Χάος με τα μαθητικά λεωφορεία-«Έριξαν τσάκρα πάνω σε μαθήτρια, έπαιξε στο κεφάλι της»
Φοινιώ Σάββα 16:24 - 02 Νοεμβρίου 2023
Πράματα και θάματα ακούστηκαν στη Βουλή, όσον αφορά στο θέμα των βανδαλισμών των σχολικών λεωφορείων, αφού υπήρχαν αναφορές για τραυματισμό οδηγού λεωφορείου με όπλο του paintball την ώρα που έκανε διαδρομή, αλλά και για ρίψη «τσάκρας» εντός λεωφορείου, η οποία χτύπησε μαθήτρια στο κεφάλι και εξερράγη.
Η Επιτροπή Μεταφορών έθεσε στο μικροσκόπιό της το θέμα των αυξανόμενων περιστατικών, που σημειώνονται στα σχολικά λεωφορεία παγκύπρια, με τα όσα ακούστηκαν να προκάλεσαν έντονη ανησυχία στους παρευρισκόμενους. Μάλιστα, ανησυχία προκάλεσε και η αναφορά του βουλευτή Ο και ενός εκ των αντιπροέδρων του ΔΗΚΟ, Χρύσανθου Σαββίδη, που υπέδειξε πως μαθητές κάθονταν στα σκαλιά του λεωφορείου, στη διαδρομή από το σχολείο μέχρι το χωριό τους.
Στην τοποθέτησή του, ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Νεόφυτος Νεοφύτου, υπέδειξε πως είναι ένα τεράστιο πρόβλημα, που αφορά του πάντες και ειδικά το Υπουργείο Μεταφορών, που προσπαθεί να μεταφέρει χιλιάδες μαθητές καθημερινά. «Έχουμε αρκετά περιστατικά, δεν μπορώ να πω ότι είναι καθημερινό φαινόμενο, όμως υπάρχουν αρκετά περιστατικά. Είναι συνήθως στις Τεχνικές Σχολές ή στην Πάφο είναι σε διάφορα σχολεία. Κάποιες φορές γίνεται συνδυασμός των σχολείων, μεταφέρονταν από διαφορετικά σχολεία και τσακώθηκαν οι μαθητές».
Όπως ανέφερε ο κ. Νεοφύτου, υπάρχει μία περίπτωση την περασμένη εβδομάδα, που μπήκαν σε λεωφορείο δέκα μαθητές, που δεν ήταν δικαιούχοι και λόγω νομοθεσίας, δεν μπορούσε ο οδηγός να μην τους εξυπηρετήσει, σε περίπτωση που ήταν άδειο και υπήρχε χώρος. Σημείωσε πως οι εν λόγω μαθητές κατέστρεψαν το λεωφορείο εντελώς.
«Οι ζημιές είναι πολλές που γίνονται καθημερινά και οι εταιρείες, σε μεγάλο βαθμό, διορθώνουν τις καταστροφές. Το πρόβλημα είναι για την ασφάλεια των άλλων μαθητών στο λεωφορείο. Υπάρχει περιστατικό που καλέστηκε Αστυνομία, έγινε έλεγχος και βρέθηκαν μαχαίρια στις τσάντες των μαθητών. Άλλο περιστατικό, στη Λευκωσία, ένας μαθητής χτύπησε τον οδηγό, με όπλο paint-ball. Ειδοποιήθηκε η Αστυνομία, ο μαθητής άνοιξε την πόρτα με τη βία και έφυγε. Ο οδηγός όταν οδηγεί πρέπει να είναι προσηλωμένος στο δρόμο, δεν μπορεί να ελέγχει τι γίνεται πίσω. Είχαμε περιστατικό στην Πάφο, που εντοπίσαμε μαθητές και μετά τους απαγορεύσαμε την είσοδο, όμως μπήκαν σε άλλο λεωφορείο και αρνήθηκαν να κατέβουν. Είναι πλέον θέμα ασφάλειας».
