«Κουρεύουν» την ποιότητα λόγω κόστους τα κέντρα εστίασης, έκοψαν το γλυκό-Τι δείχνει έρευνα για τις τιμές

Σε σειρά από συμπεράσματα κατέληξε έρευνα, στην οποία προχώρησε ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών όσον αφορά τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα κέντρα εστίασης στους καταναλωτές. Σε μια προσπάθεια αποτύπωσης και αξιολόγησης των δεδομένων, ο Σύνδεσμος επισκέφθηκε 200 κέντρα εστίασης, σε πόλεις και χωριά της Κύπρου.

Η έρευνα, που διήρκησε πέντε μήνες (σ.σ. Μάιο μέχρι Σεπτέμβριο) καταγράφει ως γενική παρατήρηση, στη βάση των απαντήσεων που αναφέρθηκαν, πως σε μεγάλο βαθμό διαπιστώθηκε ότι οι ιδιοκτήτες κέντρων εστίασης, στην προσπάθειά τους να μειώσουν το κόστος χρέωσης, έκαναν εκπτώσεις στην ποσότητα και την ποιότητα του φαγητού που προσέφεραν στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, όπως αναφέρεται στην έρευνα, προσέφεραν χαλούμι, φέτα και γιαούρτι που δεν είναι παραδοσιακά, ενώ διαπιστώθηκε ότι από τη σαλάτα απουσίαζε ή ήταν μειωμένη η ποσότητα ακριβών συστατικών της.

Οι τιμές χρέωσης Παγκύπρια, όπως διαπιστώνεται από την έρευνα, για το νερό(500ml -750ml) είναι από 1 μέχρι 4,95 ευρώ, τα αναψυκτικά από 1,20 μέχρι 4 ευρώ, η μπύρα (330ml – 500 ml-pint) από 2 μέχρι 7 ευρώ, το κρασί (ποτήρι-φιάλη) από 3,70 μέχρι 26, 80 ευρώ και ο χυμός από 3 μέχρι 6 ευρώ. Ο καφές προσφέρεται από 2 μέχρι 4,95 ευρώ, η σαλάτα (2-4 άτομα) από 3,60 μέχρι 20 ευρώ, οι πατάτες από 2,50 μέχρι 4,50 ευρώ και το κοτόπουλο από 8 μέχρι 20,90 ευρώ.

Το χοιρινό προσφέρεται στα εστιατόρια από 9 μέχρι 23 ευρώ, το αρνί από 11,90 μέχρι 32 ευρώ, το χοιρινό σουβλάκι από 8 μέχρι 15,50 ευρώ, το κοτόπουλο σουβλάκι από 8 μέχρι 15,50 ευρώ, τα σιεφταλιά από 4 μέχρι 8 ευρώ, τα platter από 11 μέχρι 60 ευρώ. Οι μεζέδες προσφέρονται από 16 μέχρι 27 ευρώ, το κλέφτικο από 10 μέχρι 14 ευρώ και η pizza από 3,50 μέχρι 16,90 ευρώ.

Οι τιμές χρέωσης για steak αρχίζουν από 30 μέχρι 35 ευρώ, των χάμπουργκερ από 14,90 μέχρι 22,50 ευρώ, για τα μακαρόνια από 8 μέχρι 17 ευρώ, για κεφτέδες από 6 μέχρι 9 ευρώ. Τα club sandwich από 9,80 μέχρι 12, 50 ευρώ, οι ψαρομεζέδες από 16 μέχρι 28 ευρώ, το στιφάδο από 13 μέχρι 15 ευρώ, ο σολομός από 14 μέχρι 36 ευρώ και οι γαρίδες από 7 μέχρι 17, 50 ευρώ.

Η ταχίνι προσφέρεται από 1, 50 μέχρι 2,60 ευρώ, το γιαούρτι από 2 μέχρι 4, 50 ευρώ, το λαυράκι από 11,95 μέχρι 17, το μπαρμπούνι από 12,36 μέχρι 13 ευρώ, το καλαμάρι από 7 μέχρι 22,50 ευρώ. Όσον αφορά τις τιμές της μαρίδας, προσφέρεται από 11 μέχρι 13,50 ευρώ, ο μουσακάς από 8, 50 μέχρι 18 ευρώ και το χταπόδι από 8,50 μέχρι 26 ευρώ.

Ακριβότερη η Λεμεσός

Σημειώνεται πως στον πίνακα της έρευνας για τις μέσες τιμές κατά επαρχία, διαπιστώνεται πως η Λεμεσός έχει την υψηλότερη μέση τιμή στο νερό με 3,08 ευρώ, στην μπύρα με 4, 38 ευρώ, στη σαλάτα με 11, 35 ευρώ, στο χοιρινό σουβλάκι με 15,50 ευρώ, στους μεζέδες με 23,70 ευρώ και στη μέση τιμή που πωλείται στα κέντρα ο σολομός με 36 ευρώ.

cats

Στην ελεύθερη Αμμόχωστο καταγράφεται η ψηλότερη μέση τιμή χρέωσης στις γαρίδες με 17, 50 ευρώ. Στη Λάρνακα η ψηλότερη μέση τιμή στο κοτόπουλο σουβλάκι, στην Πάφο η ψηλότερη μέση τιμή στα αναψυκτικά και στην Πόλη Χρυσοχούς η μέση τιμή στο καλαμάρι είναι 16 ευρώ.

