Βραχνάς το κυκλοφοριακό-Στα σκαριά αλλαγή ωραρίων και αισθητήρες στα φώτα

Ένας τεράστιος πονοκέφαλος παραμένει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, που παρατηρείται καθημερινώς κατά τις ώρες αιχμής, τόσο το πρωί, όσο και το απόγευμα, με αποτέλεσμα στις κεντρικές αρτηρίες οι ουρές οχημάτων να είναι μερικά χιλιόμετρα. Η επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, σε συνδυασμό με το ωράριο των εργαζομένων της δημόσιας υπηρεσίας, προκαλούν καθημερινώς τεράστια συμφόρηση στους δρόμους, οι οποίοι επιδιορθώνονται σε αρκετά σημεία, με αποτέλεσμα οι αρμόδιοι να βρίσκονται σε σκέψεις για τη διαφοροποίηση των ωραρίων, ώστε να μην κυκλοφορεί στους δρόμους παράλληλα, η πλειοψηφία των οδηγών. 

Αν και βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετά οδικά έργα, όπως οι περιμετρικοί δρόμοι, που έχουν ως απώτερο στόχο να αμβλυνθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο μέλλον, εντούτοις ο πονοκέφαλος της κίνησης έχει διογκωθεί στην παρούσα φάση, με τους οδηγούς να βρίσκονται καθημερινώς εγκλωβισμένοι σε ουρές χιλιομέτρων. Η επικρατούσα κατάσταση, έχει κρούσει ήδη τον κώδωνα στο Υπουργείο Μεταφορών, με τον κ. Γιάννη Καρούσο, να αναφέρει ωστόσο, πως όλα κυλούν βάση σχεδίου, ενώ σε ένα μήνα περίπου πρόκειται να είναι έτοιμη συγκεκριμένη μελέτη για τις αλλαγές ωραρίου τόσο στα σχολεία, όσο και στη δημοσία υπηρεσία για την απάμβλυνση του κυκλοφοριακού. 

Την ίδια ώρα, άλλη μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι το οδικό δίκτυο για τις λεωφορειολωρίδες στη Λευκωσία, ώστε να κυκλοφορούν τα λεωφορεία, χωρίς να εμποδίζονται από άλλα οχήματα, ενώ παράλληλα, τον Οκτώβριο, πρόκειται να προκηρυχθεί προσφορά για έξυπνα φώτα, που απαριθμούν 80 στη Λευκωσία και 33 στη Λεμεσό. 

Από πλευράς δημοσίων υπαλλήλων, φαίνεται να είναι δεκτικοί στην αλλαγή του ωραρίου τους και στην εφαρμογή ενός ευέλικτου ωραρίου ακόμη και από την 1η Νοεμβρίου. Πιο συγκεκριμένα, άποψη των δημοσίων υπαλλήλων, που πρόκειται να κατέλθουν σε συζητήσεις με το αρμόδιο υπουργείο, είναι για την ώρα προσέλευσής τους, για να τους δίνεται η δυνατότητα να πηγαίνουν στη δουλειά τους είτε στις 07:00 το πρωί, είτε στις 08:30, και ανάλογα στη συνέχεια θα μεταφέρεται και η ώρα αναχώρησής τους από το γραφείο, αφού έχουν συμπληρώσει το ωράριο εργασίας τους. 

Ανέφικτη η αλλαγή ωραρίων στα σχολεία λόγω... κλιματιστικών

Την αντίθεσή τους εκφράζουν παράλληλα οι εκπαιδευτικοί για την αλλαγή του ωραρίου, καθώς δεν θα είναι καθόλου λειτουργικό τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους μαθητές. Όπως ανέφερε εξάλλου ο πρόεδρος της οργάνωσης των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης (ΟΕΛΜΕΚ), Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, στον REPORTER, «μέχρι στιγμής, δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο ενώπιον μας με κάποια συγκεκριμένη πρόταση, αφού δεν υπάρχει μελέτη, Πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα που χρειάζεται σοβαρές και ολοκληρωμένες μελέτες. Πέραν από την απουσία μελετών και συγκεκριμένων προτάσεων για το συγκεκριμένο θέμα, υπάρχει και σοβαρός προβληματισμός, τον οποίο είχαμε διατυπώσει και στο παρελθόν, αφού για παράδειγμα γινόταν λόγος για κάποια επέκταση του ωραρίου το μεσημέρι. Δηλαδή, να ξεκινούν πιο αργά και να τελειώνουν πιο αργά τα σχολείο. Στην παρούσα φάση πάντως με το υφιστάμενο ωράριο, όσο περισσότερο πλησιάζουμε το μεσημέρι, ή το περνάμε, είναι αφόρητη η κατάσταση με την έλλειψη κλιματιστικών, γι’ αυτό δεν θα βελτιωθεί η κατάσταση αν επεκταθεί παρακάτω».

