίας.

Αναφέρθηκε ακόμη στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ με διευκολύνσεις για επέκταση της χρήσης ΑΠΕ κυρίως σε στέγες, για άμεσο όφελος στους πολίτες αλλά και σε ενεργειακές κοινότητες για το όφελος των πολλών, προγραμματισμό για αποθήκευση ενέργειας, προώθηση τεχνολογιών και μέτρων για μείωση των εκπομπών στην παραγωγή ενέργειας και την ασφάλεια παροχής.

Σε σχέση με την ενεργειακή αναβάθμιση τον κτιρίων, ο Βουλευτής των Οικολόγων είπε πως ο τρόπος που σκέφτεται η Κυβέρνηση για τις ενεργειακές αναβαθμίσεις «φάνηκε με την ενεργειακή απόδοση του κτηρίου της πρώην Λαϊκής» καθώς ήταν ένα από τα κύρια θέματα συζήτησης όταν εκφράστηκε η πρόθεση της Κυβέρνησης να το αγοράσει.

Σημείωσε ακολούθως ότι με βάση μόνο μερικές από τις πρόνοιες από τις τη νέες νομοθεσίες που συμφωνήθηκαν πρόσφατα στην ΕΕ, τo 2027 όλα τα νέα κτήρια θα είναι Μηδενικών Εκπομπών και από το 2030 όλα τα κτήρια που θα ανακαινίζονται θα είναι “μηδενικών εκπομπών.” Πρόσθεσε πως μέχρι το 2050 όλα τα κτήρια που υπάρχουν σε μια χώρα θα πρέπει να μετατραπούν και αυτά σε κτήρια μηδενικών εκπομπών.

Μεταξύ των νέων επερχόμενων αλλαγών, ο κ. Θεοπέμπτου παρέθεσε την υποχρέωση της Κυβέρνησης να υποβάλει στο τέλος Ιουνίου το 2024, το πρώτο πενταετές σχέδιο ενεργειακών αναβαθμίσεων των κτηρίων στη χώρα, το οποίο θα ανανεώνεται κάθε 5 χρόνια μέχρι το 2050. Επεσήμανε περαιτέρω ότι τα ενεργειακά πιστοποιητικά των κτηρίων θα εισάγονται σε μια ενιαία βάση δεδομένων για να μπορούν να παρακολουθούν την πρόοδο των αναβαθμίσεων μας στις Βρυξέλλες.

Πρόσθεσε περαιτέρω ότι από το 2028 θα απαγορεύεται σε νέα δημόσια κτήρια η εγκατάσταση καυστήρα κεντρικής θέρμανσης που δουλεύει με γκάζι ή πετρέλαιο και σε όλα τα υπόλοιπα κτήρια η απαγόρευση θα ισχύσει από το 2030.

«Φανταστείτε τι έχει να γίνει αν παραμείνει και η τροπολογία των Ευρωβουλευτών για αναβάθμιση όλων των κτηρίων σε μια χώρα, στην κλάση F μέχρι το 2027», συνέχισε προειδοποιώντας ότι «σύντομα θα απαγορευτούν και οι οποιεσδήποτε επιδοτήσεις καυσίμων όπως πχ για γεωργικό πετρέλαιο, αλλά και αυτά που έδιναν στις ορεινές περιοχές για θέρμανση».

Ο κ. Θεοπέμπτου εστίασε και στην ενεργειακή φτώχια, λέγοντας ότι «με βάση τη Eurostat η Κύπρος είναι η δεύτερη χειρότερη χώρα της ΕΕ σε αυτό τον τομέα». «Είμαστε η τελευταία χώρα στην ΕΕ που εφάρμοσε ελάχιστα επίπεδα θερμομόνωσης στα κτήρια, με περίπου τα δύο τρίτα των κτηρίων να χρειάζονται τώρα ενεργειακή αναβάθμιση», είπε. Αναφορά έκανε επίσης και στις εξελίξεις για τη διαχείριση αποβλήτων.

Δειτε Επισης

Στα άκρα οι σχέσεις δημάρχου και συμβούλων του δήμου Δρομολαξιάς και Μενεού-Μαίνεται για μήνες ο πόλεμος
Οι παρεμβάσεις της Άγκυρας στα κατεχόμενα, οι υποψίες για deal και η αντίδραση Τατάρ
Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει συνολικά κονδύλια ύψους €3,193 δισ.
Για ηλεκτρονική διακυβέρνηση συζήτησαν αξιωματούχοι της Τουρκίας στα κατεχόμενα
Η Βουλή εισάγει διεθνή πρότυπα χειρισμού βίας και παρενόχλησης στον χώρο εργασίας
Συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες για σπάσιμο αδιεξόδου στο Κυπριακό ζήτησε ο Στεφάνου στις Βρυξέλλες
«Η Κομισιόν έτοιμη να παράσχει υποστήριξη αν επαναληφθούν διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό»
Νίκος Χριστοδουλίδης και Κυριάκος Μητσοτάκης στο 2ο Greece-Cyprus Summit
Η ExxonMobil ξεκινά γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 περί τα μέσα Ιανουαρίου
Συνεχίζει τις προκλήσεις η Τουρκία-«Πρέπει να προβάλουμε απευθείας πτήσεις και εμπόριο»