Σε λειτουργία εδώ και δέκα χρόνια τα «ραντάρ» στα οδοφράγματα-Τι καταγράφει το σύστημα της Αστυνομίας
06:00 - 18 Δεκεμβρίου 2023
Μόνο πρόσφατα δεν είναι τα συστήματα αυτόνομου ελέγχου των διερχόμενων οχημάτων τα οποία βρίσκονται εγκατεστημένα στα οδοφράγματα και έχει στα περιπολικά της η Αστυνομία, καθώς είναι σε λειτουργία εδώ και δέκα χρόνια στα σημεία διέλευσης, ενώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν αναβαθμιστεί τα εν λόγω συστήματα, με απώτερο στόχο να ελέγχονται όσοι διακινούνται από τις ελεύθερες περιοχές στα κατεχόμενα και να διαπιστώνεται εάν οι οδηγοί εμπλέκονται σε διάφορες παραβάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από το 2013, έγινε η εγκατάσταση σε όλα τα οδοφράγματα αυτόνομου συστήματος ελέγχου των διερχομένων μηχανοκινήτων οχημάτων, ενώ από τον Δεκέμβριο του 2016, μετά από απόφαση που λήφθηκε, εγκαταστάθηκε σε αριθμό αστυνομικών οχημάτων, το σύγχρονο, κινητό σύστημα αυτόματης αναγνώρισης πινακίδων εγγραφής μηχανοκινήτων οχημάτων ή όπως ονομάζεται Μ – A.N.P.R. System, Mobile - Automatic Number Plates Recognition System.
Πανομοιότυπο σύστημα που είναι συνδεδεμένο με αρκετές βάσεις δεδομένων, αλλά αντί κινητό, είναι σταθερό, έχει εγκατασταθεί από το 2019 σε όλα τα οδοφράγματα. Ουσιαστικά, το εν λόγω σύστημα αντικατέστησε αυτό που είχε εγκατασταθεί το έτος 2013 στα οδοφράγματα και είναι συνδεδεμένο με τις ίδιες βάσεις δεδομένων, όπως ακριβώς και το κινητό σύστημα. Ο εξοπλισμός αυτός, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, λειτουργεί στα πλαίσια της ανάγκης για υλοποίηση της έξυπνης αστυνόμευσης, η οποία επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Αστυνομίας, για το έτος 2021 μέσω του εν λόγω συστήματος είχαν διενεργηθεί 14.169 εξώδικες καταγγελίες για λήξη αδειών κυκλοφορίας, ενώ το έτος 2022 οι καταγγελίες αυτές ανήλθαν στις 15.218. Επίσης, για την αντίστοιχη περίοδο, το 2021 είχαν διενεργηθεί 1.771 εξώδικες καταγγελίες για λήξη ασφαλιστηρίων εγγράφων, ενώ για το 2022 οι καταγγελίες αυτές ανήλθαν στις 1.982.
Πάντως, το συγκεκριμένο σύστημα, χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια σε Ευρωπαϊκές και άλλες χώρες. Μάλιστα, ειδικότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο αρχικά χρησιμοποιήθηκε για σκοπούς αντιμετώπισης της τρομοκρατίας και στη συνέχεια σε λιμάνια, τούνελ και σε άλλους χώρους για την αντιμετώπιση του εγκλήματος, ενώ τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιείται και στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Ωστόσο, από τις κυπριακές Αρχές, το σύστημα αξιοποιείται αποκλειστικά για υπηρεσιακούς σκοπούς που αφορούν τη δημόσια τάξη και ασφάλεια, την πρόληψη και εξιχνίαση του εγκλήματος, τη δίωξη των παρανομούντων για διάφορα αδικήματα και τη σύλληψη και προσαγωγή τους ενώπιον της δικαιοσύνης.
Πώς λειτουργεί το M-A.N.P.R. στα περιπολικά και τι εντοπίζει
Το κινητό σύστημα που βρίσκεται εγκατεστημένο στα περιπολικά, αποτελείται από τρεις συσκευές οι οποίες είναι εγκατεστημένες σε αστυνομικά οχήματα. Μία στο εσωτερικό μέρος του μπροστινού ανεμοθώρακα και δύο εξωτερικά, στο πισινό μέρος της οροφής του οχήματος, αριστερά και δεξιά. Οι συσκευές του κινητού συστήματος, είναι συνδεδεμένες με ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή, ο οποίος είναι τοποθετημένος πίσω, στον αποθηκευτικό χώρο του οχήματος. Στον ηλεκτρονικό υπολογιστή είναι αποθηκευμένες βάσεις δεδομένων, από τις οποίες αντλούνται πληροφορίες. Η λειτουργία του συστήματος επιτυγχάνεται μέσω μιας οθόνης αφής, η οποία είναι εγκατεστημένη στο ταμπλό του οχήματος κοντά στη θέση του συνοδηγού.
Στο Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου υπάρχει εγκατεστημένος ένας κεντρικός εξυπηρετητής, που είναι server ουσιαστικά, και τυγχάνει καθημερινής ενημέρωσης από τις βάσεις δεδομένων, οι οποίες διατηρούνται και ανατροφοδοτούνται από την Αστυνομία και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών.
Οι βάσεις δεδομένων περιέχουν και παρέχουν ανάμεσα σε άλλες και τις πιο κάτω πληροφορίες:
- Ληγμένες Άδειες Κυκλοφορίας
- Ληγμένα Πιστοποιητικά Καταλληλότητας
- Ληγμένα Πιστοποιητικά Ασφάλειας
- Ληγμένες Άδειες Οδήγησης
- Στερημένες Άδειες Οδήγησης
- Αναζητούμενα Οχήματα
- Κλοπιμαία Οχήματα
Επιπρόσθετα, στο Τμήμα Τροχαίας του Αρχηγείου υπάρχει εγκατεστημένος ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής στον οποίο είναι εφαρμοσμένο το πρόγραμμα λειτουργίας και ελέγχου του συστήματος software. Σημειώνεται ότι παρόμοιο σύστημα, με ένα εξυπηρετητή και ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή βρίσκεται εγκατεστημένο και στα Επαρχιακά Κλιμάκια Τροχαίας.
Αξίζει να αναφερθεί, ότι στο Τμήμα Τροχαίας, υπάρχει η δυνατότητα διεξαγωγής παγκύπριου ελέγχου, μέσω γραφείου που λειτουργεί ειδικά για το σκοπό αυτό. Ενόσω το σύστημα βρίσκεται σε λειτουργία, καταγράφει και φωτογραφίζει όλες τις πινακίδες εγγραφής οχημάτων που εντοπίζονται από τις συσκευές. Αν κατά τη φωτογράφιση διαπιστωθεί οποιοδήποτε αδίκημα ή πληροφορία που είναι καταχωρημένη στις βάσεις δεδομένων, τότε το σύστημα δίδει ηχητική προειδοποίηση και οπτική ένδειξη στην οθόνη αφής.
Στη συνέχεια, με τον εντοπισμό αδικήματος η οθόνη παραμένει στο όχημα που παρέχει την ένδειξη, ενώ εμφανίζονται τα στοιχεία του εγγεγραμμένου ιδιοκτήτη του οχήματος και τα αδικήματα για τα οποία δόθηκε η πληροφόρηση. Παρόλο που η οθόνη βρίσκεται εστιασμένη στο συγκεκριμένο όχημα, εντούτοις το σύστημα συνεχίζει να καταγράφει και να ελέγχει πινακίδες εγγραφής άλλων διερχόμενων οχημάτων.
Με την ενημέρωση από το σύστημα, για την πιθανή διάπραξη οποιουδήποτε αδικήματος, το μέλος της Αστυνομίας, μπορεί να ανακόψει το συγκεκριμένο όχημα και να προβεί σε όλες τις ενέργειες, όπως για παράδειγμα, καταγγελία, γραπτή προειδοποίηση, παρατήρηση ή σύλληψη, πράγμα το οποίο θα έκανε εάν ανέκοπτε το όχημα για έλεγχο, χωρίς τη χρήση του συστήματος.
Έτσι λοιπόν, με την ίδια φιλοσοφία λειτουργεί και το σταθερό σύστημα των οδοφραγμάτων. Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ο Κλάδος Εξέτασης και Αναπαράστασης Τροχαίων Συγκρούσεων και M-ANPR του Τμήματος Τροχαίας φέρει την ευθύνη για την εποπτεία της λειτουργίας του συστήματος, καθώς το σύστημα, αποτελεί ένα από τα εργαλεία της Αστυνομίας στον τομέα διαχείρισης των τροχαίων παραβάσεων.