Πάνω από 320 χιλιάδες εξώδικα σε οδηγούς από την αρχή του χρόνου-Θετικά 1156 από τα 1396 νάρκοτεστ
06:00 - 18 Νοεμβρίου 2023
Η μείωση στα θανατηφόρα ατυχήματα και η αύξηση των εξωδίκων και από τις κάμερες και από τα μέλη της τροχαίας, είναι η εικόνα που προκύπτει μέσα από τα στοιχεία της Αστυνομίας για το πρώτο δεκάμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα το 2022. Τα στοιχεία προκύπτουν μέσα από την έκθεση που κατέθεσε στη Βουλή το Υπουργείο Δικαιοσύνης, για τον προϋπολογισμό του 2024.
Συγκεκριμένα από την 1η Ιανουαρίου μέχρι τις 31 Οκτωβρίου, καταγράφηκαν 25 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 27 νεκρούς, που προκλήθηκαν στο δευτερεύον και στο αστικό οδικό δίκτυο πλην πέντε που πραγματοποιήθηκαν στους αυτοκινητόδρομους.
Την αντίστοιχη περσινή περίοδο, σημειώθηκαν 35 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, με 37 νεκρούς εκ των οποίων οι τρεις στους αυτοκινητόδρομους. Κύρια αιτία πρόκλησης των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων αποτέλεσαν απρόσεκτη ή αμελής οδήγηση και η υπερβολική ταχύτητα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας, μέχρι τέλος Οκτωβρίου του 2023, 23.52% των νεκρών σε θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας, ενώ για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022, το ποσοστό των νεκρών που δεν έφεραν ζώνες, ήταν 64.28%.
Παράλληλα, ποσοστό 58.33% των νεκρών σε θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις μέχρι τέλος Οκτωβρίου του 2022, δεν έφεραν προστατευτικό κράνος, ενώ μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2023, κανένας από τους οδηγούς ή επιβάτες μοτοσικλετιστών δεν παράβηκε τη νομοθεσία σχετικά με τη χρήση κράνους.
Από τον Ιανουάριο μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, εκδόθηκαν σε Παγκύπρια βάση 52.761 εξώδικες καταγγελίες για παραβίαση του ορίου ταχύτητας, 6.157 για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας, 1.550 για παράλειψη χρήσης προστατευτικού κράνους, 6.094 για μη ελεύθερα χέρια κατά την οδήγηση, 4.414 για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης και 72.845 εξώδικες καταγγελίες για διάφορες άλλες τροχαίες παραβάσεις.
Οι κάμερες στα περιπολικά
Όσον αφορά στη σύγχρονη οδική αστυνόμευση που έχει ως στόχο τον εντοπισμό και άλλων ποινικών αδικημάτων πέραν των τροχαίων αδικημάτων, για την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου, η Αστυνομία προέβη σε 1.409 καταγγελίες για αδικήματα που απορρέουν από την πολιτική της οδικής αστυνόμευσης. Κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022, προέβη σε 1.424 καταγγελίες.
Στα πλαίσια της έξυπνης Αστυνόμευσης, με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, η Αστυνομία έχει εγκαταστήσει σε 147 αστυνομικά οχήματα, κινητό σύστημα αναγνώρισης πινακίδων εγγραφής, μηχανοκινήτων οχημάτων (A.N.P.R.).
Επίσης, το σύστημα τοποθετήθηκε σε όλα τα οδοφράγματα που ελέγχονται από την Κυπριακή Δημοκρατία, όπου γίνεται διέλευση οχημάτων μεταξύ κατεχομένων και ελεύθερων περιοχών. Το σύστημα καταγράφει και αναγνωρίζει αυτόματα τις πινακίδες εγγραφής των οχημάτων και διαπιστώνει ένα προκύπτουν οποιαδήποτε αδικήματα σε σχέση με την κυκλοφορία του οχήματος (άδεια κυκλοφορίας, πιστοποιητικό καταλληλότητας, ασφαλιστήριο έγγραφο σε ισχύ, κλοπιμαία οχήματα κ.α.) ή εάν προκύπτουν ζητήματα σε σχέση με τον εγγεγραμμένο ιδιοκτήτη του οχήματος (εκκρεμή εντάλματα σύλληψης, προστίμου κ.α.).