Επιπρόσθετα, όπως επεξήγησε ο κ. Κωνσταντινόπουλος, «αν παρατηρήσει κανείς την ώρα που μετακινούνται οι καθηγητές και οι μαθητές για να πάνε στο σχολείο, είναι υποφερτή η κίνηση. Αν κινείται κάποιος στην πόλη όμως μετά την έναρξη των μαθημάτων, είναι χειρότερα τα πράγματα και πιο έντονη η κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οπότε θα πρέπει να μας αποδείξουν οι μελέτες και αυτό που βλέπουμε εμπειρικά, ότι αν μεταφέρουμε την έναρξη των μαθημάτων σε ώρες αιχμής, πώς θα συμβάλει στο ζήτημα του κυκλοφοριακού; Οπότε έχουμε αρκετούς προβληματισμούς που τους έχουμε διατυπώσει, επανειλημμένος και αρκετά ερωτήματα. Πιστεύουμε στην παρούσα φάση, πως ούτε οι προϋποθέσεις εκπληρώνονται για να γίνει κάτι τέτοιο και είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα επιτύγχανε κάποιες σκέψεις που είχαν ακουστεί για περιορισμό του κυκλοφοριακού».

Βάζει την τεχνολογία για να βοηθήσει το κυκλοφοριακό το Υπ. Μεταφορών

Στην αξιοποίηση της τεχνολογίας προχωρεί παράλληλα το Υπουργείο Μεταφορών, σε μια προσπάθεια που καταβάλλεται για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Συγκεκριμένα, στους αυτοκινητοδρόμους πρόκειται να τοποθετηθούν αισθητήρες και κάμερες, για να καταγράφονται τα δεδομένα από την τροχαία κίνηση και θα ενημερώνεται ο οδηγός είτε μέσω εφαρμογής, είτε μέσω ηλεκτρονικών πινακίδων, για την κίνηση. Εκεί που υπάρχουν επίσης φώτα τροχαίας, πρόκειται να εγκατασταθούν συστήματα, όπου θα γίνεται η διαχείριση της τροχαίας κίνησης με έξυπνο τρόπο και αναλόγως των μετρήσεων που θα γίνονται, θα υπάρχει και η ανάλογη προτεραιότητα στα οχήματα αναλόγως και της ώρας επίσης.

Παρόμοια έξυπνα φώτα, έχουν δοκιμαστεί στην Αγία Φύλα, όπου έχουν μπει φώτα εντός του κυκλικού κόμβου, με αισθητήρες και αποφασίζει μόνο του το σύστημα, για το που θα διοχετεύσει την κίνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία, υπήρξε μέχρι και 70% μείωση στον χρόνο αναμονής.

Τα έργα που θα μειώσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Λευκωσία στο μέλλον

Πάντως, τα τρία οδικά έργα που θα μειώσουν την κίνηση στην είσοδο της Λευκωσίας και βρίσκονται στις προτεραιότητες του Υπουργείου Μεταφορών, είναι ο περιμετρικός Λευκωσίας, η Ιπποκράτους-Αργυρουπόλεως και ο ανισόπεδος κόμβος και στη Σταυρού.

Πιο συγκεκριμένα, ο περιμετρικός της Λευκωσίας, έχει αρχίσει εδώ και ενάμιση χρόνο και το συγκεκριμένο έργο, υπολογίζεται ότι θα μειώσει στην επίλυση του σοβαρού κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα κατά 25%, με την ολοκλήρωση του να υπολογίζεται περί τα τέλη του 2023.  Ο περιμετρικός της Λευκωσίας, θα περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων μήκους 7,5 χιλιομέτρων, δευτερεύοντες δρόμους περίπου 10 χιλιομέτρων, που συνδέονται με το υφιστάμενο δίκτυο, δύο διασταυρώσεις στον αυτοκινητόδρομο στη Βιομηχανική Περιοχή Δαλιού, μία διασταύρωση στη Βιομηχανική Περιοχή Τσερίου και Ολυμπιακό Σκοπευτήριο και μία κυκλική διασταύρωση στη Λεωφόρο Στροβόλου - Τσερίου.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το έργο κατά την Φάση Α, αφορά το τμήμα από την συμβολή του με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας - Λεμεσού, παρά την Βιομηχανική περιοχή Ιδαλίου μέχρι την συμβολή του με την Λεωφόρο Στροβόλου - Τσερίου, παρά τη Βιοτεχνική Ζώνη Λακατάμιας. 

Το δεύτερο οδικό έργο που βρίσκεται στα σχέδια για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού, είναι η ανακατασκευή των οδών Αργυρουπόλεως (Στρόβολος) και Ιπποκράτους (Λακατάμια) και τμήματος της λεωφόρου Τσερίου. Το εν λόγο σχέδιο, περιλαμβάνει τη μετατροπή των δρόμων σε λεωφόρο τεσσάρων λωρίδων και με την ολοκλήρωση του έργου θα επιτευχθεί η απευθείας σύνδεση των δυτικών περιοχών της Λευκωσίας με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας - Λεμεσού και με τις ανατολικές περιοχές.

