Αντί για ασφαλές καταφύγιο, το σχολείο είναι χώρος που ασχολείται με τρίχες

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε όπως ακριβώς τέλειωσε η προηγούμενη∙ με όλη την Κύπρο να ασχολείται με τρίχες. Ο γνωστός διευθυντής έκανε και πάλι το θαύμα του, το Υπουργείο Παιδείας επιχείρησε να τα διορθώσει και στο τέλος χαμένοι είναι για άλλη μια φορά οι μαθητές και τα ίδια τα σχολεία. 

Κάποιοι μαθητές πήγαν στην πρώτη τους μέρα στο σχολείο νηστικοί. Κάποιοι άλλοι πήγαν υπό την επήρεια ναρκωτικών ή αλκοόλ. Κάποιοι πήγαν κρύβοντας προσεκτικά τα σημάδια στο σώμα και τη ψυχή τους από τη βία. Και γι’ αυτά τα παιδιά, έστω και αν είναι η μειοψηφία, το σχολείο θα έπρεπε να ήταν ασφαλές καταφύγιο. Ένας χώρος που να νοιώθουν άνεση και ηρεμία. Που να μπορούν να μάθουν, που να μπορούν να αναζητήσουν βοήθεια από συνετούς ενήλικες, που να μπορούν να αποκτήσουν επιλογές και ευκαιρίες που δεν έχουν απαραίτητα στην εξωσχολική ζωή τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Άδειασε τον διευθυντή ο προϊστάμενός του-«Δεν θα κρατώ μέτρο να μετρώ τρίχες»

Δεν χρειάζεται να έχουν όλα τα σχολεία διευθυντές και καθηγητές που αντί να ασχολούνται με τα σημαντικά, ασχολούνται με την εξωτερική εμφάνιση. Ένα, που προκαλεί τόσο μεγάλο σάλο, είναι αρκετό για να κοπεί το σχοινί της εμπιστοσύνης και να γίνει η απόσταση τεράστια. Αν αισθανθούν τα παιδιά πως το σχολείο ψάχνει λόγους να τα στοχοποιήσει, αποκλείεται ταυτόχρονα να αισθανθούν πως είναι ασφαλές καταφύγιο. Αν πιστεύουν πως οι ενήλικες αναζητούν τρόπους να τους τιμωρήσουν, αντί να τους βοηθήσουν, αποκλείεται να αποταθούν σε αυτούς για βοήθεια. Ένα από τα δύο μπορεί να ισχύει και από την πρώτη μέρα της χρονιάς επιλέξαμε την λανθασμένη οδό.

Κανείς δεν πιστεύει πως στο σχολείο δεν πρέπει να υπάρχουν κανονισμοί. Ούτε πως θα πρέπει να αφήνει ατιμώρητες απρεπείς ή παραβατικές συμπεριφορές. Άλλωστε, μέρος της διαδικασίας μάθησης, είναι να μαθαίνουμε πώς να λειτουργούμε ως νομοταγείς πολίτες και ως κομμάτι του κοινωνικού συνόλου. Αλλά το να εξαντλεί την αυστηρότητά του το σχολείο στην εξωτερική εμφάνιση και δη από την πρώτη μέρα μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, δεν εμπίπτει σε τίποτα από όλα αυτά. Αντιθέτως, ξενίζει τους πάντες, ακριβώς επειδή παραπέμπει σε κατάχρηση εξουσίας και σε εκπαιδευτικούς που δυσκολεύονται να εντοπίσουν την ουσία ή να κατανοήσουν την ψυχολογία των εφήβων.

Και αυτό δεν το πιστεύουν μόνο οι αγανακτισμένοι πολίτες που φωνάζουν στα social media. Ο ίδιος ο Διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης στην πραγματικότητα πιστεύει πως οι επιλογές που έκανε η διεύθυνση του γυμνασίου ήταν αντιπαιδαγωγικές, όπως άφησε να νοηθεί στις επανειλημμένες εμφανίσεις που έκανε στα ΜΜΕ, σε μία προσπάθεια να εξηγήσει πως το Υπουργείο προσπάθησε να διορθώσει την κατάσταση. «Εγώ δεν θα κρατώ το μέτρο να μετρώ τις τρίχες του κεφαλιού του παιδιού. Επαναλαμβάνω ότι η ευπρέπεια, το ήθος και η καλή συμπεριφορά των παιδιών επιβάλλεται μέσα στους σχολικούς χώρους», είπε, αναφέροντας, ουσιαστικά, πράγματα που έπρεπε να ήταν αυτονόητα.