Ραγδαία αύξηση νάρκοτεστ
Σε ότι αφορά τη διενέργεια νάρκοτεστ σε οδηγούς, από τις αρχές του χρόνου μέχρι τον Οκτώβριο, , διενεργήθηκαν Παγκύπρια 1.396 στοχευμένοι έλεγχοι σε οδηγούς και ετοιμάστηκαν 1.224 υποθέσεις εναντίον των παραβατών (1.156 θετικά δείγματα και 68 υποθέσεις άρνησης παροχής δείγματος σάλιου).
Κατά το 2022, διενεργήθηκαν Παγκύπρια 894 στοχευμένοι έλεγχοι σε οδηγούς και ετοιμάστηκαν 830 υποθέσεις εναντίον των παραβατών (779 θετικά δείγματα και 51 υποθέσεις άρνησης παροχής δείγματος σάλιου). ΥΔΔΤ 2024 52 Νέο
Οι κάμερες στους δρόμους
Σε ειδικό κεφάλαιο, του προϋπολογισμού του Υπουργείου Δικαιοσύνης, περιγράφεται και η κατάσταση σε σχέση με τις κάμερες στους δρόμους. Στην πρώτη φάση λειτούργησαν 20 σταθερές κάμερες σε 6 διασταυρώσεις στη Λευκωσία και Λεμεσό και άλλες 16 κινητές κάμερες.
Η δεύτερη φάση άρχισε τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2024. Μέχρι τότε, θα τοποθετηθούν 66 σταθερές κάμερες σε 23 σημεία. Το σύνολο των καμερών θα ανέλθει στις 90 σταθερές σε 30 σημεία.
Τα προβλήματα
Από την έναρξη του προγράμματος εντοπίστηκαν διάφορα προβλήματα τα οποία σχετίζονται με τις συμβατικές υποχρεώσεις της Αναδόχου Εταιρείας και με προβλήματα τα οποία επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία του Συστήματος όπως η κακή χρήση των κινητών καμερών, η μη ενημερωμένες βάσεις δεδομένων, οι επιδόσεις των εξωδίκων / επιστολών, καθώς και η επικοινωνία με το κοινό. o
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται κατά τη χρήση των κινητών καμερών, η Αστυνομία έχει
(α) εκπαιδεύσει τους χειριστές των καμερών
(β) έχει ετοιμάσει οδηγίες χρήσης και εγκατάστασης των καμερών
(γ) έχει προβεί σε έλεγχο όλων των σημείων στα οποία τοποθετούνται οι κινητές κάμερες
(δ) έχει παραδοθεί εξοπλισμός σε μέλη της για να ελέγχουν με GPS τα σημεία όπου τοποθετούνται οι κάμερες
(ε) ετοιμάζεται μηνιαίο πρόγραμμα ελέγχου των σημείων από Αξιωματικούς
(στ) θα τοποθετηθούν σταθερές προειδοποιητικές πινακίδες και
(ζ) υποβλήθηκαν εισηγήσεις στο Νομοσχέδιο για τη τοποθέτηση προειδοποιητικών πινακίδων όταν υπάρχει πάροδος.
Για τις βάσεις δεδομένων έχει συμπεριληφθεί πρόνοια στο νομοσχέδιο έτσι ώστε να χρησιμοποιούνται επικαιροποιημένα στοιχεία, καθώς η υφιστάμενη κατάσταση δυσχεραίνει αφάνταστα τον εντοπισμό των ιδιοκτητών των οχημάτων, είτε από το ταχυδρομείο, είτε από τους επιδότες.
Επίσης, έγιναν πολλές αλλαγές για άντληση και χρήση στοιχείων και από άλλες βάσεις δεδομένων. Για τις επιδόσεις των εξωδίκων έχει ετοιμαστεί εφαρμογή από πλευράς της Αστυνομίας έτσι ώστε να γίνεται επίδοση στα αεροδρόμια, λιμάνια και στα γραφεία προηγούμενων καταδικών.
Για να τεθεί σε λειτουργία αναμένεται η ανάδοχος εταιρεία να υποβάλει σχετική πρόταση στην αναθέτουσα αρχή. Για την επικοινωνία με το κοινό έγινε εισήγηση η οποία έγινε ήδη αποδεκτή, όπως η ανάδοχος εταιρεία προσλάβει άτομο το οποίο θα χειρίζεται την αλληλογραφία που αφορά στην εταιρεία, αποφορτώνοντας έτσι όγκο εργασίας από την Αστυνομία. Για αντιμετώπιση αρκετών από τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν, ετοιμάστηκε σχετικό νομοσχέδιο το οποίο βρίσκεται στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και θα αποσταλεί στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο.