Πώς η Philip Morris International αγκαλιάζει ένα μέλλον χωρίς καπνό
11:37 - 18 Οκτωβρίου 2023
Μια μακρόχρονη ιστορία και τα άμεσα αναγνωρίσιμα προϊόντα της έχουν κάνει τη Philip Morris International (PMI) μία από τις εταιρείες που έρχονται πρώτα στο μυαλό όταν σκέφτεστε τη βιομηχανία καπνού. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η δέσμευση της εταιρείας να αγκαλιάσει ένα μέλλον χωρίς καπνό έχει γίνει πιο ξεκάθαρη και έχει δημιουργήσει κάποια συναρπαστικά αποτελέσματα.
Με περισσότερα από 19 χρόνια στην εταιρεία, ο Ondrej Koumal , Διευθυντής Εξωτερικών Υποθέσεων , PMI πρόσφατα μίλησε με το Reporter για τις προσπάθειες της εταιρείας στον τομέα τη μείωσης της βλάβης στον καπνό (THR) και άλλα μελλοντικά της σχέδια .
Μιλώντας στην πύλη στο περιθώριο του πρόσφατου 6ο Επιστημονικό Συνέδριο για τη Μείωση της Βλάβης από τον Καπνό στην Αθήνα, ο Koumal , έχει, μέχρι στιγμής, εργαστεί για την PMI στην Τσεχική Δημοκρατία, στο Ντουμπάι, στις ΗΠΑ και στην Ελβετία.
Μεταξύ των καθηκόντων του Koumal στην PMI είναι η μελέτη των επιπτώσεων που έχουν τα προϊόντα χωρίς καπνό -όπως οι συσκευές θέρμανσης καπνού της εταιρείας IQOS- στις αγορές σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου.
«Μελετούμε πώς (η διαθεσιμότητα) των προϊόντων χωρίς καπνό σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νέα Ζηλανδία ή η Ιαπωνία επηρεάζει τις πραγματικές αλλαγές στην επικράτηση του καπνίσματος ή στις πωλήσεις τσιγάρων», εξήγησε.
Η μελέτη του αντίκτυπου των εναλλακτικών και «καινοτόμων» προϊόντων είναι σημαντική επειδή η παρουσία τους στην αγορά είναι πιο πρόσφατη από αυτή των παραδοσιακών προϊόντων και, επομένως, είναι λιγότερο οικεία τόσο στους νομοθέτες και στα μέσα ενημέρωσης όσο στο ευρύ κοινό . Αυτή η μη εξοικείωση δημιουργεί φραγμούς στις προσπάθειες παροχής τους στους καπνιστές που δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να απέχουν εντελώς από το κάπνισμά, ακόμα και αν όλες τις ενδείξεις μέχρι στιγμής δείχνουν ότι είναι λιγότερο επιβλαβείς εναλλακτικές λύσεις.
Πολλοί άνθρωποι, για παράδειγμα, δεν γνωρίζουν ακόμη ότι η κύρια διαφορά μεταξύ του θερμαινόμενου καπνού και του ατμίσματος (vaping) είναι το υλικό που χρησιμοποιείται με την ίδια τη συσκευή. Ο θερμαινόμενος καπνός είναι μια εναλλακτική λύση στο κάπνισμα που χρησιμοποιεί πραγματικό καπνό, αλλά αποφεύγει την καύση, η οποία είναι η διαδικασία που απελευθερώνει τα πιο δυνητικά επικίνδυνα συστατικά που βρίσκονται στα τσιγάρα. Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, εν τω μεταξύ, δεν περιέχουν καπνό και χρησιμοποιούν υγρά, που συνήθως περιέχουν νικοτίνη. Και οι δυο εναλλακτικές θεωρούνται λιγότερο επιβλαβή από τα παραδοσιακά προϊόντα καπνού.
Καθώς ο Koumal και η ομάδα του μελετούν τι συμβαίνει σε χώρες όπου υπάρχει υψηλή απορρόφηση και υψηλή διείσδυση προϊόντων χωρίς καπνό, συγκρίνουν επίσης τα ευρήματά τους με αυτά που συμβαίνουν σε χώρες όπου τα ίδια προϊόντα υπόκεινται σε αυστηρούς περιορισμούς ή ακόμα και απαγόρευση σχετικά με το πόσους ανθρώπους εξακολουθούν να καπνίζουν.