Στο ερωτηματολόγιο των 42 συνολικά ερωτήσεων, τίθεται το ερώτημα, σε ποιο φαγητό δεν άγγιξαν οι πελάτες και γιατί, αφού σε άλλη ερώτηση είχαν απαντήσει θετικά για 13 κέντρα. Συγκριμένα, απαντήθηκε ότι δεν άγγιξαν την πίττα γιατί είχε πολύ λάδι, το ψάρι εκτροφής στη σχάρα γιατί δεν είχε ικανοποιητική παρουσία πιάτο, τα λαχανικά ατμού γιατί φαίνονταν κατεψυγμένα και ανόρεκτα. Δεν άγγιξαν επίσης το χταπόδι σχάρας γιατί ήταν απαράδεκτο σε ποσότητα και ποιότητα, δεν άγγιξαν φρουτοσαλάτα για περιείχε κυρίως μήλα και λίγη μπανάνα μόνο, καλαμάρι ροδέλες τηγανητό γιατί δεν ταίριαζε με τον κρεατομεζέ, όπως επίσης δεν άγγιξαν τα μανιτάρια σχάρας, γιατί δεν ήταν φρέσκα και ήταν μαύρα.

Από τα 200 μόνο στα 133 υπήρχε χώρος στάθμευσης

Πάντως, σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν, διαπιστώθηκε ότι από τα 200 κέντρα μόνο τα 133 παρείχαν ικανοποιητικό χώρο στάθμευσης, τα 64 δεν παρείχαν, ενώ σε τρεις περιπτώσεις απαντήθηκε ότι δεν γνωρίζουν.

Από εμφάνιση σκίζουν

Όσον αφορά την εξωτερική εμφάνιση του κέντρου, θετικές κριτικές έλαβαν 179 κέντρα και έντεκα αρνητική, ενώ σε ερώτημα εάν υπήρχε τιμοκατάλογος στα ελληνικά στην είσοδο του κέντρου με επαρκή φωτισμό για 117 κέντρα η απάντηση ήταν θετική, όχι όμως για τα άλλα 83. Σε ερώτημα εάν η εμφάνιση, το ντύσιμο και η συμπεριφορά του προσωπικού ήταν ικανοποιητική, πήραν θετικό πρόσημο 170 κέντρα και αρνητικό τα 19. Όσον αφορά την εσωτερική διαρρύθμιση και διακόσμηση των κέντρων, για 181 ήταν ικανοποιητική, για εννέα δεν ήταν ικανοποιητική.

Στην πλειοψηφία τους τα κέντρα παρέχουν χώρο καπνιστών, αφού μόνο στα έξι από τα 200 διαπιστώθηκε ότι δεν παρείχαν, ενώ διαπιστώθηκε ότι στα 140 ερωτήθηκαν σχετικά με τον αριθμό των ατόμων που θα καθίσουν στο τραπέζι. Στα άλλα εξήντα όχι.

Καθαρά τα κέντρα

Σχετικά με την καθαριότητα και την διαρρύθμιση του χώρου για την πλειοψηφία των κέντρων, η απάντηση ήταν θετική (σ.σ.189), ενώ για τα επτά μη ικανοποιητική και για τα τέσσερα δεν δόθηκε απάντηση.

Για την καθαριότητα στον εξοπλισμό και στα αποχωρητήρια των κέντρων, διαφάνηκε σε μεγάλο βαθμό ότι ήταν ικανοποιητική, αφού για τα 169 κέντρα η απάντηση ήταν θετική, ενώ ήταν μη ικανοποιητική για δεκαέξι και δεν δόθηκε απάντηση για τα δεκαπέντε από τον συνολικό αριθμό.

Έτσι και έτσι με τα μενού και τις παραγγελίες

Σε απάντηση εάν προτάθηκε η επεξηγήθηκε τι ακριβώς περιλαμβάνει το μενού, για τα 138 κέντρα η απάντηση ήταν θετική, ενώ για τα 62 αρνητική. Για το εάν υπήρχε ειδικό μενού και εάν εξηγήθηκε το περιεχόμενό του η απάντηση για τα 103 κέντρα ήταν αρνητική και τα για υπόλοιπα 97 θετική. Για τον εάν προτάθηκαν πιάτα ή μενού εάν ο πελάτης ήταν αναποφάσιστος, η απάντηση ήταν θετική για 113 κέντρα και αρνητική για τα 87.

Παράλληλα, σε ερώτηση για τον εάν έγινε επανάληψη της παραγγελίας στον πελάτη από τον σερβιτόρο, η απάντηση ήταν θετική για 128 κέντρα και αρνητική για τα 72. Σε άλλη ερώτηση, εάν μετά την παραγγελία υποβλήθηκε το ερώτημα αν χρειάζεται κάτι άλλο ο πελάτης, αυτό έγινε στα 154 από τα 200 κέντρα, ενώ στα 46 δεν έγινε. Για το εάν ερωτήθηκαν οι πελάτες εάν τα ποτά θα έρθουν αμέσως ή μαζί με το φαγητό, η απάντηση ήταν αρνητική για 129 κέντρα και θετική για τα 71.

