Νέες σχολές, αναβαθμισμένα προγράμματα-Το Σχέδιο Δράσης του ΥΠΑΝ για Τεχνική Εκπαίδευση
06:00 - 13 Νοεμβρίου 2023
Με στόχο να συνεχίσει την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Τεχνικής Εκπαίδευσης, κάτι που έχει ως προτεραιότητα τα τελευταία χρόνια, αλλά και να ανατρέψει την αρνητική νοοτροπία που έχει δημιουργηθεί γύρω από τις Τεχνικές Σχολές, το Υπουργείο Παιδείας έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην Τεχνική Εκπαίδευση και αυτό φαίνεται από τον προϋπολογισμό που παρουσίασε την προηγούμενη Δευτέρα στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, αλλά και από το Σχέδιο Δράσης που έχει καταρτίσει από την αρχή του τρέχοντος σχολικού έτους.
Τα τελευταία χρόνια επικρατεί μία αρνητική άποψη για τις Τεχνικές Σχολές, αφού στο άκουσμά τους αρκετοί κάνουν την σκέψη ότι πηγαίνουν εκεί οι μαθητές που θέλουν να λουφάξουν ή όσοι δεν ήταν αρκετά καλοί ακαδημαϊκά, κάτι που ακούστηκε και στη συζήτηση της περασμένης εβδομάδας, παρουσία της υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου και του Διευθυντή Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, Ηλία Μαρκάτζιη. Η αρνητική νοοτροπία που επικρατεί γύρω από το όνομα «Τεχνική Σχολή» φαίνεται ότι έδωσε ώθηση στο Υπουργείο Παιδείας, ώστε με τις δράσεις του και τα προγράμματα που έχει οργανώσει, να αλλάξει αυτή η κακή εντύπωση που επικρατεί στο μυαλό των μαθητών και των οικογενειών τους.
Το πρώτο πράγμα που τονίζεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, στην παρουσίαση που ετοίμασε για τον προϋπολογισμό του, αλλά και στο σχέδιο δράσης που υπάρχει αναρτημένο στη σελίδα του, είναι ότι η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί έναν πολύ σημαντικό πυλώνα των σχεδιασμών του και εργάζονται συστηματικά, για τη διαμόρφωση μίας αναβαθμισμένης πολιτικής.
Σημειώνεται, παράλληλα, πως υπάρχουν σύγχρονα και περισσότερα προγράμματα, ενώ υπάρχει στόχος για μία περαιτέρω αναβάθμιση και ενίσχυση των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. «Απώτερος στόχος η αύξηση και ποιοτική αναβάθμιση των προγραμμάτων των ΜΙΕΕΚ, καθώς και η αύξηση των σπουδαστών που φοιτούν σε αυτά».
Πέραν αυτού, το Υπουργείο Παιδείας έχει καταρτίσει πλάνο για δημιουργία νέων Τεχνικών Σχολών και συγκεκριμένα να ανεγερθούν μέχρι το 2027 νέες σχολές σε Λεμεσό και Λάρνακα, κάτι που χαρακτηρίζεται ως έργο υποδομής, με ενδεικνυόμενο κόστος να είναι 96,24 εκατομμύρια ευρώ. Οι πηγές χρηματοδότης είναι το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας θέλει να βελτιώσει και να αναβαθμίσει την Τεχνική Εκπαίδευση και να τη διασυνδέσει με προγράμματα με την αγορά εργασίας, κάτι που θεωρεί εμβληματική δράση. Ουσιαστικά, το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί δράσεις για όλους τους πυλώνες στη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όπως προμήθειες εξοπλισμών, εκπαιδευτικού υλικού, αναβαθμίσεις εργαστηρίων και υπηρεσίες. Το Υπουργείο Παιδείας έχει ήδη ξεκινήσει αυτές τις δράσεις από το 2022, ενώ ορίζοντας υλοποίησης έχει οριστεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2027. Αποτελεί μία στρατηγική του Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου και το ενδεικνυόμενο κόστος ανέρχεται στα 36 εκατομμύρια ευρώ. Η πηγή χρηματοδότησης είναι το σχέδιο «Θάλεια».
Δράσεις που υλοποιήθηκαν
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας έχει ήδη ολοκληρώσει ήδη κάποιες πολιτικές και δράσεις, που αφορούν στην αναβάθμιση και βελτίωση της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Μία εξ αυτών των δράσεων είναι η υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος για διδασκαλία της γερμανικής γλώσσας σε τέσσερα σχολεία, καθώς και αναβάθμιση και ενίσχυση της δημόσιας σχολής ΜΙΕΕΚ, που επίσης χαρακτηρίζεται ως εμβληματική δράση. Συγκεκριμένα, έχει αρχίσει η λειτουργία του Absolute Institute of Technical Education (AITE), καθώς και η επέκταση των ΜΙΕΕΚ, αυξάνεται η αναβάθμιση των προγραμμάτων για να είναι πιο ποιοτικά, ώστε να αυξάνονται και οι σπουδαστές. Αυτή η παρέμβαση έχει στόχο να υλοποιηθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2028. Αποτελεί έργο υποδομής και το ενδεικνυόμενο κόστος ανέρχεται στα 8 εκατομμύρια ευρώ.
Εκτός αυτού, έχει υποβληθεί νομοσχέδιο για αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου που θα διέπει την ίδρυση και δημιουργία Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης, ενώ υλοποιήθηκε και η πρώτη φάση της έρευνας για την Ανάπτυξη Εθνικού Μηχανισμού Παρακολούθησης Αποφοίτων.