Προκαλούν ένα... φορτηγό προβλήματα τα φορτηγά στους δρόμους

Πριν ακριβώς από πέντε χρόνια, τον Οκτώβριο του 2018, η Κύπρος συγκλονιστικέ από ένα φρικτό θανατηφόρο ατύχημα. Δύο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού όταν αποκολλήθηκε ο άξονας από φορτηγό και χτύπησε το διπλοκάμπινο όχημα τους, προκαλώντας τον θάνατο των δύο και τον κρίσιμο τραυματισμό των άλλων δύο.

Εκείνο το ατύχημα, άνοιξε τότε τον Ασκό του Αιόλου για μια σειρά από ζητήματα που προκύπτουν σε σχέση με τη διακίνηση των φορτηγών στους κυπριακούς δρόμους. Οι αρμόδιοι φορείς κλήθηκαν στη Βουλή, έγιναν συζητήσεις και λήφθηκαν αποφάσεις.

Πέντε χρόνια μετά το θέμα επανέρχεται στην επικαιρότητα, με την κοινή γνώμη να παρακολουθεί τα τελευταία 24ωρα μια σειρά από περιστατικά που σχετίζονται με τη διακίνηση των φορτηγών. Αξίζει να σημειωθεί πως τόσο το φοβερό δυστύχημα του 2018, όσο και (α) το απίστευτο περιστατικό με την πέτρα που εκσφενδονίστηκε από τροχό φορτηγού και χτύπησε επτάχρονη που επέβαινε στο όχημα του πατέρα της και νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Μακάρειο, (β) το φορτηγό που ανατράπηκε και ήταν ο λόγος για τον οποίο έκλεισε για οκτώ ώρες ο αυτοκινητόδρομος την Τετάρτη και (γ) το φορτηγό που ανατράπηκε στη Λεμεσό και προκάλεσε εκ νέου κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου το πρωί της Πέμπτης, έγιναν σε ακτίνα λίγων χιλιομέτρων σε Παρεκκλησιά και Αγίου Τύχωνα.

Και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο, αφού καθημερινά δεκάδες φορτηγά εκτελούν δρομολόγια από την περιοχή της Παρεκκλησιάς, όπου βόρεια της κοινότητας βρίσκονται λατομεία και μεταφέρουν οικοδομικά υλικά (αμμοχάλικο και τσιακίλι) προς τη Λεμεσό. Τα τελευταία χρόνια, λόγω και της ραγδαίας αύξησης του πληθυσμού των κοινοτήτων της ανατολικής Λεμεσού, καθημερινά στους δρόμους από την Παρεκκλησιά μέχρι των αυτοκινητόδρομο γίνεται το αδιαχώρητο, αφού πέραν από τους πολίτες που μεταβαίνουν στην εργασία τους, διακινούνται και τα φορτηγά. Σε αυτό το πλαίσιο τα προηγούμενα χρόνια υπήρξαν έντονες αντιδράσεις και διοργανώθηκαν εκδηλώσεις διαμαρτυρίας από τους κατοίκους της κοινότητας, ενώ υπήρξαν παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο έτσι ώστε να διευκολυνθεί η διακίνηση.

Το ζήτημα βέβαια δεν αφορά αποκλειστικά τη συγκεκριμένη βεβαρημένη περιοχή, αλλά ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια ευρύτερα. Άλλωστε στα social media αλλά και σε άλλα μέσα, κατά καιρούς γίνονται σοβαρές καταγγελίες για την οδηγική συμπεριφορά κάποιων επαγγελματιών οδηγών, για τη κακή συντήρηση των φορτηγών, ακόμα και για τα ελλιπή κάλυψη του εμπορεύματος που μεταφέρουν, με αποτέλεσμα να προκαλούν ζημιές σε άλλα οχήματα.

Συγκεκριμένα, ουκ ολίγες καταγγελίες, υπάρχουν για φορτηγά που κινούνται στην δεξιά λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας με χαμηλές ταχύτητες και που σε πολλές περιπτώσεις, προκαλούν ουρές και αχρείαστα νεύρα στους υπόλοιπους οδηγούς. Σε άλλες περιπτώσεις καταγγέλλεται ότι επαγγελματίες οδηγοί όταν δεν είναι φορτωμένοι με εμπόρευμα, τρέχουν πέραν του ορίου ταχύτητας ακόμα και σε κατοικημένες περιοχές, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση η κοινότητα Παρεκκλησιάς, η οποία αναγκάσθηκε να δημιουργήσει ανισόπεδες διαβάσεις σε τρία σημεία του κύριου δρόμου που οδηγεί προς τα λατομεία και διασχίζει την κοινότητα.