Όλοι γνωρίζουμε πως η ευπρέπεια δεν μετριέται σε τρίχες, αλλά είναι μια ευρύτερη έννοια. Κι όλοι γνωρίζουμε πως είναι αντιπαιδαγωγικό τα σχολεία να αναπτύσσουν εχθρικές συμπεριφορές έναντι των μαθητών τους για επουσιώδη, μάλιστα, ζητήματα, όταν έχουν τεράστιες προκλήσεις ενώπιον τους.

Μετά τα αντίστοιχα περιστατικά στις αποφοιτήσεις, το Υπουργείο Παιδείας είχε όλη την καλοκαιρινή περίοδο στη διάθεσή του να ξαναδεί προσεκτικά τα πρωτόκολλά του, να κάνει αναθεωρήσεις όπου χρειάζεται και να εκπαιδεύσει τους εκπαιδευτικούς σε μια κοινή γραμμή, μιας και ξεκάθαρα οι οδηγίες επιδέχονται πολλαπλών ερμηνειών και εφαρμογών. Αντ’ αυτού άφησε το φαινόμενο να επαναληφθεί κι αφού εισέπραξε το κράξιμο, έκανε την απαραίτητη παρέμβαση.   

Το Υπουργείο φαίνεται ότι προβαίνει σε ταχύρρυθμα μαθήματα παιδαγωγικής σε άτομα που εμπιστεύεται για την λήψη αποφάσεων για τα παιδιά και θα τους στείλουν και εγκύκλιο, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν όλοι την ευπρέπεια με τον ίδιο τρόπο. Κάνει τώρα διαχείριση μίας κατάστασης που θα μπορούσε να αποτρέψει, εάν φρόντιζε όλοι οι εκπαιδευτικοί να έχουν κοινή αντίληψη και κυρίως κοινούς στόχους.  

Θα ήταν καλύτερα να μην είχαμε παιδιά παραβατικά. Να μην είχαμε παιδιά που υποφέρουν. Να ζούσαμε σε ένα κόσμο αγγελικά πλασμένο, όπου οι τέλειοι γονείς μεγαλώνουν τα τέλεια παιδιά στις τέλειες συνθήκες. Δυστυχώς όμως δεν είναι έτσι τα πράγματα. Και το σχολείο οφείλει να είναι ένας πυλώνας σταθερότητας στις ζωές αυτών των παιδιών. Ένα ασφαλές καταφύγιο, ένας χώρος παραγωγής ευκαιριών που στερούνται. Και δεν μπορεί να επιτελέσει αυτή την αποστολή, που είναι εξίσου σημαντική με την εκπαίδευση, όταν ασχολείται με τρίχες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:

Δειτε Επισης

Σκόνη και άνεμοι στο καιρικό μενού-Στους 33 βαθμούς ανεβαίνει η θερμοκρασία
Δημοσκόπηση για τα πέντε χρόνια ΓεΣΥ-Τα πλεονεκτήματα και ο βαθμός ικανοποίησης των δικαιούχων
Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Κρούουν τον κώδωνα για την κινεζική πλατφόρμα Temu-«Δεν σέβεται τις ευρωπαϊκές νομοθεσίες»
Υφ. Πολιτισμού: Καινοτόμος η πλατφόρμα CENSUS για την σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία
Δεκτή η αναπομπή νόμου για τις καινοτόμες επιχειρήσεις
Νόμος δίνει χρόνο σε ξενοδοχεία για συμμόρφωση με διατάξεις για άδεια λειτουργίας
Με γραπτές εξετάσεις οι διορισμοί σε κλίμακες Α9 και Α11-Τι αλλάζει μετά το ψήφισμα της Βουλής
Μεγαλύτερη του αναμενομένου η ανάπτυξη της οικονομίας στα κατεχόμενα το 2023
Αναβλήθηκε η αποχή στα έξι δημόσια σχολεία του Ύψωνα