«Η Τουρκία είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα όπου αυτά τα εναλλακτικά προϊόντα δεν επιτρέπονται. Βλέπετε ότι ο επιπολασμός του καπνίσματος εκεί στην πραγματικότητα παραμένει σχεδόν σταθερός στο 30% ή περισσότερο. Και σε χώρες που προανέφερα, όπως η Νέα Ζηλανδία με (μεγαλύτερη χρήση) ατμίσματος ή η Ιαπωνία με θερμαινόμενα προϊόντα καπνού, βλέπετε ραγδαίες μειώσεις στην πραγματική επικράτηση του καπνίσματος και στις πωλήσεις τσιγάρων», αποκάλυψε.
Ο Koumal επεσήμανε επίσης ότι υπάρχουν και άλλα καλά παραδείγματα στην Ευρώπη, και ιδιαίτερα στις Σκανδιναβικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Σουηδίας και της Νορβηγίας. Στη Σουηδία, για παράδειγμα, το snus έχει γίνει μια πολύ δημοφιλής εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά τσιγάρα. Το snus είναι μια υγρή μορφή άκαπνου καπνού που συνήθως τοποθετείται κάτω από το άνω χείλος. Σε αντίθεση με τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού και το άτμισμα, το snus υπάρχει εδώ και εκατοντάδες χρόνια και αποτελεί αντικείμενο μελετών για δεκαετίες τώρα. Αυτό, είπε ο Koumal, σήμαινει ότι είναι ήδη διαθέσιμα μακροπρόθεσμα στοιχεία για τη μικρότερη επίδραση του snus στην υγεία των χρηστών, σε σύγκριση με τα κανονικά τσιγάρα.
«Μπορούμε να δούμε τα αποτελέσματα για την υγεία σήμερα και το βλέπουμε κυρίως στους Σουηδούς άντρες γιατί όταν πρόκειται για ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα, μερικές από αυτές χρειάζονται δεκαετίες για να εκδηλωθούν. Αλλά οι άνδρες στη Σουηδία άρχισαν να απομακρύνονται από το τσιγάρο και να μεταβαίνουν στο snus πριν από δεκαετίες. Έτσι, σήμερα, μπορούμε ήδη να δούμε τι σημαίνει από την άποψη των αποτελεσμάτων υγείας», σημείωσε ο Κουμάλ .
Αυτά τα αποτελέσματα περιλαμβάνουν ότι οι Σουηδοί άνδρες έχουν τώρα τη χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης νόσων που σχετίζονται με το κάπνισμα στην ΕΕ, εξήγησε, σημειώνοντας ότι, στις γυναίκες, αυτό δεν είχε συμβεί ακόμη, πιθανότατα επειδή οι γυναίκες καπνίστριες άρχισαν να μεταβαίνουν στο snus πολύ πιο πρόσφατα. «Είμαι βέβαιος ότι με την πάροδο του χρόνου θα δούμε τα ίδια αποτελέσματα (στις γυναίκες)», πρόσθεσε ο Koumal .
Κατά τη διάρκεια της Συνόδου, εν τω μεταξύ, το Reporter έμαθε ότι παρά τα πολλά υποσχόμενα δεδομένα που έχουν ήδη συλλεχθεί, η πώληση του snus παραμένει παράνομη σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Αυστραλίας, της Νέας Ζηλανδίας και όλων των χωρών της ΕΕ εκτός από τη Σουηδία. Είναι ευρέως διαθέσιμος προϊόν καπνού στη Νορβηγία και διατίθεται και στην Ελβετία, αλλά αυτές οι χώρες δεν είναι μέλη της Ε.Ε.