Όπως εξήγησε, οι οδηγίες που έχουν οι οδηγοί των λεωφορείων είναι όταν υπάρχει πρόβλημα ασφαλής μεταφοράς να ακινητοποιείται το όχημα, να καλείται ελεγκτής της εταιρείας, ακόμη και Αστυνομία, για να βρεθούν οι μαθητές που προκαλούν ανησυχία.
Οι τοποθετήσεις των εταιρειών
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της Public Transport στη Λάρνακα, επεσήμανε πως στόχος δεν είναι να απαγορευτεί στους μαθητές να κινούνται με τα λεωφορεία, αλλά ούτε και να προκαλούνται προβλήματα στα οχήματα. «Εμείς προσπαθούμε να βρούμε λύση, να επιλύσουμε το θέμα με τον μαθητή. Όμως υπάρχουν περιπτώσεις που δεν μπορούμε να βρούμε τους μαθητές που κάνουν τη ζημιά και προχωρούμε με το να διακόψουμε μία διαδρομή, για να δούμε το θέμα. Είμαστε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Μεταφορών, δεν λαμβάνουμε αποφάσεις μόνοι μας. Περιστατικό μας ψέκασαν σπρέι πιπεριού, ενώ ήταν στον αυτοκινητόδρομο το λεωφορείο. Μέχρι να έρθει η Αστυνομία, οι ένοχοι αποχώρησαν από το λεωφορείο, δεν ήταν κοντά. Αν δεν λαμβάνονταν καταθέσεις, δεν θα βρίσκαμε τους μαθητές. Θέλουμε να βρούμε μία λύση για να σταματήσουμε τις κακόβουλες ζημιές, όμως δεν θέλουμε να ταλαιπωρούμε γονείς και μαθητές».
Ο εκπρόσωπος της ΟΣΥΠΑ Πάφου, σημείωσε πως καταγράφονται αρκετά περιστατικά που έγιναν, υπάρχει μία συγκεκριμένη διαδικασία, βάσει της οποίας μόλις συμβεί ένα περιστατικό, ενημερώνονται οι διευθύνσεις των σχολείων, τα Υπουργεία Μεταφορών και Παιδείας, καθώς και η Αστυνομία, ενώ εξήγησε πως το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι να εντοπιστούν οι μαθητές που προκαλούν ζημιές.
«Δεν είναι η πλειοψηφία, είναι λίγοι και την πληρώνουν οι πολλοί. Πρέπει να τους εντοπίζουμε και παραδειγματικά να τους συνετίζουμε. Δεν πρέπει να σταματούμε διαδρομές. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ότι εκεί που υπάρχει συνεργασία με σχολεία, να επιβάλλουν ποινές, βλέπουμε αποτελέσματα. Στο σχολείο της Έμπας έριξαν τσάκρα από έξω μέσα στο λεωφορείο, βρήκε μαθήτρια στο κεφάλι και έπαιξε εκεί. Κινητοποιήθηκαν μαθητές και σχολείο, εντόπισαν το δράστη και τιμωρήθηκε. Θέλουμε συνεργασία από όλους. Θα πρέπει να βρεθεί μηχανισμός, για να εμπλέκονται όλοι. Από μόνοι μας δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Δεν είναι της αρμοδιότητάς μας».
Από πλευράς ΕΜΕΛ Λεμεσού, ο εκπρόσωπός της ανέφερε πως η Κύπρος έχει ένα από τους πιο σύγχρονους στόλους λεωφορείων στην Ευρώπη, χωρίς να αποκλείει ότι μπορεί να είναι και παγκοσμίως. Σημείωσε, δε, ότι για την τρέχουσα σχολική χρονιά υπάρχει μία αύξηση ύψους 20-25% στις μετακινήσεις των μαθητών με λεωφορεία και σημείωσε πως χρησιμοποιούν 200 λεωφορεία για να κάνουν τις διαδρομές αυτές. «Το πρόβλημα υπήρχε και τα προηγούμενα χρόνια, αλλά ήταν προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, αλλά από τελειόφοιτους. Φέτος είναι από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Εμείς αντιμετωπίζουμε πρόβλημα στα 10-12 λεωφορεία. Είναι σταθερά από τα ίδια σχολεία, περίπου οι ίδιοι μαθητές».