Επιπλέον τίθεται από αρκετούς ζήτημα ως προς τη συντήρηση των φορτηγών και τους λόγους για τους οποίους συμβαίνουν τόσο συχνά ατυχήματα, είτε λόγω φθαρμένων ελαστικών, φρένων ή άλλων μηχανικών μερών. Το σίγουρο είναι ότι η Νομοθεσία έχει αναβαθμιστεί και πλέον το βάρος της ευθύνης βρίσκεται αμιγώς στις υπηρεσίες που είναι επιφορτισμένες με τον έλεγχο των φορτηγών.

Σε ότι αφορά τα θέματα οδηγικής συμπεριφοράς, πρόκειται για ένα ευρύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κύπρος, αφού απαράδεκτη συμπεριφορά στους δρόμους, δεν επιδεικνύει μόνο μια μερίδα επαγγελματιών οδηγών, αλλά μια μεγάλη μερίδα οδηγών γενικότερα. Άλλωστε υπάρχει και ο αντίλογος των επαγγελματιών οδηγών, ότι για παράδειγμα ο λόγος που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τη δεξιά λωρίδα στους αυτοκινητόδρομους, είναι γιατί κάποιοι οδηγοί, κινούνται με ταχύτητα χαμηλότερη από το επιτρεπόμενο όριο.

Σε ένα άλλο επίπεδο προκύπτει και ζήτημα σε σχέση με το κλείσιμο δρόμων, όταν συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα στον αυτοκινητόδρομο. Είναι απαράδεκτο για μια ευρωπαϊκή χώρα, να είναι κομμένη στα δύο για δύο ώρες, κάθε φορά που ένα φορτηγό ανατρέπεται και γεμίζει ο αυτοκινητόδρομος με κάθε λογής υλικά. Στο τροχαίο της περασμένης Τετάρτης χρειάστηκαν οκτώ ολόκληρες ώρες για να μετακινηθεί από τον αυτοκινητόδρομο ένα φορτηγό με αμμοχάλικο, προκαλώντας τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αφού η κυκλοφορία διοχετευόταν από τη μοναδική εναλλακτική επιλογή του παραλιακού. Και όλα αυτά την ώρα που θεωρητικά στον αυτοκινητόδρομο υπάρχουν υποδομές για εναλλακτικές επιλογές.

Τα θέμα, που επανήλθε για τους λάθος λόγους στην επικαιρότητα, αναμένεται να απασχολήσει εκ νέου τη Βουλή. Υπενθυμίζεται ότι μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, ανάλογο θέμα, που αφορούσε την πρόταση για να μπει ωράριο στις ώρες κυκλοφορίας φορτηγών στους δρόμους, συζητήθηκε στην επιτροπή Μεταφορών, ωστόσο όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες τάχθηκαν εναντίον. Φαίνεται ωστόσο μετά και τα τελευταία περιστατικά, πως το θέμα χρήζει ολιστικής προσέγγισης από το αρμόδιο Υπουργείο, το οποίο καλείται να βρει λύσεις σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα. Λύσεις που θα βρει κυρίως αν κοιτάξει πως αναπτυγμένες χώρες με πολύ πιο βαρύ πρόβλημα από την Κύπρο με χιλιάδες φορτηγά στους δρόμους τους, επιλύσαν το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Δειτε Επισης

Κάμερες σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία και σε ευαίσθητους χώρους ζητά η Ισότητα
Μέτρα για αντιμετώπιση αδήλωτης εργασίας και Τουρκοκύπριους συζητά το Εργατικό Συμβουλευτικό Σώμα
Επαναδραστηριοποίηση Μηχανισμού Διαβούλευσης με Παιδοβουλή
Πέραν των 4726 παιδιών από αρχές έτους στο ΤΑΕΠ Παίδων του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας
Υπουργείο Εργασίας: Σημαντικά οφέλη για αγορά εργασίας από τη συμμετοχή στην ΕΕ
Στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση το θέμα των πλαστών πτυχίων
Ετοιμόρροπη η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στην Αμμόχωστο
Εκκλησιασμός θα πραγματοποιηθεί στις 12 Μαΐου στην κατεχόμενη Βατυλή
Στόχος του ΡΙΚ να εξελιχθεί ο θεσμός του κυπριώτικου σκετς
Παναγιώτου για Λιμάνι Λάρνακας-«Οι συμφωνίες να είναι σεβαστές από όλους»