Ενώ πολλοί ειδικοί, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων στη Σύνοδο Κορυφής, είναι ήδη πεπεισμένοι από την έρευνα που διεξήχθη ότι νέα προϊόντα, όπως ο θερμαινόμενος καπνός και το άτμισμα, καθώς και τα σακουλάκια νικοτίνης είναι μια λιγότερο επιβλαβής εναλλακτική λύση στα κανονικά προϊόντα καπνού, όπως τα τσιγάρα, οι νομοθέτες ακόμα δεν είναι. Αυτό δημιουργεί ένα εμπόδιο στις προσπάθειες να προσφερθούν στους καπνιστές, που εξακολουθούν να αριθμούν περίπου 1 δισεκατομμύριο σε όλο τον κόσμο, προσβάσιμες εναλλακτικές λύσεις όταν δεν μπορούν ή δεν θέλουν να σταματήσουν τελείως το κάπνισμα.
Όσον αφορά το PMI, το χαρακτηριστικό προϊόν χωρίς καπνό της εταιρείας μέχρι στιγμής ήταν το θερμαινόμενο καπνό της, το IQOS, με το IQOS ILUMA η πιο πρόσφατη έκδοση του προϊόντος που λανσαρίστηκε στην Κύπρο.
«Αυτή είναι η πιο πρόσφατη καινοτομία και είναι αρκετά συναρπαστική γιατί βλέπουμε, για παράδειγμα στην Ιαπωνία, ότι παρόλο που το ILUMA κυκλοφορεί εδώ και καιρό στην αγορά, υπάρχει (ακόμα) ένα μεγάλο τμήμα ενηλίκων καπνιστών που συνεχίζουν να μεταβαίνουν. Έτσι, αν συνεχίσουμε να καινοτομούμε, έχουμε την ευκαιρία να απομακρύνουμε όλο και περισσότερους καπνιστές (από τα παραδοσιακά τσιγάρα)», σημείωσε ο Koumal.
Μαζί με ένα ισχυρό σύστημα υποστήριξης εάν αποφασίσουν να το κόψουν, η παροχή στους καπνιστές μιας ποικιλίας λιγότερο επιβλαβών εναλλακτικών λύσεων θεωρήθηκε βασικό μέσο για τη μείωση της βλάβης από τους ειδικούς στη Σύνοδο Κορυφής. Η PMI το γνωρίζει καλά αυτό και είναι επίσης κάτι που συνάντησε ο Koumal στη δουλειά του και σε άλλες αλληλεπιδράσεις του στο κλάδου.
«Μιλούσα με έναν από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο εδώ, ο οποίος είναι από τη Σουηδία. Οπότε, περίμενα φυσικά ότι αυτό το άτομο θα χρησιμοποιούσε snus ή σάκους νικοτίνης. Αλλά γρήγορα με απάλλαξε από την εσφαλμένη αντίληψή μου γιατί είπε ότι είχε δοκιμάσει το snus και το μισούσε. Καπνιστής πρώτα, άλλαξε στο άτμισμα», αποκάλυψε ο Koumal , συνεχίζοντας, «Έτσι νομίζω ότι αυτό δείχνει ότι, ακόμη και σε χώρες όπου υπάρχει ένα σημαντικό κομμάτι ενήλικων καπνιστών, ένα εναλλακτικό προϊόν δεν θα λειτουργήσει για όλους».
Έδωσε επίσης το παράδειγμα ότι πάνω από το 90% των καπνιστών γνωρίζουν το άτμισμα, αλλά σημείωσε ότι μαζί με «αυτούς που τους αρέσει το προϊόν και θα συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν και τελικά, ελπίζω, να σταματήσουν το κάπνισμα εντελώς» υπάρχουν επίσης καπνιστές που δεν σκοπεύουν ποτέ να δοκιμάσουν το άτμισμα.
«Αυτό μου λέει ότι υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία εδώ γιατί υπάρχει ένα μεγάλο τμήμα ενηλίκων καπνιστών που, παρόλο που γνωρίζουν το άτμισμα, δεν το έχουν καν δοκιμάσει», εξήγησε. Ένα άλλο τμήμα ενηλίκων καπνιστών γνωρίζει και πιθανώς ενδιαφέρεται για εναλλακτικές λύσεις τσιγάρου, αλλά έχει δοκιμάσει ένα συγκεκριμένο προϊόν και το έχει απορρίψει για διάφορους λόγου , συμπεριλαμβανομένων, ενδεικτικά, των προσδοκιών γεύσης και της παροχής νικοτίνης. «Μπορεί να αφορά οποιονδήποτε παράγοντα. Γι' αυτό είναι σημαντικό να έχουμε ένα ευρύτερο χαρτοφυλάκιο προϊόντων», πρότεινε ο Koumal .
Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν το γεγονός ότι η PMI πορεύεται για την επέκταση του χαρτοφυλακίου της. Εκτός από την περαιτέρω ανάπτυξη της σειράς IQOS, για παράδειγμα, η εταιρεία απέκτησε πέρυσι τη Σουηδική πολυεθνική εταιρεία καπνού Swedish Match. Αυτό είναι κάτι για το οποίο ο Koumal είπε ότι ήταν επίσης πολύ ευχαριστημένος σε προσωπικό επίπεδο, επειδή είχε εργαστεί σε μια κοινοπραξία μεταξύ των δύο εταιρειών πριν από περίπου μια δεκαετία.
«Νομίζω ότι είναι φανταστικό γιατί πραγματικά πιστεύω ότι οι snus και σακουλάκια νικοτίνης, που είναι ουσιαστικά η πιο πρόσφατη καινοτομία στην από του στόματος χορήγηση νικοτίνης και μπορούν να λειτουργήσουν για πολλούς ενήλικες καπνιστές, έχουν χαρακτηριστικά που τα άλλα προϊόντα δεν μπορούν να καλύψουν και νομίζω ότι, τελικά, οι καπνιστές χρειάζονται επιλογές», διευκρίνισε.
Όπως υπογράμμισε ο Koumal , σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, υπήρχαν πολλές επιλογές και παραλλαγές παραδοσιακών προϊόντων καπνού, όπως τα τσιγάρα, «Έτσι δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι ένα θερμαινόμενο προϊόν καπνού με καθορισμένο αριθμό παραλλαγών θα έχει το αποτέλεσμα να μεταβαίνουν όλοι οι καπνιστές. Αυτό απλώς δεν πρόκειται να συμβεί. Θα χρειαστούμε περισσότερα προϊόντα σε αυτόν τον χώρο ώστε ο κάθε καπνιστής να βρει την εναλλακτική του».
Αυτό είναι επίσης μια καλή ένδειξη του γιατί η PMI έχει δώσει τόση έμφαση στη δημιουργία περισσότερων επιλογών για να απομακρύνει τους καπνιστές από τα παραδοσιακά τσιγάρα και να τους παρέχει περισσότερες επιλογές.
«Υπάρχουν ακόμη 1 δισεκατομμύριο καπνιστές στον κόσμο», είπε ο Koumal , προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό ότι αυτοί οι άνθρωποι είχαν επιλογές και η παροχή εναλλακτικών επιλογών ήταν κάτι που η PMI ήταν περήφανη που μπορούσε να κάνει.
«Τα προϊόντα μας είναι επιστημονικά αξιολογημένα, επιστημονικά τεκμηριωμένα», είπε, προσθέτοντας ότι με το να μην καίγονται καπνός, παρέχουν πολύ χαμηλότερα επίπεδα επιβλαβών ουσιών.
Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι ο Koumal υπογράμμισε αρκετές φορές στη συνέντευξη ότι το ιδανικό είναι να μην χρησιμοποιώ κάποιος καθόλου καπνό ή προϊόντα νικοτίνης, και ότι η PMI δεν στοχεύει ποτέ τους μη καπνιστές με τα προϊόντα της.
«Κάποια χρόνια από τώρα, ελπίζουμε στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον, θα δούμε ότι οι ενήλικες καπνιστές που έχουν μεταβεί σε αυτά τα νέα προϊόντα που δεν καίνε καπνό θα έχουν ευνοϊκά αποτελέσματα για την υγεία τους», είπε, σημειώνοντας ότι οι μελέτες σε η Σύνοδος Κορυφής στην Αθήνα είχε ήδη παρουσιάσει θετικά βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.
«Με την πάροδο του χρόνου, φυσικά, θέλουμε να δούμε ότι εκδηλώνεται σε λιγότερες ασθένειες, και υπάρχουν ήδη μελέτες εκεί έξω που δείχνουν ότι οι καπνιστές που στράφηκαν, για παράδειγμα, σε προϊόντα θερμαινόμενου καπνού είχαν πολύ καλύτερη έκβαση», είπε ο Koumal.