Το τρίτο έργο που βρίσκεται στα σκαριά, είναι ο ανισόπεδος κόμβος στη Σταυρού και η κατάργηση των φώτων Καλησπέρα, όπου υπάρχει τεράστια ταλαιπωρία εκατοντάδων οδηγών καθημερινώς. Σύμφωνα με το πλάνο που υπάρχει, με τη δημιουργία του ανισόπεδου κόμβου στη Σταυρού, θα διοχετεύεται η κίνηση προς Αγλαντζιά και Στρόβολο και έτσι θα υπάρχει ομαλότητα στη κυκλοφορία, χωρίς τα φώτα στην είσοδο της Λευκωσίας. 

Οι κεντρικές αρτηρίες της Λευκωσίας με τα μεγαλύτερα μποτιλιαρίσματα είναι στις:

  • Λεωφόρος Λεμεσού
  • Λεωφόρος Στροβόλου
  • Λεωφόρος Δημοσθένη Σεβέρη
  • Λεωφόρος Αρχαγγέλου
  • Λεωφόρος Ιωσήφ Χατζηϊωσήφ
  • Αυτοκινητόδρομος Λεμεσού-Λευκωσίας

Δείτε τις κεντρικές αρτηρίες με τα μεγαλύτερα μποτιλιαρίσματα στον χάρτη παρακάτω:

Σημειώνεται ότι για την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους των μεγάλων πόλεων, το κυκλοφοριακό κομφούζιο και τους τρόπους επίλυσης των προβλημάτων που προκύπτουν, πρόκειται να συζητήσει η Επιτροπή Μεταφορών, ώστε να αμβλυνθεί το κυκλοφοριακό. 

Μιλώντας στον REPORTER, o πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούττας, σημείωσε πως πρόκειται για ένα πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα και γι' αυτό αναμένονται οι θέσεις των αρμόδιων φορέων για να αρχίσει να αμβλύνεται το πρόβλημα του κυκλοφοριακού. «Ανεξάρτητα αν υπάρχουν μεγαλεπήβολα σχέδια ή σχεδιασμοί μακροπρόθεσμοι, πρέπει να δούμε και βραχυπρόθεσμα τι γίνεται για να απαμβλυνθεί το πρόβλημα με ενέργειες οι οποίες θα έχουν άμεσο αντίκτυπο και να δούμε πώς μπορούν να εφαρμοστούν. Πρέπει να έρθουν με εισηγήσεις άμεσες οι αρμόδιοι για να δούμε πότε θα απαμβλυνθεί. Αλλά ακόμα και με την αλλαγή του ωραρίου να πάμε και δούμε ότι υπάρχουν άλλα προβλήματα, τότε δεν χρειάζεται. Ακόμα και η εισήγηση για τραμ που ίσως γίνει σε μια δεκαετία, το ερώτημα που τίθεται είναι αυτά τα δέκα χρόνια τι θα γίνει; Ακόμα και με τον περιφερειακό δρόμο που θα δημιουργηθεί, που αναμένεται ότι θα λιγοστέψει το κυκλοφοριακό κατά 25%, μέχρι να φτιαχτεί, τι θα γίνει; Πρέπει να δοθούν κίνητρα στον κόσμο για να χρησιμοποιεί για παράδειγμα τα λεωφορεία και να μην κάνει τόση μεγάλη χρήση των οχημάτων του».

Δειτε Επισης

Πρόθυμη για διαπραγματεύσεις με εργαζόμενους η Larnaca Public Transport
Κηδεύτηκε 61 χρόνια μετά τη δολοφονία του ο ήρωας Κώστας Βιολάρης-«Τραγική μαρτυρία της ιστορίας μας»
Ακύρωσαν ραντεβού νεφρολογικών ασθενών χωρίς την συγκατάθεση των ιατρών στο ΓΝ Αμμοχώστου
«Απόλυτα ασφαλείς» αισθάνονται οι τουρίστες στην Κύπρο αναφέρει δημοσίευμα της Daily Telegraph
Πέραν των χίλιων πεντακοσίων πολιτών τρίτων χωρών αναχώρησαν από τον Λίβανο μέσω Κύπρου
Πρώτο κρούσμα ιού Δυτικού Νείλου στην Κύπρο-Στην ΜΕΘ συνταξιούχος
Επίλογος των δεινών με διακρίβωση της τύχης όλων των αγνοουμένων διαμηνύει η Αριστοτέλους
Έκκληση Βύρα στον ΠτΔ να προχωρήσει η ίδρυση Πανεπιστημιακής Σχολής στη Λάρνακα
Μία στις 70 διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους της Πάφου διαθέτει άδεια
Μετά τις επικρίσεις διορίστηκε νέος αξιωματικός εκτός ΤΑΕ Αρχηγείου για την απόδραση του Κομμωτή