Σημείωσε πως ως ΕΜΕΛ, είχαν αποφασίσει, σε συνεννόηση με τα σχολεία, σε κάποιες περιπτώσεις να επιστρατεύσουν και τους συνδέσμους γονέων, οι οποίοι όρισαν ένα αντιπρόσωπο που θα ήταν συνοδός στις σχολικές διαδρομές. «Υπήρξε αποτέλεσμα, όμως αυτό δεν μπορεί να είναι συνεχόμενο. Έχουμε επόπτες εντός των λεωφορείων και αποδίδει. Έχουμε συνεργασία με την ΥΚΑΝ, για περιπτώσεις που είχαμε μαθητές που κάπνιζαν και ξέρουμε ότι επιλύθηκε το πρόβλημα σε μεγάλο βαθμό. Το κάπνισμα είναι σοβαρό πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί διά νόμου. Έχουμε διαμαρτυρίες από γονείς, που μαθητές καπνίζουν εντός λεωφορείων. Είχαμε περιπτώσεις με τσάκρες, που πέταξαν μπουκάλια σε οδηγό. Διαπιστώνουμε τις ζημιές, ενημερώνουμε τους αρμόδιους και αν δεν υπάρξει αποτέλεσμα, μία ημέρα πριν ενημερώνεται το σχολείο, το Υπουργείο, οι γονείς και δεν γίνεται η διαδρομή».
Ο εκπρόσωπος της ΕΜΕΛ επεσήμανε, παράλληλα, ότι στα λεωφορεία υπάρχουν 750 κάμερες, επειδή ήταν υποχρεωτικό, ωστόσο δεν είναι σε λειτουργία, λόγω προσωπικών δεδομένων, θέτοντας στο τραπέζι την πρόταση όπως χρησιμοποιούνται σε αυτές τις περιπτώσεις.
Ο εκπρόσωπος της ΟΣΕΑ, της επαρχίας Αμμοχώστου, σημείωσε πως είναι κοινά τα «πάθη»
τους, όπως και στις άλλες επαρχίες και αναφέρθηκε σε περιστατικό που έπρεπε να επιλυθεί ο ίδιος. «Πήγα στο λεωφορείο, είδα ότι οι μαθητές χάραξαν ονόματα συμμοριών τους πάνω στο λεωφορείο και καθυστέρησα επίτηδες το λεωφορείο, για να πάνε σπίτι για να πουν ότι τους καθυστέρησα επειδή τους έψαλα. Πρέπει να καταλάβουν ότι υπάρχουν υποχρεώσεις και οι απαιτήσεις. Υποχρέωσή τους μέσα στο λεωφορεία είναι να κάθονται φρόνιμα».
Η απάντηση Υπουργείου Μεταφορών για τις κάμερες
Παίρνοντας ξανά το λόγο, ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, απαντώντας για το θέμα των καμερών επεσήμανε πως έχει ξεκινήσει μία διαβούλευση με κάποιες εταιρείες, όσον αφορά στη χρήση τους και βρίσκονται μάλιστα σε προχωρημένο στάδιο, αφού έχουν ξεκαθαρίσει πως πρόσβαση στο υλικό θα έχει η κάθε εταιρεία, αφού είναι σχεδόν αδύνατο να επεξεργαστεί το Υπουργείο όλες τις κάμερες.
Όσον αφορά στο μέτρο διακοπής διαδρομής, λόγω βανδαλισμού, ο κ. Νεοφύτου εξήγησε πως «σε κάθε περιστατικό που διακόπτεται η διαδρομή, είμαστε ενήμεροι ως Υπουργείο. Είναι το τελευταίο στάδιο που φτάνουμε. Έχουμε καλή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Υπήρχε περιστατικό που πήγε ο ιδιοκτήτης εταιρείας, επειδή έκαμαν ζημιές στο όχημά του και τον έβριζαν οι μαθητές. Δεν σταματήσαμε τη διαδρομή. Όταν εντοπιστούν ζημιές ενημερώνεται το σχολείο, ενημερώνονται οι γονείς. Όταν τίθεται θέμα ασφάλειας, δυστυχώς η λύση την τελευταία δεκαετία, είναι να σταματήσει η διαδρομή».