Σημείωσε ότι μελέτες σε καπνιστές που είχαν διαγνωστεί με Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) ή καρδιαγγειακή νόσο και στράφηκαν σε εναλλακτικά προϊόντα ή σταμάτησαν εντελώς το κάπνισμα είχαν πολύ βελτιωμένη ποιότητα ζωής.
«Τα άτομα που κόβουν τελείως ή το κάπνισμα έχουν τον χαμηλότερο κίνδυνο, υπογράμμισε ο Koumal , «τότε τα άτομα που κόβουν το κάπνισμα μεταβαίνοντας σε ένα άκαυστο προϊόν έχουν χαμηλότερο κίνδυνο, αλλά όχι στο ίδιο επίπεδο με τα άτομα που απέχουν εντελώς από κάθε καπνό ή νικοτίνη».
Όσον αφορά την Κύπρο, εν τω μεταξύ, ο Koumal είπε ότι το νησί ήταν μία από τις χώρες όπου τα καθαρά έσοδα της εταιρείας από τα προϊόντα χωρίς καπνό της PMl ήταν πλέον πάνω από το 50% του συνόλου. «Το γνωστοποιούμε περήφανα στους επενδυτές μας και νομίζω ότι αυτό είναι ένα φανταστικό επίτευγμα γιατί φιλοδοξούμε να γίνουμε ουσιαστικά μια εταιρεία χωρίς καπνό σε δύο χρόνια, το 2025. Θα δούμε αν θα εκπληρώσουμε αυτή τη φιλοδοξία». Συνέχισε ότι υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός χωρών όπου ο στόχος της εταιρείας επιτυγχάνεται, προσθέτοντας, «Ελπίζουμε ότι σε ορισμένες από αυτές τις χώρες θα γίνουμε μια εταιρεία 100% χωρίς καπνό και δεν θα πουλάμε πια τσιγάρα», συνέχισε ο Koumal.
Εν τω μεταξύ, σχετικά με το αν αυτή η φιλοσοφία υιοθετείται και από την ευρύτερη βιομηχανία, ο Koumal είπε ότι το ελπίζει και ότι το να υπάρχουν περισσότερες εταιρείες που ανταγωνίζονται στον τομέα των προϊόντων που στην πραγματικότητα δεν έκαιγαν καπνό θα μπορούσε να είναι μόνο θετικό για τους καταναλωτές.
«Το εταιρικό μας σύνθημα είναι «Προσφέρουμε ένα μέλλον χωρίς καπνό» και δεν είναι απλώς ένα σύνθημα», είπε ο Κουμάλ , «νομίζω ότι γίνεται όλο και περισσότερο πραγματικότητα σε πολλές χώρες και νομίζω ότι η Κύπρος είναι μια από τις χώρες της Ευρώπης με το υψηλότερο μερίδιο θερμαινόμενου καπνού».
Υπογράμμισε την σημασία του να βοηθιούνται περισσότερους καπνιστές να απομακρυνθούν από τα παραδοσιακά τσιγάρα, συμπεριλαμβανομένης μέσω της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών και της πρόσβασης των εναλλακτικών προϊόντων. «Πρέπει να μπορείτε να τα αγοράζετε από εκεί που αγοράζετε κανονικά τσιγάρα και πρέπει να είναι προσιτά. Οι κυβερνήσεις έχουν τεράστιο ρόλο να διαδραματίσουν σε αυτό γιατί μπορούν να σχεδιάσουν το σύστημα», είπε ο Koumal . Έδωσε το παράδειγμα των κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο που ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να αγοράζουν τα ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα θέτοντας όρια εκπομπών και παρέχοντας κίνητρα αγοράς, μια ξεκάθαρη προσέγγιση ‘με καρότο και ραβδί.’
Ο Koumal είπε επίσης ότι είναι σημαντικό ολόκληρη τη βιομηχανία να ‘παίζει με τους ίδιους κανόνες’ για να διασφαλίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
«Αν θέλουμε να αλλάξουν οι καταναλωτές, κάποιος πρέπει να φτιάξει αυτά τα προϊόντα και αυτό το κάποιος είμαστε εμείς», είπε.