Δεν προτείνουν συχνά καφέ ή γλυκό

Σε λογικό διάστημα έφτασαν οι παραγγελίες σε 186 κέντρα, ενώ στα 14 παρατηρήθηκε καθυστέρηση, σύμφωνα με την έρευνα. Όσον αφορά τη σειρά και τον χρόνο της παράδοσης, καταγράφηκε ικανοποίηση σε 188 κέντρα, ενώ στα 22 όχι.

Σε ερώτημα εάν υπήρχε ικανοποιητικός χώρος στο τραπέζι για τα φαγητό, για 186 κέντρα η απάντηση ήταν θετική, ενώ για τα 14 αρνητική. Σε 171 κέντρα παρατηρήθηκε ότι τα άδεια πιάτα παραλαμβάνονταν σε λογικό χρονικό διάστημα, ενώ σε 29 όχι. Στο ερώτημα εάν ο σερβιτόρος προτείνει καφέ ή γλυκό μετά την ολοκλήρωση του μενού, η απάντηση ήταν θετική για 113 κέντρα και αρνητική για 87.

Άμεση η εξόφληση

Σε ερώτηση εάν εξηγείται ο τρόπος πληρωμής, η απάντηση ήταν θετική για 130 κέντρα και αρνητική για 70, ενώ σε ερώτημα εάν ο λογαριασμός εξοφλείται με καθυστέρηση η απάντηση είναι θετική για 188 κέντρα και αρνητική για 12.

Σε 182 κέντρα εστίασης καταγράφηκε ότι ο σερβιτόρος γνώριζε καλά ελληνικά και ήταν ευγενικός, ενώ για 18 κέντρα η απάντηση ήταν αρνητική. Σε 13 κέντρα η ποιότητα του φαγητού δεν ήταν αυτή που αναμενόταν, σε αντίθεση με τα άλλα 180 κέντρα. Σε ερώτηση εάν ο σερβιτόρος τους συνόδευσε μέχρι την έξοδο η απάντηση ήταν αρνητική για 152 κέντρα και θετική για 48 κέντρα

Τα συμπεράσματα

Στα συμπεράσματα ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών υποδεικνύει ότι τα διάφορα προβλήματα και στρεβλώσεις οφείλονται κατά κύριο λόγο στη, μη επαρκή εκπαίδευση των ιδιοκτητών και του προσωπικού των κέντρων εστίασης και πως τα πλείστα των προβλημάτων μπορούν να επιλυθούν χωρίς επιπλέον οικονομικό κόστος για τους ιδιοκτήτες των κέντρων

Επίσης σημειώνει ότι τα κέντρα εστίασης είναι, αναπόσπαστο μέρος της όλης εικόνας που ονομάζεται τουρισμός που τόσο πολύ τον έχει ανάγκη η οικονομία μας και ότι το Υφυπουργείο Τουρισμού, τα οργανωμένα σύνολα των κέντρων εστίασης και οι οργανώσεις καταναλωτών πρέπει να συνεργαστούν και να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για επίλυση των προβλημάτων που εντοπίστηκαν και πως το μόνο που χρειάζεται είναι εκπαίδευση και ενημέρωση.

Η έρευνα, όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος, θα πρέπει να συνεχιστεί και κατά τον επόμενο χρόνο για να αξιολογηθεί η νέα εικόνα που θα παρουσιαστεί μετά τις διορθωτικές ενέργειες που θα γίνουν από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Δείτε όλη την έρευνα ΕΔΩ

Δειτε Επισης

Υποχωρεί για λίγο η σκόνη, αίθριος ο καιρός-Στους 30 βαθμούς Κελσίου η θερμοκρασία
Έντονη ενόχληση ΟΠΑΚ για τα μη προσβάσιμα γήπεδα-Βλέπουν ομάδες, ζητούν λήψη μέτρων
Ψάχνει λύσεις για τις πισίνες το ΥΠΕΣ-Οι τρεις τύποι που διαχωρίζουν τις δημόσιες και τις ιδιωτικές
Γεν. Λογιστήριο: Αχρείαστα πιστοποιητικά αποδοχών συνταξιούχων κρατικών αξιωματούχων/υπαλλήλων
Εκ νέου ενώπιον της ΥΠΑΝ τα προβλήματα δημοσίων σχολείων Ύψωνα
Τούρκοι πολίτες θα μπορούν να «αγοράζουν» τρία σπίτια στα κατεχόμενα
Σε απόγνωση οι συνταξιούχοι-Απαιτούν σεβασμό στα δικαιώματά τους και αναμένουν μέτρα στήριξης
Το 10% τροφίμων, που σπαταλούνται στην ΕΕ συνδέεται με επισήμανση ημερομηνίας
Έναρξη της πιλοτικής εφαρμογής του έργου eΔΕΑ σε τρία Λύκεια
Αυξημένα κατά 20% τα παράπονα στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο το 2023